Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisen asema on yhä huono; meta- ja tunnetyö näkyy myös lapsettomien pariskuntien arjessa!

Vierailija
04.01.2019 |

Ja tästä kuuluu keskustella enemmän. Pidin itsekin kaikkea tätä jotenkin normaalina, kunnes luin keskusteluja aiheesta ja sain pienelle ärtymykselleni sanat. Siis jossain määrin kaikki tuo oli vaivannut myös, mutta en osannut sanoittaa asiaa, joten en pystynyt kunnolla puolustamaan oikeuksiani.
Tästä on palstallakin lukemattomia keskusteluja turhautuneista mammoista, jotka hoitavat perheen metatyötä tiedostamattaan, tai tietoisesti ilman että saavat toista osallistumaan. Itselläni tämä on näkynyt joululahjojen (ja synttäri ym) ostossa, kun yhteisille kummilapsille ja sukulaisille minä organisoin mitä hankitaan ja milloin. Nyt olen osannut jättää tietoisesti vastuuta miehelle, joka hankki yhden lahjan viimetipassa.
Kotitöissä sama homma. Aiemmin hoidin ne yksin, sittemmin olen joutunut organisoimaan ja pyytämään miestä osallistumaan. Eli taaskin se vastuu ei ole täysin tasan, vaan ohjaus lähtee minusta.
Tunnetyössä taas huomaan että vaikeista asioista ei voi puhua. Minulta lähtee aina aloite, mutta mies torjuu. Huomaan että hän olettaa, että tehtävänäni on jotenkin pitää ilmapiiri mukavana. Jos olen kotona mietteliäs tai keskittynyt johonkin hommaan, niin mies kysyy mikä minua vaivaa, miksi olen vihainen, ja että minun pitää heti lopettaa. Huomasin, että aiemmin taivuinkin nuihin vaatimuksiin tiedostamattani, joka nyt tuntuu ihan käsittämättömältä. Nykyään selitän, että olen vain mietteliäs tai keskittynyt, mutta mies saattaa silti jankata tuota samaa.
Ja nämä on vain pieniä esimerkkejä lapsettomalta pariskunnalta. Lapsiperheissä nämä asiat varmasti korostuu ja kasautuu, ja niitä keskusteluja on palstat pullollaan.
Nämä asiat näkyy ja vaikuttaa arjessa ihan koko ajan, mutta mitä niille voi tehdä jotta asiat muuttuu? Keskustelua kiitos!

Kommentit (608)

Vierailija
541/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan listattu kaikki talouden työt ja tehty siitä kaksi mahdollisimman tasapuolista listaa. Toisessa on enemmän ulkotyötä ja toisessa enemmän sisätyötä, tehokkuuden vuoksi näin. Tämä aloite tuli vaimolta joka oli kyllästynyt osaansa keittiössä. Syksyn hän vielä jaksoi tehdä tuota pihalistaa joka sisälsi myös enemmän niitä miesten töitä. No talvi katkaisi kamelinselän, sillä erotuksella että vaimoni tekee nyt sisällä enemmän töitä mitä alunperin teki. Minusta tuollainen toisen tekemisien kyttääminen on lapsellista. Se tekee keneltä homma vaivattomammin sujuu ja joka ehtii. Olisi varmasti pitänyt listassa lukea myös metatyöt ja remontin suunittelut ja aiheen "opiskelut", koska en ole syntymässä näitä tietoja saanut, vaikka mies olenkin.

Asutteko omakotitalossa?:) Siinäpä varmasti ulkotöitä riittää.

Vierailija
542/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästelen syvästi joitakin ihmisiä tässä keskustelussa, joiden vastaus tähän ongelmaan tuntuu olevan se, että jätetään vaan kaikki elämässä tekemättä. Ei joululahjoja tarvitse ostaa, ei (miehen) vanhempia tarvitse edes tavata koskaan, ei kotia tarvitse siivota, ei mitään tarvitse hankkia... Mitä näillä ihmisillä ylipäätään on elämässä olemassa, kun minkään eteen ei jakseta nähdä itse vaivaa?

Eli jos sukurakkaus, kaupalliset juhlat, tavaran hamstraaminen ja siivoaminen jätetään pois, et keksi mitään järkeviä tapoja käyttää aikaa? En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan listattu kaikki talouden työt ja tehty siitä kaksi mahdollisimman tasapuolista listaa. Toisessa on enemmän ulkotyötä ja toisessa enemmän sisätyötä, tehokkuuden vuoksi näin. Tämä aloite tuli vaimolta joka oli kyllästynyt osaansa keittiössä. Syksyn hän vielä jaksoi tehdä tuota pihalistaa joka sisälsi myös enemmän niitä miesten töitä. No talvi katkaisi kamelinselän, sillä erotuksella että vaimoni tekee nyt sisällä enemmän töitä mitä alunperin teki. Minusta tuollainen toisen tekemisien kyttääminen on lapsellista. Se tekee keneltä homma vaivattomammin sujuu ja joka ehtii. Olisi varmasti pitänyt listassa lukea myös metatyöt ja remontin suunittelut ja aiheen "opiskelut", koska en ole syntymässä näitä tietoja saanut, vaikka mies olenkin.

Vanha rintamamiestalo teettää töitä. Tämä oli molemmille selvää ostaessamme tämän. Luulen että vaimolleni tuli yllätyksenä että työtä on oikeasti, eikä se ole mitään puhetta. No minä teen ihan mielelläni ja nykyään olen huomannut että minuakin arvostetaan tässä taloudessa.

Vierailija
544/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästelen syvästi joitakin ihmisiä tässä keskustelussa, joiden vastaus tähän ongelmaan tuntuu olevan se, että jätetään vaan kaikki elämässä tekemättä. Ei joululahjoja tarvitse ostaa, ei (miehen) vanhempia tarvitse edes tavata koskaan, ei kotia tarvitse siivota, ei mitään tarvitse hankkia... Mitä näillä ihmisillä ylipäätään on elämässä olemassa, kun minkään eteen ei jakseta nähdä itse vaivaa?

Eli jos sukurakkaus, kaupalliset juhlat, tavaran hamstraaminen ja siivoaminen jätetään pois, et keksi mitään järkeviä tapoja käyttää aikaa? En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa.

Ja vielä tuo älytön tulkinta, että mitään ei tarvitse tehdä. Kukakohan on sanonut että ei tee mitään.. ohis

Vierailija
545/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha rintamamiestalo teettää töitä. Tämä oli molemmille selvää ostaessamme tämän. Luulen että vaimolleni tuli yllätyksenä että työtä on oikeasti, eikä se ole mitään puhetta. No minä teen ihan mielelläni ja nykyään olen huomannut että minuakin arvostetaan tässä taloudessa.

Hyvä, että on vaimokin huomannut asianlaidan ja olet saanut ansaitsemasi arvostuksen! Työtähän nuo kovasti teettävät, ja kätevyyttä tarvitaan. Vaikkapa enhän minä ole asiantuntija, kaupunkilaisnaisena, mutta ilmeisesti olen oikeassa käsityksessä.

Vierailija
546/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen metatyö on pitää koko paletti kasassa, moni nainen tajuaa sen avioeron jälkeen.  taas oli iltiksessä yks itku-uutinen eronneesta jonka kaverit muka hylkäs ja äiti tarjoaa ruokaa sitten,   ei näy miesten tarinoita juuri ikinä, he vain pitävät asiat rullaamassa edelleen.

Höpöhöpö, yleensä se on kyllä nimenomaan nainen joka pitää koko paletin kasassa.

Ja jos tulee ero, niin nainen pitää huolen itsestä ja lapsista, mies taas etsii nopeasti uuden naisen kodinhoitajaksi ja jos ei se onnistu, niin taantuu entisestään ja reppanoituu.

Vierailija
547/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän ilmiöön olen päässyt tutustumaan seuratessani ensi treffit alttarilla ohjelmaa. Tiina tekee valtavasti metatyötä kun Samuel (?) ei osaa mitään, se Turun nainen (johanna?) joutuu päättämään Markuksen vaatteistakin, Antti ja Sari (?) vierailivat Antin mökillä jossa Sari pyöritti päätään mökin sisustukselle, kaikki on laitettava uusiksi...

Tätähän metatyöt ja tunnetyöt näyttävän tarkoittavan myös näissä av valitusketjuissa: naisella huomattava tarve kontrolloida arkea aina tuorekelmujen merkkiä myöten, miehet mukautuvat kun huomaavat pääsevänsä vähemmällä riidalla, ostetaan sitten sitä oikeanlaista fetaa ja käytetään oikeaa oliiviöljyä. Niin kauan kun nuo perheen tarpeet ja arjen kriteerit määrittää nainen yksin, oli kyse seinien väristä, sisustustyynyistä, lahjoista sukulaisille (varmasti mies ostaisi väärät) tai siisteyskäsityksestä tämä valitus jatkuu. Mikä vaihtoehdoksi? Aito keskustelu parisuhteen ja perheen arjesta, kompromissit? Eeeeiii...

Harvinaisen hyvä kommentti. Naisella on tyypillisesti juuri voimakas tarve kertoa ja vaatia jokaista pikkuasiaa menemään mielensä mukaan, mies antaa niiden mennä ja keskittyy isoihin juttuihin (joihin naisella ei yleensä ole kovasti sanottavaa).

Vierailija
548/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että on vaimokin huomannut asianlaidan ja olet saanut ansaitsemasi arvostuksen! Työtähän nuo kovasti teettävät, ja kätevyyttä tarvitaan. Vaikkapa enhän minä ole asiantuntija, kaupunkilaisnaisena, mutta ilmeisesti olen oikeassa käsityksessä.

On hyvä! Ennen olin aika laiska ja pakenin aina kotitöitä pihalle, nyt sentään en saa enää haukkumisia päälle, kun teen sen mitä tässä nyt milloinkin tarvitsee tehdä. Tarkoittaakohan ap, että miehen tulisi tehdä naista enemmän töitä, koska nainen tekee metatyötä? Jos näin olisi meilläkin vaatimuksena, niin minun jalkani kuljettaisivat minut automaattisesti ovesta ulos, enkä koskaan enää palaisi. Teen mielelläni niin paljon kuin ehdin, mutta tuollaisten metatyökorttien nostelu saa kyllä hälytyskellot soimaan.

Vierailija
549/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän ilmiöön olen päässyt tutustumaan seuratessani ensi treffit alttarilla ohjelmaa. Tiina tekee valtavasti metatyötä kun Samuel (?) ei osaa mitään, se Turun nainen (johanna?) joutuu päättämään Markuksen vaatteistakin, Antti ja Sari (?) vierailivat Antin mökillä jossa Sari pyöritti päätään mökin sisustukselle, kaikki on laitettava uusiksi...

Tätähän metatyöt ja tunnetyöt näyttävän tarkoittavan myös näissä av valitusketjuissa: naisella huomattava tarve kontrolloida arkea aina tuorekelmujen merkkiä myöten, miehet mukautuvat kun huomaavat pääsevänsä vähemmällä riidalla, ostetaan sitten sitä oikeanlaista fetaa ja käytetään oikeaa oliiviöljyä. Niin kauan kun nuo perheen tarpeet ja arjen kriteerit määrittää nainen yksin, oli kyse seinien väristä, sisustustyynyistä, lahjoista sukulaisille (varmasti mies ostaisi väärät) tai siisteyskäsityksestä tämä valitus jatkuu. Mikä vaihtoehdoksi? Aito keskustelu parisuhteen ja perheen arjesta, kompromissit? Eeeeiii...

Harvinaisen hyvä kommentti. Naisella on tyypillisesti juuri voimakas tarve kertoa ja vaatia jokaista pikkuasiaa menemään mielensä mukaan, mies antaa niiden mennä ja keskittyy isoihin juttuihin (joihin naisella ei yleensä ole kovasti sanottavaa).

VMP. Et selvästikään ole eroperheestä?

Vierailija
550/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jättänyt nämä alusta asti tekemättä. (Asumme erillään, joten helpompaa.) Esimerkkejä:

- Miehen perheelle ei ostettu mitään joululahjoja, koska ei hoitanut asiaa

- Miehen perheelle vietiin sen sijaan miehen tekemiä jouluruokia, en osallistunut mitenkään

- Omalle perheelleni hoidimme joululahjat aloitteestani, kävimme ostamassa ne yhdessä

- Mies sopi joulupäivälle menoja kysymättä minulta. En lähtenyt mukaan, koska olin väsynyt ja halusin olla rauhassa. Mies suuttui, katso seuraava kohta:

- Jos mies käyttäytyy ilkeästi, poistun paikalta ja teen jotain hauskaa. Odotan että itse hoitaa asian kuntoon, jos aikoo pysyä väleissä. Passiivis-agressiivisuutta "en ymmärrä".

- Nollatoleranssi äksyilyyn, passiivis-agressiiviseen tiuskimiseen yms. Minulla on parempaakin tekemistä, kuin sietää moista.

- Tein aluksi miehelle ruokaa, mutta koska hän ei tehnyt minulle, lopetin. Sen jälkeen asia muuttui ja olemme tehneet ruokaa vain yhdessä, tai vuorotellen. Odotan yleensä, että mies tekee ensin ja teen sitten vuorostani.

- Poikkeuksena se, että jos mies on käynyt kaupassa ja maksanut ruuat, voin mielelläni valmistaa valmiin ruuan.

- Tiskasin pari kertaa miehen luona, jos hän oli nähnyt suuremman vaivan ruuan laitossa. Hän ei tehnyt samaa luonani, joten lopetin

- Hän on kertonut miten kivaa oli, kun tiskasin ja vihjaillut että olisi tosi mukavaa - kerroin että minua voi kyllä yrittää lahjoa tiskaamaan, mutten erityisesti pidä siitä

- Jos hän kysyy minulta lapsellisia kysymyksiä, jotka saavat minut tuntemaan itseni äitihahmoksi, vastaan "kysy rakas äidiltäsi :) " . Eipä ole enää kysellyt. :D

- Kerron mitä haluan esim: "pysyn tyytyväisenä, jos minulle tuo välillä suklaata" ja kerron että jos hän haluaa jotain minulta, kannattaa kertoa se ääneen koska muuten en luultavasti tajua asiaa tehdä

- Jos hän olettaa vaikkapa että ulkona juhliessamme "katson hänen peräänsä", naurahdan ja sanon etten aio todellaakaan vahtia kuin hänen unissaan, mutta välimme viilentyvät varmasti jos urpoilee

Aluksi siis tälle ei ollut minkäänlaista tarvetta, koska mies halusi vielä tehdä vaikutusta, ja käyttäytyi mahdollisimman mallikkaasti. Jossain vaiheessa aloin huomaamaan lipsumista, josta en pitänyt ja aloin pitämään tiukkaa linjaa ennen kuin tilanne äityy pahaksi.

Tiedän olevani liiankin tiukka. Ympärilläni näen niin paljon huonoja esimerkkejä, että haluan vain tehdä päivänselväksi, ettemme lipsu samaan. Molemmilla meillä on lisäksi "äiti tienaa ja tekee kotityöt ja asioista puhumiset" -malli kotoa, joten vaara joutua samaan asetelmaan on suuri.¨

Mies käyttäytyy nykyään jopa paremmin kuin alussa, ja tuntuu pitävän siitä "että tiedän oman arvoni". ;D Tietää myös että olen erittäin ihana tyytyväisenä. <3 :D Mieskin on todella mukava ja hyvä mies, on vain saanut huonon mallin kotoa ja välillä sokeakin näille asioille.

Et sä ole tiukka, vaan veemäinen piruilija. Miksi kukaan kaipaisi tuollaista halveksujaa? Eikö asiat voi esittää rakentavammin?

Lisäksi:

Miehen perheelle ei tullut mitään, koska mies ei itse (yksin) huolehtinut asiaa, mutta sun perheelle kävitte yhdessä ostamassa??? (Oliko vielä miehen rahoilla, vai mihin sitä miestä tarvitsit?)

Myös vuorotellen tapahtuva ruokailu: sinä odotat, että mies tekee ensin.. miehellä ei ole vastaavaa oikeutta odottaa sinulta.

Esität toiveita, millä sinut saa pysymään tyytyväisenä..

Ja mitähän tuo peräänkatsominen meinaa? Aika uskomattomalta kuulostaa että jokj mies haluaisi mitään tuollaista. Kaikki tuntemani miehet haluavat täysin päinvastaista. Ja mitä tuo "urpoilu" mahtaa tarkoittaa? Jos ei liity suoranaisesti sinuun, niin miksi liittyisi teidän väleihin? Oma moka, oma vastuu.

Onko tämä muka tasa-arvoista? Minä en naisena näe asiaa niin. Musta tuossa on edelleen se äiti-asetelma, joskin entistä hölmömmin sisäänrakennettuna. Ei tuossa ole kaksi tasa-arvoista aikuista, vaan koulutettava ja kouluttaja.

En kyllä millään tavalla kouluta miestäni. Kerron omat rajani, enkä siedä huonoa kohtelua. Samoin hänen tehtävänsä on kertoa minulle omat rajansa. Olisi epäreilua vain jättää kertomatta nämä asiat, kun joka tapauksessa ärsyyntyy.

Ostimme perheelleni lahjat puoleksi. Kysyin häneltä "Olen menossa ostamaan perheelleni lahjoja, haluatko osallistua ja minkä verran?". Aikuisena ihmisenä hän tottakai itse päätti tälläisen asian.

Huomaa myös, että aluksi miehelle tein ruokaa, mutta lopetin kun en saanut vastapalvelusta. Kerroin myös tiedostavani olevani liian tiukka, taustoistamme johtuen.

Kyllä yllättävän monikin mies olettaa että kiltti vaimo tai tyttöystävä vähän katsoo perään ja paimentaa. :) Toki valittavat sitten kun näin tapahtuu. Eivät tietenkään kaikki.

Tottakai kerron millä minut saa pidettyä tyytyväisenä. En oleta että kukaan lukee ajatuksiani. Haluan myös kuulla mieheltä vastaavia pyyntöjä, tottakai haluan että hänkin on tyytyväinen.

Kertoisitko mikä olisi mielestäsi oikea tapa toimia? Olettaa toisen lukevan ajatuksia?

Miehesihän kertoi pyynnön millä hänet saa pidettyä tyytyväisenä: tiskaus. Torppasit sen tylysti.

Missä kohti tuossa oli suora pyyntö?

Tämä. Eihän tuossa ilmeisesti ole kuin vihjailtu, sekin voi olla väärinymmärrystä. Lisäksi pyynnöistä voi aina myös kieltäytyä, tottakai.

Jotenkin epäilyttävää olisi jos jo ennen yhteenmuuttoa toinen alkaa hoitaa myös toisen osapuolen kotitöitä. Eri asia jos vietetään toisen kämpällä huomattavasti enemmän aikaa tai ollaan yhdessä mökillä.

Minä tosiaan kerroin tuossa, että meidän molempien taustoista johtuen pelkään kauhulla joutumista "kodinkone"-naiseksi. Emme edes asu yhdessä. Voin tehdä toisen kotitöitä jos on hyvä syy; sairaus, uupumus, juhlapäivä, olemme viettäneet paljon aikaa hänen luonaan, olen palveluksen velkaa. Muuten en halua ja tämä on varmasti ymmärrettävää. Tekisin poikkeuksen ja tiskaisin silloin tällöin kun huvittaa, JOS pyytäisi suoraan.

Itseasiassa kysyin mieheltä, olenko osannut pitää häntä tyytyväisenä. Hän sanoi että olen aikalailla tehnyt juuri mitä eniten kaipaakin. Luotan hänen sanaansa. :)

Tilanne olisi aivan eri, jos asuisimme samassa osoitteessa. Varsinkin rivi- tai omakotitalossa. Kuka aikuinen ihminen kehtaisi edes pyytää toista tekemään kotitöitään?

Vierailija
551/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen metatyö on pitää koko paletti kasassa, moni nainen tajuaa sen avioeron jälkeen.  taas oli iltiksessä yks itku-uutinen eronneesta jonka kaverit muka hylkäs ja äiti tarjoaa ruokaa sitten,   ei näy miesten tarinoita juuri ikinä, he vain pitävät asiat rullaamassa edelleen.

Höpöhöpö, yleensä se on kyllä nimenomaan nainen joka pitää koko paletin kasassa.

Ja jos tulee ero, niin nainen pitää huolen itsestä ja lapsista, mies taas etsii nopeasti uuden naisen kodinhoitajaksi ja jos ei se onnistu, niin taantuu entisestään ja reppanoituu.

En niinkään tiedä siitä paletista, minä sanoisin sitä ennemmin kulisseiksi. Minä olen kovin tyytyväinen lasteni kanssa kun nainen etsii uutta kodinhoitajaa. Ei kannattaisi yleistää, varsinkaan nykypäivänä.

Vierailija
552/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on todistettu että miehillä ei ole nyky-yhteiskunnassa oikein muita hyviä ystäviä kuin naispuoliset puolisot ja miehet odottavat naisiltä sitä tunnepuolen hoitamista ja jotain kodin viihtyisänä pitämistä. Miehillehän erot ovat katastrofeja mutta naiset porskuttavat kuin ennenkin, ja aika nopeasti miehillä on uudet naiset katsottuina erojen jälkeen. Muutenkin ne raukat syrjäytyvät sankoin joukoin kun naiset pärjäävät. Pitäisikö miestenkin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja alkaa hoitaa omia asioitaan? Sen sijaan että saapuvat näihin ketjuihin vinkumaan siitä miten naiset ovat väärässä näitä asioita pohtiessaan ja että entäs miesten ongelmat nyky-yhteiskunnassa (ratkaiskoon itse, niin kuin täällä naiset yrittävät opetella uusia käyttäytymismalleja).

Vierailija
553/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on todistettu että miehillä ei ole nyky-yhteiskunnassa oikein muita hyviä ystäviä kuin naispuoliset puolisot ja miehet odottavat naisiltä sitä tunnepuolen hoitamista ja jotain kodin viihtyisänä pitämistä. Miehillehän erot ovat katastrofeja mutta naiset porskuttavat kuin ennenkin, ja aika nopeasti miehillä on uudet naiset katsottuina erojen jälkeen. Muutenkin ne raukat syrjäytyvät sankoin joukoin kun naiset pärjäävät. Pitäisikö miestenkin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja alkaa hoitaa omia asioitaan? Sen sijaan että saapuvat näihin ketjuihin vinkumaan siitä miten naiset ovat väärässä näitä asioita pohtiessaan ja että entäs miesten ongelmat nyky-yhteiskunnassa (ratkaiskoon itse, niin kuin täällä naiset yrittävät opetella uusia käyttäytymismalleja).

Missäs tämä on todistettu? Minulla on ainakin paljon ystäviä ja niin jokaisella tuntemallani keski-ikäisellä miehellä. Tämäkin taitaa olla tuota vinkumista. Ja todellakin naisten tulee opetella uusia käyttäytymismalleja ihan siellä kotona miehen mielipiteen huomioonottamisesta lähtien.

Vierailija
554/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs tämä on todistettu? Minulla on ainakin paljon ystäviä ja niin jokaisella tuntemallani keski-ikäisellä miehellä. Tämäkin taitaa olla tuota vinkumista. Ja todellakin naisten tulee opetella uusia käyttäytymismalleja ihan siellä kotona miehen mielipiteen huomioonottamisesta lähtien.

Hoplaa, tein nyt tämänkin metatyön sinun puolesta https://asialinja.com/mies-osaatko-liittoutua-emotionaalinen-yksinaisyy…

Tutkimuksia aiheesta löytyy.

Vierailija
555/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen metatyönä kaiken ennakoinnin mitä arjen sujuvuus vaatii. Listaan muutamia esimerkkejä.

-Vessapaperi. Vessan kaapissa on aina muutama rulla varalla, mies jos ottaa sen viimeisen, niin ei hän koskaan tuo uusia tilalle. Sitten kun se viimeinen rulla on loppu, on hieno istua siellä vessassa housut kintussa.

-Ruoka. Ennakointia, että huomennakin pitää syödä jotain, ettei kaupassa tarvi käydä joka päivä. Käytetään vanhat ensin ja ostetaan sitten vasta uutta.

-Matkustaminen. Pakatessa kysyt mieheltä, tarvitseeko hän sitä tai tätä, ei tarvi. Ensimmäisenä iltana hotellissa mies kyselee niiden esittämieni tavaroiden perään, no ei niitä ole kun et kuulemma tarvitse. Ja molemmat ovat siis pakanneet omat tavaransa, kysyn asioita mitä oletan että mies saattaisi tarvita.

-Pyykinpesu. Vasta kun kaikki vaatteet on likasena, aletaan suunnittelemaan pyykinpesua ilman alusvaatteita.

Tässä oli muutamia mitä tuli mieleeni, en yleistä, mutta tätä tapahtuu tässä taloudessa.

Vierailija
556/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koen metatyönä kaiken ennakoinnin mitä arjen sujuvuus vaatii. Listaan muutamia esimerkkejä.

-Vessapaperi. Vessan kaapissa on aina muutama rulla varalla, mies jos ottaa sen viimeisen, niin ei hän koskaan tuo uusia tilalle. Sitten kun se viimeinen rulla on loppu, on hieno istua siellä vessassa housut kintussa.

-Ruoka. Ennakointia, että huomennakin pitää syödä jotain, ettei kaupassa tarvi käydä joka päivä. Käytetään vanhat ensin ja ostetaan sitten vasta uutta.

-Matkustaminen. Pakatessa kysyt mieheltä, tarvitseeko hän sitä tai tätä, ei tarvi. Ensimmäisenä iltana hotellissa mies kyselee niiden esittämieni tavaroiden perään, no ei niitä ole kun et kuulemma tarvitse. Ja molemmat ovat siis pakanneet omat tavaransa, kysyn asioita mitä oletan että mies saattaisi tarvita.

-Pyykinpesu. Vasta kun kaikki vaatteet on likasena, aletaan suunnittelemaan pyykinpesua ilman alusvaatteita.

Tässä oli muutamia mitä tuli mieleeni, en yleistä, mutta tätä tapahtuu tässä taloudessa.

Kuulostaa oudolta. Jos meillä vessapaperi loppuu, käytetään talouspaperia ja käydään kadun toisella puolella kaupassa ostamassa. Samoin ruoat päätetään fiiliksen mukaan. Pyykki pestään siten, että laitetaan likaiset vaatteet koneeseen ja koneen täyttyessä ohjelma käyntiin. Ei aavistustakaan, mitä toinen pakkaa lomalle. En minä ainakaan kysele, mitä toinen voisi ehkä tarvita.

Joku suunnitelmallisempi varmaan ahdistuisi tällaisesta, mutta minusta lapsettomassa elämässä on parasta juuri se, että voi ottaa rennosti. Arki ei vaadi "pyörittämistä" kuten lapsiperheessä.

Vierailija
557/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoplaa, tein nyt tämänkin metatyön sinun puolesta https://asialinja.com/mies-osaatko-liittoutua-emotionaalinen-yksinaisyy…

Tutkimuksia aiheesta löytyy.

teit matatyötäsi turhaan, kuten monet muutkin naiset, tuo ei todistanut mitään.

Vierailija
558/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

metatyö on vain muotisana tavalliselle elämälle ja siihen kuuluviin asioihin mitkä pitää tehdä. Sädekehän kiillotusta vaan.

Vierailija
559/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

metatyö on vain muotisana tavalliselle elämälle ja siihen kuuluviin asioihin mitkä pitää tehdä. Sädekehän kiillotusta vaan.

Tätä se on! Ja tässäkään, kuten niin monessa muussakin asiassa, ei nähdä kuin se oma korvaamaton työ. Että minä vihaan tuollaisia omahyväisiä, itseään jalustalle nostavia ihmisiä. Ovat muuten täällä yliedustettiina, onneksi.

Vierailija
560/608 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka joku voi eritellä vessapaperin ostamisen työksi? Siis työksi ja kuormittavaksi asiaksi. Miten tämä on mahdollista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän