Pellavalakana -h*****tti - kellään muulla ollut tällaista?
Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!
Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.
Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.
Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.
Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.
Kommentit (440)
Vierailija kirjoitti:
Maksoivatko siis 90euroa per pussilakana vai kaksi pussilakanaa+tyynyliinat? Ostamani hyvälaatuinen lakana maksoi muistaakseni n. 100 euroa kappaleelta. Halvalla ei saa hyvää tässä tapauksessa.
Yksi pussilakana ja kaksi tyynyliinaa 99e.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myös H&M:n pellavalakanat. Aluksi niistäkin lähti nöyhtää, mutta muutaman pesun jälkeen ovat olleet ihanat. Mitään pistelyä en ole kyllä havainnut, pehmenee vain mitä enemmän käyttää. Lakanat on itseasiassa sängyssä nytkin ja ovat kyllä tosi mukavat.
Meillä myös H&M:n ja Finlaysonin pellavalakanat ja molemmat ovat yhtä hyviä. Emme omista kuivausrumpua, koska haluan kuivattaa pyykin ulkona (vanhanaikainen), ja pellavan saa pehmeääkin pehmeämmiksi silittämällä. Silitän kaikki vuodevaatteet, niistä tulee ihanin sileitä ja raikkaita ja pehmeitä. En silittäisi ellen pitäisi siitä, joten älkää ottako stressiä tästä silittämisestä. Kukin tavallaan.
Mulla Finlaysonin (ennen omistajanvaihdosta) premiumlakana pellavaa, eikä pistele eikä ole karhea (vähän petyinkin pehmeyteen, miten tuo eroaa puuvillaisesta), mutta nöyhtäsi aluksi kylläkin. Ihan hyvä lakana silti.
Lapuan Kankureilta taas on pari pellavapyyhettä, ja ne ovat juuri sitä mitä hainkin; imukykyiset, ihanan karheat, nopeasti kuivuvat ja pieneen tilaan mahtuvat, eivätkä nöyhtää.
Muita pyyhkeitä en enää halua käyttääkään.
En jaksa lukea ketjua, mutta jos ei oo jo sanottu niin REKLAMOI. Ja osta jatkossa laadukasta, ålä HM.
Vierailija kirjoitti:
Pellavalakana -gate kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pellavalakanat ovat helvetistä, ei ikinä semmosia.
Aamen.
Miksei tästä puhuta ääneen? Miksi lifestylebloggarit on vuosia hehkuttaneet näitä pellavalakanoita? Mitäh? En tajua.
Näköjään noi bloggaajat eivät ole itse pesseet lakanoita. Ovatko edes käyttäneetkään? Äkkiä vaan mainosta kirjoittamaan, ehtii sitä käyttää myöhemmin. Ja nää tuntuu niin pehmeiltä.
Kiitos kun kirjoitit tänne ja moni muu voi nyt välttyä tältä. Musta olis kuitenkin aiheellista tehdä valitus itse h&m:lle. Pelkkä lakanoiden poltto ei auta asiaan pitkässä juoksussa.
Voithan saada jonkun lahjakortin?Noille bloggareille olis kans ehkä hyvä kirjoittaa, että pesitkö tosiaan itse nämä? Että miten voit luottaa tuon kokemuksen jälkeen.
No bloggarithan mainostavat kaikkea mistä heille maksetaan! Saadut tuotteet tulevat käyttöön tai sitten ei, mutta käyttökokemuksen laadusta huolimatta kaikkea hehkutetaan koko saadun palkkion edestä! Oletteko joskus nähneet jonkun bloggarin arvostelevan jotakin saamaansa tuotetta negatiivisesti? Älkää KOSKAAN luottako bloggariin!
Mä en ole huomannut tuollaista pistelyä, mutta nukkaa ja muuta nöyhtää kyllä irtoaa ihan hirveästi useamman (kymmenen) pesunkin jälkeen. Eniten noissa pellavalakanoissa (on muuten hm:n nämäkin) v*tuttaa se että ne painaa aivan tolkuttomasti ja miltei joka aamu saa pujottaa peiton uudelleen/suoraksi/paremmin pussilakanan sisään, koska se peitto on yön aikana yrittänyt karata sieltä pussilakanan sisältä ja aamulla herätessä on yleensä vain sellainen riepale sitä pussilakanaa päällä ja peitto on mykkyrässä tai rullalla jossain jalkopäässä.
Ei oo kokemusta tuollaisesta, mutta pellavalakanat on aivan kamalat mun mielestä muutenkin. Oon aina saanut niitä lahjaksi, pikkuhiljaa olen hankkiutunut niistä eroon ostamalla puuvillasatiinia tilalle (joka on nykyisin lempparimatskuni lakanoissa) Ja näissäkin eroja tietysti, kerran tein virheen että hankin 20€ puuvillasatiinilakanat -Eipä oo montaa yötä niillä nukuttu.
Ja tiedän, olen kiittämätön mutta sänky, lakanat ja hyvä uni on mun pyhä kolminaisuua
Ei ole kokemusta lakanoista, mutta lahjaksi saamani pyyheliinat olivat aivan kauheat, karheat ja nukkaantuivat järkyttävästi.
Oppinut aikoja sitten ettei tähän taloon tule kun Marimekon tasaraitaa ja materiaali oltava puuvillatrikoo.
On kalliita mutta niistä en luovu.
Mulla herkkä iho.
Pellavalakana... Tuli heti lapsuudesta mieleen muisto, että ahdisti suuresti jos äiti oli laittanut talouden ainoan pellavalakan omaan sänkyyni. Sen mukavuus oli lähempänä juuttisäkkiä, kuin perinteistä puuvillalakanaa.
Osuvin sanoin tuon murheellisen tilanteesi onnistuit kuvaamaan. Hirveetä kun naurattaa, vaikka toisella on kriisi ja tuska.
En tajua, mulla on Balmuirin pellavalakanat olleet muutaman vuoden, ne on parhaat lakanat mitä on, en käytä enää muita. Ei kutise, nukkaa, pölise, ovat vaan ihanat ja rapsakat aina. Ehkä noissa pellavissa on sitten niin paljon eroa, tai oot saanu maanantaikappaleet.
Vierailija kirjoitti:
Osuvin sanoin tuon murheellisen tilanteesi onnistuit kuvaamaan. Hirveetä kun naurattaa, vaikka toisella on kriisi ja tuska.
Kiitän. En kyllä itsekään tiennyt kirjoittaessani, että itkeäkö vaiko nauraa! :D
Kirnuvoi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirnuvoi kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että olet saanut huonolaatuista pellavaa. Pellava on niin kallis materiaali, että huonon tavaran myyminen hyvällä hinnalla on houkuttelevaa, kun ei ole vertailukohdetta vieressä. Esimerkiksi Stockmannin pellavalakanat ovat karkeita ja niin harvaa kudosta, että hyttyset lentävät niistä läpi. Hemtexin lakanoista lentävät myös varikset. Heikompi pellava myös murenee pölyksi, joten mikään pesumäärä ei pölyongelmaan auta.
Minulla on tuplalakanoita, tuplapeitteen pussilakanoita ja tyynyliinoja hyvästä, paksusta pellavasta, joka oli uutena ihanaa ja on sitä yhä monen vuoden käytön jälkeen, ei kulumisen merkkejäkään missään. Lakanat ovat pellavan näköisiä ja tuntuisia, joten luulisi niitä koviksi, mutta ihoa vasten ne ovat pehmeitä kuin kirnuvoi (nukun alasti, joten tuntumaa on). Olen sekä allerginen että herkkäihoinen. Minulla muuten on myös kahdet hyvälaatuiset silkkilakanat (siis silkkiä, ei silkkisekoitetta eikä tekokuitua), mutta useimmiten sänkyyni päätyvät ne pellavaiset.
Alkuaikoina innoissani silitin lakanat, mutta koska olen laiska ja pellava on kaunista silittämättäkin, jätin turhan työn tekemisen. Jos jotakuta kiinnostaa, olen lakanani ostanut LinenMe -nimisestä balttifirmasta Amazon UK:n kautta.
Aivan ihanaa kieltä ja uusia tuoreita kielikuvia. Jos et ole kielenkäytön ammattilainen, menet hukkaan muussa työssä. Olen faniklubisi 1. jäsen!
Oi, kiitos! Ammattilainen olen. :)
Hui, miten paljon peukkuja. Pitääpä säälittävyydenkin uhalla tyrkyttäytyä tuntemattomille ja kertoa pellavalakanakeskustelun jatkoksi, että tämä kielenkäytön ammattilainen tosiaan menee kaikin puolin hukkaan. Ikää ja ikäviä yhteensattumia on nimittäin riittävästi siihen, että töitä ei ole löytynyt kolmeen vuoteen. Miltään alalta.
olisi sittenkin pitänyt silittää.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin nauroin. Erityisesti "kanssapyykätyt kanssapyykit" herätti hilpeyttä. :D
En nyt jaksa lukea koko ketjua läpi, sanon vaan etten ole mitään tuollaista kuin mistä ap puhuu, kokenut. H&M:n pellavalakanat eivät ole meillä mitään nukkaa tai nöyhtää pölynneet, mutta ne reikiintyivät ihmeellisen nopeasti. Niihin ilmestyi sellaista pientä reikää paljon, käytän kyllä niitä silti.
Stockmannin pellavalakanoitakin minulla on kolmessa värissä. Ne ovat mielestäni paremmat ja ovat pysyneet erinomaisessa kunnossa nyt jo vuosia. Valkoiset ovat pehmeimmät, beiget ja turkoosit/petroolit vähän ”kovemmat”, mutta eivät kuitenkaan kovat. Joskus silitän nuo lasten värilliset, ja niihin tulee mahtava pinta. Itse pidän silittämättömistä, ja kun menen valkoisiin pellaviin nukkumaan, mielikuva on kuin nukkuisin riisipuurossa. Mikä on siis tässä kohtaa hyvä asia 😴💤 Huoh, olisipa jo nukkumaanmenoaika...
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksa lukea koko ketjua läpi, sanon vaan etten ole mitään tuollaista kuin mistä ap puhuu, kokenut. H&M:n pellavalakanat eivät ole meillä mitään nukkaa tai nöyhtää pölynneet, mutta ne reikiintyivät ihmeellisen nopeasti. Niihin ilmestyi sellaista pientä reikää paljon, käytän kyllä niitä silti.
Stockmannin pellavalakanoitakin minulla on kolmessa värissä. Ne ovat mielestäni paremmat ja ovat pysyneet erinomaisessa kunnossa nyt jo vuosia. Valkoiset ovat pehmeimmät, beiget ja turkoosit/petroolit vähän ”kovemmat”, mutta eivät kuitenkaan kovat. Joskus silitän nuo lasten värilliset, ja niihin tulee mahtava pinta. Itse pidän silittämättömistä, ja kun menen valkoisiin pellaviin nukkumaan, mielikuva on kuin nukkuisin riisipuurossa. Mikä on siis tässä kohtaa hyvä asia 😴💤 Huoh, olisipa jo nukkumaanmenoaika...
Tämä ketju on kyllä nautittavaa luettavaa, eläköön suomen kaunis kieli ja mahtavat kielikuvat! Riisipuurossa nukkuminen ei vaikuta erityisen mukavalta, mutta herättää tiettyä uteliaisuutta kokeilla. :D
- puuvillalakanainen (maitokiisselissä?)
Aloituspostaajalle:
Nauti preemiumistasi. Hähä.