Pellavalakana -h*****tti - kellään muulla ollut tällaista?
Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!
Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.
Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.
Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.
Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.
Kommentit (440)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap, että nostit tämän asian esiin. Eipä tosiaan kannata blogikirjoitteluun luottaa.
Itselläni on Kodin1:stä ostetut pellavalakanat. Ja aivan samanlaiset kokemukset näistä kuin ap:lla ja monella muulla. Järkytyin ensimmäisenä aamuna noissa nukuttuani kun makuuhuone oli aivan pölyn peitossa, ikään kuin olisin vuoden unet ottanut siivoamatta välillä. Pesin niitä turhaankin, puhtaina siis, monet kerrat, mutta se pöliseminen ei ole loppunut. Talvella ihoni on kuiva ja oireilee monesta muustakin asiasta, silloin ei pellavalakanoihin voi sukeltaa. Tosiaan tuntuu kuin nukkuisi lasivillassa. Kesällä iho kestää vähän paremmin ja joskus kovimmilla helteillä otan nuo käyttöön, kun en täysin ilman peitettä osaa nukkua. Viileältä siis tuntuvat, mutta mitään muuta hyvää niissä ei ole.
Olen useammastakin naistenlehdestä/nettijutusta lukenut, että pellavatyynyliinat tekee hallaa hiuksille, on hiuksia vasten liian karheat, katkoo tai karheuttaa hiuksia.
Ohiksena vielä, että mielestäni parhaimpia lakanoita on puuvillatrikoiset. Niin pehmeitä en ole missään hotellissa tai muualllakaan tavannut.
Kiitos itsellesi pellavalakanakokemuksen jakamisesta. Olin aivan hämmästynyt, kun mopissa oli paksu kerros nöyhtää yhden yön lakanoiden käytön jälkeen mopattuani makkarin. En myöskään ollut tietoinen tuosta ihon ja hiusten kärsimisestä pellavan kanssa, enkä olisi ostanut koko tuotetta, jos olisin tiennyt! No, nytpä tuotakaan ongelmaa ei ole lakanoiden päädyttyä palautukseen.
Huono kokemus myös H&M:n pellavasta ja premium villatuotteista myös.
Suuomeksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ostanu joskus esim; Henkan ,niin nukkaantuivat eka pesusssa."
Sama suomeksi???
Henkka= H&M
T: 42vee täti
No kyllä minä sen tajusin, mutta itse viesti oli niin päin ##### kirjoitettu että...
Min pellavalakanoiddn kanssa ei ole ollut vastaavaa ongelmaa...
Pellavalakana -gate kirjoitti:
Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!
Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.
Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.
Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.
Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.
Tismalleen sama kokemus! Ei enää ikinä meille.
Meillä on edelleen käytössä miehen äidin ja 1800-luvun puolella syntyneen isoäidin pellavalakanoita. Nämä on ihan itse tehty ihan siitä pellavan kasvatuksesta alkaen. Kesällä viileitä, talvella lämpimiä. Ei pistele, eikä irtoa nöyhtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää pellavalakana kuin ne kalliit "bambu" sukat jotka vaikuttaa olevan samaa kangasta kuin naisten sukkahousut, täyttä kusetusta.
Mulla on bambusukkia työkäytössä. Ainoat jotka ei hiosta työkengissä, eivätkä ole edes erityisen kalliita. En kyllä ole kokenut tulleeni kusetetuksi?
Pidin yhden päivän bambusukkia, ja sain rakot jalkoihini.
Mä inhoan pellavaa vaatteissa. Mulla on tosi herkkä iho tietyllä tavalla, en ole herkkä millekään aineelle vaan esim hankaukselle (couperosa mm kasvoilla, kaikista silmälaseista jää jäljet ihoon) ja pellava on aina tuntunut inhottavalta.
En ole edes tiennyt että on pellavalakanoita. Hyvä tietää, niin en edes kokeile ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää pellavalakana kuin ne kalliit "bambu" sukat jotka vaikuttaa olevan samaa kangasta kuin naisten sukkahousut, täyttä kusetusta.
Mulla on bambusukkia työkäytössä. Ainoat jotka ei hiosta työkengissä, eivätkä ole edes erityisen kalliita. En kyllä ole kokenut tulleeni kusetetuksi?
Mulla taas menee bambusukat rikki kahden käytön jälkeen. Ja ei ole mitään terää kynsien tilalla.
Ketkä bloggaajat on pellavalakanoita mainostaneet?
Mulla pellavaa ainoastaan tyynyliinoja mutta ei ole kovin kestäviä olleet. Reikiä tullut helposti ja tunkkainen haju jää hikoilusta vaikka kuinka pesisi korkeissa lämpötiloissa. Ei siis pellavaa enää meille. Paitsi keittiöpyyhkeissä toimii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoat oikeat ns. hotellityyliset ylelliset lakanat tehdään joko perkaali- tai egyptinpuuvillasta. Niitäkin löytyy valitettavasti eritasoisella laadulla, joten hinta antaa kyllä osviittaa valinnan suhteen.
Balmuir Castello lakanat on valmistettu erittäin korkealaatuisesta Egyptin puuvillasta, joka on yksi hienolaatuisimmasta puuvillakuidusta. Castello-lakanan korkea 400TC-lankaluku antaa materiaalille kauniin, hienostuneen kiillon ja silkkisen pehmeyden.
Maksettu mainos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas menee bambusukat rikki kahden käytön jälkeen. Ja ei ole mitään terää kynsien tilalla.
Mullakaan ei bambusukat kestä kauaa käytössä, mutta ovat ainoat, joissa kestää olla päivän. Jalkani ovat todella runsaasti hikoilevat. Ennen jouduin vaihtamaan sukat 3-5 kertaa (!!!) työpäivän aikana, vaikkei minulla ole edes kenkiä jalassa töissä. Yksillä bambusukilla menee koko työpäivä mukavasti.
H&M:n "laatuun" en luottaisi etenkään tuotteisiin käytettyjen materiaalien suhteen. Laadukkaat pellavalakanat ovat ns. paremmin tienaavien trendi, jos ei ole varaa ostaa kunnollisia pellavalakanoita, niin ei kannata alesta ostaa niitä halpamerkin "kalliita" versioita, koska se halpuus tulee materiaalista loppupeleissä. Mielummin käyttää ne pennoset laadukkaisiin puuvillalakanoihin. Materiaalina pellava on parhaimmillaan loistavaa. Itse käytän vain pellavapyyhkeitä ja mitä vanhempia (20v+) niin aina vaan paranee ja pehmenee, mutta liian tuoreet ja raa'at kuidut kutistuvat ja muuttuvat tikkuisiksi ja mahdottomiksi silittääkään.
Ja mitä siihen statussymboliarvoon tulee, kuka oikeasti käy katsomassa missä pehkuissa kukakin nukkuu? Hyvin harva jaksaa joka päivä vaihtaa uudet lakanat ja sijata sängyn ilman päiväpeittoa sisustuslehtityyliin. Suosikaa niitä tuotteita, joista pidätte ja jotka ovat käytössä kestäviä. Minulla on vielä suvun vanhoja kunnon puuvillalakanoita yms, joihin on isomummut ja mummujen muttut käsin virkanneet tai nyplänneet pitsitkin. Materiaali ei ole sadassa vuodessa hiutunut mihinkään, lähinnä vaan paranee.
Ota yhteys asiakaspalveluun, jos niissä onkin jokin valmistusvirhe..?
Ilmeisesti pellavaakin on eri laatuja, kuten puuvillaa. Oikein karkeakuituista, huonosti puhdistettua sanottiin ennen tappuraksi, sileä- ja pitkäkuituista aivinaksi. Ehkä saitkin tappuralakanat?
Kyllä hyvin voisi mennä kauppaan kertomaan miten kävi. Mukaan tietty lakanat ja muutama samassa koneessa ollut vaate.
Maksoivatko siis 90euroa per pussilakana vai kaksi pussilakanaa+tyynyliinat? Ostamani hyvälaatuinen lakana maksoi muistaakseni n. 100 euroa kappaleelta. Halvalla ei saa hyvää tässä tapauksessa.
Veikkaisin ap:n ostamien lakanoiden pellavaerän olleen huonompaa tai huonommin käsiteltyä laatua. Hinta kuulostaa aika korkealta ongelmiin nähden.
Itse rakastuin pellavalakanoihin ja tyynyliinoihin, kun ostin ensimmäiset kokeiluun. Ihan Ikeasta (parisängyn lakana 39,99 €). Ne ainakin tuntuvat ihan puuvillalta, mutta pitävät öisin ihon viileämpänä, jolloin on kiva nukkua. Nyt meillä on jo kolme lakanaa ja muutamat tyynyliinat, jotka on ostettu eri kerroilla ja laatu on jokaisessa yhtä hyvä. En ainakaan tämän keskustelun jälkeen uskalla koskea H&M-versioihin.
Aattelin ensin että tämä ketju on avautuminen jostain bloggaajasta.. :D Pellavalakana voisi hyvinkin olla jonkun blogin/vlogin nimi.. :D
Minulla on joitakin pellavalakanoita ja pellavapyyhkeitä,kovassa käytössä ovat olleet.Koskaan, milloinkaan eikä ikinä ei ole mitään nöyhtää lähtenyt,enkä ole kuullut kenenkään tuttavani sellaisesta puhuneen.Ehkä sait jotain sekundalakanoita, tai olivatko jotain sekoitekangasta.