Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityisautoilu on vanhanaikaista, saastuttavaa ja moraalitonta

05.01.2019 |

Kirjoitin tuoreessa blogikirjoituksessani yksityisautoilun ongelmista Suomessa. Yksityisautoilu on hyvin vanha tapa liikkua, se saastuttaa luontoa (pysyvästi!) ja on moraaliton vaihtoehto ei ainoastaan luonnon, mutta sen luomien ruuhkien vuoksi, jotka hidastavat ekologisten vaihtoehtojen kehittämistä liikenteessä.

Eipä ole sattumaa, että siellä, missä on eniten yksityisautoja pienellä alueella (vilkkaat tiet kaupungeissa), mitataan alhaisimmat tulokset ilman puhtaudessa vrt. muut alueet.

Nyt on tärkeää tietää se totuus, että minä en kannata pakotettua bussin käyttöä. Yksityisautoilun vastustaminen ei nimittäin tarkoita, että joukkoliikenne on ainoa vaihtoehto.

Kannatan hieman Uberin kaltaista järjestelmää, jossa auton omistajat muodostaisivat verkoston, jolla kuljetetaan useampia ihmisiä reitistä A reittiin B. Ja tässä verkostossa on pakko olla mukana, jotta autolla olisi voimassaoleva ajo-oikeus. Reittejä voi verkostoon muodostaa itse vastaamaan myös kuskin tarpeita, mutta pitää olla velvollisuus ottaa kyytiin.

Tällä tavalla tarvittavien autojen määrä liikenteessä saadaan huomattavaan laskuun, kuitenkin niin, että kaikki voisivat edelleen kulkea vaivattomasti.

Toivottavasti Vihreät pitävät edelleen kantansa ja kritisoivat yksityisautoilua. Se on hyvin ongelmallista ja seisoo kehityksen ja ekologisuuden tiellä.

Kommentit (306)

Vierailija
81/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me voitaisiin luopua kokonaan toisesta autosta, mikäli työnantaja sallisi tehdä etätyötä. Minun työ olisi kokonaan tehtävissä etänä. Mutta kun ei, niin ei sitten.

Vierailija
82/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa bussien tyhjänä ajeluttaminenkin on vanhanaikaista, saastuttavaa ja moraalitonta. Lisäksi se on tuhlausta, kuluttaa teitä, ruuhkauttaa liikennettä, kuluttaa fossiilista polttoainetta, aiheuttaa turhaa melua. 

Joku näistä busseista kirjoitti aiemmin tänään ja eilen asiasta oli puhetta radiossa. Mutta syy on se, että HSL:n ei tarvitse tuottaa voittoa, koska toiminta katetaan verorahoilla. Eli HSL:n johtoa ei kiinnosta bussivuorojen täyttöasteet. Mutta onhan se hullua. Ja eikä siinä kaikki. Aina kun joku espoolais asukasyhdistys vinkaisee, bussivuoroja tulee lisää. HSL käytännössä päättää myös saako bussireittien käyttämille tieosuuksille laittaa ajohidasteita ja yleensä ei, koska Bussikuljettajien selkä ei kuulemma kestä sitä!! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on useille ihmisille "pakollinen paha" kaikki eivät asu kaupungeissa eivätkä kaikki sielä voi asuakkaan.

Sen sijaan lomalennot ovat silkkaa luksusta.

Vierailija
84/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreiden tapa puuttua muiden elämään on vanhanaikaista. AP voisi keskittyä omaan elämäänsä ja jättää muut rauhaan.

Vierailija
85/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai perheellisten pitäisi alkaa päivittäin käymään pyörällä kaupassa :D sehän se vasta ekologista onkin kun tulee ostettua joka päivä jotakin ja suuremmalla todennäköisyydellä jotain turhaa joka päätyy hävikkiin. Puhumattakaan ajasta ja vaivasta. Minulle ainakin oma vapaa-aika on kallisarvoista enkä todellakaan kuluttaisi sitä ravaamalla ruuhkaisissa ruokakaupoissa päivittäin klo 16 jälkeen kun siellä on kaikki muutkin.

Me käydään ainakin kerran viikossa kaupassa ja ostetaan viikon ruokatarpeet kerralla. Mitään ei mene hukkaan kun mennään seuraavan kerran kauppaan vasta kun käytännössä jääkaappi on syöty tyhjäksi.

Meillä ainakin tulisi aivan varmasti ostettua turhaa ja syntyisi hävikkiä jos joka päivä pitäisi käydä kaupassa hakemassa yhdeksi päiväksi tarvikkeet.

Vierailija
86/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on näitä Helsingin idiootteja, joiden mielestä kaikki asuvat tiheässä suurkaupungissa ja bussit ym. menevät tyyliin joka 10-15 min. Pää pois perseestä.

Voiko "päätpoispersuuksista" selittää  miksi yksittäisen ihmisen tarvii Suomen oloissa kesällä yksityisautoilla alle 5km työmatkat?

Että pidetään Saksan/Japanin autoteollisuus ja Venäjän/saudien öljyteollisuus tyytyväisinä?

Alapeukkuja riittää, selitystä ei.

Tästä voimme päätellä että Suomessa yksityisautoilevat juntit eivät osaa edes kirjoittaa.

No jos puhutaan vain kesästä ja työmatkasta, niin minun ei ainakaan tarvitsisi mennä 7km työmatkaani autolla. Menen silti.

Miksi?

Koska työpäiväni alkaa seitsemältä, tai siihen mennessä paikalla vaatteet vaihdettuna.

Saan hiukan enemmän aikaa nukkua, kun voin lähteä ajamaan 6.45, enkä lähteä kävelemään klo 5.45.

Töistä lähtiessä olisin taas tunnin myöhemmin kotona kuin auton kanssa. Enkä voisi samalla reissulla käydä kaupassa.

Miksi tuhlaisin siis kaksi tuntia päivästäni työmatkoihin, kun voisin tuon ajan käyttää paljon paremmin, kuten perheeni kanssa olemiseen?

Olet siis juuri niitä mukavuudenhaluisia aivottomia kansalaisia joiden takia kaikki joutuvat Suomess kärsimään.

Kiitos siitä!

Sinä olet varmaan juuri näitä tyypillisiä autoilun vastustajia.

20-35v, perheetön. Asut pääkaupunkiseudulla pienessä kalliissa yksiössä.

Olet vihreiden kannattaja, hipsteri, vegaani, feministi ja maaha.nmuuttomyönteinen.

Jaksat paasata ilmastonmuutoksesta ja autoilun haitallisuudesta, mutta kuljet alle kilometrinkin matkat bussilla.

On myös siistiä "avartaa maailmankuvaa" matkailemalla paljon, lentokoneella tietysti.

Jaat ajatuksesi ja kiillotat sädekehääsi Instagram-postauksilla tai blogissasi.

Kiitos siitä!

Sori vaan. Yksikään tuosta listasta ei mennyt oikein.

Parempaa onnea ensi kerralla.

Koska itse olet liikkunut hyötymatkoja muuten kuin saudien polttonesteillä?

Et koskaan?

Vierailija
87/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai perheellisten pitäisi alkaa päivittäin käymään pyörällä kaupassa :D sehän se vasta ekologista onkin kun tulee ostettua joka päivä jotakin ja suuremmalla todennäköisyydellä jotain turhaa joka päätyy hävikkiin. Puhumattakaan ajasta ja vaivasta. Minulle ainakin oma vapaa-aika on kallisarvoista enkä todellakaan kuluttaisi sitä ravaamalla ruuhkaisissa ruokakaupoissa päivittäin klo 16 jälkeen kun siellä on kaikki muutkin.

Me käydään ainakin kerran viikossa kaupassa ja ostetaan viikon ruokatarpeet kerralla. Mitään ei mene hukkaan kun mennään seuraavan kerran kauppaan vasta kun käytännössä jääkaappi on syöty tyhjäksi.

Meillä ainakin tulisi aivan varmasti ostettua turhaa ja syntyisi hävikkiä jos joka päivä pitäisi käydä kaupassa hakemassa yhdeksi päiväksi tarvikkeet.

Jos käyt kerran viikossa vain kaupassa mikä on tekosyysi kulkea epäisänmaallisesti yksityisautolla töihin?

Vierailija
88/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreiden tapa puuttua muiden elämään on vanhanaikaista. AP voisi keskittyä omaan elämäänsä ja jättää muut rauhaan.

Miksi? Kun yhdessä täällä maapallolla olemme ja kuitenkin meillä kaikilla on vastuu siitä. Voisin kirjoitella tästäkin aiheesta enemmän joku kerta (vastuun kantaminen).

Vierailija
89/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto on useille ihmisille "pakollinen paha" kaikki eivät asu kaupungeissa eivätkä kaikki sielä voi asuakkaan.

Eli sen takia kun välillä tarvii autoa, pitää AINA autoilla?

Ne 4km työmatkat on kesällä  PAKKO autoilla?

Miksi?

Tyhmyys vai mikä on syynä?

Vierailija
90/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Kun yhdessä täällä maapallolla olemme ja kuitenkin meillä kaikilla on vastuu siitä. Voisin kirjoitella tästäkin aiheesta enemmän joku kerta (vastuun kantaminen).

Allekirjoitan täysin.

Yksityisautoilevat kuvittelevat että maailma pyörii heidän napansa ympärillä.

Ei se pyöri.

Vierailija
91/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käyt kerran viikossa vain kaupassa mikä on tekosyysi kulkea epäisänmaallisesti yksityisautolla töihin?

Minulla on 17 km työmatka omalle toimistolle. Plus se että työni vaatii liikkumista asiakkaille, jonne minulla on 20 kilometristä aina 120 kilometriin matkaa. Jos olen koko päivän omalla toimistolla niin kuljemme miehen kanssa kimppakyydillä. Miehellä on myös asiakaspäiviä jolloin joudun matkaamaan omalla autolla yksin.

Vierailija
92/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat ihmiset jotka viimeiseen asti puolustavat autoilua ovat myös lomalentäjiä.

Vierailija
93/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on näitä Helsingin idiootteja, joiden mielestä kaikki asuvat tiheässä suurkaupungissa ja bussit ym. menevät tyyliin joka 10-15 min. Pää pois perseestä.

Voiko "päätpoispersuuksista" selittää  miksi yksittäisen ihmisen tarvii Suomen oloissa kesällä yksityisautoilla alle 5km työmatkat?

Että pidetään Saksan/Japanin autoteollisuus ja Venäjän/saudien öljyteollisuus tyytyväisinä?

Tästä voimme päätellä että Suomessa yksityisautoilevat juntit eivät osaa edes kirjoittaa.

No jos puhutaan vain kesästä ja työmatkasta, niin minun ei ainakaan tarvitsisi mennä 7km työmatkaani autolla. Menen silti.

Miksi?

Koska työpäiväni alkaa seitsemältä, tai siihen mennessä paikalla vaatteet vaihdettuna.

Saan hiukan enemmän aikaa nukkua, kun voin lähteä ajamaan 6.45, enkä lähteä kävelemään klo 5.45.

Töistä lähtiessä olisin taas tunnin myöhemmin kotona kuin auton kanssa. Enkä voisi samalla reissulla käydä kaupassa.

Miksi tuhlaisin siis kaksi tuntia päivästäni työmatkoihin, kun voisin tuon ajan käyttää paljon paremmin, kuten perheeni kanssa olemiseen?

7km pyöräilee 20 minuutissa, harvemmin ihmiset ostavat päivittäin enemmän kuin yhden pussin ruokaa kaupasta.,

Toivottavasti työssäsi ei tarvita matematiikkaa.

Ei ole järkeä ravata joka päivä kaupassa. Minulla tulee kerralla vähintään 2-3 kassillista tavaraa. Eikä tuo pyöräily edes ratkaise ongelmaa, jos sitä voi tehdä ainoastaa kesäkeleillä. Mites talvella sitten liikutaan?

Eli sitten et käy jokapäivä kaupassa, vai mitä? Oi ajatusten vantaa.

Kesälläkö sen auton käyttäminen toimii vailla huolto-, rengas- tai polttoainekuluja?

Tosiaanko et esim. tankkaa koska kesä?

En ymmärrä logiikkaasi. Kun kerran huolto- ja rengaskulut ja autoverot joutuu maksamaan joka tapauksessa, niin sitä edullisemmaksi ne tulevat päivää kohti mitä enemmän autoa käyttää. Minulle on ihan sama, mitä ne maksavat, koska tarvitsen autoa, enkä ajele sillä huvikseni.

Vierailija
94/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat ihmiset jotka viimeiseen asti puolustavat autoilua ovat myös lomalentäjiä.

Minun kohdallani pitää paikkansa ainakin.

Ja mitä autoiluun tulee, me maksamme niin monta miljardia veroa vuodessa tälle holhousvaltiolle että ihan turha alkaa syyllistää meitä yhtikäs mistään! Me pidämme tätä maata pystyssä joten turpa kiinni ja pulinat pois.

Vierailija
95/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole lentänyt kertaakaan elämäni aikana, mutta auto mulla on ollut yli 20 vuotta ja tulee olemaan loppuelämän ajan.

Vierailija
96/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat juntteja eikä sille mitään voi. Kyllähän jo ihan lasten koulumatkat on suuremmassa maailmassa toteutettu järkevämmin.

Vierailija
97/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

7km pyöräilee 20 minuutissa, harvemmin ihmiset ostavat päivittäin enemmän kuin yhden pussin ruokaa kaupasta.,

Toivottavasti työssäsi ei tarvita matematiikkaa.

Ei ole järkeä ravata joka päivä kaupassa. Minulla tulee kerralla vähintään 2-3 kassillista tavaraa. Eikä tuo pyöräily edes ratkaise ongelmaa, jos sitä voi tehdä ainoastaa kesäkeleillä. Mites talvella sitten liikutaan?

Eli sitten et käy jokapäivä kaupassa, vai mitä? Oi ajatusten vantaa.

Kesälläkö sen auton käyttäminen toimii vailla huolto-, rengas- tai polttoainekuluja?

Tosiaanko et esim. tankkaa koska kesä?

En ymmärrä logiikkaasi. Kun kerran huolto- ja rengaskulut ja autoverot joutuu maksamaan joka tapauksessa, niin sitä edullisemmaksi ne tulevat päivää kohti mitä enemmän autoa käyttää. Minulle on ihan sama, mitä ne maksavat, koska tarvitsen autoa, enkä ajele sillä huvikseni.

Ai rengaskulut "tulevat sitä edullisemmaksi päivää kohti mitä käyttää"?

Nyt tiedän ettei älli riitä järkevään keskusteluun.

Vierailija
98/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kohdallani pitää paikkansa ainakin.

Ja mitä autoiluun tulee, me maksamme niin monta miljardia veroa vuodessa tälle holhousvaltiolle että ihan turha alkaa syyllistää meitä yhtikäs mistään! Me pidämme tätä maata pystyssä joten turpa kiinni ja pulinat pois.

Maapallolle ei voida laittaa hintalappua, joten tämä sinun "rahakortti" ei nyt oikein toimi argumenttina. Pulinat pois, miljardeistanne viis.

Vierailija
99/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi me miehen kanssa kaksituiautoilemme :) 

Vierailija
100/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin lapset tekemättä, joten voin yksityisautoilla niin paljon kuin sielu sietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi