Mistä syistä työkaverinne ovat saaneet potkuja?
Tai itse olette saaneet? Mietin vain että millaisista syistä Suomessa tosiasiallisesti potkuja jaetaan?
Kommentit (241)
Koska ma nayn se otta raha pois kasas ja panna omat tasku.
YITssä tuli YTt ja paljon johtajien puheissa kiitelty ykkösresurssi eli henkilöstö kävi tarpeettomalsi. Kenkää lähes 30v uralle.
Vierailija kirjoitti:
No näkyy näkyy, jos on niin tyhmä, että tulee päihtyneenä sinne töihin. Ihan sama kuin jos olisi kännissä töissä, näkyy sekin. Mutta se kannabis vaan tosiaan näkyy huumetestissä useamman viikon polttamisen jälkeen. Ei tietääkseni missään työpaikassa esim. testata säännölisesti esin. maksa-arvoja jotta saataisiin vapaa-aikanaan rajusti bilettävät kiinni.
Se, mitä ihminen tekee itselleen vapaa-ajallaan ei liity töihin mitenkään, varsinkaan jos on asiallinen ja hoitaa työnsä hyvin.Vanha temppu on tulla jo työhaastatteluun pilvessä, jolloin kaikki luulevat, että semmoinen se vaan on. Sitten voikin olla joka päivä pikku pöllyssä töissä ilman mitään suurempaa hässäkkää.
Ei sellainen ihminen, jonka on pakko olla 24/7 pilvessä saa kyllä mitään töitä tehtyä tai omaa motivaatiota sellaisia edes tosissaan hakea...
Ja muutenkin sauhuttelun vaikutus kestää ihmisellä pari tuntia. Kukaan ei sit huomaisi tai haistaisi mitään kun tossa tilanteessa varmasti kävisi polttamassa lisää...?
Viinaksia voi juoda hiukan viikonloppuisin tai sitten olla jatkuvasti kännissä. Samoin pilveä voi polttaa juhlamielellä toisinaan tai joka ikinen päivä ja pahimmillaan koko ajan.
YT-neuvotteluissa irtisanottuja: liian kiltti pomo, jonka projektit epäonnistuivat kerta toisensa jälkeen, 50-kymppinen mukavuudenhaluinen paperinpyörittäjä, joka ei saanut mitään aikaan, 45-vuotias mielenterveysongelmainen insinöörinainen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa on erittäin pahoja työpaikkakiusaajia edelleenkin töissä? Mikä firmassa on vikana kun pelätään antaa kiusaajalle potkut?
Tämä on sellainen kysymys, joka on parasta esittää ay-pampuille.
SamppaP kirjoitti:
Mulle tuli kenkää koeajalla kun työnantajalle selvisi, että olen Ulosotossa! Tuli siis maksukieltokirje ulosottomieheltä.
Mulla sama, tosin eka kerta YT-neuvotteluissa ( todennäköisin syy ulosotto ) ja toinen kerta määräaikaista työsuhdetta ei jatkettu kun työnantajalle tuli ulosotto tietoon. Kannattaa tehdä ulosottomiehen kanssa maksusuunnitelma, joten ei tule nämä asiat työnantajan tietoon jatkossa, nykyään saan olla rauhassa.
Työntekijä piiloutui vessaan iltavuoroisin vetämään kokkelia. Toiset iltavuorolaiset olivat myös raportoineet samaisen kundin vetävän kaksin käsin kaljaa alakerran ravintolassa taukoaikana.
Koeaikaa tämän tyypin kanssa venytettiin jo kertaalleen ennen päihteiden käytön ilmenemistä, lopulta jäi kiinni kavalluksesta.
Oli kuitannut tekemänsä työn valmiiksi, vaikka oli vielä kesken. Ilmeisesti oli tarkoitus saada palkka ko. urakasta etukäteen jä käydä tekemässä loppuun myöhemmin. Sai varoituksen ja käskyn tehä homma heti valmiiksi. Ei tehnyt ennen kuin esimies lähti mukaan valvomaan.
Itse sain potkut kun työtapaturmassa vammauduin niin, että työkyky aleni. Olin 1.5v aikana 27 päivää sairaslomalla. Se oli liikaa. Ja vielä kehtasivat, kun työpaikalla työtapaturmassa sairastuin.
Ps hoitajana.
Semmosta kirjoitti:
Toisten työkavereiden kontrollointi, siis kävi edellisen vuoron tekemät työt läpi ja jätti omat työnsä tekemättä.
Ei saanut vielä siitäkäön fuduja, vaan testasivat työntekoaan toisellakin osastolla ennenkuin luovuttivat.
Kovasti sai hallaa aikaan, koska työnjohtajat olivat jo olleet tieto6sia niistä kriittisistä asioista ennen n.k. ilmiantojaan.
Pari arvokasta n.s. ryssittyä tilausta riitti.
Meillä on kanssa tällainen, mutta ei saada pois työpaikalta millään. Sillä menee oikeasti tuntikaupalla aikaa päivästä, kun se etsii muiden tekemiä töitä ja tekemättä jättämisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotka olivat täyttäneet 55 saivat potkut.
Niin, tämä ei tietysti koskenut johtajia.
Trolololooo
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa on erittäin pahoja työpaikkakiusaajia edelleenkin töissä? Mikä firmassa on vikana kun pelätään antaa kiusaajalle potkut?
Ovat häikäilemättömiä ja luonnevikaisia. Uhkailevat esimiestä aina jos saavat varoituksia. Uhkailevat lehdistöllä, maineen menetyksellä, sometempauksilla, millä lienee.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut potkut koeaikapurun muodossa. Kolmisen kuukautta ehdin töissä käydä.
Mitään järjellistä syytä ei kerrottu, vaikka moneen kertaan asiaa tiedustelin. Kysyin, että onko työn laadussa ollut jotain moittimista? Ei kuulemma ollut. Kysyin, että onko kysytty N.N:ltä ja Y.Y:ltä työni laadusta? (N.N. ja Y.Y. olivat läheisiä yhteistyökumppaneita, joille tein työtäni - ja käsittäkseni he olivat hyvin tyytyväisiä siihen asti tekemääni työhön - siksi kysyinkin)
Ei oltu kysytty. Eikä tuntunut edes kiinnostavan kysyä. Päättelinkin, ettei sillä ole mitään merkitystä mitenkä työni olin hoitanut.
Pari kolme seikkaa saattoi olla syynä. Yritysjärjestelyn vuoksi tekemääni tehtävään oli firmassa liikaa työvoimaa. Toiseksi olin aika hyvällä palkalla moneen kollegaan verrattuna - tosin en ollut kovimmalla palkalla mutta ainoa koeaikalainen. Kolmanneksi uusi pomo, joka oli selvästi despoottinen mikromanageri asiantuntijaorganisaatiossa, koki ilmeisesti minut jotenkin hankalana. Oli jotenkin aina takkuinen vaikka yritin olla antamatta mitään aiheitta moitteisiin ja yritin oikeastaan olla sanomattakin mitään kun tuntui että "Hyvää huomenta!" tervehdyksestäkin tämä tyyppi teki vänkäyksen ("ei sen nyt per**le niin hyvä huomen ole jne")
Oli kyllä kurja olo kun sai lähteä kilometritehtaalle lyhyellä varoitusajalla vaikka oli mielestään tehnyt työnsä hyvin.
Tämmöistä se työelämä vissiin nykyään Suomessa sitten on. En näemmä ole ainoa, joka tämmöistä on kokenut?
Et ole ainoa, itsekin tunnen ihmisen, jolle on käynyt noin. Tuota koeaikapurkua käytetään myös silloin, kun työntekijää tarvitaan lyhyeksi määräajaksi. Koska vakituisiin töihin hakevat myös työpaikkaa vaihtavat, paikka laitetaan vakituisena auki vaikka työnantaja tietää tismalleen, että työ lopetetaan koeajan päättyessä. Kukaan ei pysty todistamaan, että yritys on huijannut tietoisesti.
Oli saanut liikaa palkkaa eikä ilmottanut.
Muuan teki toistuvasti vastoin nimenomaisia työohjeita.
Meillä kuului ensimmäisessä työvaiheessa käydä tarkistamassa muutama tehty osa, jonka päälle sitten seuraavat työvaiheet koottiin seuraavilla osastoilla.
Tämä työkaveri ei viitsinyt sitä tehdä, vaikka väitti toisin.
Samaa työtä tekevät tiesivät kyllä mistä oli sen ajan täytynyt lähteä, oltiin siksi tiukalla.
Yritti olla nopein ja saada siitä kehuja.
Saikin mikä vaan innosti häntä.
Hyvällä tuurilla pari kertaa onnistuikin ja lopulta sai pilattua ison erän.
Paluukuormassa tuli punaliputettuja osia monta trukkilavallista ja kaikki piti tehdä uusiksi ja maksaa korvauksia asiakkaalle myöhästymisestä.
Ou jee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut yhdet potkut yt-neuvotteluiden tuloksena. Yritys oli taloudellisissa vaikeuksissa ja minä olin viimeisenä taloon tullut. Toki sieltä muitakin lähti.
Nykyisessä työpaikassani on päihteisiin nollatoleranssi, eli edes krapulassa ei saa töihin tulla, ja potkut saaneet ovat olleet juurikin krapulassa. Yksi oli toki railakkaasti humalassa.
Muuan kuvaamasi kaltainen sai juuri 30vuotis mitalin!
Ei saisi tuossa työpaikassa, meillä on aidosti nollatoleranssi.
Paras kaverini ja entinen työkaverini sai potkut heti palattuaan sairaslomalta. Mursi siis kätensä ja joutui 2 kk sairaslomalle. Syyksi ilmoitettiin työtehtävien laiminlyönti!
Kyseessä oli pieni perheyritys. Satuin tietämään miten todella ahkera hän oli, joten ei tullut muuta mieleen kuin että sairaslomasijainen hoiti hommat halvemmalla ....ja ystäväni ei kuulunut liittoon, joten tilanne oli helvetillinen: peruspäiväraha eikä liiton eikä omaa juristiakaan saanut avuksi, kun ei asuntovelkaisella yh:lla ollut varaa palkata.
No, onneksi parin kuukauden sisällä löysi uuden työn isosta firmasta ja on siellä yhä. Liittyi kyllä ammattiliittoon tuon tapauksen jälkeen.
No ei saanut potkuja, mutta painostettiin jäämään eläkkeelle. Oli liian vanha ja kärttyisä.
Sain potkut omasta pyynnöstäni. En siis irtisanoutunut.
Muuan kuvaamasi kaltainen sai juuri 30vuotis mitalin!