Mistä syistä työkaverinne ovat saaneet potkuja?
Tai itse olette saaneet? Mietin vain että millaisista syistä Suomessa tosiasiallisesti potkuja jaetaan?
Kommentit (241)
Alkoholinkäytön vuoksi - joi siis päivät pitkät duunissa ja luonnollisesti hommat jäivät hoitamatta. Näitä on ollut useampi. Tiedän asiasta, koska sitä ei ollut tosiaan vaikeaa huomata ilman tarkempaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kesätöissä mansikkamaalla yksi tyttö sai lähteä kotiin tupakan takia. Tutkin jälkikäteen kaikki sopimuspaperit joita minulla oli, eikä missään oltu edellytetty tupakoimattomuutta tai kerrottu mitään sellaisesta säännöstä. Mutta silti kun paikalle tultiin niin se olikin ehdottoman kiellettyä.
90-luvulla kun olin töissä mansikkamaalla, naispuolinen pomo koetti "antaa potkut" kaikille jotka tupakoivat ja meikkasivat. Myös juttelimisesta suuttui ja huusi, että pitääkö siellä pulista. Seko akka. Moni sitten lähtikin kesken pois..
Mieheni koeaikapurku reilun 2 kk työnteon jälkeen.... asiantuntijatehtävä, kokemusta miehelläni vastaavantyyppisestä työstä liki 20 v. ei päässyt edes aloittamaan hommia kunnolla kun tuli kenkää.... tuli hyvin työkavereiden kanssa toimeen ja tykkäsi tehtävästään. Pomo oli vaan ihan outo ( ulkomaalainen ), ei puhunut edes, kerran antoi palautetta mieheni toimintatavoista että tällä oli väärä lähestymistapa työhönsä, mutta muuten ei mitään.
Mieheni oli varsin ymmällään tämän esimiehensä käytöksestä ja yritti parhaansa, kokemusta oli kuitenkin vastaavista töistä sen reilut 15 vuotta. Ei olisi tehnyt mitään toisin mutta kyllähän se kirpaisi kun kenkää tuli 2,5 kk työn aloituksesta... olihan niitä merkkejä ilmassa kun esimies ei edes puhunut, mutta silti. Joku sisäinen tutkinta kys. yrityksessä aloitettiin tuon koeaikapurun jälkeen. Tosiaan, potkut voi tulla ihan mistä vaan ja miksi vaan nykypäivänä ja kyllähän se tuntuu kovalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi todella hyvä ja luotettava tyyppi sijaisena hoitoalalla sai potkut siksi, että työnantaja järjesti kaikille jonkun yleisen ohjeen mukaan huumetestit. No kannabis positiivinen ja tyyppi ulos kylmäsi. Työyhteisö yritti puhua järkeä, mutta pykälät määräsivät näin. Tilalle saimme umpisurkean tohottajan, joka ei hallinnut työtään alkuunkaan, mutta jonka huumeseulat olivat puhtaat.
Ei mennyt oikein.
No tämä on kyllä alanvalintakysymys. Kaikille hoitoalalle hakeutuville pitäisi olla päivänselvää, että huumeita ei käytetä. Se on "hinta" jonka ammatinvalinnasta joutuu maksamaan. Jos haluaa käyttää, hoitoala ei ole sopiva valinta. Koskee niin hoitajia, lääkäreitä kuin myös sosiaalialan ihmisiä.
Ja jos käytetäänkin niin kokkelia tai spiidiä pidempien vapaiden tai lomien alkuun...
Vierailija kirjoitti:
Toistuva työtehtävien tekemättä jättäminen/välttely.
Ensin pari kirjallista varoitusta.
Lastensuojelulaitos.
Pakoili ikäviä kiinnipito tai väkivaltatilanteita.
Nainen.
Meni päiväkotiin, minne kieltämättä kuuluikin, töihin.
Heeeetkinen?
Mistä tämä alapeukkuvyöry?
Aiheesta varoitukset alla ja tilanteista luikkiminen jatkui.
Jopa nuoret nauroivat päin näköä.
Ei mitään auktoriteettiä eikä uskottavuutta.
Pomo ei kestä ajattelevia ihmisiä... Ehkä se oli suurin syy. Ja kateuskin..?
Ei noudattanut sovittuja työaikoja ja teki työt vähän sinnepäin.. ammattitaitoa olisi ollut vaikka muille jakaa. Ihmettelen, ettei käyttänyt taitojaan hyödyksi.
Tuli töihin, joutui vanhan miehen kiusaamaksi, joka oli pomon kanssa hyvää pataa.
Poika lopulta sanoi ilkeästi takaisin tälle kurpalle, joka tietenkin meni itkemään pomolle.
Tulos: pojalle potkut.
Sen jälkeen kyllä sit hiillostettiin se kurppa pihalle täältä ja hyvältä tuntui.
Säälittää vaan sen pojan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuja on irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä.
Itselläni on yksi koeajan purku takana. Mut palkattiin sijaiseksi ja tein kiireisen projektin valmiiksi 3 kuukaudessa. Sain siitä kehuja matkan varrella, eikä ollut mitään viitteitä tulevasta. Viikkoa ennen purkua sain kuulla, että taloudellisista syistä tullaan irtisanomaan väkeä (ei ollut yleistä tietoa vielä) ja kun viikon päästä sain projektin valmiiksi määräaikaan mennessä hyvin tehtynä, mut kutsuttiin parin tunnin jälkeen toimarin juttusille, joka purki koeaikana työsuhteen sopimattomuuteni vuoksi. Mua luvattiin suositella. Uutta sijaista ei palkattu. Olisin arvostanut rehellisyyttä, että olisivat sanoneet, että syynä oli ne säästötoimenpiteet ja tulevat yt. Kun antaa ymmärtää, että mussa oli jotain vikaa, vaikka samalla kehutaan ja suositellaan. No, se on mennyttä ja oon saanut vakituisen paikan sen jälkeen. Jätti vain pelon, että vaikka hyvin hoitaisit työsi ja tulisit kaikkien kanssa toimeen, niin silti voit saada potkut, kun kaikki hyöty on tiristetty.
Puolison firmassa yksi johtaja sai lähteä kiusaamisen takia. Oli pitkään ollut ilkeä ja hankala alaisilleen, joillekin oli kiva ja joillekin tosi ilkeä. Omistajien vaihtuessa firmassa, uudet laittoivat johtajan ilmi, kun joku alaisista vei asiaa eteenpäin ja kyseisen henkilön käytöstä alettiin selvittää firmassa. Kerrankin kiusaaja sai lähteä!
Kiusaajia on Suomessa vaikea saada työpaikalta pois, jotenkin kiusaamisella on Suomessa hiljainen hyväksyntä vaikka muka niin paheksutaan asiaa ääneen.
Olen hoitoalalla ja voi hyvä luoja kuinka paljon näkee ihan pitkään jatkuvaa kiusaamista. Olen itsekin yrittänyt sivullisena asiaan puuttua, mutta ei sillä ole mitään hyötyä ollut kun sairaalanjohto ei asiaan reagoi. Käykääpä lukemassa tämä mehiläisen työpaikkakiusaamista koskeva tietopläjäys:
https://www.mehilainen.fi/yrityksille/tyohyvinvointi/tyopaikkakiusaamin…
”Kun työpaikalla jotain henkilöä syytetään kiusaamisesta, muuttuu vuorovaikutussuhde välittömästi. Syyte saattaa tulla täytenä yllätyksenä, ja syytetty kiusaaja saattaakin itse muuttua uhriksi. Kiusaamissyyte on aina erittäin vakava ja aiheuttaa yleensä raskaan koneiston käynnistymisen, missä palaa työaikaa ja mikä aiheuttaa paljon mielipahaa ja ahdistusta.”
En ihmettele että Suomessa on niin paljon työpaikkakiusaamista jolle ei tehdä mitään koska työpaykologitkin ovat tätä mieltä.
Aika harvoin tulee irtisanottua ketään. Meillä on töissä osa-aikaisia ja ekstroja, ja osa heistä yleensä häipyy opiskelemaan tai oman alan töihin. Mutta joitakin on.
Saikuttaja... Kyseinen henkilö oli sairaana usein maanantaisin. Aloin vaatia todistusta, enkä antanut omalla ilmoituksella olla pois. Todistusta ei tullut. Irtisanoin ja tilalle löydettiin luotettavampi työntekijä. Oikeasti hän tuskin oli sairaana.
Huono työntekijä... Hän varmaankin yritti parhaansa, mutta jälki oli huonoa, vaikka perehdytystä uusittiin. Työkaverit korjasivat asioita hänen jäljiltään, ja asiakaat valitti. Yritettiin kyllä, kun ihmisenä hän oli mukava ja ei todennäköisesti ollut huono tahallaan.
Häiritsijä... Käyttäytyi epäsopivasti naispuolisia asiakkaita kohtaan. Ei ymmärtänyt rajoja ja hyviä käytöstapoja. Otti asiakkaan huomautukset vastaan ylimielisesti ja naureskeli vähätellen. Ei hyväksynyt minun auktoriteettiasemaa, koska olin nainen, vaan käyttäytyi uhkaavasti, kun kerroin, että hän saa välittömästi potkut, ja minkä tähden.
Tuossapa taitaa olla minun antamat potkut. Pari opiskelijaa on joutunut jättämään harjoittelun kesken, kun ei ole tullut paikalle, tai tehnyt mitään.
Kärähti rakennustyömaalla juopottelusta. Potkut samantien.
Vierailija kirjoitti:
Olen yliopistossa tutkijana. Tällä alalla harvoin annetaan potkuja, sillä iso osa työsuhteista on määräaikaisia projekteja, joille ei ongelmatapauksien kohdalla löydy jatkoa. Muutaman vuoden takaisessa YT:ssä laitettiin kuitenkin pihalle paljon vakinaistakin porukkaa ja lähtijät olivat niitä jotka olivat kärkevimmin laitoksen johtoa arvostelleet. Näiden lisäksi tiedän yhden tyypin saaneen potkut ahdisteltuaan opiskelijaa, kun ei hyväksynyt suhteen päättymistä tämän kanssa.
Oulun yliopiston bilsa? :D
Viinaan menevä varastomies voinut muka ottaa käskyjä vastaan 24 vuotiaalla esimieheltä joka taloon tuli.Monessa äijä paikassa juuri surtu sitä että kovimmat työmiehet sitten kuollut viinaan tai oman käden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi todella hyvä ja luotettava tyyppi sijaisena hoitoalalla sai potkut siksi, että työnantaja järjesti kaikille jonkun yleisen ohjeen mukaan huumetestit. No kannabis positiivinen ja tyyppi ulos kylmäsi. Työyhteisö yritti puhua järkeä, mutta pykälät määräsivät näin. Tilalle saimme umpisurkean tohottajan, joka ei hallinnut työtään alkuunkaan, mutta jonka huumeseulat olivat puhtaat.
Ei mennyt oikein.
No tämä on kyllä alanvalintakysymys. Kaikille hoitoalalle hakeutuville pitäisi olla päivänselvää, että huumeita ei käytetä. Se on "hinta" jonka ammatinvalinnasta joutuu maksamaan. Jos haluaa käyttää, hoitoala ei ole sopiva valinta. Koskee niin hoitajia, lääkäreitä kuin myös sosiaalialan ihmisiä.
Esim bussikuskin ok poltella vähän pilveä välillä tai vaikka sähkömiehen?
Työkaveri kävi lääkärillä ja sai kolme päivää saikkua. Pomo oli sitä mieltä, että hän tietää kuka saikuttaa ja hän määrittelee sairauslomatarpeen, lupa kysytään pomolta. Kenkää tuli.
oli liian hidas, pikaruokalassa oltiin töissä. Tottahan se oli. Ja ei oppinut käytäntöjä
No näkyy näkyy, jos on niin tyhmä, että tulee päihtyneenä sinne töihin. Ihan sama kuin jos olisi kännissä töissä, näkyy sekin. Mutta se kannabis vaan tosiaan näkyy huumetestissä useamman viikon polttamisen jälkeen. Ei tietääkseni missään työpaikassa esim. testata säännölisesti esin. maksa-arvoja jotta saataisiin vapaa-aikanaan rajusti bilettävät kiinni.
Se, mitä ihminen tekee itselleen vapaa-ajallaan ei liity töihin mitenkään, varsinkaan jos on asiallinen ja hoitaa työnsä hyvin.
Vanha temppu on tulla jo työhaastatteluun pilvessä, jolloin kaikki luulevat, että semmoinen se vaan on. Sitten voikin olla joka päivä pikku pöllyssä töissä ilman mitään suurempaa hässäkkää.
Vierailija kirjoitti:
Oli kännissä. Kun ei saanut sairaslomaa "muka" masennukseen.
Veti lärvit. Työsuhde purettiin välittömästi.
Ei edelleenkään saanut diagnoosia.Kuitenkin taustalla lähes 30-vuotinen katkeamaton työhistoria.
Jännää. Kui näi nykyisin?
(Ja mielellään: älkää te sosiaalidarwinistiset wanna-be-porvarit ja muut kauppakorkealaiset ääliöt vastailko tähän.)
Ahaa, tähän ei saa vastata kertomalla totuutta, vaan pitää valehdella siten, että sinulle tulee hyvä mieli. Selvä. Olen siis samaa mieltä kanssasi ja olet oikeassa.
Mulle tuli kenkää koeajalla kun työnantajalle selvisi, että olen Ulosotossa! Tuli siis maksukieltokirje ulosottomieheltä.