Mistä syistä työkaverinne ovat saaneet potkuja?
Tai itse olette saaneet? Mietin vain että millaisista syistä Suomessa tosiasiallisesti potkuja jaetaan?
Kommentit (241)
Itse sain koeaikapurun hyvin epämääräisesti. "tämä ei ole sinun paikkasi, mutta toisessa vastaavan alan työpaikassa voisitkin pärjätä (???)" Olin hyvin hämmentynyt ja surullinen, sillä olin nuori ja ensimmäisiä pidempiä työsopimuksia. Mitään etukäteisvaroitusta tai mahdollisuutta korjata käytöstä tai työtapoja ei annettu. Pieni, alle 6 hengen firma. Vähän vanhempana olen ymmärtänyt syynkin paremmin. Firman vaki-kesätyöntekijä vihasi minua alusta asti ja yritti kyllä kaikin keinoin savustaa ulos, koki minut varmaan uhkaksi kesätöilleen seuraaville vuosille. Yksi toinen työntekijä oli jäänyt pitkälle sairauslomalle työpaikasta ja osa työstäni oli hänen avustamistaan (=kun jäi sairauslomalle, minulle ei ns. riittänytkään töitä). Toisaalta myös tuo kesätyöntekijä oli saanut minut pelokkaaksi ja araksi työpaikalla sekä stressi varmasti vaikutti työsuoritukseen, varmistelin asioita ja pelkäsin pikkuvirheitäkin, eli ehkä siinäkin käytöksessäni oli syy koeaikapurkuun. Jotenkin kyllä harmittaa edelleen, kuinka nuoria työntekijöitä kohdellaan ensimmäisissä työpaikoissaan. Itse siis päädyin vaihtamaan ihan toisen alan työhön ja onneksi osuin työpaikaan, jossa olivat todella ihanat perehdyttäjät ja mukava henki muutenkin, muuten varmaan olisin pitkään ajatellut, että minusta ei ole työelämään. Alanvaihto kyllä vähän kaduttaa, en voi antaa anteeksi sille kesätyöntekijälle ja hänen työpaikkakiusaamiselle oikein vieläkään sitä, että murskasi itsetuntoni tuolla alunperin unelma-alallani.
sekaantui kahteen poikaoppilaaseen, joutui luonnollisesti myös vankilaan. sai varoituksia ennenkuin suhteet tulivat ilmi.
Vierailija kirjoitti:
sekaantui kahteen poikaoppilaaseen, joutui luonnollisesti myös vankilaan. sai varoituksia ennenkuin suhteet tulivat ilmi.
Mistä syystä nuo varoitukset tulivat?
Oman firmani rivit olen puhdistanut yt-neuvotteluissa. En jaksa sitä saikuttamista ja ties mitä tekosyitä, mutta liittojen takia pitää antaa firman mennä lähelle konkkaan ennen kuin asiaan saa puuttua.
Tuli humalassa töihin ja joutuikin puhaltamaan. Ei ole sen jälkeen nähty.
Firma kosti äitiysloman irtisanomalla 6 viikkoa töihinpalaamisen jälkeen
Olen ollut vuosikausia töissä hoitoalalla, ja kaikenlaista on tullut nähtyä.
Potkut on saanut yksi lähihoitaja, joka varasti vammaiselta rahaa. Toinen joka sai potkut, teki yksityisesti lisäpalveluksia asiakkaille esim siivosi, ottaen niistä myös rahaa. Kolmas sai potkut sen takia, että terveys ei kestänyt työtä, oli paljon saikkuja ym, vaikka työterveyslääkäri oli sitä mieltä että hyvin voi tehdä työtä. Syynä tietty joku muu, kuin sairaus, esim ”ei suoriudu töistään”. Neljäs sai potkut lääkkeiden väärinkäytöstä. Nämä olleet siis vakituisia työntekijöitä. Keikkalaisten/määräaikaisten työsuhteita ei ole jatkettu, kun ovat esim valehdelleet olevansa kipeänä, vaikka ovat olleet muualla töissä, yhdellä oli aina maanantaiaamuisin oksennustauti, yksi taisi olla humalassa töissä ja yksi käyttäytyi uhkaavasti asiakkaita ja muita työntekijöitä kohtaan, oletettavasti lääkkeiden väärinkäyttöä taustalla, mahdollisesti lääkkeiden varastelua myös asiakkailta.
Miksei koulun rehtori saa potkuja jos suosii epärehellistä opettajaa, rehtorin huoneessa haisee kuulemma koulupäivisin alkoholi (oppilas kertonut näin). Ihme kun kukaan ei puutu asiaan.
Otti tuotantolinjalta valmiita tuotteita mitä sitten möi eteenpäin ihmisille. Joku käräytti. Naurettiin kun tuli ilmi kun me raadetaan itsemme puhki ja firma ostaa raaka-aineet ja toinen vain poimii kirsikat päältä ja vie voiton kotiin.
Yksi irtisanottiin, koska hän oli oikeasti pelottava. Viralliseksi syyksi tietenkin keksittiin jotain muuta.
Useampi työkaveri on saanut kenkää juomisesta johtuvista ongelmista. Tarjottu hoitoonohjauskaan ei ole heille kelvannut.
Varasti rahaa lounaskassasta, vääristeli myyntejä ja teki talon laitteilla sekä materiaaleilla omaa bisnestä.
Käyttäytyi epämääräisesti, puheli työkavereille (parina tehtävä työ) kaikenlaisia yksityisasioita joissa laittomuuksiakin joukossa, kävi työajalla Alkossa ostoksilla, luisti sovituista työajoista.
Samalla työpaikalla väen vaihtuvuus todella suurta ja monet lopettavat niin, että eivät yksinkertaisesti jonain aamuna saavu paikalle eivätkä vastaa enää ikinä puhelimeen tai viesteihin joita pomoilta tulee.
YT YT YT... Ikää kun tulee 55-60 aina sama kuvio ensin muutetaan työnkuvaa ja sitten irtisanotaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Sillä ei ole mitään väliä vaikka olisi useiden vuosikymmenien työkokemus takana samassa firmassa. Samaan aikaan tahkotaan voittoa ja haalitaan halvempaa työvoimaa tilalle. Johtajan palkka paisuu ja duunarit syöstään eläkeköyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi todella hyvä ja luotettava tyyppi sijaisena hoitoalalla sai potkut siksi, että työnantaja järjesti kaikille jonkun yleisen ohjeen mukaan huumetestit. No kannabis positiivinen ja tyyppi ulos kylmäsi. Työyhteisö yritti puhua järkeä, mutta pykälät määräsivät näin. Tilalle saimme umpisurkean tohottajan, joka ei hallinnut työtään alkuunkaan, mutta jonka huumeseulat olivat puhtaat.
Ei mennyt oikein.
No eihä huumepäissään saa töissä olla, etenkää hoitoalalla
Kannabis näkyy virtsatestissä 2 viikkoa-kuukauden polttamisen jälkeen, sillä se varastoituu ihmisen rasvasoluihin.
Tässä on tuskin siis 'huumepäissään' siellä töissä oltu.
Aika moni josta ei ikinä arvaisi polttaa vapaa-ajallaan välillä.
Nykyinen työpaikka on naurettava show, jossa pomot vuorotellen käyvät lipomassa isoa pomoa. Iso pomo on täysin pihalla yrityksen käytännön toiminnasta ja on täysin tämän positiivisen jees-viestin varassa.
Joudun myös ajoittain jees-mieheksi, koska pomo on äkkiväärä ja pitää puhua kieli keskellä suuta. Kerran suutuin selkeästi pomon kertomasta väärästä tiedosta, mutta en saanut kenkää yllättäen.
Näen myynnistä suoraan tulevan tuloksen ja kuulen kuinka pomo toisensa jälkeen käy kertomassa jonkun pääjehua miellyttävän jutun, jonka pystyisin kumoamaan hetkessä.
Olen ajoittain yrittänyt kertoa, että jos halutaan tietty tulostaso, pitää tehdä nämä ja nämä kaupat. Vastaus on tähän "se vaan on näin kun minä sanon" ja uuden kvartaalin tullessa todetaan taas tulostason laskeneen.
Olen hakenut ajoittain muita töitä, mutta vielä ei ole tärpännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi todella hyvä ja luotettava tyyppi sijaisena hoitoalalla sai potkut siksi, että työnantaja järjesti kaikille jonkun yleisen ohjeen mukaan huumetestit. No kannabis positiivinen ja tyyppi ulos kylmäsi. Työyhteisö yritti puhua järkeä, mutta pykälät määräsivät näin. Tilalle saimme umpisurkean tohottajan, joka ei hallinnut työtään alkuunkaan, mutta jonka huumeseulat olivat puhtaat.
Ei mennyt oikein.
Kannabis näkyy virtsatestissä 2 viikkoa-kuukauden polttamisen jälkeen, sillä se varastoituu ihmisen rasvasoluihin.
Aika moni josta ei ikinä arvaisi polttaa vapaa-ajallaan välillä.
Kyllä se näkyy. Punoittavat silmät. Hitaus ajattelussa tulee heti ilmi. Moni vaan ei tunnista sitä polttelusta johtuvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sen minäkin haluaisin tietää, miksi sain potkut. Mutta koeajalla kaikki on "sallittua", kunhan ei syrji "väärällä tavalla".
Koeajalla ei tule potkuja, se on työsuhteen purku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mennyt oikein.
Aika moni josta ei ikinä arvaisi polttaa vapaa-ajallaan välillä.Kyllä se näkyy. Punoittavat silmät. Hitaus ajattelussa tulee heti ilmi. Moni vaan ei tunnista sitä polttelusta johtuvaksi.
No näkyy näkyy, jos on niin tyhmä, että tulee päihtyneenä sinne töihin. Ihan sama kuin jos olisi kännissä töissä, näkyy sekin. Mutta se kannabis vaan tosiaan näkyy huumetestissä useamman viikon polttamisen jälkeen. Ei tietääkseni missään työpaikassa esim. testata säännölisesti esin. maksa-arvoja jotta saataisiin vapaa-aikanaan rajusti bilettävät kiinni.
Se, mitä ihminen tekee itselleen vapaa-ajallaan ei liity töihin mitenkään, varsinkaan jos on asiallinen ja hoitaa työnsä hyvin.
Alkoholismi ja siitä aiheutunut käytös. Ei rehtori ihan arvostanut, kun ope oli vähän päästä töissä krapulatärinöissä ja käyttäytyi arvaamattomasti.