Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna-Maija on taas Iltasanomissa

Vierailija
05.01.2019 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005955364.html

Susanna Kosken kanssa keväällä vastaikkain joutunut Anna-Maija on taas Iltasanomissa. Luin artikkelin, ja mieleen nousi paljon kysymyksiä.

- Mistä se 100€ sitten tuli, jos sitä ei edes ollut, ja Anna-Maija pääsi kuntoutukseen? Miksi hän ei kysellyt kyytiä?

- Kuka maksoi muuttofirman, jos Anna-Maija kerran käy leipäjonossa?

- Miksi se tytär (tai kukaan muu) ei ole avannut niitä muuttolaatikoita? Miksi ne vain on avaamattomina nurkassa ja miksi se edes piti mainita?

- Jos Anna-Maija on jo vuosia seilannut tukiviidakossa, miten se tuli niin yllätyksenä että vuoroviikkoasumista ei oteta huomioon samalla tavalla kuin jos olisi yh?

Yhtään ilkeilemättä, nämä nousi ensimmäisenä mieleen kun tuon artikkelin luki.

Kommentit (281)

Vierailija
41/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas tulee mieleen; Taitaa yrittää kerätä vaan rahaa tuntemattomilta, ns. lahjoituksena kun itkee iltapäivälehtien sivuilla. toivottavasti Kela haistaa tämän ja vaatii tarkat tilit naisen rahoista....

Häpeä. Hävetkää ihan oikeasti ketkä ajattelette tällaista ja lopettakaa se köyhien syyllistäminen. Jos ei köyhyydestä mitään tiedä kannattaisi olla ennemmin hiljaa. Se saattaa nimittäin vielä kolahtaa omaan nilkkaan. Nähty on. Nostan hattua tälle rohkealle naiselle, hän ei olekaan mikään tossukka mitä tämä kansa enimmäkseen on. On täysin oikein vaatia ihmisoikeuksia. Se tulee kaikille viimeistään siinä kohtaa selväksi kun on itse samassa tilanteessa.

Kääntäkää se syyttävä sormi ihan toiseen suuntaan.

Vierailija
42/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa muuton halvempaan asuntoon. Lapsilla ehkä ei ajokorttia. Kuntoutuslaitos lienee julkisten saavuttamattomissa.

Jutun mukaan kuntoutuslaitokseen ei päässyt sopivaan aikaan. Todennäköisesti pääsi, mutta ei Anna-Maijalle sopivaan aikaan, joten hän taikoi jostain 100 e ja meni sinne jo edellisenä päivänä. Majoitus oli ilmaista, mutta edestakaiset matkat (kotiinkaan ei päässyt sopivaan aikaan!) piti itse maksaa.

AInakin Kelan kuntoutuksissa matkakulut kyllä maksetaan takaisin, myös silloin, jos joutuu olosuhteiden pakosta mennä kuntoutuspaikkaan jo edeltävänä päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on taas loistoesimerkki siitä, miksi pysyttelen poissa näiltä palstoilta. Lyötte jo valmiiksi lyötyä ihmistä.

Ai pysyttelet vai?

Vierailija
44/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa muuton halvempaan asuntoon. Lapsilla ehkä ei ajokorttia. Kuntoutuslaitos lienee julkisten saavuttamattomissa.

Ja aikuiset lapset ei vo antaa 50 euroa per nuppi äitilleen? Vaan sekin pitää kaivaa veronmaksajilta.

Ne on varmaan opiskelijoita. Syntyneet kuitenkin joskus 90-luvun loppupuolella. Pitääkö ottaa lainaa, että voi maksaa mamman taksin?

Mistä niin päättelet? Yhtä hycin ne voi olla kolmekymppisiä jo. Äitikin käy kuudettakymmentä.

Olen itse leskiäidin tytär ja kyl ihan opiskellessakin heltisi se viiskymppinen.

Hänestä oli just viikko sitten juttu ja muistelen ekan lapsen syntyneen 97 tai jotain.

Eli 2-vuotias ei voi purkaa muuttolaatikkoa tai antaa 50 euroa?

Minä ainakin opiskelin 300 km päässä lapsuudenkodista ja elin pelkällä opintotuella. En olisi pystynyt auttamaan. Tuskin äiti edes haluaa ottaa rahaa muutenkin pienillä varoilla elävältä lapselta. Sinä varmaan käyt omien lastesi säästöpossulla.

Annoin äidilleni rahaa 14-vuotiaasta... tuossa perheessä senikäinen ei saa edes aamupalaa kaapista...

Mitä sitten? Juha Sipilän lapset ovat jo kolmekymppisiä, eivätkä ole koskaan antaneet isälleen rahaa.

Jos ei ole rahaa, pitää sittwn edes tehdä jotain. Miten tuo nainen KEHTAA ruikuttaa mediassa koko ajan?

Vierailija
45/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä jotka velloo kurjuudessa ja maksimoi jokaikisen asian dramaattisesti. Lapsellisesti huokaillaan elmäntilannetta ja tollotetaan suu auki jos joku kehoittaa kohentamaan itse sitä elämänsä laatua. En tiedä mikä vammanaste se on vai mistä ollaan jääty lapsuudessa paitsi?

Jos nyt joku avulias menisi Anna-Maijan tykö, purkaisi muuttolaatikot, selvittäisi tukihakemukset, antaisi tonnin rahaa ja tekisi viikoksi pierettämätöntä ruokaa niin Anna-Maijalla olisi silitikin vaikeaa. Rollaattorin kumit liian lussut, pyykinpesukone hurisisi liikaa ja lintu lensi liian läheltä että verkkokalvo tippui.

Tylysti sanottu mutta näinhän se valitettavasti on.

Vierailija
46/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on taas loistoesimerkki siitä, miksi pysyttelen poissa näiltä palstoilta. Lyötte jo valmiiksi lyötyä ihmistä.

Miten voit olla samaan aikaan "poissa palstalta" ja laittaa kommenttia palstalle?

Vierailija
47/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aikuiset lapset ei vo antaa 50 euroa per nuppi äitilleen? Vaan sekin pitää kaivaa veronmaksajilta.

Ne on varmaan opiskelijoita. Syntyneet kuitenkin joskus 90-luvun loppupuolella. Pitääkö ottaa lainaa, että voi maksaa mamman taksin?

Mistä niin päättelet? Yhtä hycin ne voi olla kolmekymppisiä jo. Äitikin käy kuudettakymmentä.

Olen itse leskiäidin tytär ja kyl ihan opiskellessakin heltisi se viiskymppinen.

Hänestä oli just viikko sitten juttu ja muistelen ekan lapsen syntyneen 97 tai jotain.

Minä ainakin opiskelin 300 km päässä lapsuudenkodista ja elin pelkällä opintotuella. En olisi pystynyt auttamaan. Tuskin äiti edes haluaa ottaa rahaa muutenkin pienillä varoilla elävältä lapselta. Sinä varmaan käyt omien lastesi säästöpossulla.

Annoin äidilleni rahaa 14-vuotiaasta... tuossa perheessä senikäinen ei saa edes aamupalaa kaapista...

Mitä sitten? Juha Sipilän lapset ovat jo kolmekymppisiä, eivätkä ole koskaan antaneet isälleen rahaa.

Jos ei ole rahaa, pitää sittwn edes tehdä jotain. Miten tuo nainen KEHTAA ruikuttaa mediassa koko ajan?

Saa jutuista ehkä rahaa? Kävikö mielessä?

Vierailija
48/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun hänellä on se tietokone, niin voisi alkaa pitämään vaikka vlogia, kun tubettamisella tienaa hyvin. Varmasti monia kiinnostaisi hänen jutut.

Vierailija
49/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tämän naisen elämää retostellaan iltaroskassa. Tyyppiesimerkki elämänhallinnan puutteesta ja tietynlaisesta opitusta avuttomuudesta. Eikä varmasti muokkaa mielipiteitä ainakaan siihen suuntaan, että turvaverkko olisi hyvä asia.

Aika tarkoitushakuiselta - suorastaan propagandistiselta - tämä näiden köyhien esittely tuntuu. Miten aina osataankin löytää joku, jolla on ilmiselviä elämänhallintaongelmia joista ainakin iso osa ongelmista johtuu? Itsekin tunnen muutamia köyhiä, jotka sitkeinä sisseinä nitkuttaa vähillä varoillaan eteenpäin ja todellakin tekevät parhaansa. Miksei näihin juttuihin koskaan eksy sellainen henkilö? Vai onko tosiaan tarkoitus saada ihmiset ajattelemaan, että köyhät ovat automaattisesti elämänhallinnattomia ja avuttomia? Tässäkin jutussa pistää niin paljon silmään mm. tuo 13-vuotias joka ei tunnu kykenevän mihinkään itsenäiseen toimintaan.

Vierailija
50/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämän lapsella joku kallis musiikkiharrastus? Ikäväähän se on, että on sairas ja köyhä, aivan loputtomiin en jaksa myötäelää köyhyyttä. Verorahoilla elelee niin mitä vielä pitäisi tehdä? Kai pystyisi yhden muuttolaatikon päivässä purkamaan ellei ole halvaantunut. Lapselta apua jos ei pysty kaikkea tekemään. Marttojen tapaista elämänhallintaa pitäisi antaa, budjetin suunnittelua yms. niin ei tarvitsisi valittaa kaikesta.

Vierailija
51/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä köyhyyden ja kurjuuden esimerkkitapaukset on aina tollaisia, jotka vaativat täyttä palvelua, eivätkä ole itse valmiita tekemään mitään?

Laittaisi sen lapsen tekemään itse aamupalansa ja sen sijaan vaikka tyhjentäisi muuttolaatikoita yhden tavaran päivävauhtia.

Siksi koska ne, joita yhteiskunta oikeasti mätkii turpaan niinkuin vierasta si kaa, yrittää pinnistellä ja ponnistella sen eteen että selviävät tai jopa pyrkivät parempaan. Samalla ovat myös hyvin kiitollisia siitä vähästä avusta jonka saavat.

Mutta eihän näistä kannata juttuja tehdä, ei tuu klikkejä lehdille.

Vierailija
52/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut Kelan asiakkaana lähes 6 vuotta. Minulla ei ole koskaan ollut A-M:n kaltaisia ongelmia etuuksien saamisessa tai asioiden hoitamisessa. Ohjeet ovat selkeät, tuet ovat tulleet ajallaan ja homma on pyörinyt juuri niin kuin pitääkin. En ymmärrä sitä, että jotkut joutuvat jatkuvasti taistelemaan saadakseen jotain, koska silloin käy mielessä, että se taisteltava asia ei oikeastaan edes kuulu heille, kunhan kokeilevat kepillä jäätä.

TUo kuntoutukseen meno olisi hoitunut kuntoutuksen ensimmäisenä päivänä pienenä myöhästymisenä. Ai niin, silloin olisi jäänyt aloituksen pullakahvit saamatta.

Lisäksi ainakaan minä en ole vielä tavannut muuttofirmaa, joka purkaa tavarat kaappeihin. Varmaan sellainen palvelu on olemassa, mutta mistä ihmeestä se muuttomies tietää, haluanko kesäverhot sijoitettavaksi vaatehuoneen ylä- vai alahyllylle talven ajaksi. On eri asia pakata vaatehuoneen sisältö laatikkoihin kuin purkaa ne laatikot muuttajan mieltymysten mukaisesti.

Se että sulla on hyvä kokemus Kelasta ei tarkoita sitä että muillakin on. Tämä on ihan yleisessä tiedossa miten huonosti siellä asiat hoituu. Uskon täysin miten hän on saanut taistella sen laitoksen kanssa. Olen itsekin vuoden sisään joutunut pari kertaa olemaan yhteydessä ihan ylimmälle tasolle kelan sekoilujen vuoksi.

Suurimmalla osalla asiat Kelan kanssa hoituvat sujuvasti. Ongelmana on se, että osa ei suostu toimittamaan vaadittuja tietoja tai ilmoittaa ne ristiriitaisesti. Jos pyydetään vuokrakuitti, lähetetään kopio vuokrasopimuksesta tai jos pitää ilmoittaa palkkatietoja, niin kerrotaan 1800 e, vaikka palkkakuitissa on 2458 e. Tai asutaan liian suuressa asunnossa eikä suostuta uskomaan, että lasten muutettua kotoa asumistukeen tulee muutoksia. Kun ei saa tulla, kun ennenkin on tullut tietty määrä rahaa, niin se pitää tulla edelleen!

Vierailija
53/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voitte olla noin kateellisia syrjäytyneelle ihmiselle?? Noloa.

En minä tolle mikään kateellinen olen. Mutta suututtaa! Koko ajan valittamassa ja vaatimassa eikä ota vastuuta itse mistään tai yritä mitään. Terveydenkin vienyt himotupakointi (ja viina?).

Sitten kun vielä tiedetään A-M:n aktiivinen läsnäolo facebookin köyhien v i h a ryhmissä, missä uhkaillaan Susanna Kosken henkeä yms., niin ei heru sympatiaa.

Miten se siellä facessa edes on koko ajan roikkunut jos ei varaa nettiin eikä tietsikkaan?

Vierailija
54/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja noi lääkkeet!! On ihmisiä, jotka luulevat joka kolotukseen avun tulevan pilleripurkista. On olemassa särkylääkesärkyä. Tole kasvaa ym.

Vierailija
55/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut Kelan asiakkaana lähes 6 vuotta. Minulla ei ole koskaan ollut A-M:n kaltaisia ongelmia etuuksien saamisessa tai asioiden hoitamisessa. Ohjeet ovat selkeät, tuet ovat tulleet ajallaan ja homma on pyörinyt juuri niin kuin pitääkin. En ymmärrä sitä, että jotkut joutuvat jatkuvasti taistelemaan saadakseen jotain, koska silloin käy mielessä, että se taisteltava asia ei oikeastaan edes kuulu heille, kunhan kokeilevat kepillä jäätä.

TUo kuntoutukseen meno olisi hoitunut kuntoutuksen ensimmäisenä päivänä pienenä myöhästymisenä. Ai niin, silloin olisi jäänyt aloituksen pullakahvit saamatta.

Lisäksi ainakaan minä en ole vielä tavannut muuttofirmaa, joka purkaa tavarat kaappeihin. Varmaan sellainen palvelu on olemassa, mutta mistä ihmeestä se muuttomies tietää, haluanko kesäverhot sijoitettavaksi vaatehuoneen ylä- vai alahyllylle talven ajaksi. On eri asia pakata vaatehuoneen sisältö laatikkoihin kuin purkaa ne laatikot muuttajan mieltymysten mukaisesti.

Se että sulla on hyvä kokemus Kelasta ei tarkoita sitä että muillakin on. Tämä on ihan yleisessä tiedossa miten huonosti siellä asiat hoituu. Uskon täysin miten hän on saanut taistella sen laitoksen kanssa. Olen itsekin vuoden sisään joutunut pari kertaa olemaan yhteydessä ihan ylimmälle tasolle kelan sekoilujen vuoksi.

Suurimmalla osalla asiat Kelan kanssa hoituvat sujuvasti. Ongelmana on se, että osa ei suostu toimittamaan vaadittuja tietoja tai ilmoittaa ne ristiriitaisesti. Jos pyydetään vuokrakuitti, lähetetään kopio vuokrasopimuksesta tai jos pitää ilmoittaa palkkatietoja, niin kerrotaan 1800 e, vaikka palkkakuitissa on 2458 e. Tai asutaan liian suuressa asunnossa eikä suostuta uskomaan, että lasten muutettua kotoa asumistukeen tulee muutoksia. Kun ei saa tulla, kun ennenkin on tullut tietty määrä rahaa, niin se pitää tulla edelleen!

Ihmiset noita tukia hoitaa ja ihmiset tekee virheitä. Ei ole mitenkään poikkeuksellista. Itse kerran odotin tukea x monta viikkoa. Lopulta jouduin soittamaan perään ja syyksi ilmeni huolimattomuusvirhe heidän päästä. Päätös oli kyllä tehty, mutta se oli jotenkin jäänyt laittamatta täytäntöön. Sellaista sattuu.

Vierailija
56/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali 13-vuotias kyllä laittaa itse aamupalansa ja osaa auttaa muutossa jne.

Jutussahan kerrotaan että lastensuojelukin on kuvioissa, mikä kielii ettei se vanhemmuuskaan ihan hallussa ole.

Lapsihan oli kevään kuvissa likaisen ja hoitamattoman näköinen. Tukka rasvainen jne.

Teineillä tukka ja iho tuppaa rasvoittumaan. Ainakin itsellä 13-vuotiaana. Ei vanhemmat ole vastuussa teinin suihkukäynneistä.

Vierailija
57/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voitte olla noin kateellisia syrjäytyneelle ihmiselle?? Noloa.

En minä tolle mikään kateellinen olen. Mutta suututtaa! Koko ajan valittamassa ja vaatimassa eikä ota vastuuta itse mistään tai yritä mitään. Terveydenkin vienyt himotupakointi (ja viina?).

Sitten kun vielä tiedetään A-M:n aktiivinen läsnäolo facebookin köyhien v i h a ryhmissä, missä uhkaillaan Susanna Kosken henkeä yms., niin ei heru sympatiaa.

Miten se siellä facessa edes on koko ajan roikkunut jos ei varaa nettiin eikä tietsikkaan?

Puhelimella voi olla netissä. Facebook ei kummoisia tehoja vaadi. Missä ryhmissä on?

Vierailija
58/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se a-m kirjoittelee köyhien viharyhmissä? Vinkkiä lehtiin

Vierailija
59/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lehtien kommenttipalstoille

Vierailija
60/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa jutuista ehkä rahaa? Kävikö mielessä?

Toimitukset eivät maksa haastateltavilleen haastatteluista.

Ketju on lukittu.