Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna-Maija on taas Iltasanomissa

Vierailija
05.01.2019 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005955364.html

Susanna Kosken kanssa keväällä vastaikkain joutunut Anna-Maija on taas Iltasanomissa. Luin artikkelin, ja mieleen nousi paljon kysymyksiä.

- Mistä se 100€ sitten tuli, jos sitä ei edes ollut, ja Anna-Maija pääsi kuntoutukseen? Miksi hän ei kysellyt kyytiä?

- Kuka maksoi muuttofirman, jos Anna-Maija kerran käy leipäjonossa?

- Miksi se tytär (tai kukaan muu) ei ole avannut niitä muuttolaatikoita? Miksi ne vain on avaamattomina nurkassa ja miksi se edes piti mainita?

- Jos Anna-Maija on jo vuosia seilannut tukiviidakossa, miten se tuli niin yllätyksenä että vuoroviikkoasumista ei oteta huomioon samalla tavalla kuin jos olisi yh?

Yhtään ilkeilemättä, nämä nousi ensimmäisenä mieleen kun tuon artikkelin luki.

Kommentit (281)

Vierailija
21/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateuskortti esitetty!

Minä ainakin säälin tätä ihmistä, mutta ihmettelen miksei kukaan lapsista voi purkaa muuttolaatikoita tai nuorimmainen tehdä itse aamupalaa (jos ei ole erityislapsi). Ketään tuttua ei siis ole, joka olisi voinut vaikka parillakympillä heittää kuntoutukseen? Kyllä on tosiaan vaikeaa kaikki. Ei käy kateeksi.

No onhan sillä tuttuja, juuri siksi tarvitsi tietokoneen, että voi pitää yhteyttä ja hakea töitä ellei peräti tehdä etätöitä.

Vierailija
22/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tässä onkin pointti, että elämänhallinnan kanssa tulee ongelmia, kun olet sairas ja köyhä vuosikausia! Oikeasti ymmärrän kokonaiskuvan, tietenkään hänellä ei ole toimintakuntoa samalla tavalla kuin terveillä ja hyväkuntoisilla.

Olen itse hyväosainen ja kiitollinen siitä. Mieleni on kuitenkin altis masennukseen, joten minullakin voisi olla, ja on ollutkin, muuttolaatikoita pitkät ajat purkamatta. Kun on ahdistunut, hankalaan tilanteeseen tuntuu löytyvän vain huonoja ratkaisuja, turhautuu ja luovuttaa ja maksaa satasen vähistä rahousta kun ei jaksa löytää halpaa ja työlästä vaihtoehtoa.

Juuri siksi onkin tarpeen auttaa, ja mahdollisimman ajoissa. Kun terveys ja talous kohenee, löytyy myös ratkaisuja elämänhallinnan ongelmiin helpommin, kun voimia riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voitte olla noin kateellisia syrjäytyneelle ihmiselle?? Noloa.

Tämä koko juttu haisee ja pahasti:

- miksei aikuiset lapset auta rahallisesti ja noin muutenkin?

- miksei lasten isä auta 13v:n asioissa rahallisesti koska on yhtälailla elatusvelvollinen?

- miksei 13v auta muutossa, kotitöissä yms.?

Vai voiko oikeasti olla niin, että koko kööri istuu tumput suorina kun yksi monivaivainen tekee kaiken?

Vierailija
24/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän tässä onkin pointti, että elämänhallinnan kanssa tulee ongelmia, kun olet sairas ja köyhä vuosikausia! Oikeasti ymmärrän kokonaiskuvan, tietenkään hänellä ei ole toimintakuntoa samalla tavalla kuin terveillä ja hyväkuntoisilla.

Olen itse hyväosainen ja kiitollinen siitä. Mieleni on kuitenkin altis masennukseen, joten minullakin voisi olla, ja on ollutkin, muuttolaatikoita pitkät ajat purkamatta. Kun on ahdistunut, hankalaan tilanteeseen tuntuu löytyvän vain huonoja ratkaisuja, turhautuu ja luovuttaa ja maksaa satasen vähistä rahousta kun ei jaksa löytää halpaa ja työlästä vaihtoehtoa.

Juuri siksi onkin tarpeen auttaa, ja mahdollisimman ajoissa. Kun terveys ja talous kohenee, löytyy myös ratkaisuja elämänhallinnan ongelmiin helpommin, kun voimia riittää.

Tuo nainen on elämäntapalusmu. Se on tatuoitu otsaan. Ja kasvattaa uutta sukupolvea samanlaisia.

Vierailija
25/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on toki totta varmasti mutta kysyn silti, miten häntä mielestäsi olisi pitänyt auttaa. Pelkkä rahan syytäminen ei varmasti ole oikea vastaus. Ja toisaalta, aika moni kokee kaiken muun avun omaan elämään puuttumisena negatiivisella tavalla.

Vierailija
26/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa muuton halvempaan asuntoon. Lapsilla ehkä ei ajokorttia. Kuntoutuslaitos lienee julkisten saavuttamattomissa.

Ja aikuiset lapset ei vo antaa 50 euroa per nuppi äitilleen? Vaan sekin pitää kaivaa veronmaksajilta.

Ne on varmaan opiskelijoita. Syntyneet kuitenkin joskus 90-luvun loppupuolella. Pitääkö ottaa lainaa, että voi maksaa mamman taksin?

Mistä niin päättelet? Yhtä hycin ne voi olla kolmekymppisiä jo. Äitikin käy kuudettakymmentä.

Olen itse leskiäidin tytär ja kyl ihan opiskellessakin heltisi se viiskymppinen.

Hänestä oli just viikko sitten juttu ja muistelen ekan lapsen syntyneen 97 tai jotain.

Vierailija
27/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali 13-vuotias kyllä laittaa itse aamupalansa ja osaa auttaa muutossa jne.

Jutussahan kerrotaan että lastensuojelukin on kuvioissa, mikä kielii ettei se vanhemmuuskaan ihan hallussa ole.

Lapsihan oli kevään kuvissa likaisen ja hoitamattoman näköinen. Tukka rasvainen jne.

No sehän on nyt isällä puoliksi, eli aika hoidettava varmaan. Ei minusta ole kyllä oikein setviä näitä asioita mutta itsepä selvittää sanomissa elämäänsä Voisihan hän täältä vinkkejäkin saada. Toisaalta kyllä joku eläke ja muut systeemit hänelle pitäisi saada, ettei tarvitse mihinkään leipäjonoon raahustaa. Jotenkin käsittämätön tapaus.

Vierailija
28/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempia lapsia ei kiinnosta sairas äiti, joka ei pysty laittamaan pöytää koreaksi kun lapset tulevat käymään. Päinvastoin, äitiä pitäisi auttaa.

Vierailija
29/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nainen on elämäntapalusmu. Se on tatuoitu otsaan. Ja kasvattaa uutta sukupolvea samanlaisia.

Tuskin hän tahallaan on sairastunut.

Osa noista sairauksisraan on ”sairauksia” ja loput tulleet elämäntavoista. Eikä sairaus tarkoita tyhmää ja laiskaa. Itse olen samanikäinen ja kaksi kroonista sairautta ja osaan purkaa muuttolaatikon.

Vierailija
30/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on taas loistoesimerkki siitä, miksi pysyttelen poissa näiltä palstoilta. Lyötte jo valmiiksi lyötyä ihmistä.

Vierailija
31/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempia lapsia ei kiinnosta sairas äiti, joka ei pysty laittamaan pöytää koreaksi kun lapset tulevat käymään. Päinvastoin, äitiä pitäisi auttaa.

Kukahan ne on kasvattanut?

Vierailija
32/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa muuton halvempaan asuntoon. Lapsilla ehkä ei ajokorttia. Kuntoutuslaitos lienee julkisten saavuttamattomissa.

Ja aikuiset lapset ei vo antaa 50 euroa per nuppi äitilleen? Vaan sekin pitää kaivaa veronmaksajilta.

Ne on varmaan opiskelijoita. Syntyneet kuitenkin joskus 90-luvun loppupuolella. Pitääkö ottaa lainaa, että voi maksaa mamman taksin?

Mistä niin päättelet? Yhtä hycin ne voi olla kolmekymppisiä jo. Äitikin käy kuudettakymmentä.

Olen itse leskiäidin tytär ja kyl ihan opiskellessakin heltisi se viiskymppinen.

Hänestä oli just viikko sitten juttu ja muistelen ekan lapsen syntyneen 97 tai jotain.

Eli 2-vuotias ei voi purkaa muuttolaatikkoa tai antaa 50 euroa?

Minä ainakin opiskelin 300 km päässä lapsuudenkodista ja elin pelkällä opintotuella. En olisi pystynyt auttamaan. Tuskin äiti edes haluaa ottaa rahaa muutenkin pienillä varoilla elävältä lapselta. Sinä varmaan käyt omien lastesi säästöpossulla.

Vierailija
33/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan sympatiani näille jutuille, sitten kun niissä kerrotaan tulot ja menot ja kuinka paljon rahaa oikeasti on annettu kuukaudessa ruokaan. Tuntuu, että valtion vika jos ei tuet riitä kaljan, tupakan ja ulosottojen jälkeen ruokaan. Itsekkin elän nyt toimeentulotuella lapsen kanssa ja tiedän mitä jää. Töissä jäi käteen 300€ enemmän kuussa ja työni on todella raskasta. Ei juurikaan ole ikävä takaisin näillä tuilla.

Vierailija
34/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut Kelan asiakkaana lähes 6 vuotta. Minulla ei ole koskaan ollut A-M:n kaltaisia ongelmia etuuksien saamisessa tai asioiden hoitamisessa. Ohjeet ovat selkeät, tuet ovat tulleet ajallaan ja homma on pyörinyt juuri niin kuin pitääkin. En ymmärrä sitä, että jotkut joutuvat jatkuvasti taistelemaan saadakseen jotain, koska silloin käy mielessä, että se taisteltava asia ei oikeastaan edes kuulu heille, kunhan kokeilevat kepillä jäätä.

TUo kuntoutukseen meno olisi hoitunut kuntoutuksen ensimmäisenä päivänä pienenä myöhästymisenä. Ai niin, silloin olisi jäänyt aloituksen pullakahvit saamatta.

Lisäksi ainakaan minä en ole vielä tavannut muuttofirmaa, joka purkaa tavarat kaappeihin. Varmaan sellainen palvelu on olemassa, mutta mistä ihmeestä se muuttomies tietää, haluanko kesäverhot sijoitettavaksi vaatehuoneen ylä- vai alahyllylle talven ajaksi. On eri asia pakata vaatehuoneen sisältö laatikkoihin kuin purkaa ne laatikot muuttajan mieltymysten mukaisesti.

Se että sulla on hyvä kokemus Kelasta ei tarkoita sitä että muillakin on. Tämä on ihan yleisessä tiedossa miten huonosti siellä asiat hoituu. Uskon täysin miten hän on saanut taistella sen laitoksen kanssa. Olen itsekin vuoden sisään joutunut pari kertaa olemaan yhteydessä ihan ylimmälle tasolle kelan sekoilujen vuoksi.

Vierailija
35/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä jotka velloo kurjuudessa ja maksimoi jokaikisen asian dramaattisesti. Lapsellisesti huokaillaan elmäntilannetta ja tollotetaan suu auki jos joku kehoittaa kohentamaan itse sitä elämänsä laatua. En tiedä mikä vammanaste se on vai mistä ollaan jääty lapsuudessa paitsi?

Jos nyt joku avulias menisi Anna-Maijan tykö, purkaisi muuttolaatikot, selvittäisi tukihakemukset, antaisi tonnin rahaa ja tekisi viikoksi pierettämätöntä ruokaa niin Anna-Maijalla olisi silitikin vaikeaa. Rollaattorin kumit liian lussut, pyykinpesukone hurisisi liikaa ja lintu lensi liian läheltä että verkkokalvo tippui.

Vierailija
36/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli 2-vuotias ei voi purkaa muuttolaatikkoa tai antaa 50 euroa?

Minä ainakin opiskelin 300 km päässä lapsuudenkodista ja elin pelkällä opintotuella. En olisi pystynyt auttamaan. Tuskin äiti edes haluaa ottaa rahaa muutenkin pienillä varoilla elävältä lapselta. Sinä varmaan käyt omien lastesi säästöpossulla.

Annoin äidilleni rahaa 14-vuotiaasta... tuossa perheessä senikäinen ei saa edes aamupalaa kaapista...

Vierailija
37/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on taas loistoesimerkki siitä, miksi pysyttelen poissa näiltä palstoilta. Lyötte jo valmiiksi lyötyä ihmistä.

Ihan valideja kysymyksiä ihmiset täällä esittää.

Vierailija
38/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun jotain suomalaista "köyhää" haastatellaan, ne ovat jotain tämäntyylisiä. Mieleen tulee se nainen jonka Li Andersson raahasi aamu-tv:seen kertomaan elämänsä kurjistumisesta lomarahaleikkauksen myötä. Kuinka ennestään pienituloisella ei ole enää varaa ostaa kesällä uusia vaatteita, käydä terassilla, risteilyllä, festareilla ja konserteissa. Nainen luetteli ties kuinka pitkän litanian noita asioita ja lomarahaleikkaus hänen kohdallaan oli 300 €.

Toinen on nämä työssäkäyvät köyhät, joilla menee ruokaan kuussa yli 1 000 €, samoin kuin "muihin laskuihin", eli niihin laskuihin jotka jäävät puhelimen, netin ja vakuutusten jälkeen.

Suomalainen köyhyys tuntuu olevan aina enemmänkin elämän ja talouden hallinnan puutetta, kuin rahan puutetta.

Vierailija
39/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaripropagandaa. VMP

Vierailija
40/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkoahtaumatautiin auttaa tupakoinnin lopetus ja kakkostyypin diabetekseen laihdutus. Tai lihavuusleikkaus

Ketju on lukittu.