Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna-Maija on taas Iltasanomissa

Vierailija
05.01.2019 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005955364.html

Susanna Kosken kanssa keväällä vastaikkain joutunut Anna-Maija on taas Iltasanomissa. Luin artikkelin, ja mieleen nousi paljon kysymyksiä.

- Mistä se 100€ sitten tuli, jos sitä ei edes ollut, ja Anna-Maija pääsi kuntoutukseen? Miksi hän ei kysellyt kyytiä?

- Kuka maksoi muuttofirman, jos Anna-Maija kerran käy leipäjonossa?

- Miksi se tytär (tai kukaan muu) ei ole avannut niitä muuttolaatikoita? Miksi ne vain on avaamattomina nurkassa ja miksi se edes piti mainita?

- Jos Anna-Maija on jo vuosia seilannut tukiviidakossa, miten se tuli niin yllätyksenä että vuoroviikkoasumista ei oteta huomioon samalla tavalla kuin jos olisi yh?

Yhtään ilkeilemättä, nämä nousi ensimmäisenä mieleen kun tuon artikkelin luki.

Kommentit (281)

Vierailija
81/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä herään töihin joka aamu klo 03, kuljen työmatkat pyörällä 6km suuntaansa ( myös talvet) ja palaan kotiin n klo 13. Saanko mä tähän nyt jotain surkutukea?

So what? Miten sun työmatkas liittyy siihen, että jos menee kuntoutukseen, jossa luultavasti harrastetaan liikuntaa suuri osa päivästä klo 9-16 tms. aikavälillä, on kivempi mennä kun on nukkunut hyvin edellisenä yönä eikä valvonut koko edellistä yötä matkustaen paikan päälle?

Mutta 6 km on kyllä ihan köykäinen pöräys pyörällä taittaa. Et saa mitään surku- tai muutakaan tukea.

Vierailija
82/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 4-vuotias lapsi osaa pestä itse esim. omenan ja tomaatteja sekä ottaa kuoret pois banaanista. Osaa myös voidella leivän ja ottaa vettä hanasta ym. joten ihmettelen, miksi 13-vuotias ei tähän kykene? Moni lapsi osaa tuon ikäisenä leipoa ja kokata itsenäisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä herään töihin joka aamu klo 03, kuljen työmatkat pyörällä 6km suuntaansa ( myös talvet) ja palaan kotiin n klo 13. Saanko mä tähän nyt jotain surkutukea?

So what? Miten sun työmatkas liittyy siihen, että jos menee kuntoutukseen, jossa luultavasti harrastetaan liikuntaa suuri osa päivästä klo 9-16 tms. aikavälillä, on kivempi mennä kun on nukkunut hyvin edellisenä yönä eikä valvonut koko edellistä yötä matkustaen paikan päälle?

Mutta 6 km on kyllä ihan köykäinen pöräys pyörällä taittaa. Et saa mitään surku- tai muutakaan tukea.

Jos ei ole vuosikymmeniin ollut töissä, kykenee kyllä venymään kerran.

Vierailija
84/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän tässä onkin pointti, että elämänhallinnan kanssa tulee ongelmia, kun olet sairas ja köyhä vuosikausia! Oikeasti ymmärrän kokonaiskuvan, tietenkään hänellä ei ole toimintakuntoa samalla tavalla kuin terveillä ja hyväkuntoisilla.

Olen itse hyväosainen ja kiitollinen siitä. Mieleni on kuitenkin altis masennukseen, joten minullakin voisi olla, ja on ollutkin, muuttolaatikoita pitkät ajat purkamatta. Kun on ahdistunut, hankalaan tilanteeseen tuntuu löytyvän vain huonoja ratkaisuja, turhautuu ja luovuttaa ja maksaa satasen vähistä rahousta kun ei jaksa löytää halpaa ja työlästä vaihtoehtoa.

Juuri siksi onkin tarpeen auttaa, ja mahdollisimman ajoissa. Kun terveys ja talous kohenee, löytyy myös ratkaisuja elämänhallinnan ongelmiin helpommin, kun voimia riittää.

Ihanaa, empatia ei ole kuollut!

Huomaa kyllä täällä keillä on aina ollut tukiverkkoja elämässä ja keillä ei. On ihan eri asia rakentaa elämää, kun on jäänyt ilman mitään kannustusta, syliä ym. tukea.

Luulisi tosiaan, että juuri teillä, keillä on asiat reilassa, ymmärtäisitte kehityskaaria, kuinka tällaiseen tilanteeseen joudutaan. Sieltä ei niin vain noustakaan kuin jotkut tuntuvat kuvittelevan.

Ja ihan tiedoksi vaan, että se mikä monille näyttäytyy laiskuutena, on monesti masennusta. Kun toimintakyky menee, se on aivan kamalaa.

Vierailija
85/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on taas loistoesimerkki siitä, miksi pysyttelen poissa näiltä palstoilta. Lyötte jo valmiiksi lyötyä ihmistä.

Miten voit olla samaan aikaan "poissa palstalta" ja laittaa kommenttia palstalle?

Trollihan sä olet, mutta aika hlvetin turhaa näsäviisastelua tuo on. HV!

Vierailija
86/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiettyyn rajaan saakka tunnen empatiaa Anna-Maijaa kohtaan, koska pystyn samaistumaan häneen iän, koulutuksen, yksinhuoltajuuden ja pitkäaikaistyöttömyyden perusteella. Mutta en vaan kykene ymmärtämään sitä, miten on mahdollista, että köyhyysrajan alapuolella elävä voi olla ylipainoinen. Jos painoindeksi menee yli 25 niin kyllä silloin saa miettiä olisiko ruokamenot se menoerä, josta voisi helposti tinkiä. Itselläni ei ole varaa syödä itseäni ylipainoiseksi.

Mutä köyhempi olen ollut, sen lihavampi myös. Makkara, pasta, paahtoleipä, rasvainen sika-nautajauheliha ja peruna on halpoja ja lihottavia. Ja epäterveellistä, ei oikein jaksa liikkua tai harrastaa. Kun rahatilanne parempi, hoikistun, kun voin syödä runsaasti ravinteikasta ruokaa, hyviä proteiineja, tuoreita vihanneksia ja hedelmiä. Jaksan liikkua, joka sekin tukee painonhallintaa.

Että älä viitsi. Köyhä lihoo, koska halpa ruoka on lihottavinta. Kärjistäen, mutta tämäkin puoli kannattaa ottaa huomioon.

Vierailija
87/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän tässä onkin pointti, että elämänhallinnan kanssa tulee ongelmia, kun olet sairas ja köyhä vuosikausia! Oikeasti ymmärrän kokonaiskuvan, tietenkään hänellä ei ole toimintakuntoa samalla tavalla kuin terveillä ja hyväkuntoisilla.

Olen itse hyväosainen ja kiitollinen siitä. Mieleni on kuitenkin altis masennukseen, joten minullakin voisi olla, ja on ollutkin, muuttolaatikoita pitkät ajat purkamatta. Kun on ahdistunut, hankalaan tilanteeseen tuntuu löytyvän vain huonoja ratkaisuja, turhautuu ja luovuttaa ja maksaa satasen vähistä rahousta kun ei jaksa löytää halpaa ja työlästä vaihtoehtoa.

Juuri siksi onkin tarpeen auttaa, ja mahdollisimman ajoissa. Kun terveys ja talous kohenee, löytyy myös ratkaisuja elämänhallinnan ongelmiin helpommin, kun voimia riittää.

Huomaa kyllä täällä keillä on aina ollut tukiverkkoja elämässä ja keillä ei. On ihan eri asia rakentaa elämää, kun on jäänyt ilman mitään kannustusta, syliä ym. tukea.

Luulisi tosiaan, että juuri teillä, keillä on asiat reilassa, ymmärtäisitte kehityskaaria, kuinka tällaiseen tilanteeseen joudutaan. Sieltä ei niin vain noustakaan kuin jotkut tuntuvat kuvittelevan.

Ja ihan tiedoksi vaan, että se mikä monille näyttäytyy laiskuutena, on monesti masennusta. Kun toimintakyky menee, se on aivan kamalaa.

Sinne joudutaan kun ruvetaan yrittäjiksi vaikka otsallaankin näkee, ettei kykyä siihen ole ja tehdään kolme lasta, vaikkei vanhemmuuteen pysty.

Sitten syytetään kaikkia ja kaikkea ja keksitään, että ei tää ainakaan oma moka ole. Ja valitetaan.

Vierailija
88/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset, hedelmät sekä terveellinen ruoka on aivan saman hintaisia kuin nämä makkarat ym. epäterveelliset ruuat. Valmisruuat ne vasta kalliita ovatkin.

Hernepussi 1e, lanttupala 0,90€, porkkanapussi 1,50€  = n. 4l.  terveellistä hernekeittoa, jota voi syödä pari päivää, loput annoksina pakastimeen. Pussillinen appelsiinejä 1,50€, banaani terttu n. 5 banaania 1,40€, omenia  1€/kilo jne.

Padallinen lihamakaroonilaatikkoa itsetehtynä n. 5€.  Marjapuuro puolukoista, kattilallinen n. 3€.  Ei ole ruoka kallista jos viitsii vain tehdä, ei se niin rasittavaakaan ole, tai sen rasittavampaa kuin ruokajonossa seisoskelu.    Marttojen sivuilta löytyy vaikka kuinka paljon ohjeita, jos vain on kiinnostusta.

Toisille se valittaminen vain on elämäntapa, ei siihen auta järkiperustelut. Viimeiseksi kortiksihan voi heittää aina uuden allergian tai "mausteyliherkkyyden". Just.

Vierailija
89/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kolmas lapsi on tehty jo työttömänä, velkaisena ja syrjäytyneenä. Sääli lasta, mutta vanhemmilta täysin edesvastuutonta.

Vierailija
90/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiettyyn rajaan saakka tunnen empatiaa Anna-Maijaa kohtaan, koska pystyn samaistumaan häneen iän, koulutuksen, yksinhuoltajuuden ja pitkäaikaistyöttömyyden perusteella. Mutta en vaan kykene ymmärtämään sitä, miten on mahdollista, että köyhyysrajan alapuolella elävä voi olla ylipainoinen. Jos painoindeksi menee yli 25 niin kyllä silloin saa miettiä olisiko ruokamenot se menoerä, josta voisi helposti tinkiä. Itselläni ei ole varaa syödä itseäni ylipainoiseksi.

Mutä köyhempi olen ollut, sen lihavampi myös. Makkara, pasta, paahtoleipä, rasvainen sika-nautajauheliha ja peruna on halpoja ja lihottavia. Ja epäterveellistä, ei oikein jaksa liikkua tai harrastaa. Kun rahatilanne parempi, hoikistun, kun voin syödä runsaasti ravinteikasta ruokaa, hyviä proteiineja, tuoreita vihanneksia ja hedelmiä. Jaksan liikkua, joka sekin tukee painonhallintaa.

Että älä viitsi. Köyhä lihoo, koska halpa ruoka on lihottavinta. Kärjistäen, mutta tämäkin puoli kannattaa ottaa huomioon.

Älä itse viitsi. Makkarapaketin, pastan ja leipäpussin hinnalla saa kyllä kanaa, riisiä, linssejä, tuoreita sesonkikasviksia ym terveellisempiä vaihtoehtoja. 

-Eri

Vierailija
91/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ihmisen ikä alkaa numerolla 5 on ollut jo 50 vuotta aikaa hankkia turvaverkkoa sen sijaan, että sitä ei vain ole. Turvaverkko rakennetaan, se tehdään itse. On kyse omista valinnoista, ei aina mukavista ja itselle kivoista, mutta se tehdään olemisen sijaan. Joku saa turvaverkon jo lapsena, mutta käyttäytymällä typerästi sen verkkonsa myös menettää.

Köyhyys on monen oman valinnan tulosta!

Tänään Hesarissa joku työtön koditon alkoholisti vakuutti, että jos vain saa asunnon, niin koska tahansa jättää viinan. Lupaukset ovat aina helppoja, teot niiden pitämiseksi eivät. Sama juttu Anna-Maijalla: joku muu on aina tehnyt väärin, mutta jos vain saisi rahaa, jos Kelan kanssa ei tarvitse tapella, jos muut toimsivat toisin, niin sitten minulla ON hyvä olla. Mutta itse en tee mitään.

Vierailija
92/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli samantyyppinen. En väitä,että olisivat kaltaisiaan,mutta yhtäläisyyksiä on paljon.

Ettekä usko mitä ainaisen,tragediasta toiseen päätyvän ihmisen lähipiirissä on olla ja kasvaa.

Tuo itsensä nostaminen kaikentekeväksi marttyyriksi,ja samalla lapsen näyttäminen avuttomalta idiootilta on se pahin kohta tässä jutussa. Meillä oli sama meininki,ja äitini käytännössä kielsi tekemästä mitään keittiössä,kielsi suihkuttelun muulloin kuin lauantaisin,kielsi meikkaamisen,ikäiseni vaatteet,kielsi siivoamisen koska halusi tehdä sen itse (vaikkei tietenkään koskaan siivonnut),ja listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Ja sitten puhisi kaikille kuinka tyttönsä on niin epäsiisti eikä edes tee ruokaa saati viitsi siivota. Nosti siis itseään minun kustannuksellani.

Tuokin nainen paneutuu kelan virheisiin mutta ei pysty katsomaan peiliin saatikka yhtään laittautumaan. Vaatii suurtakin arvostusta,vaikkei viitsi edes yrittää näyttää ikäiseltään 55-vuotiaalta vaan pukeutuu vanhaksi,raihnaiseksi mummoksi. Tuttua meilläkin. Rollaattorikin on,mutta nätisti istuu sohvalla ja jalka nousee.

En taida jaksaa kirjoittaa enää,mutta oikeasti säälin hänen lapsiaan. Noissa haastatteluissa pitäisi kysyä myös lähipiirin mielipiteet. Oikeasti.

Ovela kettu,sanoisin.

Henkinen köyhyys ja se,kun ei ole pitänyt kohdata ja korjata vaikeuksiensa syytä,eli omaa itseään.

Vierailija
93/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä itse viitsi. Makkarapaketin, pastan ja leipäpussin hinnalla saa kyllä kanaa, riisiä, linssejä, tuoreita sesonkikasviksia ym terveellisempiä vaihtoehtoja. 

-Eri

Ja se pyöreä 13-vuotias voi käydä kaupassa, jos äiti ei kykene. Tuolla on kolme Lidliäkin kävelymatkan päässä. Ja esim Prisma ja S-market, joissa on joka olta punalapputuotteita, juurikin esim kanaa. Lidlistä saa syksyisin pakastimeen vaikka mitä kausivihanneksia ja kasviksia todella halvalla.

Vierailija
94/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Eri

Makkara, pasta ja vaalea leipä =2,40. Sillä rahalla kanaa, riisiä ja kauden kasviksia?

Ohjausta ja kuntoutusta a-m tarvitsisi, ei niinkään rahaa.

Vierailija
95/281 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Eri

Makkara, pasta ja vaalea leipä =2,40. Sillä rahalla kanaa, riisiä ja kauden kasviksia?

Ohjausta ja kuntoutusta a-m tarvitsisi, ei niinkään rahaa.

Jep, sillä ja karkkeihin, sipseihin ja eineksiin menevillä rahoilla saa kyllä kanaa, kauden kasviksia, riisiä, puuroa ja kalaakin. En tiedä mitä tämä henkilö syö, enkä ota siihen kantaa, vaan yleisesti väitän, että terveellinen ruoka on edullista, kun sen tekee itse.

Vierailija
96/281 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiintynyt feikkiprofiililla facessa. Poistanut näköjään sen. Keksinyt varmaan uuden.

Vierailija
97/281 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa muuton halvempaan asuntoon. Lapsilla ehkä ei ajokorttia. Kuntoutuslaitos lienee julkisten saavuttamattomissa.

Ja aikuiset lapset ei vo antaa 50 euroa per nuppi äitilleen? Vaan sekin pitää kaivaa veronmaksajilta.

Ne on varmaan opiskelijoita. Syntyneet kuitenkin joskus 90-luvun loppupuolella. Pitääkö ottaa lainaa, että voi maksaa mamman taksin?

Mistä niin päättelet? Yhtä hycin ne voi olla kolmekymppisiä jo. Äitikin käy kuudettakymmentä.

Olen itse leskiäidin tytär ja kyl ihan opiskellessakin heltisi se viiskymppinen.

Hänestä oli just viikko sitten juttu ja muistelen ekan lapsen syntyneen 97 tai jotain.

Mulla 1997 ja 2000 syntyneet asuvat omillaan ja tienaavat opiskelujen ohella.  Aika vanhana on aloittanut lasten rustaamisen ja silti ihan pa. Mitä hän ennen lastentekoa on tehnyt? Parhaassa työntekoiässä?

Vierailija
98/281 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 4-vuotias lapsi osaa pestä itse esim. omenan ja tomaatteja sekä ottaa kuoret pois banaanista. Osaa myös voidella leivän ja ottaa vettä hanasta ym. joten ihmettelen, miksi 13-vuotias ei tähän kykene? Moni lapsi osaa tuon ikäisenä leipoa ja kokata itsenäisesti.

Ehkä se haluaa laittaa aamiaista? Ehkä tyttö on vetelä, eikä jaksa nousta ajoissa ilman äitiä? Vali vali.

Vierailija
99/281 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyyttä ja lihavuutta ihmettelevät: ruokajonoista saa ilmaista ruokaa. Useimmissa isoissa kaupungeissa ruokaa jaetaan monissa eri paikoissa ja välillä voit saada ihan kunnon mättöä. Kävin kylässä erään ruoka-avussa käyvän luona ja hänen jääkaappinsa pursusi ruokaa. Paljon oli pullaa, viinereitä, rahkaa yms. En itse käy ruokajonoissa, mutta jääkaappini ei ole edes kauppapäivinä noin täysi. Lisäksi ruokani on terveellisempää.

Vierailija
100/281 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä nähdä, koska A-M on seuraavan kerran Iltiksessä.

Ketju on lukittu.