Anna-Maija on taas Iltasanomissa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005955364.html
Susanna Kosken kanssa keväällä vastaikkain joutunut Anna-Maija on taas Iltasanomissa. Luin artikkelin, ja mieleen nousi paljon kysymyksiä.
- Mistä se 100€ sitten tuli, jos sitä ei edes ollut, ja Anna-Maija pääsi kuntoutukseen? Miksi hän ei kysellyt kyytiä?
- Kuka maksoi muuttofirman, jos Anna-Maija kerran käy leipäjonossa?
- Miksi se tytär (tai kukaan muu) ei ole avannut niitä muuttolaatikoita? Miksi ne vain on avaamattomina nurkassa ja miksi se edes piti mainita?
- Jos Anna-Maija on jo vuosia seilannut tukiviidakossa, miten se tuli niin yllätyksenä että vuoroviikkoasumista ei oteta huomioon samalla tavalla kuin jos olisi yh?
Yhtään ilkeilemättä, nämä nousi ensimmäisenä mieleen kun tuon artikkelin luki.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Susanna Kosken kanssa keväällä vastaikkain joutunut Anna-Maija on taas Iltasanomissa. Luin artikkelin, ja mieleen nousi paljon kysymyksiä.
- Mistä se 100€ sitten tuli, jos sitä ei edes ollut, ja Anna-Maija pääsi kuntoutukseen? Miksi hän ei kysellyt kyytiä?
- Miksi se tytär (tai kukaan muu) ei ole avannut niitä muuttolaatikoita? Miksi ne vain on avaamattomina nurkassa ja miksi se edes piti mainita?
- Jos Anna-Maija on jo vuosia seilannut tukiviidakossa, miten se tuli niin yllätyksenä että vuoroviikkoasumista ei oteta huomioon samalla tavalla kuin jos olisi yh?
- Se 100 e voi tietysti tulee muihin tarkoitetuista rahoistaan (ruoka,lääkkeet,kuntoutusrahasta yms), mutta joutuu nyt tinkimään muissa kuluissa tuon matkan vuoksi. Jos kuntoutukseen ei mene, voi saada karenssia tai jotain sanktiota?
- Miksi ei maksaisi muuttofirmaa? Varmasti on juurikin sellainen kuluerä mihin on säästänyt ja koska pääsee halvempaan asuntoon sekä ei tarvitse portaita kävellä kun ei pysty on todellakin tarpeen muuttaa. Ja vaikka muutti samaan taloyhtiöön, ei se tarkoita että muutti samaan taloon. Ja jos muuttaa samaan taloon ja on jo niin pahassa kunnossa että portaitakaan ei kävele, tarvitaan muuttofirman apua, mm sohvat ja hyllyköt yms kanssa. Vai miten hän sellaiset kantaisi?
- En tiedä miksi tytär ei auta. Itse veikkaan että perhe on vaikeasti masentunut köyhyyden takia, ja silloin asioita ei saa hoidettua samalla tavalla. (koettu on)
-Varmasti otti huomioon, mutta ehkä se oli hänen mielestään paras vaihtoehto tyttären kannalta? Itse ei terveyden takia pysty olemaan aina läsnä kun on lääkkeissä ja kivuissa. Ei pysty hoitamaan tytärtä samallatavalla. Voi olla myös painostusta sossun taholta?
Muistakaa että tässä on kyseessä monisairas ihminen jolle on myönnetty osa-aikainen työkyvyttömyyseläke. Eläkkeelle ei pääse helpolla eikä edes kaikki jotka siihen ovat oikeutettuja ja varmasti tällä naisella on vahvat diagnoosit sairauksillensa.
Ihmetyttää miten häntä voidaan täällä haukkua näin paljon, vaikka selkeästi on todella sairas... Ja kyllä, kelan kanssa jotkut joutuvat tappelemaan omista etuuksista. Tästä on paljon lehtijuttuja.
https://www.google.com/search?ei=pq4wXMWCFOTrrgSziYbQDQ&q=taistelu+kela…
Vierailija kirjoitti:
Keuhkoahtaumatautiin auttaa tupakoinnin lopetus ja kakkostyypin diabetekseen laihdutus. Tai lihavuusleikkaus
Keuhkoahtaumantautia HIDASTAA tupakoinninlopetus, ei paranna. Keuhkoahtaumataudin kanssa on todella vaikea elää ja liikkua. Itselläni perheenjäsen joka lopetti tupakoinnin 16vuotta sitten ja sairastui tähän nyt muutama vuosi sitten ja hän on erittäin huonossa kunnossa. Ei pysty edes kumartumaan tai kyykistymään aina ilman että hengästyy todella pahasti. Pulssi hakkaa ja happi ei kulje. Pienetkin liikkeet saattaa rasittaa hengästymiseen ja keuhkoahtaumatautiin kuuluu vielä pahenemisvaiheet, mitä ei voi väistää sekä eteneminen mitä ei voi estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keuhkoahtaumatautiin auttaa tupakoinnin lopetus ja kakkostyypin diabetekseen laihdutus. Tai lihavuusleikkaus
Keuhkoahtaumantautia HIDASTAA tupakoinninlopetus, ei paranna. Keuhkoahtaumataudin kanssa on todella vaikea elää ja liikkua. Itselläni perheenjäsen joka lopetti tupakoinnin 16vuotta sitten ja sairastui tähän nyt muutama vuosi sitten ja hän on erittäin huonossa kunnossa. Ei pysty edes kumartumaan tai kyykistymään aina ilman että hengästyy todella pahasti. Pulssi hakkaa ja happi ei kulje. Pienetkin liikkeet saattaa rasittaa hengästymiseen ja keuhkoahtaumatautiin kuuluu vielä pahenemisvaiheet, mitä ei voi väistää sekä eteneminen mitä ei voi estää.
Miksi alapeukut? Ihmettelen sillä tuossa ei pitäisi olla mitään väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut? Ihmettelen sillä tuossa ei pitäisi olla mitään väärää tietoa.
Alapeukkua tulee kaikelle, mikä on vastoin aiempia käsityksiä. Tosiasiat ovat tässä suhteessa erityisen provosoivia.
Uskomaton tapaus. Mitä sitten yhteiskunnan pitäisi tehdä, että olisi tyytyväinen? Niinkuin joku kirjoittikin, vaikka kaikki eteen kannettaisi ja annettaisi nämä tällaisen valittajamielenlaadun omaavat eivät olisi koskaan tyytyväisiä. Nähty on. Aina jostain löytyy valitettavaa.
Olen itse todella köyhä eläkeläinen, mutta katson että ensisijainen vastuu itsestä on itsellä. Jos jotain jää puuttumaan - sitten jää, näillä mennään. Sairauksia on, mutta ei se ole kenenkään vika. Masentaakin joskus, mutta sekin kuuluu elämään, eikä sekään ole kenenkään vika, niin että siitä minulle korvauksia pitäisi maksaa. This is my life, anyway. Itse teen siitä mielessäni hyvän tai huonon, päätin tehdä hyvän kaikesta huolimatta.
Kateuskortti taitaa olla Anna-Maijalla muita paremmin toimeentulevia kohtaan, ei muilla.
Omat lapsetkin varmaan kyllästyneet valittajamutsiin, kun tietävät taustat, veikkaan. Toisaalta voivat auttaakin, mutta eihän siitä voi kertoa kun vaikuttaa tukiin.
Joka päivästä löytyy kiittämisen aiheita, mutta jos vain rypee negatiivisuudessa saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Se 100 e voi tietysti tulee muihin tarkoitetuista rahoistaan (ruoka,lääkkeet,kuntoutusrahasta yms), mutta joutuu nyt tinkimään muissa kuluissa tuon matkan vuoksi. Jos kuntoutukseen ei mene, voi saada karenssia tai jotain sanktiota?
- Miksi ei maksaisi muuttofirmaa? Varmasti on juurikin sellainen kuluerä mihin on säästänyt ja koska pääsee halvempaan asuntoon sekä ei tarvitse portaita kävellä kun ei pysty on todellakin tarpeen muuttaa. Ja vaikka muutti samaan taloyhtiöön, ei se tarkoita että muutti samaan taloon. Ja jos muuttaa samaan taloon ja on jo niin pahassa kunnossa että portaitakaan ei kävele, tarvitaan muuttofirman apua, mm sohvat ja hyllyköt yms kanssa. Vai miten hän sellaiset kantaisi?
- En tiedä miksi tytär ei auta. Itse veikkaan että perhe on vaikeasti masentunut köyhyyden takia, ja silloin asioita ei saa hoidettua samalla tavalla. (koettu on)
-Varmasti otti huomioon, mutta ehkä se oli hänen mielestään paras vaihtoehto tyttären kannalta? Itse ei terveyden takia pysty olemaan aina läsnä kun on lääkkeissä ja kivuissa. Ei pysty hoitamaan tytärtä samallatavalla. Voi olla myös painostusta sossun taholta?
Muistakaa että tässä on kyseessä monisairas ihminen jolle on myönnetty osa-aikainen työkyvyttömyyseläke. Eläkkeelle ei pääse helpolla eikä edes kaikki jotka siihen ovat oikeutettuja ja varmasti tällä naisella on vahvat diagnoosit sairauksillensa.
Ihmetyttää miten häntä voidaan täällä haukkua näin paljon, vaikka selkeästi on todella sairas... Ja kyllä, kelan kanssa jotkut joutuvat tappelemaan omista etuuksista. Tästä on paljon lehtijuttuja.
Lainaus IS:n jutusta: "Osittain Tikkasen terveyden takia tytär asuu nyt vuoroviikot isänsä luona. Tästä seurasi kuitenkin Tikkaselle yllättävä taloudellinen romahdus, sillä vähäisetkin tuet putosivat 170 eurolla sen vuoksi."
Eli todellakaan ei ollut tullut ajatelleeksi tätä ollenkaan, jos siitä sitten tuli "yllättävä taloudellinen romahdus". Asiaa, jonka nyt kuvittelisi olevan itsestään selvä ihan jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus IS:n jutusta: "Osittain Tikkasen terveyden takia tytär asuu nyt vuoroviikot isänsä luona. Tästä seurasi kuitenkin Tikkaselle yllättävä taloudellinen romahdus, sillä vähäisetkin tuet putosivat 170 eurolla sen vuoksi."
Eli todellakaan ei ollut tullut ajatelleeksi tätä ollenkaan, jos siitä sitten tuli "yllättävä taloudellinen romahdus". Asiaa, jonka nyt kuvittelisi olevan itsestään selvä ihan jokaiselle.
Varmaan summan suuruus ollut yllätys. Käytännössä lapsen vuoroasuminen vaikuttaa vain ruokamenoihin, sillä vuokra ja vesi on saman suuruiset, eikä sähkölaskukaan juuri vähene. Jos ruoka on suurilta osin lahjoitusruokaa, niin summa on ymmärrettävästi yllätys.
Toi muija on ovelaakin ovelampi, vaikka ehkä tekee vaikutelman yksinkertaisesta ihmisestä.
Tiettyyn rajaan saakka tunnen empatiaa Anna-Maijaa kohtaan, koska pystyn samaistumaan häneen iän, koulutuksen, yksinhuoltajuuden ja pitkäaikaistyöttömyyden perusteella. Mutta en vaan kykene ymmärtämään sitä, miten on mahdollista, että köyhyysrajan alapuolella elävä voi olla ylipainoinen. Jos painoindeksi menee yli 25 niin kyllä silloin saa miettiä olisiko ruokamenot se menoerä, josta voisi helposti tinkiä. Itselläni ei ole varaa syödä itseäni ylipainoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Kelan asiakkaana lähes 6 vuotta. Minulla ei ole koskaan ollut A-M:n kaltaisia ongelmia etuuksien saamisessa tai asioiden hoitamisessa. Ohjeet ovat selkeät, tuet ovat tulleet ajallaan ja homma on pyörinyt juuri niin kuin pitääkin. En ymmärrä sitä, että jotkut joutuvat jatkuvasti taistelemaan saadakseen jotain, koska silloin käy mielessä, että se taisteltava asia ei oikeastaan edes kuulu heille, kunhan kokeilevat kepillä jäätä.
TUo kuntoutukseen meno olisi hoitunut kuntoutuksen ensimmäisenä päivänä pienenä myöhästymisenä. Ai niin, silloin olisi jäänyt aloituksen pullakahvit saamatta.
Lisäksi ainakaan minä en ole vielä tavannut muuttofirmaa, joka purkaa tavarat kaappeihin. Varmaan sellainen palvelu on olemassa, mutta mistä ihmeestä se muuttomies tietää, haluanko kesäverhot sijoitettavaksi vaatehuoneen ylä- vai alahyllylle talven ajaksi. On eri asia pakata vaatehuoneen sisältö laatikkoihin kuin purkaa ne laatikot muuttajan mieltymysten mukaisesti.Se että sulla on hyvä kokemus Kelasta ei tarkoita sitä että muillakin on. Tämä on ihan yleisessä tiedossa miten huonosti siellä asiat hoituu. Uskon täysin miten hän on saanut taistella sen laitoksen kanssa. Olen itsekin vuoden sisään joutunut pari kertaa olemaan yhteydessä ihan ylimmälle tasolle kelan sekoilujen vuoksi.
Joo, olen samaa mieltä. Tunnistin samoja ongelmia mitä Anna-Maijalla oli ollut myös itselläni vaikka en ole sosiaalitoimiston palveluja käyttänytkään aiemmin enkä sillä tavoin voi verrata. Mutta se, että joka kerran Kelassa asioita käsittelee eri virkailija, on teettänyt lisätyötä minullekin. Kun esim. Kelan sivuilla ohjeistetaan että jos on aiemmin toimittanut jonkin paperin sinne, ei uudelleen tarvitse. Kun toimin ohjeitten mukaan, joku Kelan hölmö virkailija teki minulle väärän päätöksen ottamatta huomioon aiemmin toimitettua sadan euron vuokrankorotuspaperia. Meni hirveästi aikaa ja energiaa saada päätös oikaistua etten joutunut ihan rahattomaksi pariksi kuukaudeksi keskellä kesää. Joten opin kantapään kautta, että aina kannattaa ladata sinne kaikki paperit sen ziljoonaan kertaan ettei tule virhepäätöksiä. OIen monet kerrat tutuille valittanut miten olisi helpompaa, jos sama virkailija aina käsittelisi saman ihmisen asioita. Anna-Maija on tässä kohden aivan oikeassa.
Sitä paitsi on vastenmielistä lukea tätä ihmisten pahansuopuutta ja ilkeilyä tätä Anna-Maijaa kohtaan täällä - Suomi tuntuu olevan täynnä toinen toistaan ilkeämpiä ihmisi, jotka lyövät ja potkivat jo maassa makaavaa ihmistä. Jos hän kulkee jo alle 60v rollaattorin kanssa lehden kuvissa, voisi päätellä, että hänellä on todella vakavia sairauksia ja että liikkuminen on hänelle vaikeaa. Siten on vaikea ymmärtää miten sivukaupalla pohditaan miksei hän ole saanut jotain muuttolaatikoita purettua. Joittenkin ihmisten järjenjuoksussa tuntuu olevan vakavia puutteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Kelan asiakkaana lähes 6 vuotta. Minulla ei ole koskaan ollut A-M:n kaltaisia ongelmia etuuksien saamisessa tai asioiden hoitamisessa. Ohjeet ovat selkeät, tuet ovat tulleet ajallaan ja homma on pyörinyt juuri niin kuin pitääkin. En ymmärrä sitä, että jotkut joutuvat jatkuvasti taistelemaan saadakseen jotain, koska silloin käy mielessä, että se taisteltava asia ei oikeastaan edes kuulu heille, kunhan kokeilevat kepillä jäätä.
TUo kuntoutukseen meno olisi hoitunut kuntoutuksen ensimmäisenä päivänä pienenä myöhästymisenä. Ai niin, silloin olisi jäänyt aloituksen pullakahvit saamatta.
Lisäksi ainakaan minä en ole vielä tavannut muuttofirmaa, joka purkaa tavarat kaappeihin. Varmaan sellainen palvelu on olemassa, mutta mistä ihmeestä se muuttomies tietää, haluanko kesäverhot sijoitettavaksi vaatehuoneen ylä- vai alahyllylle talven ajaksi. On eri asia pakata vaatehuoneen sisältö laatikkoihin kuin purkaa ne laatikot muuttajan mieltymysten mukaisesti.Se että sulla on hyvä kokemus Kelasta ei tarkoita sitä että muillakin on. Tämä on ihan yleisessä tiedossa miten huonosti siellä asiat hoituu. Uskon täysin miten hän on saanut taistella sen laitoksen kanssa. Olen itsekin vuoden sisään joutunut pari kertaa olemaan yhteydessä ihan ylimmälle tasolle kelan sekoilujen vuoksi.
Joo, olen samaa mieltä. Tunnistin samoja ongelmia mitä Anna-Maijalla oli ollut myös itselläni vaikka en ole sosiaalitoimiston palveluja käyttänytkään aiemmin enkä sillä tavoin voi verrata. Mutta se, että joka kerran Kelassa asioita käsittelee eri virkailija, on teettänyt lisätyötä minullekin. Kun esim. Kelan sivuilla ohjeistetaan että jos on aiemmin toimittanut jonkin paperin sinne, ei uudelleen tarvitse. Kun toimin ohjeitten mukaan, joku Kelan hölmö virkailija teki minulle väärän päätöksen ottamatta huomioon aiemmin toimitettua sadan euron vuokrankorotuspaperia. Meni hirveästi aikaa ja energiaa saada päätös oikaistua etten joutunut ihan rahattomaksi pariksi kuukaudeksi keskellä kesää. Joten opin kantapään kautta, että aina kannattaa ladata sinne kaikki paperit sen ziljoonaan kertaan ettei tule virhepäätöksiä. OIen monet kerrat tutuille valittanut miten olisi helpompaa, jos sama virkailija aina käsittelisi saman ihmisen asioita. Anna-Maija on tässä kohden aivan oikeassa.
Sitä paitsi on vastenmielistä lukea tätä ihmisten pahansuopuutta ja ilkeilyä tätä Anna-Maijaa kohtaan täällä - Suomi tuntuu olevan täynnä toinen toistaan ilkeämpiä ihmisi, jotka lyövät ja potkivat jo maassa makaavaa ihmistä. Jos hän kulkee jo alle 60v rollaattorin kanssa lehden kuvissa, voisi päätellä, että hänellä on todella vakavia sairauksia ja että liikkuminen on hänelle vaikeaa. Siten on vaikea ymmärtää miten sivukaupalla pohditaan miksei hän ole saanut jotain muuttolaatikoita purettua. Joittenkin ihmisten järjenjuoksussa tuntuu olevan vakavia puutteita.
Tuontyyppiset ihmiset tekevät hallaa itse asialle.
Itse en usko noita juttuja pätkääkään. Sitäpaitsi hän pystyy tekemään täyspäiväisesti erilaisia järjestöjuttuja, muttei töitä. Väitti ettei omista tietokonetta, silti chattaa 24/7 erilaisille palstoille. Ja ei voi liikkua kuin rollaattorilla ja silti matkusti sujuvasti Brysseliin 2016.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa muuton halvempaan asuntoon. Lapsilla ehkä ei ajokorttia. Kuntoutuslaitos lienee julkisten saavuttamattomissa.
Jutun mukaan kuntoutuslaitokseen ei päässyt sopivaan aikaan. Todennäköisesti pääsi, mutta ei Anna-Maijalle sopivaan aikaan, joten hän taikoi jostain 100 e ja meni sinne jo edellisenä päivänä. Majoitus oli ilmaista, mutta edestakaiset matkat (kotiinkaan ei päässyt sopivaan aikaan!) piti itse maksaa.
AInakin Kelan kuntoutuksissa matkakulut kyllä maksetaan takaisin, myös silloin, jos joutuu olosuhteiden pakosta mennä kuntoutuspaikkaan jo edeltävänä päivänä.
Eikä makseta kuin osin vaan. Jos jää jotain omavastuuosuuden jälkeen maksettavaksi (se tais olla 25 tai 35 euroa, Kelan sivuilta näkee tän hetkisen tiedon). Mä en saanut paluumatkasta mitään korvasta kun matkustin niin edullisesti säästölipuilla + bussilla taksin sijaan yhden osaetapin.
Ja mitä tulee sopiviin aikoihin, niin esim. mun olisi pitänyt omaan kuntoutusjuttuuni pari vuotta sitten lähteä klo 4 aikaan aamulla junalla jotta olisin ollut paikalla klo 8.30 kurssin alkaessa joten menin kyllä mieluummin edellisenä iltana. Ja Kelakin oli sitä mieltä, että klo 4:n juna ei ollut sopiva aika. Mutta sun mielestä varmaan mun olisi pitänyt nousta klo 2 yöllä ja lähtee juna-asemalle taksilla klo 3 jne. Ja sitten pirteänä alkupalaveriin klo 8.30 ja klo 9.30 vesijumppaan jne. Just joo. Tänne kirjoittelee kaiken maailman toistaitoiset hölmöt, jotka ei tiedä mistään mitään. Ilman mitään faktoja arvostellaan toisia ihmisiä näiden tekemistä ratkaisuista. Minäpä uskon, että Anna-Maija on puhunut just niin kuin asiat on menneet. Kuulostaa nimittäin tutulta touhulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorin lapsista isokokoinen teini ja kaksi vanhempaa lasta jo aikuisia ja kukaan heistä ei voi purkaa niitä muuttolaattikoita tai ne aikuiset lapset heittää äitille satasta?
Tai viedä äitiä kuntoutukseen?
Jos elämänhallintaa ei ole koskaan opetettu, niin yksinkertaiseltakin tuntuvat asiat muuttuvat todella vaikeiksi.
Kokkaritrollit joukolla taas jonkunpitkäaikais työttömän, sairaan ja vähävaraisen yh-annamaijan kimpussa dissaamassa?
Ei mitään uutta auringon alla. . .
Minä herään töihin joka aamu klo 03, kuljen työmatkat pyörällä 6km suuntaansa ( myös talvet) ja palaan kotiin n klo 13. Saanko mä tähän nyt jotain surkutukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuontyyppiset ihmiset tekevät hallaa itse asialle.
Itse en usko noita juttuja pätkääkään. Sitäpaitsi hän pystyy tekemään täyspäiväisesti erilaisia järjestöjuttuja, muttei töitä. Väitti ettei omista tietokonetta, silti chattaa 24/7 erilaisille palstoille. Ja ei voi liikkua kuin rollaattorilla ja silti matkusti sujuvasti Brysseliin 2016.
Minkätyyppiset? Köyhä ei saisi ilmeisesti olla tukeva vaan pitäisi olla nälkiintyneen näköinen niin olisi oikeanlainen köyhä. Ja silloin ehkä empatiaa löytyisi paremmin.
Surfata voi kyllä muillakin laitteilla kuin tietokoneella. Ja Brysselin matkoista en ole lukenut, mutta jospa hän oli silloin pari vuotta sitten paremmassa kunnossa. Tai mistä tiedät miten sujuvasti sekin matka on mennyt loppujen lopuksi? Ehkä hän sai paljon apua silloin lapsiltaan tai tutuiltaan matkan aikana?
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä köyhyyden ja kurjuuden esimerkkitapaukset on aina tollaisia, jotka vaativat täyttä palvelua, eivätkä ole itse valmiita tekemään mitään?
Laittaisi sen lapsen tekemään itse aamupalansa ja sen sijaan vaikka tyhjentäisi muuttolaatikoita yhden tavaran päivävauhtia.
Kun kaikki on aina kannettu eteen yhteiskunnan/vanhempien toimesta 30-40 vuotta, siinä kummasti oma aloitekyky katoaa.
Itse olen samanlainen: Kaikki on aina tehty puolesta, vaikka olisi pitänyt opettaa minulle, kuinka asiat tehdään. Sitä lapsena luottaa aikuisiin, että he kyllä kertovat, jos toimintaa pitää muuttaa.
Julkisuus toi naiselle ainakin tietokoneen. Mitä ne ryhmät on joissa kirjoittelee?