Yksityisautoilu on vanhanaikaista, saastuttavaa ja moraalitonta
Kirjoitin tuoreessa blogikirjoituksessani yksityisautoilun ongelmista Suomessa. Yksityisautoilu on hyvin vanha tapa liikkua, se saastuttaa luontoa (pysyvästi!) ja on moraaliton vaihtoehto ei ainoastaan luonnon, mutta sen luomien ruuhkien vuoksi, jotka hidastavat ekologisten vaihtoehtojen kehittämistä liikenteessä.
Eipä ole sattumaa, että siellä, missä on eniten yksityisautoja pienellä alueella (vilkkaat tiet kaupungeissa), mitataan alhaisimmat tulokset ilman puhtaudessa vrt. muut alueet.
Nyt on tärkeää tietää se totuus, että minä en kannata pakotettua bussin käyttöä. Yksityisautoilun vastustaminen ei nimittäin tarkoita, että joukkoliikenne on ainoa vaihtoehto.
Kannatan hieman Uberin kaltaista järjestelmää, jossa auton omistajat muodostaisivat verkoston, jolla kuljetetaan useampia ihmisiä reitistä A reittiin B. Ja tässä verkostossa on pakko olla mukana, jotta autolla olisi voimassaoleva ajo-oikeus. Reittejä voi verkostoon muodostaa itse vastaamaan myös kuskin tarpeita, mutta pitää olla velvollisuus ottaa kyytiin.
Tällä tavalla tarvittavien autojen määrä liikenteessä saadaan huomattavaan laskuun, kuitenkin niin, että kaikki voisivat edelleen kulkea vaivattomasti.
Toivottavasti Vihreät pitävät edelleen kantansa ja kritisoivat yksityisautoilua. Se on hyvin ongelmallista ja seisoo kehityksen ja ekologisuuden tiellä.
Kommentit (306)
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on useille ihmisille "pakollinen paha" kaikki eivät asu kaupungeissa eivätkä kaikki sielä voi asuakkaan.
Sen sijaan lomalennot ovat silkkaa luksusta.Samat ihmiset jotka viimeiseen asti puolustavat autoilua ovat myös lomalentäjiä.
Minun kohdallani pitää paikkansa ainakin.
Ja mitä autoiluun tulee, me maksamme niin monta miljardia veroa vuodessa tälle holhousvaltiolle että ihan turha alkaa syyllistää meitä yhtikäs mistään! Me pidämme tätä maata pystyssä joten turpa kiinni ja pulinat pois.
Maapallolle ei voida laittaa hintalappua, joten tämä sinun "rahakortti" ei nyt oikein toimi argumenttina. Pulinat pois, miljardeistanne viis.
Voi kulta pieni! Mitähän joukkoliikenteen lippu maksaisi jos henkilöautoilijoiden maksamia veroja ei olisi? Otapa nyt nöyrempi asenne ja vähän äkkiä.
Ne rahat tulevat olemaan aivan merkityksetöntä kun maapalloa ei enää ole tai se ei ole sellainen, johon olemme tottuneet. Tässä ei ole kyse rahasta, vaikka sinulla pyörii euron kuviot nyt vahvasti päässäsi. Yritä ymmärtää, mikä tässä maailmassa on tärkeää.
Itse et käytä ikinä kulje bussilla, junalla, mopolla, autolla/taksilla, lentokoneella tai millään muullakaan?
Eihän sinulla myöskään ole lapsia tai lemmikkejä?
Kai saat sähkösi aurinkopaneeleista tai olet ilman?
Et kai vaan ikinä osta vaatteita, kenkiä tai laukkuja?
Elät omavaraisesti maalla?
Muista aina mikä tässä maailmassa on tärkeää.
Joten vietä ainoa elämäsi muiden laatimien sääntöjen mukaan, jotta maailma ehkä pelastuisi. Juuri sinun täytyy olla se muutos, vaikka muut eivät sitä tekisi.
Yksityisautoilu on välttämätöntä jos haluaa päästä kulkemaan. Edes pääkaupunkiseudulla ei ole sellaista joukkoliikennettä että kaikkialta pääsisi kulkemaan kätevästi kaikkialle. Esim. Vantaan Etelä-Nikinmäestä Espoon Röylään päästäkseen pitää kulkea neljällä eri bussilla ja matka kestää melkein kaksi tuntia. Matkan pituus on 42km joten lyhyelläkin matematiikalla voi laskea että autolla pääsisi huomattavasti
nopeammin.
Ja maaseudulla tilanne on varmasti vielä huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on useille ihmisille "pakollinen paha" kaikki eivät asu kaupungeissa eivätkä kaikki sielä voi asuakkaan.
Sen sijaan lomalennot ovat silkkaa luksusta.Samat ihmiset jotka viimeiseen asti puolustavat autoilua ovat myös lomalentäjiä.
Ja mitä autoiluun tulee, me maksamme niin monta miljardia veroa vuodessa tälle holhousvaltiolle että ihan turha alkaa syyllistää meitä yhtikäs mistään! Me pidämme tätä maata pystyssä joten turpa kiinni ja pulinat pois.
Maapallolle ei voida laittaa hintalappua, joten tämä sinun "rahakortti" ei nyt oikein toimi argumenttina. Pulinat pois, miljardeistanne viis.
Voi kulta pieni! Mitähän joukkoliikenteen lippu maksaisi jos henkilöautoilijoiden maksamia veroja ei olisi? Otapa nyt nöyrempi asenne ja vähän äkkiä.
Ne rahat tulevat olemaan aivan merkityksetöntä kun maapalloa ei enää ole tai se ei ole sellainen, johon olemme tottuneet. Tässä ei ole kyse rahasta, vaikka sinulla pyörii euron kuviot nyt vahvasti päässäsi. Yritä ymmärtää, mikä tässä maailmassa on tärkeää.
Mirjaana kulta ! Teknologia kehittyy kovaa vauhtia ja uusia energiamuotoja tulee ja menee ja fossiiliset polttoaineet loppuu, mutta yksityisautoilu tulee kyllä jatkumaan ja lentokoneet lentää tulevaisuudessa
Miksi teknologian kehittyminen oikeuttaisi todella saastuttavan tavan liikkua eli yksityisautoilun, jos siihen on ratkaisuja tai vastaavasti tarjotaan ratkaisuja?
Yksityisautoilulla on käsittämättömän iso rooli ilmastonmuutoksessa. Parempi reagoida nyt kuin liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai perheellisten pitäisi alkaa päivittäin käymään pyörällä kaupassa :D sehän se vasta ekologista onkin kun tulee ostettua joka päivä jotakin ja suuremmalla todennäköisyydellä jotain turhaa joka päätyy hävikkiin. Puhumattakaan ajasta ja vaivasta. Minulle ainakin oma vapaa-aika on kallisarvoista enkä todellakaan kuluttaisi sitä ravaamalla ruuhkaisissa ruokakaupoissa päivittäin klo 16 jälkeen kun siellä on kaikki muutkin.
Me käydään ainakin kerran viikossa kaupassa ja ostetaan viikon ruokatarpeet kerralla. Mitään ei mene hukkaan kun mennään seuraavan kerran kauppaan vasta kun käytännössä jääkaappi on syöty tyhjäksi.
Meillä ainakin tulisi aivan varmasti ostettua turhaa ja syntyisi hävikkiä jos joka päivä pitäisi käydä kaupassa hakemassa yhdeksi päiväksi tarvikkeet.
Jos käyt kerran viikossa vain kaupassa mikä on tekosyysi kulkea epäisänmaallisesti yksityisautolla töihin?
Minulla on 17 km työmatka omalle toimistolle. Plus se että työni vaatii liikkumista asiakkaille, jonne minulla on 20 kilometristä aina 120 kilometriin matkaa. Jos olen koko päivän omalla toimistolla niin kuljemme miehen kanssa kimppakyydillä. Miehellä on myös asiakaspäiviä jolloin joudun matkaamaan omalla autolla yksin.
Niin just kuten oli jo:
"
Jännä juttu että aina kirjoitetaan "asun 100-200km päästä työpaikaltani", enkä väitä etteikö olis näin.
Miksei kukaan koskaan kirjoita: "ihan totta, yksityisautoilen 4km työmatkan kaupungin keskustaan kesät-talvet ja aiheutan turhaa ruuhkaa, jatkossa kun lämpötila on yli +5 celsiusastetta, eikä sada kaatamalla, menen pyörällä, kuntonikin kasvaa enkä tue turhaan ulkomaista energiaa"?"
Eli miten perustelet noiden 4km työmatkailun, niitä meinaan top20 kaupungeissa Suomessa kyllä riittää?
Ihmisillä on täysi vapaus kulkea vaikka metrin työmatka sillä omalla autollaan ja sillä siisti. Sitä on vapaus.
Miksi baareissa ei saa enää tupakoida?
Kaikkialla sai tupakoida esim 60-luvulla.
Miksi luulet että siitä luovuttiin? Miksi olet laiska? Miksi veteraanit sotivat talvisodan jos kerran ajattelet kuin venäläiset?
Autoilijat ovat laiskempia kuin bussilla kulkijat? On teillä hesalaisilla logiikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai perheellisten pitäisi alkaa päivittäin käymään pyörällä kaupassa :D sehän se vasta ekologista onkin kun tulee ostettua joka päivä jotakin ja suuremmalla todennäköisyydellä jotain turhaa joka päätyy hävikkiin. Puhumattakaan ajasta ja vaivasta. Minulle ainakin oma vapaa-aika on kallisarvoista enkä todellakaan kuluttaisi sitä ravaamalla ruuhkaisissa ruokakaupoissa päivittäin klo 16 jälkeen kun siellä on kaikki muutkin.
Me käydään ainakin kerran viikossa kaupassa ja ostetaan viikon ruokatarpeet kerralla. Mitään ei mene hukkaan kun mennään seuraavan kerran kauppaan vasta kun käytännössä jääkaappi on syöty tyhjäksi.
Meillä ainakin tulisi aivan varmasti ostettua turhaa ja syntyisi hävikkiä jos joka päivä pitäisi käydä kaupassa hakemassa yhdeksi päiväksi tarvikkeet.
Jos käyt kerran viikossa vain kaupassa mikä on tekosyysi kulkea epäisänmaallisesti yksityisautolla töihin?
Minulla on 17 km työmatka omalle toimistolle. Plus se että työni vaatii liikkumista asiakkaille, jonne minulla on 20 kilometristä aina 120 kilometriin matkaa. Jos olen koko päivän omalla toimistolla niin kuljemme miehen kanssa kimppakyydillä. Miehellä on myös asiakaspäiviä jolloin joudun matkaamaan omalla autolla yksin.
Niin just kuten oli jo:
"
Jännä juttu että aina kirjoitetaan "asun 100-200km päästä työpaikaltani", enkä väitä etteikö olis näin.
Miksei kukaan koskaan kirjoita: "ihan totta, yksityisautoilen 4km työmatkan kaupungin keskustaan kesät-talvet ja aiheutan turhaa ruuhkaa, jatkossa kun lämpötila on yli +5 celsiusastetta, eikä sada kaatamalla, menen pyörällä, kuntonikin kasvaa enkä tue turhaan ulkomaista energiaa"?"
Eli miten perustelet noiden 4km työmatkailun, niitä meinaan top20 kaupungeissa Suomessa kyllä riittää?
Miksi minun pitäisi perustella muiden autoilua? Itse lähden siitä että autoilu on niin kallista Suomessa niin kyllä ihmisellä varmasti joku hyvä perustelu on sille miksi juuri hänen tarvitsee käyttää sitä autoa.
Minulla on tuttuja niin pk-seudulla kuin täällä maakunnissa niin ainoat auton omistavat ihmiset (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) asuu maakunnissa. Itse joskus nuorempana ja perheettömänä mies fillaroi aina kesäkaudet töihin, oli matka sitten 4 tai 14 km. Minä olen tehnyt nuorempana töitä siellä sun täällä, missä ei ole ollut säännöllisiä työaikoja, jolloin ei ollut julkisia kulkuneuvoja niin on ollut silloinkin pakko turvautua omaan autoon.
Kyllä minä ainakin uskon että nykypäivänä monet, pääsääntöisesti nuoret, ihmiset pyrkivät keksimään vaihtoehtoisia tapoja kulkea töihin. Onhan niitä vaikka mitä fb-ryhmiäkin missä kysellään kimppakyytimahdollisuuksia jne.
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät jossain ihme utopiassa vailla yhteyttä reaalimaailmaan. Tyypillinen vihreä siis, raha tulee seinästä jne.
Yksityisautoilu on tarpeellista, hupilentely Thaimaahan ei. On siis helppo valita että kumpaa pitää alkaa rajoittaa.
Voitaisiin tehdä vaikka sellainen laki että lentolippujen hintoihin lisättäisiin 20% haittavero ja ne, jotka eivät lentele, saisivat kokonaan vapautuksen autoverosta. Kannustaisi varmaan lentämättömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät jossain ihme utopiassa vailla yhteyttä reaalimaailmaan. Tyypillinen vihreä siis, raha tulee seinästä jne.
Raha on ihmisten luoma resurssi. Ei oikeuta maapallon tuhoamiseen.
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjaana kulta ! Teknologia kehittyy kovaa vauhtia ja uusia energiamuotoja tulee ja menee ja fossiiliset polttoaineet loppuu, mutta yksityisautoilu tulee kyllä jatkumaan ja lentokoneet lentää tulevaisuudessa
Miksi teknologian kehittyminen oikeuttaisi todella saastuttavan tavan liikkua eli yksityisautoilun, jos siihen on ratkaisuja tai vastaavasti tarjotaan ratkaisuja?
Yksityisautoilulla on käsittämättömän iso rooli ilmastonmuutoksessa. Parempi reagoida nyt kuin liian myöhään.
Mikää ei oikeuta sinua määräilemään muita ja päättämään miten muut saavat tai eivät saa liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikää ei oikeuta sinua määräilemään muita ja päättämään miten muut saavat tai eivät saa liikkua.
Minä olen maapallolla liikkuva ja taistelen viimeiseen asti oikeudestani elää puhtaassa ympäristössä.
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä viimeinen maa, jossa yksitysautoilusta pitäisi rangaista. Täällä on ensinnäkin vähän ihmisiä. Lisäksi suomi on harvaan asuttu ja matkat ovat pitkiä. Suomi on muutakin kuin helsinki.
Onhan Suomi muutakin kuin Helsinki, mutta muiden alueiden pitäisi ottaa mallia Helsingistä. Helsinki on ekologinen kasvukeskus, jossa lähestulkoon kaikki kansainvälinen intressi Suomea kohtaan toteutuu. Ei ole mitään järkeä olla viemättä loppua Suomea Helsingin suuntaan.
Ihan söpö ajatus, ikävä kyllä toiveesi jäävät vain Vihreän unelman tasolle. Vai miten toteuttaisit käytännössä?
Miten saat esimerkiksi paikallisliikenteestä pikkukaupungeissa kannattavaa? Bussien tulisi kulkea vähintään 20min välein, jotta ihmisten olisi kannattavaa kulkea niillä ennemmin kuin autolla. Eli busseissa olisi muutama ihminen, tai ei senkään vertaa. Onko tämä sitten enää ympäristöystävällistä?
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muttakun niitä ratkaisuja ei oikein ole. Kaikki ei voi asua kaupungeissa ja sähköautojen akkujen valmistuskin on pahapaha.
Hyvä sitä omaa autoiluaan on aina välillä tarkastella; voisiko vaikka välillä kävellä/pyöräillä? Joku tuossa mainitsi miten ihanaa on autoilla töihin, jokunen vuosi sitten törmäsin tutkimukseen jossa todettiin että töihin kävelevät/pyöräilevät ovat keskimäärin onnellisempia. Koitan löytää tutkimuksen.
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen maapallolla liikkuva ja taistelen viimeiseen asti oikeudestani elää puhtaassa ympäristössä.
No, oletkos aloittanut muuttamalla telttaan asumaan ja keräät metsästä itse ruokasi?
Jaa et! Mitäs tuo taistelujuttu sitten oli? Ahaa, olet niitä joitten "taistelu" on lähinnä muitten kiusaamista... :)
Olen ison perheen, ison omakotitalon, lihansyönnin ja runsaan lentämisen lisäksi innokas autoharrastaja. Oi että kun hellepäivinä nautin taas kun ajan avoautollani ruuhkabussin vieressä... ne katseet mitä sieltä saa kateellisilta ja hikisiltä joukkoliikenteen käyttäjiltä... Priceless!
Vierailija kirjoitti:
On kyllä taivaallista työaamuna mennä lämpimään autoon ja kuunnella kivaa radioasemaa kunnes tulee työpaikan parkkihalliin. Koko työviikko alkaa hyvin. Ennen kuljin metrolla, ja sen lisäksi, että jouduin kaiken maailman hyypiöiden kanssa tekemisiin, flunssia oli aina monta joka talvi. Ei enää kun aloitin autoilun. Ennen pidin myös autoilua pahana, mutta nyt olen tajunnut, että käytin julkisia vain, koska ei ollut varaa autoon, ja esitin hyveellistä.
Tietysti jos moraalinen selkärankasi on olematon pystyt nauttimaan moisesta.
Potkiihan toiset mummojakin ilman tunnontuskia.
https://www.citylab.com/transportation/2014/09/want-to-be-happier-try-w…
Siinä
Alla toinenkin mielenkiintoinen artikkeli aiheesta
https://www.hs.fi/paivanlehti/21042017/art-2000005178600.html
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä viimeinen maa, jossa yksitysautoilusta pitäisi rangaista. Täällä on ensinnäkin vähän ihmisiä. Lisäksi suomi on harvaan asuttu ja matkat ovat pitkiä. Suomi on muutakin kuin helsinki.
Onhan Suomi muutakin kuin Helsinki, mutta muiden alueiden pitäisi ottaa mallia Helsingistä. Helsinki on ekologinen kasvukeskus, jossa lähestulkoon kaikki kansainvälinen intressi Suomea kohtaan toteutuu. Ei ole mitään järkeä olla viemättä loppua Suomea Helsingin suuntaan.
Ihan söpö ajatus, ikävä kyllä toiveesi jäävät vain Vihreän unelman tasolle. Vai miten toteuttaisit käytännössä?
Miten saat esimerkiksi paikallisliikenteestä pikkukaupungeissa kannattavaa? Bussien tulisi kulkea vähintään 20min välein, jotta ihmisten olisi kannattavaa kulkea niillä ennemmin kuin autolla. Eli busseissa olisi muutama ihminen, tai ei senkään vertaa. Onko tämä sitten enää ympäristöystävällistä?
Lienee syytä kysyä siis, mikä estää näiden pienten kaupunkien kasvun. Ekologisen ympäristön puute on varmasti osatekijä.
Dear
Mielelläni laittaisin sen 400,- /kk muuhun kuin työmatkoihin. Rakastan myös liikuntaa mutta ikävä kyllä a) täällä ei ole juna-asemaa, metrosta puhumattakaan. Eikä olla edes kuin n 150 km Helsingistä itään
B) bussi menee 2x päivässä 54 km päähän työpaikalle mutta ikävä kyllä työ alkaa silloin kun bussi ei ole vielä edes käynnistynyt
C) muutto. Niin toinen osa-puoli käy taas eri suuntaan töissä kolmivuorotyössä minne ei myöskään julkiset kulje. Ollaan tässä asumisessa keskivälissä.
Ajamisen maksimoimisessa päiväkoti paikkoja ei saatu myöskään tästä kävelymatkan päästä joten sen 54 km tymatka /108 km päivässä tulee noin 20 km lisää päiväkotireissuja. .. into piukeena vaihdan tänne töihin jos vain löytyisi...siihen asti...
Itsehän asun pikkukaupungissa (ei julkista liikennettä, vain tilataksi joka ajaa samalla periaatteella kaupungin sisällä kuin kaupunkibussit) ja kuljen kesät talvet pyörällä. Ei ongelmaa. Päinvastoin kunto on hyvä ja nautin olla ulkona.
On kyllä taivaallista työaamuna mennä lämpimään autoon ja kuunnella kivaa radioasemaa kunnes tulee työpaikan parkkihalliin. Koko työviikko alkaa hyvin. Ennen kuljin metrolla, ja sen lisäksi, että jouduin kaiken maailman hyypiöiden kanssa tekemisiin, flunssia oli aina monta joka talvi. Ei enää kun aloitin autoilun. Ennen pidin myös autoilua pahana, mutta nyt olen tajunnut, että käytin julkisia vain, koska ei ollut varaa autoon, ja esitin hyveellistä.