Vierailija
Poiminta

Lukion toisella oleva tyttö on yhtäkkiä ahdistunut silmin nähden opiskelusta. Tulevaisuus pelottaa hirveästi, kun on tunne ettei pääse mihinkään opiskelemaan.

Ennen joulua tuli muutamasta kokeesta alle vitosen arvosana, mistä tytär murtui täysin. Luuli osanneensa asiat. Muutoin on tullut 7-9 arvosanoja.

Haluaisi vaihtaa pitkän matematiikan lyhyeksi, mutta pelkää, ettei sitten ainakaan saa jatko-opiskelupaikkaa.

Miten voisi parhaiten tukea tässä kohtaa? Tyttö on niin ahdistunut, ettei saa nukuttua, mikä ei tietysti helpota painetta yhtään.

Sivut

Kommentit (274)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Onko tytöllä jo tiedossa mitä alaa haluaa suunnilleen opiskella? Itselläni oli palikkamatikka lukiossa, hain ja pääsin yliopistoon pääaineeseen, jonka valinnassa ei olisi tullut pitkästä matikasta lisäpisteitä. Kannattaisiko jutella tästä, jos stressaakin suotta eli pitkän matikan lisäpojoille ei olisi tarvettakaan? Tällöin voisi huoletta vaihtaa palikkamatikan puolelle jos helpottaa stressiä.

Ohiksena, oot ihana äiti kun olet noin murkun arjessa ja lukiostressissä mukana ja huolehtivana, ei ole mitenkään itsestäänselvää että kotona saa "enää" tuossa iässä tukea (omakohtainen kokemus). On niitäkin, joille lapsi on lapsi vain lapsena, juuri niissä vaikeissa kasvukivuissa lapsi jätetään yksin koska osaahan aikaihminen jo sumplia omat juttunsa (13 v alkaen omalla kohdalla). Kiva lukea että sun tyttösi saa tukea, tuli lämmin ja mukava fiilis siitä. Tsemppiä teille kummallekin!

Vierailija

Luin lyhyen matikan josta kirjoitin niukan b:n ja pääsin Helsingin kauppakorkeaan ekalla yrityksellä. Ei se matikka kaikkea ratkaise!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko tytöllä jo tiedossa mitä alaa haluaa suunnilleen opiskella? Itselläni oli palikkamatikka lukiossa, hain ja pääsin yliopistoon pääaineeseen, jonka valinnassa ei olisi tullut pitkästä matikasta lisäpisteitä. Kannattaisiko jutella tästä, jos stressaakin suotta eli pitkän matikan lisäpojoille ei olisi tarvettakaan? Tällöin voisi huoletta vaihtaa palikkamatikan puolelle jos helpottaa stressiä.

Ohiksena, oot ihana äiti kun olet noin murkun arjessa ja lukiostressissä mukana ja huolehtivana, ei ole mitenkään itsestäänselvää että kotona saa "enää" tuossa iässä tukea (omakohtainen kokemus). On niitäkin, joille lapsi on lapsi vain lapsena, juuri niissä vaikeissa kasvukivuissa lapsi jätetään yksin koska osaahan aikaihminen jo sumplia omat juttunsa (13 v alkaen omalla kohdalla). Kiva lukea että sun tyttösi saa tukea, tuli lämmin ja mukava fiilis siitä. Tsemppiä teille kummallekin!

Kiitos kauniista sanoista. Kasvatustieteet kiinnostavat eniten. En itse asiassa tiedä kuinka paljon hakiessa hyötyy pitkästä matikasta. Ajattelukykyä se kehittää tietysti.

Täytyy yrittää puhua vielä asiasta, vaikka se vähän haastavaa on nyt ollutkin, kun tulevaisuus tuntuu niin pelottavalta möröltä. Mulle on itsestäänselvyys olla tukena. Kai se on täälläkin just sitä, etten itse aikoinani saanut mitään tsemppausta ja kannustusta kotoa, vaikkei mitenkään dissattukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Luin lyhyen matikan josta kirjoitin niukan b:n ja pääsin Helsingin kauppakorkeaan ekalla yrityksellä. Ei se matikka kaikkea ratkaise!

Haitko pääsykoeuudistuksen jälkeen ja palasit kertomaan meille aikakoneella? Sinun lyhyt B antoi pisteitä 9,4 ja esim. pitkän eximialla olisi saanut 30,0. 20 pisteen ero on kiva kuroa umpeen muissa aineissa etenkin, kun muut ovat kirjoittaneet hyvin sekä matikan että muut aineet

Vierailija

Sano, että hengittää syvään, menee juttelemaan opon kanssa, josko voisi keventää vähän tahtia ja suorittaa lukion 3,5 tai 4 vuodessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voisitko ostaa matikan lisäopetusta tytölle? Et voi muuttaa yhteiskunnallisia vaatimuksia, mutta tuon voit tehdä

Toki! Tekisi mieli ostaa myös oppilaanohjausta. En tiedä mikä totuus on, mutta vähän sellainen tunne on, että aika tuuliajolla nuo nuoret ovat jatko-opintomahdollisuuksista ja ylipäätään siitä mihin kannattaisi paukkuja laittaa ja mistä vois mennä vähän kevyemmin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sano, että hengittää syvään, menee juttelemaan opon kanssa, josko voisi keventää vähän tahtia ja suorittaa lukion 3,5 tai 4 vuodessa.

Mä mietin kanssa, että voisikohan vielä keventää puoli vuotta? Onkohan se mahdollista, kun hän kirjoittaa ekan kerran jo nyt keväällä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ostaa matikan lisäopetusta tytölle? Et voi muuttaa yhteiskunnallisia vaatimuksia, mutta tuon voit tehdä

Toki! Tekisi mieli ostaa myös oppilaanohjausta. En tiedä mikä totuus on, mutta vähän sellainen tunne on, että aika tuuliajolla nuo nuoret ovat jatko-opintomahdollisuuksista ja ylipäätään siitä mihin kannattaisi paukkuja laittaa ja mistä vois mennä vähän kevyemmin.

Opintopolusta löytyy aloittain julkaistu taulukko, jossa kerrotaan kuinka paljon mistäkin aineesta ja arvosanasta saa pisteitä. Siinä voi jonkinlaista optimointia tehdä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin lyhyen matikan josta kirjoitin niukan b:n ja pääsin Helsingin kauppakorkeaan ekalla yrityksellä. Ei se matikka kaikkea ratkaise!

Haitko pääsykoeuudistuksen jälkeen ja palasit kertomaan meille aikakoneella? Sinun lyhyt B antoi pisteitä 9,4 ja esim. pitkän eximialla olisi saanut 30,0. 20 pisteen ero on kiva kuroa umpeen muissa aineissa etenkin, kun muut ovat kirjoittaneet hyvin sekä matikan että muut aineet


Ja kuvittelet, että lyhyestä matikasta b:n saanut olisi pystynyt saamaan pitkästä e:n.. vai miksi vertailet. Oikeastihan se on ongelma, että matikka vaikuttaa nykyään paljon ja ne nuoret, jotka eivät ole matemaattisesti lahjakkaita, putoavat automaattisesti huonompaan asemaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Luin lyhyen matikan josta kirjoitin niukan b:n ja pääsin Helsingin kauppakorkeaan ekalla yrityksellä. Ei se matikka kaikkea ratkaise!

No kyllä se sen verran kertoo, että lyhyestä matikasta B on aivan luokattoman huono arvosana. Tuon arvosanan saa tekemällä kaksi ensimmäistä tehtävää oikein eli ne tehtävät, jotka ovat yläaste kamaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ostaa matikan lisäopetusta tytölle? Et voi muuttaa yhteiskunnallisia vaatimuksia, mutta tuon voit tehdä

Toki! Tekisi mieli ostaa myös oppilaanohjausta. En tiedä mikä totuus on, mutta vähän sellainen tunne on, että aika tuuliajolla nuo nuoret ovat jatko-opintomahdollisuuksista ja ylipäätään siitä mihin kannattaisi paukkuja laittaa ja mistä vois mennä vähän kevyemmin.

Opintopolusta löytyy aloittain julkaistu taulukko, jossa kerrotaan kuinka paljon mistäkin aineesta ja arvosanasta saa pisteitä. Siinä voi jonkinlaista optimointia tehdä

Kyllä sen taulukon mukaan kannattaa lukea pitkä matikka loppuun.

Vierailija

Sano, että koita panostaa aineisiin joita kohtaan tuntee kiinnostusta ja jonka pohjalta voisi alkaa rakentaa uraa. Muista aineista voi tulla huonompia numeroja sitten, eikä niistä tarvitse lannistua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin lyhyen matikan josta kirjoitin niukan b:n ja pääsin Helsingin kauppakorkeaan ekalla yrityksellä. Ei se matikka kaikkea ratkaise!

Haitko pääsykoeuudistuksen jälkeen ja palasit kertomaan meille aikakoneella? Sinun lyhyt B antoi pisteitä 9,4 ja esim. pitkän eximialla olisi saanut 30,0. 20 pisteen ero on kiva kuroa umpeen muissa aineissa etenkin, kun muut ovat kirjoittaneet hyvin sekä matikan että muut aineet


Ja kuvittelet, että lyhyestä matikasta b:n saanut olisi pystynyt saamaan pitkästä e:n.. vai miksi vertailet. Oikeastihan se on ongelma, että matikka vaikuttaa nykyään paljon ja ne nuoret, jotka eivät ole matemaattisesti lahjakkaita, putoavat automaattisesti huonompaan asemaan.

Vertailen siksi, että lainaamani viesti antaa liian ruusuisen ja optimistisen kuvan. Pääsykoeuudistuksen jälkeen Helsingin (tai nyk. Aallon) kauppakorkeassa ei aloita ketään lyhyestä B:n kirjoittanutta pl. ehkä akateemisen tutkinnon suorittaneet alanvaihtajat. Itse veikkaisin rajan menevän vähintään tasolla 5xE eikä siinäkään saa olla mitään terveystietoa mukana

Vierailija

Mun poika on tokalla myös. Ei tiedä yhtään, mitä alkaa opiskelemaan lukion jälkeen. Kyllä toi jatko-opintouudistus on luonut lukioisille ihan hirveesti paineita. Juurikin sen suhteen, että pitäisi jo nyt osata (tai oikeastaan jo ekan alussa) priorisoida, mihin keskittyy, jollei ole lahjakas kaikessa.

Yritä lohduttaa tyttöä sanomalla, että elämä on kokonaisuus ja monien sattumien summa. Kaikki eivät pääse pelkällä todistuksella eteenpäin vaan edelleen on pääsykokeita. Meidän koulun matikanope sanoi, että pitkää matikkaa painotetaan liikaa. Katsokaa yhdessä tyttöä kiinnostavat alat ja pitkän ja lyhyen matikan pisteet. Mielestäni ope sanoi, että moneen paikkaan lyhyen matikan L:stä saa paremmat pisteet kuin pitkän matikan M:stä ja suositteli, että jos pitkä matikkaa takkuaa sen verran, ettei ole todennäköistä, että kirjoittaa L tai E, niin vaihtaa lyhyeen. Esimerkki: Hgin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta. Pitkän matikan M:stä saa 24 p ja lyhyen L:stä 28,3 ja E:stä 23,6.  Ja 60% valitaan todistuksella ja loput pääsykokeella. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ostaa matikan lisäopetusta tytölle? Et voi muuttaa yhteiskunnallisia vaatimuksia, mutta tuon voit tehdä

Toki! Tekisi mieli ostaa myös oppilaanohjausta. En tiedä mikä totuus on, mutta vähän sellainen tunne on, että aika tuuliajolla nuo nuoret ovat jatko-opintomahdollisuuksista ja ylipäätään siitä mihin kannattaisi paukkuja laittaa ja mistä vois mennä vähän kevyemmin.

Opintopolusta löytyy aloittain julkaistu taulukko, jossa kerrotaan kuinka paljon mistäkin aineesta ja arvosanasta saa pisteitä. Siinä voi jonkinlaista optimointia tehdä

Kyllä sen taulukon mukaan kannattaa lukea pitkä matikka loppuun.

Niin kannattaa etenkin jos on realistiset mahdolisuudet saada pitkästä matikasta E. Toisaalta lyhyen L antaa enemmän pisteitä kuin pitkän matikan M, jolloin "lukee pitkän+käy lyhyen valmennuskurssin" voi joillekin olla parempi ratkaisu. Lyhyestä L on kuitenkin paljon helpompi saada kuin pitkästä M (elleivät kaikki muutkin käytä em. strategiaa)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun poika on tokalla myös. Ei tiedä yhtään, mitä alkaa opiskelemaan lukion jälkeen. Kyllä toi jatko-opintouudistus on luonut lukioisille ihan hirveesti paineita. Juurikin sen suhteen, että pitäisi jo nyt osata (tai oikeastaan jo ekan alussa) priorisoida, mihin keskittyy, jollei ole lahjakas kaikessa.

Äidinkieli, pitkä englanti, pitkä matikka, fysiikka, X lienee ihan hyvä yhdistelmä lähes kaikkeen. X on reaaliaine (ei TE)/kieli, jossa kokee olevansa vahvoilla. Oikikseenkin saa fysiikasta eniten pisteitä, mikä saattaa olla hieman yllättävää

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun poika on tokalla myös. Ei tiedä yhtään, mitä alkaa opiskelemaan lukion jälkeen. Kyllä toi jatko-opintouudistus on luonut lukioisille ihan hirveesti paineita. Juurikin sen suhteen, että pitäisi jo nyt osata (tai oikeastaan jo ekan alussa) priorisoida, mihin keskittyy, jollei ole lahjakas kaikessa.

Äidinkieli, pitkä englanti, pitkä matikka, fysiikka, X lienee ihan hyvä yhdistelmä lähes kaikkeen. X on reaaliaine (ei TE)/kieli, jossa kokee olevansa vahvoilla. Oikikseenkin saa fysiikasta eniten pisteitä, mikä saattaa olla hieman yllättävää

Näin poika onkin ajatellut ja onneksi on suht ok matemaattisissa aineissa mutta joutuu tekemään kyllä kovasti töitä. Kuitenkin myös monet reaaliaineet teettävät hirveesti töitä, kun kirjallisten tehtävien + esitelmien määrä on lisääntynyt valtavasti omista ajoista. Kurssista on kuitenkin hyvä päästä läpi, joten tehtävähän ne on eikä pojan luonto kestä ihan peetä tehdä. Mut joo, on tämä kyllä aika syvältä, kun matemaattisten aineiden arvostus on niin korkealla vaikka loogista päättelyä ja ajattelua ne vissiin mittaa parhaiten.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat