Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Hallelujah esitetään usein häissä?

Vierailija
04.01.2019 |

En oikein ymmärrä miksi (Cohenin) Hallelujah on niin kovin suosittu häissä? Mielestäni kun se kertoo enemmänkin epätoivoisesta ja kadotetusta rakkausesta...vähän sama kuin kastajaisissa laulettaisi hautajaisvirsi.

Osaako joku kertoa miksi tuo kappale soi niin usein häissä? Tai esimerkiksi miksi juuri itse olet valinnut kyseisen kappaleen häihisi?

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mietin kanssa useasti.

Veikkaan syyksi sitä, että melodia on niin "Ihanan kaunis", ja kristilliseen tilaisuuteen sopii tottakai, kun kertosäkeessä on sana "hallelujah"!

Yksi sukupolvi tuntee kappaleen Shrek- elokuvista. Oikeesti jengi ei oo vaan koskaan kuunnellut oikeasti sanoja,  se lienee myös iso syy

Just noin, sillä ei ole uskon eikä pyhyyden kanssa mitään tekemistä. Ihmiset kuulevat vain sen hallujaan. Tyhmää. Hallelujaaa, hallujaaa määä oon päässy naimisiiiin ja vielä kirkossa, hallelujaa! Mää oon voittaja!

XDDD

Vierailija
82/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä esitetään ihan samasta syystä kuin Juicen 15. yötä esitettin virsikirjaan.

Eli ei ymmärretä sanoja. Tiedoksi niille, jotka ei tunne tätä Juicen sanoitusta: Laulu kertoo krapulasta ja huonosta olosta kahden viikon ryyppyputken jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän se sama juttu, kun että jossain vaiheessa häissä oli suosiossa U2:n "One", joka siis kertoo ongelmaisen liiton päättymisestä. Mutta kun siinä lauletaan niin nätillä melodialla "one love, one life", niin sen pitemmälle ei sitten moni vitsikään kuunnella :D. Ja onhan moni tulkinnut Policen "Every breath you take" -kappaleenkin niin ihkuromanttiseksi, vaikka sanoitus kertoo stalekroivasta exästä.

Tuo "every breath you take" on kyllä vähän eri asia. Pelkkä tulkintakysymys, onko kyse stalkkerista vai ihkurakkaudesta. Tuossa sanoituksessa ei ole yhtäkään kohtaa, joka ei sovi yhteen myös sen ihkurakkaustulkinnan kanssa. Se, mitä sanoittaja on alun perin tarkoittanut, ei estä tulkitsemasta eri tavalla. 

No jos ihkurakkaus on sitä, että  vahtii kaikkea, mitä toinen tekee, niin ehkä sitten.

No mitäs sinä sanot siitä aerosmithin "i don't wanna miss a thing" -biisistä? Minä olen tulkinnut sen rakkauslauluksi, mutta ilmeisesti olen ollut hakoteillä. 

Vierailija
84/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän se sama juttu, kun että jossain vaiheessa häissä oli suosiossa U2:n "One", joka siis kertoo ongelmaisen liiton päättymisestä. Mutta kun siinä lauletaan niin nätillä melodialla "one love, one life", niin sen pitemmälle ei sitten moni vitsikään kuunnella :D. Ja onhan moni tulkinnut Policen "Every breath you take" -kappaleenkin niin ihkuromanttiseksi, vaikka sanoitus kertoo stalekroivasta exästä.

Tuo "every breath you take" on kyllä vähän eri asia. Pelkkä tulkintakysymys, onko kyse stalkkerista vai ihkurakkaudesta. Tuossa sanoituksessa ei ole yhtäkään kohtaa, joka ei sovi yhteen myös sen ihkurakkaustulkinnan kanssa. Se, mitä sanoittaja on alun perin tarkoittanut, ei estä tulkitsemasta eri tavalla. 

No jos ihkurakkaus on sitä, että  vahtii kaikkea, mitä toinen tekee, niin ehkä sitten.

Jossain haastattelussa Sting on kertonut, että laulu kertoo tai sen "insipraationa" on ollut opettajaansa pakkomielteisesti rakastunut oppilas.

No niin, eihän tämäkään vastaa ollenkaan tuon laulun sanoja. Eihän oppilas ole mitenkään menettänyt sitä rakkauttaan, jos eivät ole koskaan olleet yhdessäkään. Eli ei näitä tulkintoja nyt ihan näin tiukasti voi sitoa, kun alkuperäistä tarinaakaan ei ole orjallisesti noudatettu. 

Vierailija
85/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Every breath you take

Every move you make

Every bond you break

Every step you take

I'll be watching you

Every single day

Every word you say

Every game you play

Every night you stay

I'll be watching you

Oh can't you see

You belong to me

My poor heart aches

With every step you take

Every move you make

Every vow you break

Every smile you fake

Every claim you stake

I'll be watching you

Since you've gone I been lost without a trace

I dream at night I can only see your face

I look around but it's you I can't replace

I feel so cold and I long for your embrace

I keep crying baby, baby, please

Oh can't you see

You belong to me

My poor heart aches

With every step you take

Every move you make

Every vow you break

Every smile you fake

Every claim you stake

I'll be watching you

Every move you make

Every step you take

I'll be watching you

Miten kukaan voi mieltää kyseessä olevan rakkauslaulu?! Kun ihan selvästi laulun nainen elää omasta tahdostaan elämäänsä ilman tuota "sanoittajaa", joka kärsii särkyneestä sydämestä eikä pääse omassa elämässään pakkomielteensä vuoksi eteenpäin. Sanoissa on myös havaittavissa passiivista vihaa ja turhautuneisuutta pakkomiellettä kohtaan, jota syyttää toisten harhaan johtamisesta, pelailusta ja manipuloinnista. Eli kuulostaa juurikin henkilöltä, jonka yksipuolinen rakkaus on ajanut hulluuden partaalle.

Vierailija
86/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Every breath you take

Every move you make

Every bond you break

Every step you take

I'll be watching you

Every single day

Every word you say

Every game you play
Every night you stay

I'll be watching you

Oh can't you see

You belong to me

My poor heart aches

With every step you take

Every move you make

Every vow you break

Every smile you fake

Every claim you stake

I'll be watching you

Oh can't you see

You belong to me

My poor heart aches

With every step you take

Every move you make

Every vow you break

Every smile you fake

Every claim you stake

I'll be watching you

Every move you make

Every step you take

I'll be watching you

Miten kukaan voi mieltää kyseessä olevan rakkauslaulu?! Kun ihan selvästi laulun nainen elää omasta tahdostaan elämäänsä ilman tuota "sanoittajaa", joka kärsii särkyneestä sydämestä eikä pääse omassa elämässään pakkomielteensä vuoksi eteenpäin. Sanoissa on myös havaittavissa passiivista vihaa ja turhautuneisuutta pakkomiellettä kohtaan, jota syyttää toisten harhaan johtamisesta, pelailusta ja manipuloinnista. Eli kuulostaa juurikin henkilöltä, jonka yksipuolinen rakkaus on ajanut hulluuden partaalle.

Huoh, sinä taidat nyt olla esimerkki ihmisestä, joka ei lue paljon ja jolla kielitaito (paitsi englannin myös suomen) on jäänyt hyvin alkeelliselle tasolle, joten et ymmärrä vivahteita, etkä edes ihan kirjaimellista, suoraa merkitystä, vaan teet jonkun tikku-ukkoversion tekstin sisällöstä ja päättelet sen perusteella, mitä siinä sanotaan.

Tuo "every night you stay" viitaa siihen, että kaveri kyttää jokaista hetkeä, jolloin exä ei vietä yötä yksin kotonaan, vaan on joko uuden poikaystävän tai kyseisen stalkkerin kuviteleman uuden poikaystävän seurassa. Ja tuo loppu tummentamasi kertoo kyllä "rakkaudesta" eli sairaaloista ja yksipuolisesta, pakkomielteisestä rakkaudesta, jossa tuo stalkkeri on vakuuttunut, että exä on hänen unelmiensa nainen ja kuuluu hänelle, joten ei jätä tätä rauhaan, vaan kuvittelee, että saa stalkkauskellaan sen toisen "tulemaan järkiinsä " ja ymmärtämään, miten he kuuluvat yhteen.

Vierailija
87/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne ihmiset on wt:teitä

Vierailija
88/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten lempiaihe: tulkita toisen sanomisia omasta näkökulmastaan ja pitää sitä totuutena.

Vierailija
89/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Every breath you take

Every move you make

Every bond you break

Every step you take

I'll be watching you

Every single day

Every word you say

Every game you play
Every night you stay

I'll be watching you

Oh can't you see

You belong to me

My poor heart aches

With every step you take

Every move you make

Every vow you break

Every smile you fake

Every claim you stake

I'll be watching you

Oh can't you see

You belong to me

My poor heart aches

With every step you take

Every move you make

Every vow you break

Every smile you fake

Every claim you stake

I'll be watching you

Every move you make

Every step you take

I'll be watching you

Huoh, sinä taidat nyt olla esimerkki ihmisestä, joka ei lue paljon ja jolla kielitaito (paitsi englannin myös suomen) on jäänyt hyvin alkeelliselle tasolle, joten et ymmärrä vivahteita, etkä edes ihan kirjaimellista, suoraa merkitystä, vaan teet jonkun tikku-ukkoversion tekstin sisällöstä ja päättelet sen perusteella, mitä siinä sanotaan.

Tuo "every night you stay" viitaa siihen, että kaveri kyttää jokaista hetkeä, jolloin exä ei vietä yötä yksin kotonaan, vaan on joko uuden poikaystävän tai kyseisen stalkkerin kuviteleman uuden poikaystävän seurassa. Ja tuo loppu tummentamasi kertoo kyllä "rakkaudesta" eli sairaaloista ja yksipuolisesta, pakkomielteisestä rakkaudesta, jossa tuo stalkkeri on vakuuttunut, että exä on hänen unelmiensa nainen ja kuuluu hänelle, joten ei jätä tätä rauhaan, vaan kuvittelee, että saa stalkkauskellaan sen toisen "tulemaan järkiinsä " ja ymmärtämään, miten he kuuluvat yhteen.

Ja mitenköhän muutoin sitten olit oikein ajatellut mun ymmärtäneen tuon "every night you stay" kohdan? :D

Mun mielestä laulussa ei kylläkään käy mitenkään ilmi että nainen olisi miehen exä, vaan mies on esimerkiksi voinut kuvitella päässään heidän olevan jotain enemmän, kuin nainen on koskaan ymmärtänyt heidän olevan. Niinkuin leffoissa on monesti asetelma hullusta miehestä joka käy kuumana johonkin naiseen, joka on tälle ystävällinen ja tietämättään ruokkii miehen pakkomiellettä ja saattaa näin käytöksellään saada tämän jopa olettamaan heidän ottaneen edistysaskeleita parisuhteessa, jossa nainen ei edes tajua olevansa. Eikä tietysti olekaan...mutta kun tän psykon fantasioissa.

Vierailija
90/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko laittaa Hallelujahin sanat suomeksi?

Ei ole suora käännös, mutta näin Hector:

Oon raamattuni mä lukenut, se on mua joskus tukenut

Mut tullutkaan en siitä hurskaammaksi

Olen pettänyt, olen ryöstänyt, mut laulun kuulen yöstä nyt

Niin hiljaisen ja pienen, halleluja

Halleluja, halleluja, halleluja, halleluja

Sä selasit horoskooppejas, kelasit muodikkaasti mantrojas

Ja sun sitaateilla kai oli hyvä flaksi

Sitten kahlittiin sut keittiöön, kun sitouduit siihen heittiöön

Ja huuliltas soi pelokas halleluja

Oon täällä ollut kai ennenkin, siis ennen kuin sinut tapasin

Sä luulit kai mua paljon viisaammaksi

Me seurattiin kahta ohjelmaa, oli toinen taivas ja toinen maa

Ja me vaivoin hengitettiin, halleluja

Oli aika jolloin me epäiltiin, alas pilvetkin me revittiin

Eikä taivas muuttunutkaan kirkkaammaksi

Mutta muistat kai kun me suudeltiin ja kuuta mukaamme huudeltiin

Soi kaikkialla kaunein halleluja

On jossain tuolla kai Jumala, jos on, se on niin kaukana

Ja se tuntuu muuttavan vain kauemmaksi

Se ei kuule lasten huutoja, eikä tuskaa missään lopeta

Jää vain kylmä, murskaantunut halleluja

Vierailija
91/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea versioita ja virityksiä enkä väittelyä mitä joku kuvittelee Every Breath You Take mahdollisesti kertovan.

Sting later said he was disconcerted by how many people think the song is more positive than it is. He insists it's about the obsession with a lost lover, and the jealousy and surveillance that follow.

When asked why he appears angry in the music video Sting told BBC Radio 2, "I think the song is very, very sinister and ugly and people have actually misinterpreted it as being a gentle little love song, when it's quite the opposite."

Vierailija
92/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä erittäin suora ja tarkotuksellaankin tökerö käännös Hallelujah-kappaleesta, :

Kuulin että oli salainen kuoro, jota David soitti ja se miellytti  Jumalaa.

Mutta sinä et taida välittää musikista, ethän?

Mutta se menee jotenkin näin:

Neljäs ja viides, pieni pudotus ja iso nosto

Hämmentynyt kuningas säveltää Hallelujah

Uskosi oli vahva, mutta tarvitsit todisteen.

Näit hänet kylpemässä katolla

hänen kauneutensa ja kuun valo kukistivat sinut

Hän sitoi sinut keittiön tuoliin

ja hän rikkoi kruunusi ja leikkasi hiuksesi.

Ja huuliltasi hän pakotti(?) hallelujah

Mutta beibi olen ollut täällä ennekin

olen nähnyt tämän huoneen ja kävellyt tällä lattialla

tiedäthän, asuin yksin ennenkuin tunsin sinut.

Olen nähnyt sinun lippusi marmorikaaressa

Ja rakkaus ei ole voitonmarssi

se on kylmä ja rikkinäinen Hallelujah (ylistys)

Oli aika kun annoit minun tietää

mitä pinnan alla tapahtui

mutta nyt et koskaan näytä sitä, eikö niin?

Mutta muistatko kun muutin sinut/muutin sisällesi/muutin sinut sisään

ja pyhä kyyhky muutti myös.

ja jokainen henkäys jonka vedimme oli hallelujah

Voi olla että on olemassa taivaallinen Jumala

mutta kaikki mitä olen koskaan oppinut rakkaudesta

on kuinka ampua(kuvainnollisesti) jotakuta joka paljastaa sinut

Eikä se ole itku jonka kuulet yössä

ei joku joka on nähnyt valon

se on kylmä ja se on särkynyt hallelujah

Vierailija
93/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä erittäin suora ja tarkotuksellaankin tökerö käännös Hallelujah-kappaleesta, :

Kuulin että oli salainen kuoro, jota David soitti ja se miellytti  Jumalaa.

Mutta sinä et taida välittää musikista, ethän?

Mutta se menee jotenkin näin:

Neljäs ja viides, pieni pudotus ja iso nosto

Hämmentynyt kuningas säveltää Hallelujah

Uskosi oli vahva, mutta tarvitsit todisteen.

Näit hänet kylpemässä katolla

hänen kauneutensa ja kuun valo kukistivat sinut

Hän sitoi sinut keittiön tuoliin

ja hän rikkoi kruunusi ja leikkasi hiuksesi.

Ja huuliltasi hän pakotti(?) hallelujah

Mutta beibi olen ollut täällä ennekin

olen nähnyt tämän huoneen ja kävellyt tällä lattialla

tiedäthän, asuin yksin ennenkuin tunsin sinut.

Olen nähnyt sinun lippusi marmorikaaressa

Ja rakkaus ei ole voitonmarssi

se on kylmä ja rikkinäinen Hallelujah (ylistys)

Oli aika kun annoit minun tietää

mitä pinnan alla tapahtui

mutta nyt et koskaan näytä sitä, eikö niin?

Mutta muistatko kun muutin sinut/muutin sisällesi/muutin sinut sisään

ja pyhä kyyhky muutti myös.

ja jokainen henkäys jonka vedimme oli hallelujah

Voi olla että on olemassa taivaallinen Jumala

mutta kaikki mitä olen koskaan oppinut rakkaudesta

on kuinka ampua(kuvainnollisesti) jotakuta joka paljastaa sinut

Eikä se ole itku jonka kuulet yössä

ei joku joka on nähnyt valon

se on kylmä ja se on särkynyt hallelujah

No voi kökkö, en tiedä miksi meni tuolla tavalla yhteen pötköön koko teksti :(

Vierailija
95/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveä kappale, joka ei sovi hyvin oikein minnekään. Paitsi ehkä tyyliin wtc iskujen uhrien haudoille yms.

Vierailija
96/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallelujah on laulu siitä miten rakkaus repii rikki yhä uudelleen ja uudelleen jättäen vuotavat haavat jälkeensä, mutta miten ihminen nöyrtyy sen edessä toteuttaakseen jumalan tahtoa (eihän rakkautta voi järkeillä) tai mitä tahansa korkeampaa voimaa rakkauden tehdessä meistä heikkoja ja haavoittuvaisia, mutta myös vahvempia ja parempia ihmisiä. "Tapahtukoon sinun tahtosi, minä otan vastaan sen mitä annetaan...nöyrin kiitos, hallelujah!"

Omiin häihin en missään tapauksessa kyseistä laulua valitsisi, sillä naimisiin menohan on kuin lupaus kestää yhdessä kaikki koettelemukset, laulun viimeisessä eli seitsämännessä säkeistössä viitataan siihen miten mikään ei ollut tarpeeksi pelastamaan kahden ihmisen välistä liittoa, Mutta liitto Jumalaan säilyi.

Vierailija
97/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea versioita ja virityksiä enkä väittelyä mitä joku kuvittelee Every Breath You Take mahdollisesti kertovan.

Sting later said he was disconcerted by how many people think the song is more positive than it is. He insists it's about the obsession with a lost lover, and the jealousy and surveillance that follow.

When asked why he appears angry in the music video Sting told BBC Radio 2, "I think the song is very, very sinister and ugly and people have actually misinterpreted it as being a gentle little love song, when it's quite the opposite."

En ole varma muistaako kukaan muu tämmösiä 1990-luvulla suosittuja räppäreitä kuin P. Diddy ja Notorious BIG, mutta jälkimmäinen kuoli ammuskelussa ja edellinen sämpläsi Every breath-biisiä muistokappaleeksi. Silloin Stingiä ei näyttänyt vaivaavan että biisi kertoo oikeasti syntisestä stalkkerista:

Vierailija
98/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole varma muistaako kukaan muu tämmösiä 1990-luvulla suosittuja räppäreitä kuin P. Diddy ja Notorious BIG, mutta jälkimmäinen kuoli ammuskelussa ja edellinen sämpläsi Every breath-biisiä muistokappaleeksi. Silloin Stingiä ei näyttänyt vaivaavan että biisi kertoo oikeasti syntisestä stalkkerista:

Joo muistan, oli kylläkin tuohon aikaan vielä Puff Daddy ja biisiin oli muutettu sanat ja nimi oli I'll be missing you, toinen esittäjistä oli Faith Evans Biggien vaimo. Eikös Biggie kuollut jokseenkin hämärissä (jengi)olosuhteissa, joten ties vaikka olisi jokin piilomerkitys tuolla biisivalinnalla esim. vastapuolelle varoitus tms.

Vierailija
99/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallelujah päinvastoin sopii häihin loistavasti. Siitä tulee heti mukavan realistinen olo eikä tihku yltiöoptimistista romantiikkaakaan tuo kipale. Tuskaa ja kärsimystä kun on varmasti kaikille tarjolla, onnen ja ikuisen rakkauden kanssa on vähän niin ja näin.

Vierailija
100/102 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ehkä Stingiä ei asia vaivaa tämän vuoksi. However, Puff Daddy never asked permission from Sting for the sample, which would have probably allowed him to pay out just 25 percent of the publishing royalties. Instead, due to copyright law, Sting was able to lay claim to 100 percent of them. The track sold seven million copies and won a Grammy for Best Rap Performance by a Duo or Group. It’s safe to say that Sting never has to work again if he doesn’t want to. On top of all his income from touring and his incredibly popular back catalog, he earns $730,000 a year — $2,000 a day — in royalties from only one song, ‘Every Breath You Take.’

Videossa Sting on etualalla lievästi vaivaantuneen näköisenä ja takana veivaa Puff Daddy koikkelehtien vainajan kunniaksi mm. hyräilee vahvan tulkinnan "ei voida enää mennä ostelemaan uusia vaatteita". Mitäpä luulet, kopiointi ilman lupaa ja omaperäinen käsitys laulun tekstin sanomasta, sanoisiko Sting pari valittua sanaa vai käyttäisikö paikan kun sellainen tarjotaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi