Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onpas Hercule Poirot - sarja hyvä - katsoin pitkästä aikaa

Vierailija
08.01.2019 |

Ei mitään epäloogisuutta juonessa, vaan nimenomaan päinvastoin.
Usein sarjoissa ja leffoissa häiritsee epäloogisuudet.
Olipa ilo katsella noita sarjoja, joissa puvustus ja lavastus on hiottu täydelliseksi ajankuvaksi, näyttelijät erittäin hyviä, englannin kieli hyvin lausuttua ja selkeää ja juoni on mietitty pilkun tarkasti. Ja samalla voi pohtia murhaajakandidaattia.
Ei ihme, että näitä on katsottu YleAreenassa jo parisataa tuhatta kertaa alle viikossa.

Kommentit (678)

Vierailija
221/678 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta toinen puoli kirjoitti:

Poirot on tosi mukavaa katsottavaa - rauhallista, pääosin puhumisen kautta edistyvää juonen kulkua. Katsojakin ehtii mietiskellä erilaisia vaihtoehtoja syyllisiksi. "Parasta laatua", kuten entinen myyjä sanoi. Ne ovat myös hyvää ajakuvausta vaatteineen, tapoineen, autoineen ja niin edelleen. Hastings on perienglantilainen "kapteeni", jonka usein ennakkoluuloja paljastavat möläykset ovat sarjan antoisimpia hetkiä.  Sarjan mukaan varsinainen yläluokka oli todellinen turhakkeiden luokka, jonka aika kului lähinnä päivällisten ja kutsujen järjestämisessä.  Dokumenttia sarja ei kuitenkaan ole, vaan tekijöiden tulkintaa niistä ajoista esitettynä tavalla, jonka toivotaan vaikuttavan katsojaan juuri niin kuin ne minuunkin vaikuttavat eli koukuttavat. Samantyyppistä nykyaikaan sijoittuvaa minulle mieluista uudempaa, räiskimistä, keikkuvia kameroita ja lyhyitä leikkauksia välttävää tuotantoa ovat  Midsomer, Morse, nuori Morse, Foyle, Gently.  Se vanha Morse oli kylläkin tehty turhan ilkeäksi vanhaksi äijäksi, vaikka siihen oli kyllä tarinassa syynsäkin. 

Morse oli ihana, samoin kuin näyttelijänsä John Thaw!

Vierailija
222/678 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hastings on ihana.

Minun mielestäni taas Poirot itse on ihana. Kuvittelen aina, että jos eläisin tuossa maailmassa, Poirot ihastuisi minuun ja minä häneen. Itse asiassa oikeassakin elämässä mieheni muistuttaa hieman Poirotia. Tajusin tämän vasta nyt katsottuani muutamia sarjan jaksoja uudelleen. :D

Minun mieheni ja joidenkin ystävien mielestä minä muistutan Poirotia. En oikein tiedä mtä ajatella vaikka itse hahmosta (nimenomaan Suchetin tulkitsemana) pidänkin.

Olen siis nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/678 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä näissä ärsyttää tuo Poirotin hahmo, niin läpeensä itseensätyytyväinen. Ja liian stereotyyppisesti homoseksuaali.

Vierailija
224/678 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä näissä ärsyttää tuo Poirotin hahmo, niin läpeensä itseensätyytyväinen. Ja liian stereotyyppisesti homoseksuaali.

Poirotilla on syytäkin olla itseensätyytyväinen ja pienoinen itserakkaus sallittakoon, tekee hänestä inhimillisemmän. Et ehkä ole huomannut että hän on hyvin tarkkanäköinen muiden suhteen ja osaa arvostaa kun syytä on.

Oletko ihan tosissasi että stereotyyppinen homoseksuaali olisi kuten Hercule Poirot :O

Kyllä Poirotin heterous käy ilmi, pitää vain olla kykyä huomata heikompiakin nyanseja, kaikkea ei väännetä ratakiskosta.

Vierailija
225/678 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poirot'n paremmin tuntevat tietävät, että hänellä on ollut suuri rakkaus, jonka kohde oli nainen.

Vierailija
226/678 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua niin huvittaa tuo Japp. Tarvitsee aina Poirotin apua rikosten ratkaisemisessa ja sitten kerää kunnian itselleen. Ihana Hercule vain myhäilee taustalla. Mahtoikohan tuo kunniapalkinto Belgiassakaan tulla ihan omilla ansioilla? Ihana Poirot❤️

Vierailija
227/678 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poirot on paras!

Vierailija
228/678 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua niin huvittaa tuo Japp. Tarvitsee aina Poirotin apua rikosten ratkaisemisessa ja sitten kerää kunnian itselleen. Ihana Hercule vain myhäilee taustalla. Mahtoikohan tuo kunniapalkinto Belgiassakaan tulla ihan omilla ansioilla? Ihana Poirot❤️

Minä taas puolestani pidän eniten juuri Jappista. Hän on sellainen jalat maassa- tyyppi ja pohjaltaan hyvin selväjärkinen ja oikeudenmukainen. Jappin ja Herkuleen suhde on minusta paljon mielenkiintoisempi kuin konsanaan Hastingsin ja Herkuleen. 

Muistuupa mieleen esimerkiksi se jakso, jossa Jappin vaimo häipyy ja Japp on Herkuleen vieraana ja syö niitä omituisen makuisia pöperöitä - tilanne on hauska, koska miehet ovat työväenluokkaisista lähtökohdistaan huolimatta niin erilaisia - toinen tyylistään tarkka dandy, toinen ulkoisista seikoista piittaamaton äijä (siis jos ne ulkoiset seikat eivät koske naisen ulkonäköä, naisenhan tietysti pitää olla kaunis tällaisten äijien mielestä).

Vierailija
229/678 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä kaikista jaksoista, koska realiteetti noissa murhissa menee vähän tyhmäks, lähinnä tavat miten ne toteuttaa ne. Lisäksi useissa jaksoissa katsojalle ei kerrota edes kaikkea, joten murhaajaa mahdotonta spekuloida. Riippu täysin jaksoista.

Myös koomista, kun syytetty automaattisesti yrittää heti peloissaan paeta vaikka ei ole tarpeeksi pitäviä todisteista niistä. Lisäksi esim. vanhempi nainen yrittää paeta poliisia aika hölmöä.

Myös tarinan menee välillä oudoks. Esim toi peili jakso 37, jossa nainen ei mukamassa kuule luukusta ääntä vaan seuraa jotain kummituksia yms.

On toi silti seurattavampi, kuin nykyajan hömppäjaksot.

Vierailija
230/678 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain vuosia sitten tuli tv:sta ohjelma (en muista nimeä) jossa Hastingsin esittäjä olikin roisto. Oli vaikea hyväksyä sitä kun kiltti ja vähän yksinkertainen rooli on niin personoitunut näyttelijään.

Vierailija
231/678 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näin joskus pätkän jostain sarjasta/elokuvasta missä David Suchet oli takatukkainen öykkäri, joka ryyppäsi ja piti perhettään pelossa. Se vasta oli outoa katsottavaa. Taisin laittaa telkkarin ihan kiinni nähtyäni tämän pätkän.

Vierailija
232/678 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä näin joskus pätkän jostain sarjasta/elokuvasta missä David Suchet oli takatukkainen öykkäri, joka ryyppäsi ja piti perhettään pelossa. Se vasta oli outoa katsottavaa. Taisin laittaa telkkarin ihan kiinni nähtyäni tämän pätkän.

Apua! En halua tuollaista nähdä.

Vierailija
233/678 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hastings on ihana.

Minun mielestäni taas Poirot itse on ihana. Kuvittelen aina, että jos eläisin tuossa maailmassa, Poirot ihastuisi minuun ja minä häneen. Itse asiassa oikeassakin elämässä mieheni muistuttaa hieman Poirotia. Tajusin tämän vasta nyt katsottuani muutamia sarjan jaksoja uudelleen. :D

Minun mieheni ja joidenkin ystävien mielestä minä muistutan Poirotia. En oikein tiedä mtä ajatella vaikka itse hahmosta (nimenomaan Suchetin tulkitsemana) pidänkin.

Olen siis nainen.

Hyvä tavaton sentään! Mitä lie tapahtuisikaan, jos sinä ja mieheni kohtaisitte? :D Myönnän, että minussakin on joitakin yhteisiä piirteitä Poirot'n kanssa. Kuten vaikkapa aistiyliherkkyys ja äkäisyys. Miehelläni on sitten niitä hänen jalompia piirteitään enemmän, mm. lyhyys ja itserakkaus. ;)

Vierailija
234/678 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen dokumenttia "David Suchet Idän pikajunassa". Aivan herkku ja David on omana itsenäänkin hurmaava. Hän matkustaa siinä vanhaan tyyliin läpi Euroopan.

Vierailija
235/678 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Poirotit on kohta nähty, voisi Yle heittää pitkästä aikaa ruutuun Kahden kerroksen väkeä. Sarja käsittelee ihan eri aihepiiriä kuin Poirot, mutta harmittaa että viimeksi kun tuo näytettiin olin lapsi. Tai ainakin liian nuori todella ymmärtämään sarjan arvoa.

Vierailija
236/678 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Poirotit on kohta nähty, voisi Yle heittää pitkästä aikaa ruutuun Kahden kerroksen väkeä. Sarja käsittelee ihan eri aihepiiriä kuin Poirot, mutta harmittaa että viimeksi kun tuo näytettiin olin lapsi. Tai ainakin liian nuori todella ymmärtämään sarjan arvoa.

Sehän näytettiin ihan pari vuotta sitten, siis se vanha versio. Poirotin jälkeen samalle ohjelmapaikalle tulee Sydämen asialla.

Vierailija
237/678 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös muut henkilöt ovat riemastuttavia: kapteeni Hastings, oikea peribritti, sekä inspector Japp melko kyynisenä hahmona. Toki David Suchet Poirotina on aivan mainio, matkii hyvin Belgian ranskankielisen englannin ääntämystä. Juuri tuollaiselta se kuulostaa oikeastikin.

Vierailija
238/678 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukkarintakoristeen antoi Virginie Mesnard, jonka Poirot tapasi toimiessaan poliisina Belgiassa ja tutkiessaan erästä tapausta, tämä kerrottiin takaumin juuri eilen tulleessa jaksossa 'Suklaarasia'. Tai ainakin näin sarjassa, en tiedä onko sama juttu kirjoissa.

Kiitos korjauksesta. Muistikuvani rintakorusta oli hatara, muistin kyllä että joltain naiselta se on saatu ja sen jälkeen se on ollut aina rintapielessä. En ollut pannut sitä edes merkille, ennen kuin asia kävi ilmi jossain osassa aikoinaan, ja nyt kun olen katsonut näitä uusintoja, niin aina on koru paikoillaan.

Vierailija
239/678 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruutu + on maksullinen ja siellä ei ole mainoksia

Miksi maksaa ylimääräistä yleveron päälle, kun ylestä näkee ilman lisämaksua vaikka ja mitä?

Vierailija
240/678 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjat ovat lähes kokonaan dialogia. Ensin jututetaan kaikkia, sitten Hercule paljastaa murhaajan. Usein vieläpä niin, että joku johtolanka on piilotettu katsojilta.

Visuaalisesti sarjat ovat tunkkaisia, kuvaukseltaan keskitasoa, ja etenkin vanha kuvasuhde häiritsee tosi paljon. Muutenkin kuva on lähellä VHS-tasoa.

Ohjaus on puisevaa, siinä ei ole mitään uusia ideoita tai kekseliäisyyttä. Suurin osa tämän ja viime vuoden suomalaissarjoista on paljon paremmin ohjattu, kuvattu, leikattu, ja käsikirjoitettu, jopa näytelty.

Agatha Christien murhatarinat on tarkoitettu luettavaksi, suurin osa viehätyksestä ja ideasta katoaa tv-sarjoina. Lisäksi suurin osa sarjan jaksoista on ihan kokonaan uusia tarinoita joilla ei ole Christien kanssa tekemistä kuin Hercule Poirotin ja parin tuttavansa hahmo.

Sarjan musiikit on äitelän ärsyttäviä, etenkin tunnusmusiikki on aivan kamala.

Sarjan ajankuva ei ole kovin realistinen, ihmiset käyttäytyvät usein kuin 70-80-lukujen ihmiset, sama puheen kanssa.

Kaksi tähteä.

Yhtään johtolankaa ei katsojalta piiloteta, ei kirjoissa eikä elokuvissa/sarjassa. Joka muuta väittää, ei seuraa tapahtumia tarkasti.

Muuhun en viitsi sinulle edes kommentoida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä