Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asumisen hintaa vääristävä asumistuki tulisi lakkauttaa!

Vierailija
04.01.2019 |

Yläpeukuta tähän, jos olet samaa mieltä. Alapeukuta, jos olet vastakkaista mieltä. Itse yläpeukutan, koska maksan itse ja asun köyhemmin kuin asuntotuen saaja. Olen pian neljäkymppinen.

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
42/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun itse kerrostaloasunnossa, jossa olen ainoa työssäkäyvä koko rapussa. Kaikilla meillä on suunnilleen samankokoiset asunnot ylimmän kerroksen kahta isompaa asuntoa lukuunottamatta, mutta minä olen ainoa joka maksaa liki tonnin kuussa vuokraa omasta pussistani. Muut nostavat asumistukea ja x määrää muita yhteiskunnan tukia. Minä en saa mitään, vaikka en ole hyvätuloinen. Kaikki naapurit ovat työkykyisiä ja -ikäisiä ihmisiä, osa minua paljon nuorempia. Kun lähden aamulla töihin, liki koko talo on pimeänä, aina. Helpon elämän eläjät jäävät köllimään.

Valitettavasti ollaan tultu pisteeseen, että tulonsiirrot pitää lakkauttaa ja sosiaalinen tukiverkko ajaa alas ja kenkiä väki väkisin töihin. Nämä luumuilijat ja tukien varassa öllöttelijät ovat sen itse aiheuttaneet. Sapettaa aivan saa*tanasti omien lasten vuoksi.

Trololololoooooooooo

Eihän tuo ole mitään trollausta, vaan faktaa. Ei taida olla kokemusta esimerkiksi Saton asunnoista? Itse asuin mokomassa ja olin valehtelematta jos nyt en ainoa, niin yksi harvoista jotka kävi töissä siitä talosta. Vuokrat oli todella suolaiset ja monta kertaa ajattelin, että asuuko naapureissa kenties lottovoittajia vai perijöitä, ennen kuin tajusin että tuillahan ne elää. Ja se tottakai sopi vuokrantajalle, joka muistikin nostaa vuokria säännöllisesti ja runsaasti. Lopulta minä, työssäkäyvä, jouduin muuttamaan halvempaan koppiin kun ei ollut enää varaa asua mutta he, joutilaat, jäivät paikalleen, koska yhteiskunta maksoi kiltisti vuokrat. Kyllä silloin mietin että ei jumalauta, mutta tällainen systeemi tämä on.

En kannata asumistuen lakkauttamista, mutta kannatan ehtojen tarkentamista radikaalisti. Tämä nykyinen systeemi on myrkkyä tavalliselle, pienituloiselle palkansaajalle, koska vuokrat nousevat koko ajan eikä omaan asuntoon ole monesti varaa. Ja tukia ei tosiaan palkan päälle myönnetä.

Kyllä me pienituloiset palkansaajat saamme asumistukea.

Itse saan kuukaudessa ylitöineen sen 1400ekk. Ilman ylitöitä saisin 1200e kk. 9e tunti on palkka. Vuokra on tonnin verran.

Kyllä me pienituloiset saamme asumistukea.

Koko systeemi kärsii kun löytyy näitä jotka tekee orjapalkalla töitä. Lopettaisit hyvä ihminen muiden ja oman etusi vuoksi tuollaisella palkalla työskentelyn. Ei tuo kannata!

Pilaat muidenkin elämän polkemalla palkkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei urpot, asumistuessa on jo katto. Suurimmassa osassa kaupunkeja se on 80% korkeintaan 390 eurosta. Toisin sanoen asumistuen määrä yksin asuvalla on sama noin 300 euroja huolimatta siitä, onko vuokra 450 vai 750 euroa. Onko tätä liian vaikea ymmärtää, kun samat selitykset tonnien asunnoista täällä aina näkee?

Vierailija
44/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää hankkia asunto johon on varaa. Ei työttömän tarvitse asua kaupungin keskustassa. Jos saa töitä niin muuttaa sitten keskustaan. Eläkeläiset voivat myös asua kaupungin edullisemmilla alueilla, heillä on aikaa matkustella julkisilla keskustaan. Asumistuki voi olla tilapäinen apu vaikka muutaman kuukauden, siinä ajassa ehtii katsella kukkarolle sopivan asunnon.

Mistähän niitä kukkarolle sopivia asuntoja saa? Suomen isoimpiin kuuluvan ei-pääkaupunkiseudun kaupungin laitamillakin saat maksaa yksityiselle päälle viisisataa ja kunnalta ei asuntoja tipu. Jotain realismia näihin juttuihin.

Muuttaminenkaan ei muuten ole ilmaista.

Vierailija
45/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös noissa tuissa ole vuokrakatto? Tampereella se tietääkseni yksinasuvalle ainakin on 400 euroa, josta saa sen 80 % maksimissaan, sen ylimenevälle osalle ei tukea tule. Tämä tieto on toisen käden tietoa Tampereella asuvan sukulaisen, joka opiskelee, kautta. 

Vierailija
46/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei asumistukea saa kuin tiettyyn rajaan asti, joten nuo höpinät kuinka "sossu maksaa kalliilla alueella asujien makailut" voi lopettaa.

Eikä voi. Suomessa laki määrittää että ihmiselle on tarjottava asunto ja hänelle pitää sen lisäksi jäädä tietty summa rahaa käteen elämiseen kk. Sossun asiakkaalle maksetaan siis niin kallis kämppä kuin on tarvis, ei siinä mitään ylärajaa tunneta. Tämä on nykyisin vieläpä aika tavallistakin, kun ylihintaisten asuntojen tuotanto käy kuumana ja grynderit sekä sijoittajat oikein odottavat sossun soittoa että tarttevat pikaisesti asuntoja hinalla millä hyvänsä pk-seudulle jatkuvasti pakkaavien elättien asuttamiseksi. 

Vierailija
47/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta on tullut oleskeluyhteiskunta. Ihmisiä ei enää edes hävetä elää toisten siivellä.

Suomesta on tullut syrjäyttäjäyhteiskunta. Näillä koulu- ja työpaikkakiusaamisluvuilla ei saada toimivaa yhteiskuntaa. Toimivassa yhteiskunnassa kaikki otetaan toimintaan mukaan, kohdellaan heitä hyvin, eikä päästetä ihmisiä syrjäytymään.

Vierailija
48/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun itse kerrostaloasunnossa, jossa olen ainoa työssäkäyvä koko rapussa. Kaikilla meillä on suunnilleen samankokoiset asunnot ylimmän kerroksen kahta isompaa asuntoa lukuunottamatta, mutta minä olen ainoa joka maksaa liki tonnin kuussa vuokraa omasta pussistani. Muut nostavat asumistukea ja x määrää muita yhteiskunnan tukia. Minä en saa mitään, vaikka en ole hyvätuloinen. Kaikki naapurit ovat työkykyisiä ja -ikäisiä ihmisiä, osa minua paljon nuorempia. Kun lähden aamulla töihin, liki koko talo on pimeänä, aina. Helpon elämän eläjät jäävät köllimään.

Valitettavasti ollaan tultu pisteeseen, että tulonsiirrot pitää lakkauttaa ja sosiaalinen tukiverkko ajaa alas ja kenkiä väki väkisin töihin. Nämä luumuilijat ja tukien varassa öllöttelijät ovat sen itse aiheuttaneet. Sapettaa aivan saa*tanasti omien lasten vuoksi.

Trololololoooooooooo

Eihän tuo ole mitään trollausta, vaan faktaa. Ei taida olla kokemusta esimerkiksi Saton asunnoista? Itse asuin mokomassa ja olin valehtelematta jos nyt en ainoa, niin yksi harvoista jotka kävi töissä siitä talosta. Vuokrat oli todella suolaiset ja monta kertaa ajattelin, että asuuko naapureissa kenties lottovoittajia vai perijöitä, ennen kuin tajusin että tuillahan ne elää. Ja se tottakai sopi vuokrantajalle, joka muistikin nostaa vuokria säännöllisesti ja runsaasti. Lopulta minä, työssäkäyvä, jouduin muuttamaan halvempaan koppiin kun ei ollut enää varaa asua mutta he, joutilaat, jäivät paikalleen, koska yhteiskunta maksoi kiltisti vuokrat. Kyllä silloin mietin että ei jumalauta, mutta tällainen systeemi tämä on.

En kannata asumistuen lakkauttamista, mutta kannatan ehtojen tarkentamista radikaalisti. Tämä nykyinen systeemi on myrkkyä tavalliselle, pienituloiselle palkansaajalle, koska vuokrat nousevat koko ajan eikä omaan asuntoon ole monesti varaa. Ja tukia ei tosiaan palkan päälle myönnetä.

Itse saan kuukaudessa ylitöineen sen 1400ekk. Ilman ylitöitä saisin 1200e kk. 9e tunti on palkka. Vuokra on tonnin verran.

Minä en saa. Tienaan 2100 euroa kuukaudessa brutto, enkä ole siis hyvätuloinen, vaan matalapalkkainen. Mikään laskuri ei osoita minulle asumistukea, asun Helsingissä ja suuri osa palkasta menee asumiseen. 

Usko nyt: kaltaiseni parin bruttotonnin duunarit saavat kärsiä tästä systeemistä kaikkein eniten, koska mikään systeemi ei heitä auta. 

Et Sinä ole pienituloinen etkä köyhä. Et ehkä ryve yltäkylläisyydessä, mutta et elä puutteessa etkä kurjuudessa.

Olisit tuon valittamisen sijaan tyytyväinen, ettet joudu kituuttamaan 400 e / kk käyttöbudjetilla ja maksamaan siitä puhelin- ja nettilaskut, ruuan, vaatteet ja kaikki muut, sekä äkseeraamaan joka ilta kaupoissa punalappuisia -60 % alennusappeita keräilemässä ja seisoskelemassa märissä vaatteissa räntäsateella leipäjonossa.

Mutta kun ei: mikään ei riitä.

Vierailija
49/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jouten työikäisiä nuoria miehiä eksoottisesti kadut pullollaan.

Heidänkin jatkuvaan elättämiseen käytetyllä rahalla olisi voinut hakea laivalasteittain naisia ja lapsia samoilta seuduilta turvaan. Hehän sitä apua tavallaan eniten tarvitsisivat.

Vierailija
50/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko hän asumistukea niiltä kesäkuukausiltakin, kun oli työssä?

Minun opiskelijapoikani ei saanut.  Vuokra oli alhainen, 350 e kk, mutta eipä ollut tuo kesätyön palkkakaan kummoinen kuukautta kohden.  Jouduin maksamaan hänen vuokransa kesän ajalta, kun asumistukea ei tullut.  Pojalla oli kuitenkin auto, jolla hänen oli kuljettava joka päivä työpaikalleen, joka oli 40 kilometrin päässä, siis 80 km päivässä.  Siihen meni jo bensaakin mukavasti eikä muuta kulkemismahdollisuutta ollut.  Erämaakirkko oli sellaisen korpitaipaleen takana, ettei sinne olisi päässyt sitten muuta kuin taksilla.  Ja palkka mitätön, työkään ei ollut ihan täysipäiväinen, mutta se oli otettava minkä sai.  Asumistukea ei, kun oli kerran se palkka.  Ja tietysti piti sitten piti maksaa vielä sähköt ja vesi, auton muut kulut kuten autovero ja vakuutukset.  Eipä siinä pojalle olisi käteen jäänyt juuri mitään ellen olisi auttanut.  Syödäkin pitää ja on sitä nuorella muitakin rahanreikiä.

Syksyllä opintojen taas alettua hän sai opiskelijan asumistukea, mutta kesällä ei.

Vierailija
51/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti köyhä jätkä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trololololoooooooooo

Minä en saa. Tienaan 2100 euroa kuukaudessa brutto, enkä ole siis hyvätuloinen, vaan matalapalkkainen. Mikään laskuri ei osoita minulle asumistukea, asun Helsingissä ja suuri osa palkasta menee asumiseen. 

Usko nyt: kaltaiseni parin bruttotonnin duunarit saavat kärsiä tästä systeemistä kaikkein eniten, koska mikään systeemi ei heitä auta. 

Et Sinä ole pienituloinen etkä köyhä. Et ehkä ryve yltäkylläisyydessä, mutta et elä puutteessa etkä kurjuudessa.

Olisit tuon valittamisen sijaan tyytyväinen, ettet joudu kituuttamaan 400 e / kk käyttöbudjetilla ja maksamaan siitä puhelin- ja nettilaskut, ruuan, vaatteet ja kaikki muut, sekä äkseeraamaan joka ilta kaupoissa punalappuisia -60 % alennusappeita keräilemässä ja seisoskelemassa märissä vaatteissa räntäsateella leipäjonossa.

Mutta kun ei: mikään ei riitä.

Siksi kysyin siltä urpolta sitä vuokraa kun ei halunut paljastaa. Paritonnia on hyvä palkka. Puolet mun palkasta.

T: se tatuoitu lihaksikas särmä kaveri

Vierailija
52/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää hankkia asunto johon on varaa. Ei työttömän tarvitse asua kaupungin keskustassa. Jos saa töitä niin muuttaa sitten keskustaan. Eläkeläiset voivat myös asua kaupungin edullisemmilla alueilla, heillä on aikaa matkustella julkisilla keskustaan. Asumistuki voi olla tilapäinen apu vaikka muutaman kuukauden, siinä ajassa ehtii katsella kukkarolle sopivan asunnon.

Jopa opiskelijasolut ovat 200-300€/kk. Omassa kunnassani halvimmat vuokra-asunnot ovat noin 370€. Oma vuokrani on pari kymppiä kalliimpi. Vaikea on tuon halvemmalla asua, jollei muuta kimppakämppään 25-neliöiseen yksiöön parin muun kanssa. On vain sinun unelmaasi, että työtön asuu yksin keskustassa 60-neliöisessä asunnossa, jossa vuokra on 850€.

Vierailija
53/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös noissa tuissa ole vuokrakatto? Tampereella se tietääkseni yksinasuvalle ainakin on 400 euroa, josta saa sen 80 % maksimissaan, sen ylimenevälle osalle ei tukea tule. Tämä tieto on toisen käden tietoa Tampereella asuvan sukulaisen, joka opiskelee, kautta. 

Jep, sain Tampereella asuessani maksimiasumistuen, eli 312 euroa. 

Vierailija
54/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työssäkäyvä kahden lapsen yksinhuoltaja. Työskentelen sosiaali-ja terveysalalla. Olen opiskellut kolme ammattitutkintoa ja opiskelen neljättä(ylempi tutkinto). Yllätys- palkkani ei riitä itseni ja lasteni elättämiseen nykyisellä vuokratasolla. Saan siis palkan päälle asumistukea. Asun isohkossa kaupungissa. Olen asunut pienessä luukussakin, mutta lapset tarvitsevat tilaa ja haluan heille tietenkin parasta. En myöskään koulun takia halua vaihtaa aluetta. Haluaisin ostaa asunnon,mutta pankista en saa lainaa koska en pysty kerryttämään varallisuutta. Joo, ja vakituinen työ on. Naisvaltaisten alojen pienet palkat ja nykyinen vuokrataso. Lisääntyneet erot. Siinä syitä tilanteeseen. Aina ei toki pysty vaikuttamaan siihen,että jää yksinhuoltajaksi ja jotenkin on vaan selvittävä.

Vierailija
55/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä asumistukea alkaa yksinasuva saada jos bruttotulot tippuvat alle 1900 € / kk. Aluksi se on vain muutaman kympin, summa kasvaa kun tulot pienenee. Tuen määrään ei käytännössä vaikuta vuokran suuruus (koska Helsingissä vuokrat ovat aina reilusti suuremmat kun tuen laskennassa käytettävä vertailuarvo) vaan pelkästään asunnossa asuvien henkilöiden määrä ja asujien yhteenlasketut tulot. Yksin asujalla tuen maksimimäärä on 412,80, tämä edellyttää jo työttömän peruspäivärahan tasoisia tuloja.

Jokainen voi laskea itse: https://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication?&lang=fi     .

Vierailija
56/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kela.fi/asunto-ja-asumismenot 

Vierailija
57/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei asumistukea saa kuin tiettyyn rajaan asti, joten nuo höpinät kuinka "sossu maksaa kalliilla alueella asujien makailut" voi lopettaa.

Eikä voi. Suomessa laki määrittää että ihmiselle on tarjottava asunto ja hänelle pitää sen lisäksi jäädä tietty summa rahaa käteen elämiseen kk. Sossun asiakkaalle maksetaan siis niin kallis kämppä kuin on tarvis, ei siinä mitään ylärajaa tunneta. Tämä on nykyisin vieläpä aika tavallistakin, kun ylihintaisten asuntojen tuotanto käy kuumana ja grynderit sekä sijoittajat oikein odottavat sossun soittoa että tarttevat pikaisesti asuntoja hinalla millä hyvänsä pk-seudulle jatkuvasti pakkaavien elättien asuttamiseksi. 

Tuo on valhetta. Edes sossun asiakkaalle ei makseta mitä tahansa. Korkeintaan kolme kuukautta maksetaan ja annetaan muuttokehotus edullisempaan. Jollei muuta, tukea pienennetään.

Vierailija
58/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetetaan kaikki tuet ja ostatte oman kämpän.

Kuka teille myöntää 100% lainan ja millä maksatte sen?

Asuntojen hinnat romahtavat, kun sijoittajat laittavat paniikissa kämppänsä myyntiin menettäessään lypsylehmänsä asumistuen poiston myötä. Alkaa ostajan markkinat.

Mitä se auttaa, kun ei näillä asumistukiasukkailla ole mitään mahdollisuuksia ostaa halpojakaan asuntoja? Ja näillä summilla kun täällä puhutaan ei kyllä asuta pk-seudulla edes omistuskämpässä. Uudistuotanto pysähtyy täysin, eikä näillä varattomilla ole varaa maksaa vanhojen kämppien remppoja omistajina yhtään sen enempää kuin vuokralaisinakaan. Keittiö pitää uusia noin 20 v välein, samoin kylppärit, molemmat alkaen kymppitonnin laaki. Putket 50 v välein, helposti puolet asunnon hankintahinnasta. Jos ostat esim. 80-luvun kämpän, niin kauppahinnan lisäksi täytyy kymmenen vuoden kuluessa täytyy kaivaa kuvetta vähintään muutama kymppitonni lisää.

Ihmisillä on kyllä täysin harhaisia käsityksiä omistusasunnon ylläpitokustannuksista ja niiden suhteesta vuokriin.

Vierailija
59/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saiko hän asumistukea niiltä kesäkuukausiltakin, kun oli työssä?

Minun opiskelijapoikani ei saanut.  Vuokra oli alhainen, 350 e kk, mutta eipä ollut tuo kesätyön palkkakaan kummoinen kuukautta kohden.  Jouduin maksamaan hänen vuokransa kesän ajalta, kun asumistukea ei tullut.  Pojalla oli kuitenkin auto, jolla hänen oli kuljettava joka päivä työpaikalleen, joka oli 40 kilometrin päässä, siis 80 km päivässä.  Siihen meni jo bensaakin mukavasti eikä muuta kulkemismahdollisuutta ollut.  Erämaakirkko oli sellaisen korpitaipaleen takana, ettei sinne olisi päässyt sitten muuta kuin taksilla.  Ja palkka mitätön, työkään ei ollut ihan täysipäiväinen, mutta se oli otettava minkä sai.  Asumistukea ei, kun oli kerran se palkka.  Ja tietysti piti sitten piti maksaa vielä sähköt ja vesi, auton muut kulut kuten autovero ja vakuutukset.  Eipä siinä pojalle olisi käteen jäänyt juuri mitään ellen olisi auttanut.  Syödäkin pitää ja on sitä nuorella muitakin rahanreikiä.

Syksyllä opintojen taas alettua hän sai opiskelijan asumistukea, mutta kesällä ei.

Kuulemma opiskelijoiden tilanne on/oli vähän outo tukien ja töiden suhteen. Nykyään ei enää ole opiskelijan asumistukea joten ehkä asia on muuttunut, nykyään jos saa asumistukea niin sitä saisi sitten kesälläkin ihan normaalisti. 

Olen käsittänyt, että kun opintotuki katkeaa kesäksi, jos ei ole töitä pitää elää tt-tuella. Ehkä ennen tt-tuki korvasi myös sen kesän ajalta puuttuvan asumistuen. Silti töistä pitäisi jäädä käteen tietty summa, joten ehkä poikasi olisi asumistuen sijaan voinut saada tt-tukea jos käteen olisi ilman sinun vuokranmaksuapuasi jäänyt liian vähän.

Vierailija
60/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni asumiskulujen osuus palkasta saisi olla max 30 prosenttia, mutta itselläni menee 40 prosenttia. Kämppä on Stadin markkinahinnoissa, pienipalkkainen olen. Tukia en saa, palkalla makselen kaikki. En saa säästettyä kovinkaan paljoa kuukaudessa, koska vuokran lisäksi pitäisi elääkin. Tällä tavalla pysyn tässä loukussa pitkään, eikä omistusasuntoa ihan heti olla hommaamassa. Tietenkään mitään edullisia Stadin asuntoja ei tarjota, olen ollut jonossa 3 vuotta. 

Olisihan se tietysti helpompi, jos antaisin olla, heittäytyisin ansiosidonnaiselle ja alkaisin nostaa asumistukea. Saisin 100 prosenttia enemmän vapaa-aikaa ja itseasiassa nykyisen palkkani ja tukien erotus ei edes olisi kovin iso. Ehkäpä annan periksi, kun järjestelmä siihen kannustaa. Voin keskittyä vaikka maalailemaan taivaanrantaa..

Olisi helpompaa jos työntantajasi pitäisi työsi pätkänä. Joutuisit vaikkapa työttömäksi puoleksi vuodeksi ja töihin pääsisit takaisin puoleksi. Jaksaisit paremmin henkisestikin.

Jos olisin pomosi niin ehdottaisin tuollaista ratkaisua. Työntekijän terveys on myös koko lafkan etu.

Ole varovainen ettet polta itseäsi loppuun.

Tuo olisi järjestettävissä työntantajan kanssa keskustelemalla ja tekemällä työsopimus. Jostain syystä tuo hyypiö ei halua purkaa vakituista työsuhdettaan... Miksiköhän ei?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi