Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä syistä työkaverinne ovat saaneet potkuja?

Vierailija
08.01.2019 |

Tai itse olette saaneet? Mietin vain että millaisista syistä Suomessa tosiasiallisesti potkuja jaetaan?

Kommentit (241)

Vierailija
101/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölli veikkauksen kassasta 150 000 euroa ja pakeni Tallinnaan kun luuli tosissaan että tolla summalla pärjää loppuelämän eikä kukaan tunnista häntä toisella puolella maailmaa siis Tallinnan keskustassa. Huonosti kävi minkä saitte lukea lehdistä.

Vierailija
102/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinpideltiin ja kasvoihin jäi vammoja. Oli siis respassa töissä eikä enää ollut edustavan näköinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi todella hyvä ja luotettava tyyppi sijaisena hoitoalalla sai potkut siksi, että työnantaja järjesti kaikille jonkun yleisen ohjeen mukaan huumetestit. No kannabis positiivinen ja tyyppi ulos kylmäsi. Työyhteisö yritti puhua järkeä, mutta pykälät määräsivät näin. Tilalle saimme umpisurkean tohottajan, joka ei hallinnut työtään alkuunkaan, mutta jonka huumeseulat olivat puhtaat. 

Ei mennyt oikein.

No eihä huumepäissään saa töissä olla, etenkää hoitoalalla

Se että kannabis näkyy testeissä positiivisena, ei tarkoita sitä että hän olisi ollut huumepäissään töissä koska kannabis näkyy testeissä pidemmän aikaa. 

Yksi tuttuni saanut useamman kerran potkut samasta syystä, eri työpaikoista. Työskenteli erilaisten laitosten keittiöissä, joista varasti mm. kahvipaketteja ja ruokaa. 

Kannattaako sitä sitten vetää?

Vierailija
104/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydelliset syyt... kirjoitti:

Pahoinpideltiin ja kasvoihin jäi vammoja. Oli siis respassa töissä eikä enää ollut edustavan näköinen.

Tämä ei kuitenkaan ole laillinen syy irtisanomiseen.

Vierailija
105/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen työkaveri sai kenkää, kun laiminlöi työtehtäviä varoituksista huolimatta. Oli muutenkin oikein ilmaprrin pilaaja. Puhui pahaa ja valheita aina niistä ketkä ei olleet paikalla.

Tuolla perusteella meiltä olisi lähtenyt joka ainoa työntekijä, pomoa myöten. Aina kun yksi oli poissa joku tuli häntä minulle haukkumaan. Tiedän että saman tekivät myös minulle, ja ihan esimiestä myöten. Mahtava yhteishenki talossa :D Onneksi pääsin pois.

Vierailija
106/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- parikymppisenä olin tehtaalla harjoittelijana. Siellä oli sellainen kone, joka kävi läpi yön ja vaati valvontaa.

Kävi ilmi, että yövuoroon halusivat pääsääntöisesti samat henkilöt ja heillä oli kaapeissaan tyynyt jotka rahdattiin paikan hiljennyttyä koneelle ja siinä vedeltiin hirsiä vuoron ajan.

Heidän onnekseen kone toimi aina moitteetta, muuten olisi tapahtunut hirveitä.

Välittömät potkut tuli.

- Itse olen joutunut ulos kahdesti yt:llä ja kerran yllättäen. Silloin esimies pyysi aamulla neukkariin ja mukaan 2 muuta työntekijää. Siellä ilmoitti, että minut on irtisanottu tuotannollis-taloudellisista syistä todistajien läsnäollessa.

Kaikki olivat kuin puulla päähän lyötyjä.

En tiedä miksi jouduin pois. Edellisellä viikolla olin vielä pyytänyt palkatonta vapaata erääksi päiväksi mutta en saanut työkiireiden takia. Sitten niitä töitä yhtäkkiä ei muka ollutkaan.

Paikkasi oli pedattu jo jollekin toiselle, todennäköisesti pomon kaverille tai sukulaiselle. Näitä näkee usein.

Vierailija
107/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on aikaa viisi vuotta. Työkaveri sai potkut, kun teki liikaa töitä. Yleensä ekana paikalla ja poistuu viimeisenä sulkien kaikki ovet.  Ei välittänyt työtunneista. Ahersi kuin viimeistä päivää heti tullessaan töihin. Ei ikinä osallistunut juhlintaan tai välittänyt jouluista tai muistakaan pyhistä. Lisäksi siivosi lattiat yleensä itse toimistosta ja auttoi siivojia ja keitti kahvit aina valmiiksi aamuisin.

Uusien esimiesten ja uusien työkavereiden mielestä ei sopinut yhteisöön mitenkään, koska ei käynyt baareissa tai vietä aikaa muiden työkavereiden kanssa vapaalla tai osallistu ulkomaan matkoihin.  Mielestäni syy oli naurettava, koska ainoa joka oikeasti teki töitä kuin hullu. Ei pyytänyt lisätunneista edes palkkaa.

Siitä asti kun työkaveri sai potkut alkoi se näkymään kaikkialla. Yrityksen tulos tippui reilusti kyseisellä osastolla. Monet yritykset kieltäytyivät tekemästä kauppaa, koska "uudet myyntimiehet vaikuttivat heistä epäluotettavilta, jotka ei kanna vastuuta ja myöskään ei osaa suhtautua tilanteisiin asiallisesti".

Työkaveri ehti olla kanssani töissä 15-vuotta ja uudistukset lähinnä tappoi firman sisältä päin. Kaikki säästöt kohdistuivat lisäksi meihin pisimpään töissä olleisiin.  Otin itse loparit viime vuonna ja vaihdoin yritystä, koska en jaksanut uutta pomottelevaa työntekijää, joka ei ymmärtänyt asemaansa tai toimintaa.

Olen kiitollinen, että yritys meni konkurssiin ja yhtiön tulos romahti. Valitettavasti monet uudet irtisanotut eivät löytäneet vastaavaa työtä ja päätyivät yleisiin töihin. Meidän rakennus myytiin eteenpäin tonttina ja siihen rakennettiin kerrostaloja tilalle. Jäljelle yritykselle jäi Ruotsin pisteet, missä etänä tekevät pientä kannattavaa kauppaa.

Entiset työntekijät rekryivät itsensä suoraan kilpailevaan yritykseen ja valitsivat yhden entisistä työntekijöistä pomokseen. En paljasta tarkempia tietoja mitä töitä teimme tai mitä yrityksemme teki, jotta en riko "vaitiolosopimusta".

Ajatelkaamme että yrityksessä vähiten tienasi siivoja 1980e/kk, myyjä 2900e/kk, työntekijä 4700-6300e/kk, osaston hallitsija 8800-13500e/kk, sekä vastaava osaston hallitsija 12500-14000e/kk. Johtajan palkka, joka oli kaikesta vastuussa ja itse yritykselle sai 19300e/kk. Koko yritys perustui luottamukseen ja avoimuuteen. Uudet työntekijät eivät ymmärtäneet konseptia.

Vierailija
108/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistuva työtehtävien tekemättä jättäminen/välttely.

Ensin pari kirjallista varoitusta.

Lastensuojelulaitos.

Pakoili ikäviä kiinnipito tai väkivaltatilanteita.

Nainen.

Meni päiväkotiin, minne kieltämättä kuuluikin, töihin.

Vierailija
109/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän osastolta 1 sai lähteä. 4 lapsen äiti. Kollega oli kypsä tämän jatkuviin poissaoloihin ja kun tämä mamma pikkujouluissa taas kerran oli sitä mieltä on paras ja kaunein, kollega kertoi ei ollut koko vuonna ollut 2 viikkoa putkeen töissä.

Mies kuulemma ei ollut pätevä jäämään hoitamaan lapsiaan. Ja kaikki lapset alle 10 vuotiaita. Alkoi puhumaan vielä haluavat viidennen ja heti kohta alkoikin yt.t ja äiti sai lähteä.

Haali itselleen myös edustuksia, messuja, päivystyksiä ja ei käytännössä voinut niitä ikinä hoitaa. Kerran yhdestä keikasta piti saada 2 arkivapaata. Ei mennyt koko keikalle, kun lapsi oli kipeä mutta ehdottomasti halusi arkivapaat. Vasta sitten perääntyi, kun kävi ilmi mies ei ollut ko viikonloppuna töissä, eli hänen olisi pitänyt tulla töihin.

Kamalaa luettavaa. Sano nyt ettei suomi ole äidinkielesi.

Vierailija
110/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla ihmeteltiin kun työpaikan puhelinlaskut nousivat pilviin kunnes selvisi että afrikkalainen siivooja soitti kotimaahaansa jonnekin Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan viikottain ja oli kallista kuin mikä. Ei edes miehen kuukausipalkka riittänyt kattamaan kuluja mitä siitä tuli firmalle. Lensi kuin leppäkeihäs siivousfirmasta ja työpaikkamme lopetti palvelujen ostamisen kyseiseltä siivousfirmasta. Vielä 30 vuotta jälkeenpäin naurattaa koko episodi.

Vierailija
111/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joi työpaikan myymää alkoholia. Varasti rahaa kassasta.

Hyvä tyyppi, mutta juoppo miesystävä sai lipeämään. Varkaus oli hänen ideansa.

Vierailija
112/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut vaihdettiin harjoittelijaan jonka olin itse kouluttanut, oletan että siksi kun oli halvempi ja halukkaampi miellyttämään. En tiedä sitten mitä pomoni sanoi syyksi muille lähtöni jälkeen. Sen verran kyseisestä työyhteisöstä tiedän, että minut varmasti haukuttiin lyttyyn. Kuten monet muutkin pois potkitut/lähteneet.

Jos työpaikalleni vielä tulee harjoittelija, en kerro hänelle edes missä vessa on.

Minulle kävi vähän vastaavalla tavalla. Olin määräaikainen, taloon tuli ulkopuolelta vakituinen työntekijä jota minun piti perehdyttää. Itselleni oli myös luvattu vakituista paikkaa ja kun sellainen tuli avoimeksi, paikka annettiin uudelle minun jälkeeni tulleelle ja hänetkin olisi pitänyt perehdyttää. Ja minulle tarjottiin nollasopimusta jatkoksi määräaikaiselle kokopäivätyölle. Kertaakaan ei kukaan ollut kommentoinut että olisin tehnyt jotain väärin tai huonosti, päinvastoin aina oli kehuttu tosi ahkeraksi. Onneksi sitten sairastuin ja pääsin sairauslomalle, kieltäydyin nollasopimuksesta. Tuo haukkuminen kuuluu takuuvarmasti naisvaltaiseen työpaikkaan. Minäkään en jatkossa perehdytä ketään enkä neuvo ketään. Ohjaan kysymään joltain muulta.

Vierailija
113/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut vaihdettiin harjoittelijaan jonka olin itse kouluttanut, oletan että siksi kun oli halvempi ja halukkaampi miellyttämään. En tiedä sitten mitä pomoni sanoi syyksi muille lähtöni jälkeen. Sen verran kyseisestä työyhteisöstä tiedän, että minut varmasti haukuttiin lyttyyn. Kuten monet muutkin pois potkitut/lähteneet.

Jos työpaikalleni vielä tulee harjoittelija, en kerro hänelle edes missä vessa on.

Ihan oikein että kaltaisesi ihminen saa potkut. Vaikutat sen verran inhottavalta k-päältä.

Harjoittelija on syytön. Hän ei ansaitse huonoa kohtelua sinulta, jos sinä olet pomonkin mielestä hirveä.

Normaalit ihmiset osaavat käyttäytyä ja kertovat kyllä missä vessa on.

Luonnevikaiset kiusaajat kohtelevat harjottelijoita kuin kuonaa.

Ei ihme jos saat potkut ja joku harjoittelija vie paikkasi.

Jos oikeasti tilallesi palkataan harjoittelija, niin SINUN on syytä katsoa peiliin ja syvälle.

Vierailija
114/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi vähän vastaavalla tavalla. Olin määräaikainen, taloon tuli ulkopuolelta vakituinen työntekijä jota minun piti perehdyttää. Itselleni oli myös luvattu vakituista paikkaa ja kun sellainen tuli avoimeksi, paikka annettiin uudelle minun jälkeeni tulleelle ja hänetkin olisi pitänyt perehdyttää. Ja minulle tarjottiin nollasopimusta jatkoksi määräaikaiselle kokopäivätyölle. Kertaakaan ei kukaan ollut kommentoinut että olisin tehnyt jotain väärin tai huonosti, päinvastoin aina oli kehuttu tosi ahkeraksi. Onneksi sitten sairastuin ja pääsin sairauslomalle, kieltäydyin nollasopimuksesta. Tuo haukkuminen kuuluu takuuvarmasti naisvaltaiseen työpaikkaan. Minäkään en jatkossa perehdytä ketään enkä neuvo ketään. Ohjaan kysymään joltain muulta.

Luuletko sen olevan oma etusi, jos alat käyttäytymään kuin pikkulapsi?

Vierailija
115/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on aikaa viisi vuotta. Työkaveri sai potkut, kun teki liikaa töitä. Yleensä ekana paikalla ja poistuu viimeisenä sulkien kaikki ovet.  Ei välittänyt työtunneista. Ahersi kuin viimeistä päivää heti tullessaan töihin. Ei ikinä osallistunut juhlintaan tai välittänyt jouluista tai muistakaan pyhistä. Lisäksi siivosi lattiat yleensä itse toimistosta ja auttoi siivojia ja keitti kahvit aina valmiiksi aamuisin.

Uusien esimiesten ja uusien työkavereiden mielestä ei sopinut yhteisöön mitenkään, koska ei käynyt baareissa tai vietä aikaa muiden työkavereiden kanssa vapaalla tai osallistu ulkomaan matkoihin.  Mielestäni syy oli naurettava, koska ainoa joka oikeasti teki töitä kuin hullu. Ei pyytänyt lisätunneista edes palkkaa.

Siitä asti kun työkaveri sai potkut alkoi se näkymään kaikkialla. Yrityksen tulos tippui reilusti kyseisellä osastolla. Monet yritykset kieltäytyivät tekemästä kauppaa, koska "uudet myyntimiehet vaikuttivat heistä epäluotettavilta, jotka ei kanna vastuuta ja myöskään ei osaa suhtautua tilanteisiin asiallisesti".

Työkaveri ehti olla kanssani töissä 15-vuotta ja uudistukset lähinnä tappoi firman sisältä päin. Kaikki säästöt kohdistuivat lisäksi meihin pisimpään töissä olleisiin.  Otin itse loparit viime vuonna ja vaihdoin yritystä, koska en jaksanut uutta pomottelevaa työntekijää, joka ei ymmärtänyt asemaansa tai toimintaa.

Olen kiitollinen, että yritys meni konkurssiin ja yhtiön tulos romahti. Valitettavasti monet uudet irtisanotut eivät löytäneet vastaavaa työtä ja päätyivät yleisiin töihin. Meidän rakennus myytiin eteenpäin tonttina ja siihen rakennettiin kerrostaloja tilalle. Jäljelle yritykselle jäi Ruotsin pisteet, missä etänä tekevät pientä kannattavaa kauppaa.

Entiset työntekijät rekryivät itsensä suoraan kilpailevaan yritykseen ja valitsivat yhden entisistä työntekijöistä pomokseen. En paljasta tarkempia tietoja mitä töitä teimme tai mitä yrityksemme teki, jotta en riko "vaitiolosopimusta".

Ajatelkaamme että yrityksessä vähiten tienasi siivoja 1980e/kk, myyjä 2900e/kk, työntekijä 4700-6300e/kk, osaston hallitsija 8800-13500e/kk, sekä vastaava osaston hallitsija 12500-14000e/kk. Johtajan palkka, joka oli kaikesta vastuussa ja itse yritykselle sai 19300e/kk. Koko yritys perustui luottamukseen ja avoimuuteen. Uudet työntekijät eivät ymmärtäneet konseptia.

Täydellinen esimerkki siitä mitä huono johtajuus saa aikaan, pilaa koko yrityksen. Liian tunnepitoista johtamista, haetaan omaa viihtymistä ja mielihyvää, hyviä tyyppejä ja ruskeakielisiä, sen sijaan että kannettaisiin vastuu työpaikoista ja asiakkaista, yrityksen omistajasta. Anna kun arvaan miehiä kaikki pomot?

Vierailija
116/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi todella hyvä ja luotettava tyyppi sijaisena hoitoalalla sai potkut siksi, että työnantaja järjesti kaikille jonkun yleisen ohjeen mukaan huumetestit. No kannabis positiivinen ja tyyppi ulos kylmäsi. Työyhteisö yritti puhua järkeä, mutta pykälät määräsivät näin. Tilalle saimme umpisurkean tohottajan, joka ei hallinnut työtään alkuunkaan, mutta jonka huumeseulat olivat puhtaat. 

Ei mennyt oikein.

No eihä huumepäissään saa töissä olla, etenkää hoitoalalla

Se että kannabis näkyy testeissä positiivisena, ei tarkoita sitä että hän olisi ollut huumepäissään töissä koska kannabis näkyy testeissä pidemmän aikaa. 

Yksi tuttuni saanut useamman kerran potkut samasta syystä, eri työpaikoista. Työskenteli erilaisten laitosten keittiöissä, joista varasti mm. kahvipaketteja ja ruokaa. 

Kannattaako sitä sitten vetää?

Kysy niiltä ketkä sitä vetää, muhun ei paljon vaikuta kun itse en polta mutta tiedän kyllä silti että se ei tarkoita sitä että automaattisesti työaikana polttaa vaan että se vaan näkyy pidempään testeissä :D

Ihan samalla tavalla voisi kysyä että kannattaako alkoholia vetää edes vapaa-ajalla jos kysytään että kannattaako vapaa-ajalla poltella 

Vierailija
117/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sen olevan oma etusi, jos alat käyttäytymään kuin pikkulapsi?

Pikkulapsi? :D Pitäähän nyt työpaikalla joku kunnioitus ja arvostus olla aikuisia työntekijöitä kohtaan. Lisäksi ammattiliitosta sanottiin että eihän se ole määräaikaisen tehtävä perehdyttää vakituiseksi palkattua. Ei todellakaan ole. Näitä tapauksia on tuhansia tässäkin maassa. Eri asia jos olis tehnyt isoja virheitä mutta kun mitään sellaista ei koskaan tapahtunut. Virheistä oppii ja toista kertaa en tätä virhettä tee eikä tee kukaan muukaan joka sen on kerran kokenut. Kunhan omalle kohdallesi osuu, ymmärrät miltä tuntuu.

Vierailija
118/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se jonkin sortin potkut oli että olin kesätyöntekijänä eräässä tunnetussa suomalaisessa firmassa ja hoidin hommani hyvin ja opiskeluiden ohessa tuurasin lyhyelläkin varoitusajalla sairaslomalaisia jne. Seuraavana kesänä minut ei otettukaan kesätöihin enää koska "ei ollut töitä" vaikka firma eli kasvukautta ja tiesin että oli kun joka päivä tehtiin ylitöitä ja hakivat aktiivisesti työntekijöitä. Olivat löytäneet jonkun 9e/päivä-harjoitteijan joka sai paikkani. Yhdelle vakituiselle naisellekin yrittivät tarjota 20h/viikko-sopimusta kunnes löi nyrkin pöytään ja sanoi että löytäkää joku toinen niin kas kummaa kyllä sitten löytykin töitä 37,5 tunniksi.

Onneksi pääsin muualle töihin paremmalla palkalla ja ton työpaikan ilmapiiri onkin nykyään umpisurkea kun kaikki lojaalit työntekijät on vaihdettu harjoittelijoihin eikä hyviä työntekijöitä arvosteta pätkän vertaa vaan kaikessa on kyse siitä halvimmasta vaihtoedosta.

Vierailija
119/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani oli ennen minun tuloani kuulema joku uusi mennyt kahvitauolle eikä koskaan enää tullutkaan takaisin. Otti siis loparit 2 tunnin jälkeen

Vierailija
120/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työkaveri savustettiin ulos. Syynä oli 15min myöhästyminen töistä. Hän veti asian oikeuteen asti ja voitti. Ollaan muutkin tarkkoina näiden laittomien irtisanomisten kanssa. Lähdin myös itse toisiin työtehtäviin vähän työkaverin lähtemisen jälkeen. Aivan järkyttävä työpaikka. Siellä viis veisattiin työehtosopimuksista, laista tai mistään muustakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi