Mistä syistä työkaverinne ovat saaneet potkuja?
Tai itse olette saaneet? Mietin vain että millaisista syistä Suomessa tosiasiallisesti potkuja jaetaan?
Kommentit (241)
Sama homma. Koeaikani oli 6 kk ja ja minut irtisanottiin vain pari viikkoa ennen sen täyttymistä kertomatta syytä. Olin todella hämmentynyt ja kysyessäni syytä esimieheni sanoi, että olen kyllä hoitanut työsi kiitettävästi, mutta päätös on tehty muualla. Pyysivät vielä, että jäisin perehdyttämään uutta henkilöä koeaikani loppuun. Koin pyynnön nöyryyttävänä ja liiton lakimieskin tuumasi, ettei ole moiseen röyhkeyteen törmännyt. Näin on varaa tehdä isollakin yrityksellä pienellä paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Sen minäkin haluaisin tietää, miksi sain potkut. Mutta koeajalla kaikki on "sallittua", kunhan ei syrji "väärällä tavalla".
Sama homma. Koeaikani oli 6 kk ja ja minut irtisanottiin vain pari viikkoa ennen sen täyttymistä kertomatta syytä. Olin todella hämmentynyt ja kysyessäni syytä esimieheni sanoi, että olen kyllä hoitanut työsi kiitettävästi, mutta päätös on tehty muualla. Pyysivät vielä, että jäisin perehdyttämään uutta henkilöä koeaikani loppuun. Koin pyynnön nöyryyttävänä ja liiton lakimieskin tuumasi, ettei ole moiseen röyhkeyteen törmännyt. Näin on varaa tehdä isollakin yrityksellä pienellä paikkakunnalla.
Tuli vielä mieleen tapaus jossa alihankkijana meille työtä tekevä sai porttikiellon firmaamme ja luultavasti potkut omasta firmastaan kun uhkasi räjäyttää koko työpaikamme ja kehui miten hänellä on yhteyksiä Isikseen. Oli ihan suomalainen poika ja sanomattakin selvää ettei mielenterveys ollut mitenkään terve.
Vierailija kirjoitti:
Yksi todella hyvä ja luotettava tyyppi sijaisena hoitoalalla sai potkut siksi, että työnantaja järjesti kaikille jonkun yleisen ohjeen mukaan huumetestit. No kannabis positiivinen ja tyyppi ulos kylmäsi. Työyhteisö yritti puhua järkeä, mutta pykälät määräsivät näin. Tilalle saimme umpisurkean tohottajan, joka ei hallinnut työtään alkuunkaan, mutta jonka huumeseulat olivat puhtaat.
Ei mennyt oikein.
No tämä on kyllä alanvalintakysymys. Kaikille hoitoalalle hakeutuville pitäisi olla päivänselvää, että huumeita ei käytetä. Se on "hinta" jonka ammatinvalinnasta joutuu maksamaan. Jos haluaa käyttää, hoitoala ei ole sopiva valinta. Koskee niin hoitajia, lääkäreitä kuin myös sosiaalialan ihmisiä.
Itse sain potkut, kun viimeisilläni raskaana ollessani hermostuin palaverissa ja lähdin ulos ovet paukkuen ja sanoin että haluan erota. Hetken kuluttua tehtaanjohtaja tuli business controllerin kanssa huoneeseeni vaatimaan minua irtisanoutumaan. Tilannetta oli edeltänyt yrityskaupat ja minun vanha yritykseni oli liitetty osaksi tuota uutta yritystä
Toisenkerran sain potkut, ja kultaisen kädenpuristuksen, kun teollisuuslaitokset johtoryhmästä sai lähteä porukkaa pois
Kolmannen kerran työsuhteeni purettiin koeaikana, sillä kollegat eivät pitäneet minua pätevänä
Matkanvarrella on nähty monenlaista. Yrityskauppojen yhteydessä on erotettu vanhoja päälliköitä, koeaikapurkuja on tehty, jos on havaittu ettei henkilö selviydy työstään
Johtaja on saanut lähteä lahjusepäilyjen vuoksi
Törkeitä väärinkäytöksiä- myynyt työnantajan omaisuutta, touhunnut työpaikan toista businesta
Minut on potkittu pois mt-diagnoosini vuoksi, vaikka se ei näy työssäni mitenkään. On hyvä lääkitys. Olen vain tyhmänä ollut rehellinen työterveyshuollossa. Yt:ten alla johto ilmeisesti kaivaneet kaikkien terveystiedot. Minut osa-aikaistettiin ja kysyessäni syytä, miksi en voi entisiä tehtäviä jatkaa, sanottiin "etten kykene". Olisi pitänyt olla tiukempi ja nauhoittaa keskustelu. Irtisanouduin itse. Toisessa paikassa määräaikaisuuttani ei jatkettu samasta syystä. Jatkossa en avaudu edes työterveyshuollossa asioistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen minäkin haluaisin tietää, miksi sain potkut. Mutta koeajalla kaikki on "sallittua", kunhan ei syrji "väärällä tavalla".
Koeajalla ei tule potkuja, se on työsuhteen purku.
Hei saivartelija, "potkut" on puhekielinen ilmaus, kun joutuu vasten omaa aloitettaan jättämään työnsä. En puhunut "irtisanomisesta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi todella hyvä ja luotettava tyyppi sijaisena hoitoalalla sai potkut siksi, että työnantaja järjesti kaikille jonkun yleisen ohjeen mukaan huumetestit. No kannabis positiivinen ja tyyppi ulos kylmäsi. Työyhteisö yritti puhua järkeä, mutta pykälät määräsivät näin. Tilalle saimme umpisurkean tohottajan, joka ei hallinnut työtään alkuunkaan, mutta jonka huumeseulat olivat puhtaat.
Ei mennyt oikein.
No tämä on kyllä alanvalintakysymys. Kaikille hoitoalalle hakeutuville pitäisi olla päivänselvää, että huumeita ei käytetä. Se on "hinta" jonka ammatinvalinnasta joutuu maksamaan. Jos haluaa käyttää, hoitoala ei ole sopiva valinta. Koskee niin hoitajia, lääkäreitä kuin myös sosiaalialan ihmisiä.
Olen ulkomailla ollessani polttanut monesti pilveä enkä näe mitään syytä, miksi se vaikuttaisi sosiaalialan työhön, jota teen. En ole ikinä koskenutkaan laittomiin päihteisiin Suomessa. Juon äärimmäisen harvoin.
Ja ei ole yhtään rappiollinen olo. Jos jostain syystä olisi testit tiedossa, en tietenkään polttaisi reissussa ollessani.
Päivittäkää ihmiset tietonne edes tälle vuosituhannelle. Todennäköisesti tuttavapiirissänne erittäin moni polttelee vähintään satunnaisesti eikä ole lainkaan näin tarkka siitä, että Suomen kamaralla ei dänkkiä kulu. Joskus tulevaisuudessa kannbisasenteista puhutaan niin kuin nyt kieltolaista alkoholin suhteen; ei niin niin mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Esimies oli unohtanut tarkistaa, onko äitiyslomalle jäävä vakinainen tulossa takaisin töihin äloman jälkeen. Jäi älomalle ja palkattiin vakituinen uusi työntekijä. Älomalainen tuli sitten takaisin ja vakituiseen työsuhteeseen palkattu sai lähteä. Syy oli siis esimiehen unohdus (!!)
Meidän firmassa laitettiin se äitiyslomalta palannut pois. Ehtiköhän olla yhden päivän töissä kun tuli kutsu keskusteluun.
Tärkeässä manageritehtävässä ollut henkilö oli kovin kiireinen ja usein tavoittamattomissa. Paljastui, että ei ollut ollenkaan töissä tuolloin.
Olen saanut potkut koeaikapurun muodossa. Kolmisen kuukautta ehdin töissä käydä.
Mitään järjellistä syytä ei kerrottu, vaikka moneen kertaan asiaa tiedustelin. Kysyin, että onko työn laadussa ollut jotain moittimista? Ei kuulemma ollut. Kysyin, että onko kysytty N.N:ltä ja Y.Y:ltä työni laadusta? (N.N. ja Y.Y. olivat läheisiä yhteistyökumppaneita, joille tein työtäni - ja käsittäkseni he olivat hyvin tyytyväisiä siihen asti tekemääni työhön - siksi kysyinkin)
Ei oltu kysytty. Eikä tuntunut edes kiinnostavan kysyä. Päättelinkin, ettei sillä ole mitään merkitystä mitenkä työni olin hoitanut.
Pari kolme seikkaa saattoi olla syynä. Yritysjärjestelyn vuoksi tekemääni tehtävään oli firmassa liikaa työvoimaa. Toiseksi olin aika hyvällä palkalla moneen kollegaan verrattuna - tosin en ollut kovimmalla palkalla mutta ainoa koeaikalainen. Kolmanneksi uusi pomo, joka oli selvästi despoottinen mikromanageri asiantuntijaorganisaatiossa, koki ilmeisesti minut jotenkin hankalana. Oli jotenkin aina takkuinen vaikka yritin olla antamatta mitään aiheitta moitteisiin ja yritin oikeastaan olla sanomattakin mitään kun tuntui että "Hyvää huomenta!" tervehdyksestäkin tämä tyyppi teki vänkäyksen ("ei sen nyt per**le niin hyvä huomen ole jne")
Oli kyllä kurja olo kun sai lähteä kilometritehtaalle lyhyellä varoitusajalla vaikka oli mielestään tehnyt työnsä hyvin.
Tämmöistä se työelämä vissiin nykyään Suomessa sitten on. En näemmä ole ainoa, joka tämmöistä on kokenut?
Mun 22v työuran aikana tasan yksi on saanut potkut. Syynä alkoholin aiheuttama työkyvyttömyys. Kaikki hoitoonohjaukset ym. oli käyty, oli jo raitistunutkin mutta pikkuaivot tuhoutuneet niin että liikkuminen ei onnistunut ilman rollaattoria.
Muutama hankala tyyppi on neuvoteltu toisiin työyksiköihin.
2000-luvun alussa konservatiivisessa laboratorioalan työpaikassa eräs nuori, goottiasuun pukeutuva (oli aika monen nuoren juttu pk-seudulla noihin aikoihin) sai koeaikapurun kun ei sopinut työpaikalle. Mitä kyselin firman vanhemmilta tädeiltä ja sediltä ilmeisesti se pukeutuminen oli tämä ylitsepääsemätön ongelma ja tytön sel'n takana sitten supateltiin johdolle kaikkea ikävää tästä "saatananpalvojasta". Itsekin olin nuori tuolloin ja olin kyllä aika tyrmistynyt vanhempien työntekijöiden asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Teki virheitä, oli laoska, myöhästeli jne. Lopulta laitettiin ulos koska ei pystynyt nostamaan omaa tehokkuuttaan ja tuottavuuttaan yhtiön vaatimalle tasolle. Samalla laitettiin sana kiertämään.
Miksi tämä on saanut niin hirveästi alapeukkuja? Joku siis myöhästelee jatkuvasti töistä, tekee virheitä, oli laiska ja myöhästeli? Eikä ole tarpeeksi hyvä ja tehokas työssään em. asioiden vuoksi eikä tee mitään korjatakseen toimintaansa? Lentäisi ainakin minun firmastani pellolle, ja vapautuisi paikka motivoituneelle ja ahkeralle tyypille.
Vaikka siksi, että henkilökohtainen avustaja käyttää legginssejä ja avustettavan vaimo kokee sen seksuaaliseksi ahdisteluksi ja häirinnäksi..
Tuttuja on irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä.
Itselläni on yksi koeajan purku takana. Mut palkattiin sijaiseksi ja tein kiireisen projektin valmiiksi 3 kuukaudessa. Sain siitä kehuja matkan varrella, eikä ollut mitään viitteitä tulevasta. Viikkoa ennen purkua sain kuulla, että taloudellisista syistä tullaan irtisanomaan väkeä (ei ollut yleistä tietoa vielä) ja kun viikon päästä sain projektin valmiiksi määräaikaan mennessä hyvin tehtynä, mut kutsuttiin parin tunnin jälkeen toimarin juttusille, joka purki koeaikana työsuhteen sopimattomuuteni vuoksi. Mua luvattiin suositella. Uutta sijaista ei palkattu. Olisin arvostanut rehellisyyttä, että olisivat sanoneet, että syynä oli ne säästötoimenpiteet ja tulevat yt. Kun antaa ymmärtää, että mussa oli jotain vikaa, vaikka samalla kehutaan ja suositellaan. No, se on mennyttä ja oon saanut vakituisen paikan sen jälkeen. Jätti vain pelon, että vaikka hyvin hoitaisit työsi ja tulisit kaikkien kanssa toimeen, niin silti voit saada potkut, kun kaikki hyöty on tiristetty.
Puolison firmassa yksi johtaja sai lähteä kiusaamisen takia. Oli pitkään ollut ilkeä ja hankala alaisilleen, joillekin oli kiva ja joillekin tosi ilkeä. Omistajien vaihtuessa firmassa, uudet laittoivat johtajan ilmi, kun joku alaisista vei asiaa eteenpäin ja kyseisen henkilön käytöstä alettiin selvittää firmassa. Kerrankin kiusaaja sai lähteä!
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut potkut koeaikapurun muodossa. Kolmisen kuukautta ehdin töissä käydä.
Mitään järjellistä syytä ei kerrottu, vaikka moneen kertaan asiaa tiedustelin. Kysyin, että onko työn laadussa ollut jotain moittimista? Ei kuulemma ollut. Kysyin, että onko kysytty N.N:ltä ja Y.Y:ltä työni laadusta? (N.N. ja Y.Y. olivat läheisiä yhteistyökumppaneita, joille tein työtäni - ja käsittäkseni he olivat hyvin tyytyväisiä siihen asti tekemääni työhön - siksi kysyinkin)
Ei oltu kysytty. Eikä tuntunut edes kiinnostavan kysyä. Päättelinkin, ettei sillä ole mitään merkitystä mitenkä työni olin hoitanut.
Pari kolme seikkaa saattoi olla syynä. Yritysjärjestelyn vuoksi tekemääni tehtävään oli firmassa liikaa työvoimaa. Toiseksi olin aika hyvällä palkalla moneen kollegaan verrattuna - tosin en ollut kovimmalla palkalla mutta ainoa koeaikalainen. Kolmanneksi uusi pomo, joka oli selvästi despoottinen mikromanageri asiantuntijaorganisaatiossa, koki ilmeisesti minut jotenkin hankalana. Oli jotenkin aina takkuinen vaikka yritin olla antamatta mitään aiheitta moitteisiin ja yritin oikeastaan olla sanomattakin mitään kun tuntui että "Hyvää huomenta!" tervehdyksestäkin tämä tyyppi teki vänkäyksen ("ei sen nyt per**le niin hyvä huomen ole jne")
Oli kyllä kurja olo kun sai lähteä kilometritehtaalle lyhyellä varoitusajalla vaikka oli mielestään tehnyt työnsä hyvin.
Tämmöistä se työelämä vissiin nykyään Suomessa sitten on. En näemmä ole ainoa, joka tämmöistä on kokenut?
Et oo ainoa. Olen viestin 166 kirjoittaja. Katoinkin oman tekstin kirjoittamisen jälkeen, että vähän saman tapainen kokemus meillä. Kyseisessä firmassa, jossa mä olin, oli ajateltu talouden nousevan kun paikkaa laitettiin auki ja kun niin ei käynytkään niin oli helpointa vaan laittaa koeajalla oleva pois. Välittämättä, miltä se mahtaisi tuntua. Taloudellisia tai tuotannollisilla syillä ei koeajan purkua voi tehdä, niin pitää perustella sopimattomuudella.
Yksi työkaveri sai potkut, koska tuli useamman kerran viinan hajuisena töihin. Sen lisäksi hän oli semmoinen tyyppi, joka suuttui ja kiukutteli jos asioita ei tehty juuri sillä tavalla kuin hän halusi. Kyseessä noin viisikymppinen mies.
- Puhelinmyyntifirmassa nuori kesätyttönen, alkoi ihan puskista tehdä hirmuisia tuloksia - todellinen tähtimyyjä. Ehti noin kuukauden paistatella suosiossa kunnes kävi ilmi että on petoksella laittanut random ihmisille lehtiä menemään. Paljastui kun porukka otti yhteyttä etteivät ole mitään tilanneet.
- Myymäläämme tuli hommiin nuorimies, kauppias povasi tästä uutta myyntitykkiä. Hänet lähetettiin heti starttiin koulutusseminaariin ulkomaille, jossa tämä hyvinkin viileä ja rauhallinen herrasmies veti sitten kunnon perseet ja änkyräkännissä sekoili, haistatteli ja ahdisteli naisia seksuaalisesti. Työsuhde päättyi siihen.
- Call Centeriin tuli pomon frendi, kundi jonka piti soitella puheluita ulospäin. Ja soittelikin, mutta raportin mukaan vaan yhteen numeroon, joka oli hänen oma :D Eli istui päivät pitkät höpisemässä itsekseen :D
Yksi juuri taloon tullut työntekijä sai lähteä uhkailtuaan toista työntekijää väkivallalla.
Toisella oli tosi ikävä asenne, jopa esimiehelle ilmeisesti aukoi päätä. Tähän taisi liittyä muutakin, en aivan läheltä tätä seurannut. Koeajalla kuitenkin purettiin sopimus häneltä.
Erään entisen kollegan kohdalla ihmeteltiin pitkään miten sai työnsä pitää. Tuli töihin miten sattui ja saattoi lähteä kesken työpäivän pois kenellekään ilmoittamatta. Esimiehen puhuttelussa oli monesti, mutta muita sanktioita ei hänelle tullut koskaan.