Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä syistä työkaverinne ovat saaneet potkuja?

Vierailija
08.01.2019 |

Tai itse olette saaneet? Mietin vain että millaisista syistä Suomessa tosiasiallisesti potkuja jaetaan?

Kommentit (241)

Vierailija
81/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri jäi opintovapaalle, työtehtävänsä jaettiin. Kun se tuli takaisin, todettiin ettei ole perusteita pitää täysaikaisena ihmistä, jonka toimenkuva koostuu siitä, että se selailee toimistotarvikekuvastoja.

Hyvin oli feikannut että töitä riitti 8 tunnin ajaksi, vaikka me muut totesimme että vaikeimpanakin päivänä homma on tehty puoleen tuntiin...

Mä sain koeajalla potkut päinvastaisesta syystä. Minut otettiin kiireapulaiseksi. En tietenkään sanonut, että eihän teillä täällä mikään kiire ole. Mutta sain tehtyä aina nopeammin kuin edeltäjä ja töitä tehtiin paljon ryhmissä. Hommiin kuului mm. ohjelmien asennusta yms. helppoa atk-hommaa. Kun sanoin, että ei kai tässä tartte koneen ääressä istua koko aikaa, vaan voidaan pistää pyörimään useammalle koneelle yhtä aikaa, siitä se kai lähti ja minua alettiin säännöllisesti mustamaalta pomoille. Nuorena ja naiivina luulin, että homman tehostaminen on hyvä juttu, niinkuin aiemmillakin työpaikoilla. Näitä esimerkkejä olisi muutama lisääkin. Pomot olivat ihmeissään, kun pieniltä työpaikoilta oli suositeltu. Joo, olen itse sitä samaa mieltä, että pärjään pienillä paremmin kuin isoilla, sillä niissä ei töitä voi feikata ja tekemistä riittää. Pomo ei istu erillisessa rakennuksessa norsunluutornissa, tietämättä todella, mitä kukin kentällä tekee. 

Yleisin on se, että firmalla menee huonosti. Olen ollut firmassa, jossa itseni lisäksi kaikki paikallista päällikköä myöten saivat lähteä yrityskaupan yhteydessä. Minulle tarjottiin määräaikaisia töitä ostaneesta firmasta, mutta olin äitiyslomalla - varsinaisia oman alani töitä siinä ei ollut. Muutama sinne siirtyi, en tiedä kaikissa tapauksissa valintojen perusteita.

Kyllähän se helppo on itseään ylentää ajattelemalla, että yt:ssä lähtee huonoimmat, mutta jokainen työelämää nähnyt tietää, ettei se aina niin mene. Joskus lähtee liian hyvät, pomon kaverit saa yleensä jäädä ja sitten on ihan työhön liittyvä syy, eli riippuu täysin siitä, missä asiakasprojektissa on kiinni. Ne, joilla on juuri projekti päättynyt, ovat enemmän veitsenterällä kuin ne, jotka ovat projektissa kiinni. Kas kun asiakkaallakin on tekijään sanomista ja on projekteja, jotka tehdään täysin asiakkaan tiloissa. Asiakas ei tykkää, jos yhtäkkiä sanotaan, että tämä tyyppi on sanottu irti ja nyt tulee homman tekemään uusi Jonne. 

YT-uhan alla ne, jotka kykenee, lähtevät. Hyvässä tapauksessa huonoista päästään eroon. Mutta laadun keskiarvo heikkenee kuitenkin.

Mulla on kokemus, miten firmassa oli talousongelmia. Järjestettiin YT:t, ja vältyttiin irtisanomisilta, koska joukko porukkaa lähti vapaaehtoisesti (eli olivat löytäneet uuden työn). Loput sitten paiskottiin hommia, vaan ei riittänyt, yritystoiminta ajettiin alas. Ei konkurssia koska se olisi näyttänyt pahalta, vaan homma kaadettiin yhden henkilön niskaan ja pahimmat velat katettiin liiketoiminnan myynnillä. Eli yritys näyttää yhä aktiivista yritysrekisterissä, vaikka sillä ei ole mitään liiketoimintaa.

Vierailija
82/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi työkaveri vetäisi työpaikan pikkujouluissa ihan hirveät kännit, ja lopulta loukkaantui juhlissa niin, että sai aivovaurion. Ei pystynyt enää tekemään töitään lopulta, ja parin vuoden kuntoutuksen ja töihin paluun yrittämisen jälkeen sai lähteä.

Muuten vaan pois on saanut lähteä mm. tyyppi, joka kiven kovaa piti kiinni omasta harhaisesta ammattiylpeydestään, eikä pystynut ottamaan vastaan minkäänlaista kritiikkiä tai työnohjausta. Ja kun ei siitä työnteosta tullut mitään ( potentiaalia olisi kyllä ollut), niin sai lähteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi todella hyvä ja luotettava tyyppi sijaisena hoitoalalla sai potkut siksi, että työnantaja järjesti kaikille jonkun yleisen ohjeen mukaan huumetestit. No kannabis positiivinen ja tyyppi ulos kylmäsi. Työyhteisö yritti puhua järkeä, mutta pykälät määräsivät näin. Tilalle saimme umpisurkean tohottajan, joka ei hallinnut työtään alkuunkaan, mutta jonka huumeseulat olivat puhtaat. 

Ei mennyt oikein.

No eihä huumepäissään saa töissä olla, etenkää hoitoalalla

Vierailija
84/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sain potkut" , minut kutsuttiin ison pomon juttusille, olin kuulemma häirinnyt seksuaalisesti

erästä tyttöstä , tosin tämä neitonen esitteli minulle vähän väliä hääkuvastoja työaikana ja

kysyi minkälaiseen puvun haluan hänelle hääpäivänä, kun menemme naimisiin.

sanoin sen suoraan pomolle ja sanoin myös että lähden ihan vapaaehtoisesti , ja haluaan

koravaukset siitä, koska muuten teen asiasta isomman jutun , asia oli sillä selvä , teimme

sopimuksen , tein koska tiesin että vuodenloppuun mennessä "osastomme" lopetetaan

ja niin kävi , muut saivat sitten kultaisen kädenpuristuksen ja minä rahat

huvittavinta tässä seksuaalisessa häirinnän syytteessä on se että olen HOMO!

Vierailija
85/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassan kavaltaminen. En ymmärrä miten kukaan voi niin tyhmä olla.

Vierailija
86/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs uhkaili vahingoittavansa esimiestä. Toinen siirsi firman rahaa omalle tililleen.

Vierailija
87/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus työnantajat ovat tosi pitkämielisiä ja lintsareita katsotaan pitkäänkin. Mulla oli pari vuotta kollega, joka piti etätyöpäivän kerran viikossa, koska tarvitsi työrauhan tehdäkseen yhden jokaviikkoisen työn, johon hänen puheidensa mukaan meni koko työpäivä. Hän jäi sitten äitiyslomalle ja sijaisensa totesi kahden viikon jälkeen, että tehtävä, johon kollegalla oli muka mennyt 7,5 tuntia, vei häneltä n. 1,5 tuntia. Sijainen ei myöskään koskaan tehnyt kotona iltaisin ylitöitä, koska ehti tehdä kaiken työajallaan, toisin kuin tämä kollega, joka joka vuosi piti 1-2 viikkoa ylimääräistä lomaa, koska kuittasi sillä nämä kotona iltaisin tekemänsä "ylityöt".

Yllättäen äitiyslomalta palattuaan kollega sai lähteä seuraavissa yt-neuvotteluissa.

Vierailija
88/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeajalla eräs sai potkut, koska uuteen työhön perehtymisen sijaan juoruili ja höpötti omia juttujaan, sekä kieltäytyi tietyistä työhön kuuluvista normaaleista työtehtävistä.

Vierailija
89/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus työnantajat ovat tosi pitkämielisiä ja lintsareita katsotaan pitkäänkin. Mulla oli pari vuotta kollega, joka piti etätyöpäivän kerran viikossa, koska tarvitsi työrauhan tehdäkseen yhden jokaviikkoisen työn, johon hänen puheidensa mukaan meni koko työpäivä. Hän jäi sitten äitiyslomalle ja sijaisensa totesi kahden viikon jälkeen, että tehtävä, johon kollegalla oli muka mennyt 7,5 tuntia, vei häneltä n. 1,5 tuntia. Sijainen ei myöskään koskaan tehnyt kotona iltaisin ylitöitä, koska ehti tehdä kaiken työajallaan, toisin kuin tämä kollega, joka joka vuosi piti 1-2 viikkoa ylimääräistä lomaa, koska kuittasi sillä nämä kotona iltaisin tekemänsä "ylityöt".

Yllättäen äitiyslomalta palattuaan kollega sai lähteä seuraavissa yt-neuvotteluissa.

Onhan näitä, siis niitä jotka pystyy tekemään työstään tärkeitä. Mun työkaveri (joka jäi opintovapaalle ja palattuaan sillä ei ollut töitä) pystyi kyllä puhumaan isoon ääneen, miten vaikeita asioita päivittäin kohtasi ja miten asiakkaat oli haastavia.

Ei niistä ihan niin vaan eroon päästä, mutta päästään kuitenkin kun tahtoa on. Vähän se vaatii myös rahaa eikä tunnekuohussa voi ketään potkia pihalle, mutta ihan on mahdollista pitää (kuten meillä) vain tiettyä osastoa koskevat yt.

Meillä on täällä myös yksi ihminen, jonka toimenkuvaan ei kuulu siivoaminen, mutta jolla on aikaa kuurata hammasharjalla yksittäisiä tahroja lattiassa. Lisäksi hän on oikein mukava ihminen muutenkin, joten se me pidetään vaikka toimenkuvaa vastavaa työtä ei ole ylitöiksi asti.

Vierailija
90/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä irtisanottiin henkilö, joka oli ammattiyhdistysaktiivi. Hän ei siis ollut luottamusmies vaan paikallinen luottamusmiehen yhdyshenkilö. Firma tiesi jo irtisanoessaan, että irtisanominen on laiton.

Tuo irtisanottu henkilö vei asian liiton kanssa oikeuteen ja sai muistaakseni korvauksena vuoden palkan. Tosi iso työantajafirmamme ei välittänyt sakosta, halusivat vain päästä tuosta henkilöstä eroon. Tämä samainen firma oli juuri tällä viikolla iltapäivälehtien otsikoissa, kun olivat taas irtisanoneet luottamushenkilön. Eli siinä firmassa ei todellakaan kannata alkaa luottamustoimiin, koska he irtisanovat nämä henkilöt hinnalla millä hyvänsä. Arvatkaa mikä on syy tähän? No he rikkovat koko ajan työehtosopimuksia ja pakottavat esimerkiksi palkattomiin ylitöihin. Jos ei suostu palkattomiin ylitöihin niin seuraavassa vuosittaisessa yt:ssä tulee kenkää. Ja liitot ei voi tälle touhulle mitään.

Vierailija
91/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori päällikkömies pani tarpeeksi monta toimiston rouvaa sihteereistä aina johtotasolle asti. Asian paljastuttua firman johdolle, tuli tyypille äkkklähtö.

Vierailija
92/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työkaveri sai kenkää, kun laiminlöi työtehtäviä varoituksista huolimatta. Oli muutenkin oikein ilmaprrin pilaaja. Puhui pahaa ja valheita aina niistä ketkä ei olleet paikalla.

Vierailija
93/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ortisanottiin YT -neuvotteluissa josla firman organisaatiota täytyi tehosta ja karsia turhia kuluja. Toisaalta en yhtään ihmettele, tämä nimittäin olisi parin viikon päästä jäänyt äitiyslomalle.

Sinutkin pitäisi irtisanoa, voisit palata kouluun kirjoitusharjoituksiin.

Vierailija
94/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jatkuvasti luvattomasti poissa, kun meillä tarvitsee sairaslomatodistuksen jokaiselta päivältä. Mahatautia, lapsi kipeänä jnejne eikä sairaslomatodistusta voinut hakea, vaikka sen olisi saanut soittamalla työterveyteen.

Epäilimme työporukalla, ettei näitä mahatauteja, lapsi kipeänä jne tapauksia edes ollut.

Vierailija
95/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi vei. Sai sitä ennen varoituksia, sairauslomaa ja hoitoakin.

Vierailija
96/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökerhon henkilökunta myi baarissa omia viinoja, kassaan ei tietenkään lyöty kuin pakollinen määrä myyntiä. Ylimääräiset rahat jaettiin. Hotellin johto alkoi epäillä vähäistä myyntiä, koska paikka oli todella suosittu. Palkattu yksityisetsivä tarkkaili toimintaa baaritiskillä useaan otteeseen, ja homma olikin sillä selvä.

Vierailija
97/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi todella hyvä ja luotettava tyyppi sijaisena hoitoalalla sai potkut siksi, että työnantaja järjesti kaikille jonkun yleisen ohjeen mukaan huumetestit. No kannabis positiivinen ja tyyppi ulos kylmäsi. Työyhteisö yritti puhua järkeä, mutta pykälät määräsivät näin. Tilalle saimme umpisurkean tohottajan, joka ei hallinnut työtään alkuunkaan, mutta jonka huumeseulat olivat puhtaat. 

Ei mennyt oikein.

No eihä huumepäissään saa töissä olla, etenkää hoitoalalla

Se että kannabis näkyy testeissä positiivisena, ei tarkoita sitä että hän olisi ollut huumepäissään töissä koska kannabis näkyy testeissä pidemmän aikaa. 

Yksi tuttuni saanut useamman kerran potkut samasta syystä, eri työpaikoista. Työskenteli erilaisten laitosten keittiöissä, joista varasti mm. kahvipaketteja ja ruokaa. 

Vierailija
98/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- parikymppisenä olin tehtaalla harjoittelijana. Siellä oli sellainen kone, joka kävi läpi yön ja vaati valvontaa.

Kävi ilmi, että yövuoroon halusivat pääsääntöisesti samat henkilöt ja heillä oli kaapeissaan tyynyt jotka rahdattiin paikan hiljennyttyä koneelle ja siinä vedeltiin hirsiä vuoron ajan.

Heidän onnekseen kone toimi aina moitteetta, muuten olisi tapahtunut hirveitä.

Välittömät potkut tuli.

- Itse olen joutunut ulos kahdesti yt:llä ja kerran yllättäen. Silloin esimies pyysi aamulla neukkariin ja mukaan 2 muuta työntekijää. Siellä ilmoitti, että minut on irtisanottu tuotannollis-taloudellisista syistä todistajien läsnäollessa.

Kaikki olivat kuin puulla päähän lyötyjä.

En tiedä miksi jouduin pois. Edellisellä viikolla olin vielä pyytänyt palkatonta vapaata erääksi päiväksi mutta en saanut työkiireiden takia. Sitten niitä töitä yhtäkkiä ei muka ollutkaan.

Vierailija
99/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme tiedän. Kaikki alkoholin takia. Tulleet töihin tai jättäneet tulematta.

Vierailija
100/241 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purettiin työsuhde kun koeaika oli juuri loppumassa. Syy siihen oli ihan järkyttävä lusmuilu ja lintsaaminen työpaikalta. Ei tehnyt mitään vaan meni taukotilaan istumaan rennosti jalat pöydällä. Kerran istu jalat pöydällä taukotilassa kun joku iso pomo Euroopasta tuli käymään. Kerran toi myös viinaa työpaikalle tai vettä viinapullossa ja joi siitä mikä kertoo jo vähän ihmisestä. Joka kolmas päivä otti sairaslomaa. Viimenen pisara oli kun soitti sunnuntaina kello 23 pomolle että ei voi tulla huomenna töihin kun huomenna on äidin hautajaiset kello 9 (todennäköisesti oli vain krapula). Vähän harmitti kun lensi ulos koska oli mielestäni koomista seurattavaa sen toilailut työpaikallamme.

Sitten on myös näitä tapauksia jossa on ollut YT:t ja porukka jonka työt eivät ole olleet YT:n piirissä ovat joutuneet lähtemään mutta he jotka ovat olleet kun heidän työt on lopetettu niin ovat saaneet jäädä kun ovat olleet pomon kavereita mikä tietysti on laitonta. Siitä on kovat oikeusjutut käyty läpi ja työnantaja tuomittiin korvauksiin mutta en tiedä kuinka paljon kun on salaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä