Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävä tuo Helsingin asuntotilanne

Vierailija
03.01.2019 |

Moisista asunnonnysistä kalliit vuokrat...
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/12ea2970-a0ee-4fec-81ef-d8e…
Vaikka osa siistejäkin.
Välillä sitä ajattelee, että Helsingistä voisi löytyä mies vanhemmallekin naiselle, ja vois uskaltaa kokeilla nettideittejä, pikkukaupungissa kun ei kehtaa. Mutta täällä sentäs saa palkalla ostettua asumisen ja ruuan.

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen melko nuori (alle 30) ja asunut liki kymmenen vuotta vuokralla Helsingissä. Laskin, että olen käyttänyt elämäni aikana vuokriin jo liki 100 000 euroa. Viimeisin vuokra-asuntoni oli Helsingin kaupungin asunto (joka siis on vapaisiin markkinoihin verrattuna halpa) ja maksoin 55-neliöisestä kaksiosta noin 900 euroa kuussa.

Onneksi itse pääsin ulos vuokrahelvetistä ja sain ostettua ihan Helsingin rajan tuntumasta pienen kaksion, josta nyt maksan asumiskuluja noin 700 euroa kuussa. Monta kertaa tuli mietittyä, että jos en olisi saanut lainalle vaadittavaa omaosuutta (mikä se oikea termi olikaan) isäni kautta, maksaisin varmasti vuokraa loppuikäni. Mistä ihmeestä sitä normaalituloinen ihminen säästää asuntolainan käsirahaa jos asumiseen palaa joka kuukausi liki tonni?

Vierailija
102/110 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin Helsingissä Alppilassa ja Hakaniemessä 12 vuotta sitten. Tuolloin Alppilan 24 neliössä vuokra oli 500€/kk, Hakaniemen 56neliössä 800€/kk. Nykyään Hakaniemessä samasta talosta saa maksaa samankokoisesta jugendtalossa olevasta kämpästä ainakin 1100-1400€/kk. Nyt asutaan 100km Helsingistä uudehkossa paritalossa, 100 neliötä ja 750€/kk kustannukset. Mutta toisaalta, jos on koko elämänsä Helsinkiin rakentanut, ei auta itku asuntomarkkinoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki haluaa Helsinkiin. Silloin kun vielä etsin itselleni vuokrakämppää täältä niin kaikki asuntonäytöt oli aina ihan tupaten täynnä porukkaa. Ihan tungosta oli, oli vuokra mitä tahansa, sijainti mitä tahansa ja kämppä millainen tahansa. Helsingissä on yksinkertaisesti varaa pitää vuokrat korkealla, koska vuokralaisia löytyy! Ja Helsingissä on asuntopula, täällä pitäisi alkaa rakentamaan ylöspäin. Helsingissä on puhuttu esim. Malmin kentän ja Kansallispuiston rakentamisesta asunnoiksi, aivan järkyttävää. Toivottavasti Vuokrat nousee entistä enemmän ja onneksi niin käykin. Ei täällä ole asuntoja eikä paikkoja mihin rakentaa!

Miksi kaikki haluaa sinne Helsinkiin? Siksi, kun kaikki muutkin?

En vain ymmärrä mitä iloa on asua kuin sillit purkissa, maksaa järkyttävää vuokraa, ikuiset liikenneruuhkat, jonot joka paikkaan, paljon ihmisiä = paljon rikollisuutta ym. Ei tule hyviä puolia mieleen.

Isoja kaupunkeja on muuallakin, joissa on kyllä työpaikkoja, elämää, tapahtumia ja kulttuuria.

Tuleeko sinulle yllätyksenä, että toiset tykkäävät eri asioista? Itse maaseutukaupungissa asuneena en voisi ikinä kuvitella muuttavani sellaiseen takaisin. Kaikki on kuollut pystyyn ja muutenkin siellä on ikävä kyttäämisen ja junttiuden ilmapiiri. Ne kulttuuritapahtumatkin ovat pelkkä vitsi. Se ei sopinut minulle, mutta ymmärrän jos jollekin sopii. Siksi on valinnanvapaus ja minä olen valinnut Helsingin, jota rakastan.

Ei tule, sinä aiemmassa kommentissasi sanoit, että "kaikki haluaa Helsinkiin". Ihmettelin vain minkä takia.

Olen itse myös pikkukaupungista (15 000 asukasta), allekirjoitan tuon kyttäämisen, kaikki luulevat tietävänsä asioistasi kaiken. Kuollut paikka oli myös. Siksi muutinkin isoon kaupunkiin, ei tosin ole Helsinki.

Elämä on laadukasta myös esim. Oulussa, Turussa, Tampereella ja Jyväskylässä, jossa säästyneillä vuokrarahoilla voi ostaa itselleen vaikka palveluja tai laadukkaampia vaatteita. Helsinkiin pääsee halutessaan käymään. Muutan Helsinkiin vain jos pääsen kansanedustajaksi.

Mistä sinä niitä ”laadukkaampia vaatteita” esim. Oulussa ostat? Ai niin, Zalandosta :-D. Ja mitä ihmeen palveluja? Ai niin, Prismasta tullessa voi käydä ABC:llä syömässä ja lapset saa vielä kivat Apsi-apina-tarratkin. No, meillä Töölössäpä on ihan vaattureita, joilla voi teettää omilla kaavoillaan ja mittojensa mukaan. Jotta on päälle pantavaa, kun kävelee (huom! kävelee) oopperaan, tai vaikkapa Lyoniin syömään ihan ex tempore.

Toivottavasti et ole tosissasi. Eiköhän me ihmiset olla ihan yhtä arvokkaita, asuttiinpa sitten Oulussa, Helsingissä, tai peräseinäjoella. Ei kaikkien ihmisten kiinnostuksen kohteita ole ooppera, Lyon, vaatteet jne. Mä ainakin olen onnellinen maaseutulainen yli kymmenen Helsingin keskustassa vietetyn vuoden jälkeen. Kyllä elämää on muuallakin, ei tosin ehkä yhtä hyviä fine dining-ravintoloita tai kulttuurimenoja, mutta kaikkia ei ne edes kiinnosta.

Vierailija
104/110 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumiseen on laskettava kaikki elämisen kulut. Pääkaupunkiseudulla ruoka on halvempaa kuin maaseudulla. Lasten koulutusmahdollisuudet ovat käden ulottuvilla yliopistoja myöden. Matkustaminen ulkomaille yksinkertaista, satamat ja lentoasema vieressä. Ei ylimääräisiä hotellimajoituksia eikä matkakuluja. Terveysasemat ja sairaalat lähellä. Ei tarvita välttämättä autoa, mikä maalla on lähes pakko olla. Ei se vuokra Helsingissä ole niin pöyristyttävä, kun elämiseen menee muuten vähemmän ja auton kuluessa säästää ainakin 200 euroa kuussa. Helsingissä on töitä. Tytär on Helsingin yliopistossa, asuu kotona, tekee viikonloppuisin töitä ja on opiskeluaikana säästänyt hyvän pesämunan, kun maalaisnuoret ovat samanaikaisesti velkaantunut merkittävästi jo opiskeluaikanaan. Myös veroäyri on pienissä kunnissa korkea. Elämä on muutakin kuin asuminen.

Jaa, eli Tampere, Turku jne. ovat "maaseutua", missä tarvitsee autoa ja palvelut ovat kymmenien kilometrien päässä? Ulkomailla suuressa kaupungissa asuvana entisenä maalaisena en haluaisi tuomita helsinkiläisiä, mutta ihan käsittämätöntä shaibaa näkee juuri Helsinki-fanien näppäimiltä tulevan. Hirveän myrkyllinen ilmapiiri siellä Helsingissä kai sitten. 

Kirjoitin maaseudusta, en Turusta enkä Tampereesta. Vertailukohtana Helsinki , jossa asun ja josta on käytännön kokemusta. Puhdas matematiikka ei ole kenenkään puolella tai ketään vastaan.

Vierailija
105/110 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Helsingin asuntotilanne ole missään vaiheessa ollut hyvä.

Kun minä ja kaverini pk-seudulla muutettiin pois kotoa (siitä on kohta 20 vuotta), vuokrataso oli silloisiinkin hintoihin nähden korkea. Kaverit muuttivat ensin soluasuntoihin, itse taas muutin vasta yli 20-vuotiaana pienenpieneen yksiöön kantakaupungissa. Myin työkseni hampurilaisia, joten palkka oli niin pieni, että piti laskeskella, kuinka rahat riittää maksella vuokraa ja se viivästytti ainakin minun kotoa muuttamistani. Eli ei missään tapauksessa sen helpompi tilanne kuin nytkään. Asuminen on pysynyt kalliina koko ajan.

Vierailija
106/110 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ratkaissut tämän problematiikan poimimalla rusinat pullasta. Meillä on 2006 valmistununeen paritalon puolikas, 115 neliötä. Maksoimme siitä 170000 euroa. Kuukausittainen lainanlyhennys ei ole kovinkaan paha. Peruspalvelut, kuten päivähoito, ruokakaupat ym. ovat lähellä. Totta, Oulun palvelut eivät pärjää Helsingille, mutta onneksi Stadissa pääsee käymään noin kerran kuussa työreissuilla, jolloin voi käydä duunien jälkeen vaikka teetättämässä pitkät kalsarit tuolla edellä mainitulla Töölön vaatturilla, samalla urbaanista city-ilmapiiristä nauttien. Tämä toimii meidän taloudessa, ymmärrän myös että kaikki eivät halua elää näin. Osa viihtyy Kalliossa 12 neliön kerrostalopöksässä, toisten pitää päästä Pudasjärvelle lahoon omakotimörskään, jossa on sadan hehtaarin tontti, eikä naapureita.

Vierailija
107/110 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rapen vaimo Ritu kirjoitti:

Itse olen ratkaissut tämän problematiikan poimimalla rusinat pullasta. Meillä on 2006 valmistununeen paritalon puolikas, 115 neliötä. Maksoimme siitä 170000 euroa. Kuukausittainen lainanlyhennys ei ole kovinkaan paha. Peruspalvelut, kuten päivähoito, ruokakaupat ym. ovat lähellä. Totta, Oulun palvelut eivät pärjää Helsingille, mutta onneksi Stadissa pääsee käymään noin kerran kuussa työreissuilla, jolloin voi käydä duunien jälkeen vaikka teetättämässä pitkät kalsarit tuolla edellä mainitulla Töölön vaatturilla, samalla urbaanista city-ilmapiiristä nauttien. Tämä toimii meidän taloudessa, ymmärrän myös että kaikki eivät halua elää näin. Osa viihtyy Kalliossa 12 neliön kerrostalopöksässä, toisten pitää päästä Pudasjärvelle lahoon omakotimörskään, jossa on sadan hehtaarin tontti, eikä naapureita.

Just näin! Mutta veikkaan, että ne Oulun tokmanninta ostetut black horset lämmittää ihan yhtä lailla, kun ne Töölön vaatturin tekemät jörsärit 😉

Vierailija
108/110 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki haluaa Helsinkiin. Silloin kun vielä etsin itselleni vuokrakämppää täältä niin kaikki asuntonäytöt oli aina ihan tupaten täynnä porukkaa. Ihan tungosta oli, oli vuokra mitä tahansa, sijainti mitä tahansa ja kämppä millainen tahansa. Helsingissä on yksinkertaisesti varaa pitää vuokrat korkealla, koska vuokralaisia löytyy! Ja Helsingissä on asuntopula, täällä pitäisi alkaa rakentamaan ylöspäin. Helsingissä on puhuttu esim. Malmin kentän ja Kansallispuiston rakentamisesta asunnoiksi, aivan järkyttävää. Toivottavasti Vuokrat nousee entistä enemmän ja onneksi niin käykin. Ei täällä ole asuntoja eikä paikkoja mihin rakentaa!

En vain ymmärrä mitä iloa on asua kuin sillit purkissa, maksaa järkyttävää vuokraa, ikuiset liikenneruuhkat, jonot joka paikkaan, paljon ihmisiä = paljon rikollisuutta ym. Ei tule hyviä puolia mieleen.

Isoja kaupunkeja on muuallakin, joissa on kyllä työpaikkoja, elämää, tapahtumia ja kulttuuria.

Tuleeko sinulle yllätyksenä, että toiset tykkäävät eri asioista? Itse maaseutukaupungissa asuneena en voisi ikinä kuvitella muuttavani sellaiseen takaisin. Kaikki on kuollut pystyyn ja muutenkin siellä on ikävä kyttäämisen ja junttiuden ilmapiiri. Ne kulttuuritapahtumatkin ovat pelkkä vitsi. Se ei sopinut minulle, mutta ymmärrän jos jollekin sopii. Siksi on valinnanvapaus ja minä olen valinnut Helsingin, jota rakastan.

Ei tule, sinä aiemmassa kommentissasi sanoit, että "kaikki haluaa Helsinkiin". Ihmettelin vain minkä takia.

Olen itse myös pikkukaupungista (15 000 asukasta), allekirjoitan tuon kyttäämisen, kaikki luulevat tietävänsä asioistasi kaiken. Kuollut paikka oli myös. Siksi muutinkin isoon kaupunkiin, ei tosin ole Helsinki.

Elämä on laadukasta myös esim. Oulussa, Turussa, Tampereella ja Jyväskylässä, jossa säästyneillä vuokrarahoilla voi ostaa itselleen vaikka palveluja tai laadukkaampia vaatteita. Helsinkiin pääsee halutessaan käymään. Muutan Helsinkiin vain jos pääsen kansanedustajaksi.

Mistä sinä niitä ”laadukkaampia vaatteita” esim. Oulussa ostat? Ai niin, Zalandosta :-D. Ja mitä ihmeen palveluja? Ai niin, Prismasta tullessa voi käydä ABC:llä syömässä ja lapset saa vielä kivat Apsi-apina-tarratkin. No, meillä Töölössäpä on ihan vaattureita, joilla voi teettää omilla kaavoillaan ja mittojensa mukaan. Jotta on päälle pantavaa, kun kävelee (huom! kävelee) oopperaan, tai vaikkapa Lyoniin syömään ihan ex tempore.

Toivottavasti et ole tosissasi. Eiköhän me ihmiset olla ihan yhtä arvokkaita, asuttiinpa sitten Oulussa, Helsingissä, tai peräseinäjoella. Ei kaikkien ihmisten kiinnostuksen kohteita ole ooppera, Lyon, vaatteet jne. Mä ainakin olen onnellinen maaseutulainen yli kymmenen Helsingin keskustassa vietetyn vuoden jälkeen. Kyllä elämää on muuallakin, ei tosin ehkä yhtä hyviä fine dining-ravintoloita tai kulttuurimenoja, mutta kaikkia ei ne edes kiinnosta.

Miksi pitää ihan tahallaan ymmärtää väärin?

Vierailija
109/110 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla maksaa ihan kaikki mahdollisimman paljon ja tietysti kallistuu kokoajan😄

Mikäs naurun asia se on? Tyypillistä maalaista empatiaa.

Siis mä asun kyllä ihan Helsingissä itsekin :D

Vierailija
110/110 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitsemissasi paikoissa sisäänpäin kääntynyt ilmapiiri. Helsingissä saa olla rauhassa. Ei ole kyttäämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä