Petyin "korkeakouluun"
Olen opiskellut nyt kohta vuoden ammattikorkeakoulussa ja petyin kyllä täysin opetuksen tasoon. Ei minkäänlaisia vaatimuksia.. Kaikki pääsevät kursseista läpi. Itseäni turhauttaa kun teen tehtävät huollisesti esim. lähdeviitteet yms. asianmukaisesti ja sitten muut väkertää ilman lähdeviitteitä ihan kuraa ja saa hyväksytyn.
Olen miettinyt että siirryn yliopistoon mutta sitten pitäisi vaihtaa alaa, sillä tätä Alaa ei opeteta kotipaikkakunnan yliopistossa ja nyt muutto ei mahdollinen :/
Menin amk tasoiseen sillä kiinnostava ala ja ajattelin että kuitenkin hieman lyhyempi kuin yliopistokoulutus.
Kommentit (103)
Kannattaa opetella tämä: älä ylisuorita.
Se ei loppujen lopuksi kiinnosta opettajaa, eikä ketään muita kuin sinua itseäsi: käytät sitä meriittinä lähinnä itsellesi. Ei kukaan opettaja halua oppilaiden jäävän junnaamaan koulun penkille, vaan haluavat heidät työelämään. Näin se vaan on.
Vaikutat terävältä, kannattaa hakea yliopistoon. Siellä vaatimustasokin on hieman toinen.
T. AMK:sta haaveileva
Itse olen käynyt amk:n ja nyt yliopistossa työn ohella, teen opintoja avoimessa, mutta kurssit ovat samoja kuin tutkinto-opiskelijoilla.
Ihan samaa havaittavissa yliopistossa kuin amk:ssa toisten kursseilla saa 5 op:n eteen tehdä paljon enemmän kuin toisten. Eikä tämä ensimmäinen vuosi ole kyllä ollut vaikea miltään osin. Viime tingassa kirjoitetuista esseistä, joista ajattelen, että meneeköhän läpi, tulee pisteitä lähelle täydet tai jopa täydet. Tässä ollaan vasta alkuvaiheissa, joten odotan kyllä vaikeutumista. Yhteen kurssiin kuului väitöskirjoihin tutustumista. Joka ei ole huonoa väitöskirjaa nähnyt, ei ole niitä kyllä pahemmin tutkinut. Tuntui aivan uskomattomalta, miten heikkoja jotkut tutkimukset ovat, lähinnä artikkeleita ja todella sekavia. Toki huipputasokkaita löytyi, mutta tasoero on valtava. Sekavuudessa ei ole kyse siitä, ettenkö ymmärtäisi, sillä osa on hyvin loogisia ja mielenkiintoisia. En ole aiemmin tutustunut väitöskirjoihin tällä tarkkuudella, joten en osannut odottaa heikkoa tasoa. Kyse siis todellakin väitöskirjoista, ei graduista. Graduissa on sama tasoero, mutta väitöskirjoissa ei heikkoa tasoa olisi odottanut.
Aika oudolta tuntuu, että kaikki olisi surkeaa. Itselläni ainakin jopa saman aineen sisällä, jos eri kurssilla oli eri opettaja, oli isoja tasoeroja vaatimustasossa ja opetuksen laadussa, esim. matikan eri kurssit.
Ei ole helppoa mutta huuhaata niin ettei kaikkea tarpeellista opeteta ja välillä ei ole asioissa mitään päätä eikä häntää. Johtuu opettajista osittain eli ei uskalleta vaatia.Voi olla montakin ryhmätyötä samaan aikaan ja sen lisäksi esim tentti koko kirjasta. Vähän vaihtelee.