Järkyttävä tuo Helsingin asuntotilanne
Moisista asunnonnysistä kalliit vuokrat...
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/12ea2970-a0ee-4fec-81ef-d8e…
Vaikka osa siistejäkin.
Välillä sitä ajattelee, että Helsingistä voisi löytyä mies vanhemmallekin naiselle, ja vois uskaltaa kokeilla nettideittejä, pikkukaupungissa kun ei kehtaa. Mutta täällä sentäs saa palkalla ostettua asumisen ja ruuan.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Tampere alkaa olla kohta samoissa, kaikki uudet koirankopit ovat jotain 700-800 euron hujakoilla keskustassa. Ovat vielä rumiakin.
Miksi täytyy muuttaa ydinkeskustan meluun niihin kalliisiin itsemurhayksiöihin?
Asun Tampereen länsipuolella tilavassa kaksiossa, jossa on oma sauna ja piha. Hintaa 700e/kk. Keskustaan 15min autoĺla.
Vierailija kirjoitti:
Ei pääkaupunkiseudulla ole varaa asua kuin todella varakkaiden ihmisten sekä niiden, joiden asuminen maksetaan kokonaan yhteisistä verorahoista. He ovat näitä kunniavieraitamme. Mitenköhän kauan suomalaiset jaksaa katsoa tätä meininkiä, iskuisuuuksiin ei voi jatkua.
No kyllä minä asun Helsingissä 2600e kuukausipalkalla. Ja säästöönkin jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta on ihan oma valinta asua Helsingissä. Jos hyväksyy 15 minuutin työmatkan, voi huomattavasti edullisemmin asua vaikka Tikkurilassa.
No ei voi. Tikkurila on kanta-Helsingin jälkeen pk-seudun kalleimpia alueita, syynä loistava sijainti ja yhteydet.
Huomattavasti edullisemmin pääsee asumaan vasta 30km päässä kantakaupungista eli Kerava/Tuusula/Järvenpää suunnilla.
Tikkurila yksiö 695 e/kk, Kamppi 980 e/kk.
Enpä ole koskaan ajatellut, että 695 ja 980 ovat yhtä suuria lukuja.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla on paremmat palkat kuin muualla Suomessa. Olen järkyttynyt siitä miten huonoa palkkaa kollegat saa muualla Suomessa, jotain 2200e/kk tai 2300e/kk kun itse saa 2700-2800e kuussa.
Valtiolla ei kyllä kaikilla aloilla saa todellakaan. Sinänsä ikävää, koska valtio on myös keskittänyt juuri pk-seudulle joitain sellaisia tehtäviä, joita ei tehdä missään muualla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla on paremmat palkat kuin muualla Suomessa. Olen järkyttynyt siitä miten huonoa palkkaa kollegat saa muualla Suomessa, jotain 2200e/kk tai 2300e/kk kun itse saa 2700-2800e kuussa.
Näin on. Kyllä pääkaupunkiseudulla saa palkkaa vähintään pari-kolmesataa enemmän kuin muualla Suomessa. Eli sinänsä ei välttämättä ole edes järkevää muuttaa esim. Helsingistä Tampereelle. Vuokra laskee, mutta palkkakin laskee.
Vierailija kirjoitti:
Joo, pk-seudulla maksaa koirankopin kokoiset talot jotain 600-700e/kk. Siis niin pienet asunnot että hyvä kun itse mahdut sisälle. Siitä sitten maksat tommosta vuokraa. Jotkut kaksiot täällä maksaa jopa 900e/kk, eikä tarvi olla edes uusi asunto. Vuokrat nousevat kokoajan. Toisaalta tänne tulee niin paljon porukkaa ja täällä on jo nyt iso asuntopula, että sinänsä en ihmettele yhtään.
900 e kaksio on halpa Helsingissä. Katsopa jostain Oikotieltä vaikka, montako löydät 900:lla. Varmasti jotain, mutta toinen kysymys onkin sitten mistä. Saattavat olla niin kaukana keskustasta, että sama olisi asua vaikka Hyvinkäällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pääkaupunkiseudulla ole varaa asua kuin todella varakkaiden ihmisten sekä niiden, joiden asuminen maksetaan kokonaan yhteisistä verorahoista. He ovat näitä kunniavieraitamme. Mitenköhän kauan suomalaiset jaksaa katsoa tätä meininkiä, iskuisuuuksiin ei voi jatkua.
Suuri asukasryhmä on kyllä opiskelijat. Ihan suomalaisia pääosin. Tuskin ovat erityisen varakkaita, mutta pärjäävät opintolainalla ja töillä koulun ohella.
Jokaiseen asiaan pitää ma.mu-kortti vetää mukaan. Säälittävää vinkumista ilman faktapohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole koskaan ajatellut olevani todella varakas, vaikka asun Etu-Töölössä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja ja maksan oman yksiöni kantakaupungissa ihan itse, enkä saa asumistukia. Olen hyväksynyt sen, että asumismenot ovat korkeat suhteessa palkkaani, mutta haluan asua kantakaupungissa ja nimenomaan Helsingissä. Minnekään kehyskuntiin en ole lähdössä kirveelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere alkaa olla kohta samoissa, kaikki uudet koirankopit ovat jotain 700-800 euron hujakoilla keskustassa. Ovat vielä rumiakin.
Miksi täytyy muuttaa ydinkeskustan meluun niihin kalliisiin itsemurhayksiöihin?
Asun Tampereen länsipuolella tilavassa kaksiossa, jossa on oma sauna ja piha. Hintaa 700e/kk. Keskustaan 15min autoĺla.
No kato kun se on niin pirun urpaania ja viherkokoomuksen haave.... Vaikka Tre on kyllä kaukana urpaanista menosta.
Missä päin länsipuolelle Treella olisi kivoja kämppiä? Missä päin sun on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Kyllä pääkaupunkiseudulla saa palkkaa vähintään pari-kolmesataa enemmän kuin muualla Suomessa. Eli sinänsä ei välttämättä ole edes järkevää muuttaa esim. Helsingistä Tampereelle. Vuokra laskee, mutta palkkakin laskee.
Mun alalla saa 200-500 e vähemmän palkkaa pk-seudulla kuin muualla Suomessa, koska kaikki haluavat asua täällä. Vaihdoin miehen vuoksi asumaan Helsinkiin vähän kauempaa, munkin palkka laski 300 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta on ihan oma valinta asua Helsingissä. Jos hyväksyy 15 minuutin työmatkan, voi huomattavasti edullisemmin asua vaikka Tikkurilassa.
No ei voi. Tikkurila on kanta-Helsingin jälkeen pk-seudun kalleimpia alueita, syynä loistava sijainti ja yhteydet.
Huomattavasti edullisemmin pääsee asumaan vasta 30km päässä kantakaupungista eli Kerava/Tuusula/Järvenpää suunnilla.
Otit sitten vertailukohteeksi Kampin? 😂 Hah hah. Sinulle siis Kamppi=Helsinki? Helsingissä löytyy aika paljon halvempia alueita kuin Kamppi. Lisäksi tuo 695e ei todellakaan ole normaali vuokra Tikkurilassa. Tikkurilan normaaleiden, hyvien asuntojen vuokrat huitelee 820-900e/kk kohdilla ja voi mennä ylikin. Tossa 695e/kk kämpässä on varmasti paljon pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun alalla saa 200-500 e vähemmän palkkaa pk-seudulla kuin muualla Suomessa, koska kaikki haluavat asua täällä. Vaihdoin miehen vuoksi asumaan Helsinkiin vähän kauempaa, munkin palkka laski 300 e.
Hoitoalalla tienaa paljon paremmin pk-seudulla.
Asun yksiössä Helsingin keskustassa, maksan tästä 171 e/kk. En nyt erityisen kalliina pidä, mutta jokainenhan tietty itse määrittää sen, mihin on varaa.
Toisaalta Hki on kyllä ainoa paikka missä on kulttuuria, sivistystä, miehiä, menoa ja meininkiä että kyllä siitä jotain maksaakin. Monet sitten lähtevät jonnekin Tampereelle ja pettyvät kun on ihan eri meno ja aika maalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai siellä on kalliit vuokrat kun on asuntopula! Camoon! Ihme ettei ole vieläkin kalliimmat! Kova asuntopula ja porukkaa kyllä riittää hinnalla millä hyvänsä. Tottakai vuokria nostetaan kun asunnot saadaan silti vuokralle, oli vuokra mitä hyvänsä.
Ei se oikein selitä asiaa, koska pk-seudulla on nykyään aika paljon tarjontaa asunnoista.
Ja jos tarjonta muuttuu ylitarjonnaksi ja siten hintojen tulisi vuokranantajien & grynderien itsensäkin kannattaman markkinatalousopin mukaisesti kääntyä laskuun, "tervehdytetään" asuntomarkkinat Savonlinnan tyyliin eli puretaan riittävästi vanhoja taloja valtiolta rahallista tukea & lainojen anteeksiantoa vaatien, jotta tarjonta saadaan taas pienemmäksi kuin kysyntä ja hinnat pidettyä ennallaan tai jopa isompina. Katsokaas kun asuntosijoituksessa ei voi olla yhden yhtä riskiä, vaan sen tulee olla aina ja kaikissa tilanteissa pelkkää voittoa tuottavaa toimintaa, viimekädessä vaikka valtion tuella.
Rahaa tehdään surutta ihmisten perustarpeilla ja tehdään vielä keinotekoisesti niistä pulaa, jotta voi nyhtää vielä isompia tuottoja ahneuden kiilto silmissä. Sähkön, asumisen ja ruo'an hinta vain nousee, kun osakkeenomistajille on tehtävä rahaa.
Se tässä maailmassa nykyään mättää, jokainen jätti nyhtää miljardivoittoja ihmisten selkänahasta, jos näiden tuotteiden hinta menisi työntekijöille ja palveluiden tarjoajille, ihmisillä olisi parempi olla.
Duunareille enemmän liksaa, he sen työn tekevät, eivät palleilla istuvat diilerit. Ja muka hinnat nousisi jos saisi enemmän liksaa, pöh, jos se rahamäärä otetaan pois osakkeiden omistajien taskusta, se ei vaikuta liikkuvaan rahamäärään millään tavalla.
Mutta näinhän ei tule käymään, koska firman omistajat eivät saisikaan lihavaa rahapussiaan, ja kuka nyt kintuilleen kusee vapaaehtoisesti. Vaihtoehto on boikotoida jättejä, olla käyttämättä tuotteita ja tekemättä töitä riistäjille, tämä taas on usein kuluttajalle vaikeaa tai mahdotonta. Joten piiri pieni pyörii, kunnes tapahtuu romahdus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otit sitten vertailukohteeksi Kampin? 😂 Hah hah. Sinulle siis Kamppi=Helsinki? Helsingissä löytyy aika paljon halvempia alueita kuin Kamppi. Lisäksi tuo 695e ei todellakaan ole normaali vuokra Tikkurilassa. Tikkurilan normaaleiden, hyvien asuntojen vuokrat huitelee 820-900e/kk kohdilla ja voi mennä ylikin. Tossa 695e/kk kämpässä on varmasti paljon pielessä.
Ai Kamppi ei ole kanta-Helsingissä? Siihenhän tässä nyt piti edellisen viestittelijän mukaan verrata.
No jos sinusta Tikkurilan normaalivuokra on sen 820 - 900 e/kk, niin otetaan sitten vertailukohdaksi vähemmän kantakaupunkimainen Ullanlinna, jossa vuokrat ovat 1200 - 2500 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksiössä Helsingin keskustassa, maksan tästä 171 e/kk. En nyt erityisen kalliina pidä, mutta jokainenhan tietty itse määrittää sen, mihin on varaa.
Itsehän maksan vuokran luonnossa.
Eikös Tiksi ole kehä 3 ulkopuolella? On se😂