Onpas Hercule Poirot - sarja hyvä - katsoin pitkästä aikaa
Ei mitään epäloogisuutta juonessa, vaan nimenomaan päinvastoin.
Usein sarjoissa ja leffoissa häiritsee epäloogisuudet.
Olipa ilo katsella noita sarjoja, joissa puvustus ja lavastus on hiottu täydelliseksi ajankuvaksi, näyttelijät erittäin hyviä, englannin kieli hyvin lausuttua ja selkeää ja juoni on mietitty pilkun tarkasti. Ja samalla voi pohtia murhaajakandidaattia.
Ei ihme, että näitä on katsottu YleAreenassa jo parisataa tuhatta kertaa alle viikossa.
Kommentit (678)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinka moni teistä on seissyt Poirotin talon edessä nykypäivänä? Minä olen:) Kävin siellä Lontoon matkallani ja otin kuvan siitä tietysti muistoksi. Poirot<3
Edustaako se funkis-tyylisuuntaa? Sopisi Poirotin mielenlaatuun, yksinkertainen ja käytännöllinen muoto luo kauneuden, ilman ylimääräisiä koristeluja.
En ole oikein tyyli-asiantuntija, joten en osaa vastata. Talon nimihän on Florin court vaikka sarjassa sen nimi on White haven. Ja Poirot asuu 56b:ssä. Talo sijaitsee Barbican metroaseman lähellä, jos menette käymään:)
Yleisesti englantilaisten sarjojen lavastuksesta vielä, että heidän on helpompi ylläpitää vanhan ajan lavasteita ja tunnelmaa, kun eivät ole kaikkea hävittäneet katukuvasta. Päin vastoin ovat säilyttäneet puhelinkopit ja pubien ulkoasut yms. Ei kaiken tarvitse olla lasia ja terästä ja valosaastetta, kuten meillä täällä:/
Olen kohta menossa Lontooseen, saatanpa poiketa Barbicanissa :)
ARP kirjoitti:
Hyvä sarja todellakin ja parempi kuin uusi elokuva Idän pikajunan arvoitus. Hastings on lempihahmoni Poirotin lisäksi. Lempi jakso: Herkuleen urotyöt (toiseksi viimeinen). Muita suosikki dekkari sarjoja: Isä Brown, Shakespeare ja Hathaway, Hiljainen todistaja. Ja kanadalainen Frankie Draken etsivätoimisto!
Ja 1980-luvun Sherlock Holmes sarja.
Pidin kirjana Idän pikajunan arvoituksesta valtavasti ja vanhemmasta elokuvasta. Uusi muuten olisi ollut ok, mutta Poirotin liian massiiviset jopa naurettavan isot viikset ja se, että hänellä oli action kohtauksia jonkun verran ei sovi hahmolle.
Ohjaaja/näyttelijä kuitenkin käsittääkseni on britti, niin en ymmärrä miksi mukaan otettu liikaa amerikkalaisia piirteitä. Ehkä se raha taas vaikutti liikaa, eikä luotettu siihen että hyvä tarina kantaa.
Pidän myös vanhasta Sherlockista ja myös uudemmasta johon lapseni ovat tykästyneet erittäin paljon.
Ihana jakso tämä Suklaarasia. Voi kun lähetettäisiin kaikki, nyt loppuvat ensi viikolla :(
Joukolla toivomaan loputkin Hercule Poirot jaksot!!!
Tästä:
Ja siitä kohta:
"Toivon ohjelmaa"
Toive lähetetty, kätevästi suoraan tuosta linkistä. Meni alle minuutti sen tekoon.
Kiitos kiitos kiitos tästä vinkistä!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kiitos kiitos tästä vinkistä!
Tarkoitin Ruutu+ jaksoja. Lainaus ei jostain syystä tullut 😊
Lähetetty toive. Merci linkistä, mon ami.
Nimenomaan, että lähetettäisiin YLE:ssä, ei missään Ruutu+ mainoksineen
Vierailija kirjoitti:
Hastings on ihana.
Niin on! Minä huvittelen ajatuksella, että olisin hänen ihastuksensa kohde ja meistä tulisi pari ja auttaisin rikosten ratkomisessa sarjan myöhemmissä jaksoissa! Hasting olisi luotettava ja kohtelias ja minä vähän häntä nokkelampi! :)
Ruutu + on maksullinen ja siellä ei ole mainoksia
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan, että lähetettäisiin YLE:ssä, ei missään Ruutu+ mainoksineen
Ei siellä mitään mainoksia ole 😂
Anteeksi tietämättömyyteni, en koskaan katsele mitään MTV3 Katsomoista tai Ruutu+, joten oletin niillä olevan mainoksia. Pistän mielihyvällä merkiksi, että olet saanut tästä typeryydestäni hyvät naurut.
Vierailija kirjoitti:
Hastingsillä on vaimo ja tyttäriä Argentiinassa heidän maatilallaan. Siitä on useammassakin osassa vihjeitä, ja myös kirjoissa mainitaan tämä. Välillä kerrotaan, että vaimo on ajanut Hastingsin taas hetkeksi lomailemaan Englantiin, koska ei jaksa hänen yksitoikkoisuuttaan (Poirot'n sanoin).
Poirot taas on kokenut pari rakkausseikkailua elämässään mutta ne eivät johtaneet liittoon. Poirot'n rinnassa aina oleva koriste, pieni hopeinen kukkavihko jossa on liila kukka, on muisto hänen tosi rakkaudestaan. Sekin selitetään yhdessä osassa. Muistaakseni kyseinen nainen oli venäläinen (Vera?), mestarivaras, jonka Poirot päästi menemään. Myöhemmässä osassa tulee vastaan tämä samainen Vera tyttärensä kanssa, molemmat yläluokkaisia varkaita.
Tv-sarjassa Poirotilla oli koriste jo ennen Vera Rossakoffin tapaamista.
Kukkarintakoristeen antoi Virginie Mesnard, jonka Poirot tapasi toimiessaan poliisina Belgiassa ja tutkiessaan erästä tapausta, tämä kerrottiin takaumin juuri eilen tulleessa jaksossa 'Suklaarasia'. Tai ainakin näin sarjassa, en tiedä onko sama juttu kirjoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hastings on ihana.
Niin on! Minä huvittelen ajatuksella, että olisin hänen ihastuksensa kohde ja meistä tulisi pari ja auttaisin rikosten ratkomisessa sarjan myöhemmissä jaksoissa! Hasting olisi luotettava ja kohtelias ja minä vähän häntä nokkelampi! :)
Good Lord!
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos ei ole mainittu, tämä on hauska: kuinka David Suchet opetteli kävelemään kuin Poirot.
Poirot on tosi mukavaa katsottavaa - rauhallista, pääosin puhumisen kautta edistyvää juonen kulkua. Katsojakin ehtii mietiskellä erilaisia vaihtoehtoja syyllisiksi. "Parasta laatua", kuten entinen myyjä sanoi. Ne ovat myös hyvää ajakuvausta vaatteineen, tapoineen, autoineen ja niin edelleen. Hastings on perienglantilainen "kapteeni", jonka usein ennakkoluuloja paljastavat möläykset ovat sarjan antoisimpia hetkiä. Sarjan mukaan varsinainen yläluokka oli todellinen turhakkeiden luokka, jonka aika kului lähinnä päivällisten ja kutsujen järjestämisessä. Dokumenttia sarja ei kuitenkaan ole, vaan tekijöiden tulkintaa niistä ajoista esitettynä tavalla, jonka toivotaan vaikuttavan katsojaan juuri niin kuin ne minuunkin vaikuttavat eli koukuttavat. Samantyyppistä nykyaikaan sijoittuvaa minulle mieluista uudempaa, räiskimistä, keikkuvia kameroita ja lyhyitä leikkauksia välttävää tuotantoa ovat Midsomer, Morse, nuori Morse, Foyle, Gently. Se vanha Morse oli kylläkin tehty turhan ilkeäksi vanhaksi äijäksi, vaikka siihen oli kyllä tarinassa syynsäkin.
Kiitos muistutuksesta. Pidän Poiroteista ja olen lukenut liki kaikki Christien dekkari nuorena. Nyt olen sairaana enkä saa nukutuksi, mutta levätä voin Poirotin seurassa👍!!