kokemuksia harhaluuloisuushäiriöstä
Onko kenelläkään muulla täällä kokemuksia vanhemman iän harhaluuloisuushäiriöstä? Kumppanini on minua vanhempi. Hänellä on alkanut nyt olla kaikenlaisia harhaluuloja. Väitti jokin aikaa sitten jonkun käyneen yöllä salaa vaihtamassa hänen toimivan tehosekottimensa rikkinäiseen malliin. Nyt sitten yhtäkkiä alkoi syyttää minua ja lapsia siitä, että olisimme vaihtaneet kaikki hänen korunsa halvempiin jäljitelmiin. Näiden lisäksi hän muka tietää, että olisin vuosia sitten pettänyt häntä yhteisellä lomamatkalla täysin satunnaisen ohikulkijan kanssa ja että toinen lapsistamme on saattanut saada alkunsa tästä. Hän "muistaa" lomamatkan tarkan ajankohdan - mutta todellisuudessa matka tehtiin kuusi vuotta myöhemmin ja kyseinen lapsi oli silloin jo viiden vuoden vanha. Meillä on jopa perhealbumissa kuva kyseiseltä matkalta ja vuosiluku kuvan vieressä. Kumppani on kuitenkin aistivammainen, eikä näe kuvaa. Mikään järkipuhe ei mene perille vaan hän uskoo järkähtämättä, että hänen ajatuksensa ovat täyttä totta. Nyt hän aikoo muuttaa omilleen, koska kun kerran kieltäydyn uskomasta kaikkiin näihin älyttömiin väitteisiin, olen häntä vastaan ja teen hänen elämästään hankalaa. Kieltäytyy absoluuttisesti edes harkitsemasta, että kyse voisi olla dementian oireista eikä missään nimessä aio mennä minnekään lääkäriin.
Mitä ihmettä tällaisessa tilanteessa voi tehdä? Kumppani on monin tavoin täysin toimintakykyinen ihminen ja saa tietenkin määrätä itse omista asioistaan, mutta toisaalta hän on myös aistivammojensa takia hyvin haastavassa elämäntilanteessa, eikä missään nimessä selviydy itsenäisestä asumisesta. Vähintään tarvitsee tosi paljon henkilökohtaisen avustajan apua. Ja ennen kaikkea: ohan tämä nyt todella kurja päätös vuosikymmenien suhteelle ja tilanne on tosi raskas sekä hänelle että minulle ja lapsille.
Kommentit (10)
Eli voisiko tästä oppia, että kannattaa valita kumppaniksi suht samanikäinen?
Jos harhat on tuota tasoa, niin psykoosi lääke voisi auttaa. Kyseessä on psykoosi vaikka ihminen muuten toimii suht järkevästi ja on toimintakykyinen.
Naapurilla on harhoja; hän valittaa esim. että kaikki naapurit kyttäävät milloin hän tulee kotiin ja avaavat silloin asuntojensa ikkunat jotta liikenteen äänet kuuluvat hänen asuntoonsa.
Kuulee myös häiritseviä ääniä milloin mistäkin asunnosta vaikka kukaan muu talossa ei niitä kuule jne jne
Pommittaa isännöitsijää ja taloyhtiön hallitusta näillä tarinoillaan ja vauhti vaan kiihtyy.
Teimme hänestä huoli-ilmoituksen, toivottavasti joku ottaa häneen yhteyttä ja käy tilanteensa läpi, yksin asuva vanhempi rouva
On kokemusta useammasta häiriötä sairastavasta. Exällä tuli pelkoja, että petän häntä. Ei meinannut uskoa vauvaamme omakseen ennenkuin teetkin isyystestin. Se oli siihen aikaan noloa. Mitään syytä ei ollut, paitsi että vauva tuli ulkonäöltä minun sukuuni. Mustasukkaisuus oli siis ihan harhaista, erityisesti humalassa.
Kaikille naisille ei ole tyrkyllä aviomiehiä jonoksi asti.
Eli siis AP täällä jatkaa: elämässä ei aina voi valita kaikkia aviomiehen ominaisuuksia etukäteen jonkin ihannekartan avulla. Pitää pelata niillä korteilla, jotka saa. Kaikille ei riitä samanikäisiä kumppaneita. Ja meilläkin on ollut välillä paljon hyviä hetkiä. Kukaan ei tiedä, millaisia sairauksia itse kullekin tulee ja dementiaankin voisi sairastua jo paljon nuorempana. Ei sellaisten syiden takia kannata jättää elämää elämättä.
Minkä ikäinen kumppanisi on, ap? Miten lapset ovat ottaneet asian?
🇺🇦🇮🇱
Alkava muistisairaus.