Petyin "korkeakouluun"
Olen opiskellut nyt kohta vuoden ammattikorkeakoulussa ja petyin kyllä täysin opetuksen tasoon. Ei minkäänlaisia vaatimuksia.. Kaikki pääsevät kursseista läpi. Itseäni turhauttaa kun teen tehtävät huollisesti esim. lähdeviitteet yms. asianmukaisesti ja sitten muut väkertää ilman lähdeviitteitä ihan kuraa ja saa hyväksytyn.
Olen miettinyt että siirryn yliopistoon mutta sitten pitäisi vaihtaa alaa, sillä tätä Alaa ei opeteta kotipaikkakunnan yliopistossa ja nyt muutto ei mahdollinen :/
Menin amk tasoiseen sillä kiinnostava ala ja ajattelin että kuitenkin hieman lyhyempi kuin yliopistokoulutus.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Siis - opiskelu on helpompaa kuin odotit sen olevan. En näe tässä mitään ongelmaa, ole tyytyväinen että pääset helpolla ja scoreta helppo tutkinto!
Sitäpä itsekin ihmettelen näissä valituksissa, että mikä se ongelma on? Oikeastiko valitetaan siitä, että on liian helppoa?
Ongelma on minulla ainakin se, että kun menen korkeakouluun, odotan että pääsen tekemään kunnolla työtä, sillä asenteella, että nyt on otettava itseään niskasta kiinni ja tehdä asiat täysillä ja mahdollisimman hyvin. Kun siitä työstä ei saa palkintoa ja kun vähemmälläkin pääsee hyvään lopputulokseen, alan taas ottamaan opiskelun liian kevyesti, mikä ei taas edistä omaa kehitystä millään tavalla.
Luulet kai olevasi fiksu, mutta tuo asenne ikävä kyllä kertoo lähinnä jonkinasteisesta lapdellisuudesta. Kannattaa kysyä itseltään että miksi olet opiskelemassa sitä alaa mitä opiskelet: kiinnostaako se sinua oikeasti vai oletko vain pätemässä ja pönkittämässä itseäsi? Ymmärrän jos opetuksen taso ei ole riittävä, mutta jos sun ongelma on muiden opiskelijoiden tekemät työt niin en kyllä ymmärrä. Itseäsi varten sinun pitäisi opiskella. Jos joku muu menee sieltä missä aita on matalin, se on hänen ongelmansa ja todennäköisesti kostautuu joskus tulevaisuudessa ammattitaidon puutteena.
Ai niin ja jokainen koulu haluaa että mahdollisimman moni läpäisee, sillä heidän rahoituksensa on osittain siitä kiinni jatkossa.
Nyt en kyllä ymmärrä, missä vaiheessa olen sanonut että ongelmani on muiden tekemä työ? Taisit tulkita viestini nyt itsesi kautta..
Olen 24v ja yksinäinen. Takana amiksesta valmistuminen 2013 ja siitä asti duunissa. En ole unelmieni ammatissa mutta työ on ihan ok, enkä tiedä tarkkaan mitä edes lähtisin opiskelemaan. Mutta kun haluaisin kovasti kaveripiirin ja sosiaalisen elämän! Ja uskon saavani nämä nimenomaan lähtemällä opiskelemaan. Mikä seuraavista olisi varmin valinta:
1. aikuislukio
2. ammattikoulu (taas)
3. AMK
4. yliopisto
Vierailija kirjoitti:
Ite opiskelen sosionomiksi Laureassa. On kyllä ollut aika huuhaata ja hieman pettynyt olen opetukseen ja opiskelijoiden tasoon. Tuntuu ettei monia edes kiinnosta sosiaalityö. Itse tahtoisin jatkaa sos.työntekijäksi tai esim kasvatustieteisiin. Minun ka on 3.6 ja minusta ihan hyvä. On kyllä sääli että moni opettaja lepsuilee eikä vaadi oppilailta tarpeeksi.
Sosionomikoulutus on kyllä aika iso vitsi. Itse Metropoliassa.
Toisaalta alalle tuntuu hakeutuvan ei niin penaalin terävimpiä kyniä. Tentit on ihan suoranainen vitsi ja opintojen sisältö muutenkin aika höpsöä. Odotin erilaista, mutta kiva että saa pätevyyden vähällä vaivalla alalla jossa työvoimapula.
Mutta huomaan, etten esim, kahvilassa tentin jälkeen kehtaa sanoa, että olipa helppoa, kun siellä on porukka neljä tuntia ähertänyt vastauksiaan eikä pääse sitten läpi tai nippa nappa. Ja kysymys on tyyliin että miten hyvinvointiyhteiskunta on mielestäsi muuttunut viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana ja mihin se mielestäsi tulee muuttumaan tulevaisuudessa ja miksi?
Joo, voi lukea Sixten Korkmanin kirjan tai sitten ihan vaan päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 24v ja yksinäinen. Takana amiksesta valmistuminen 2013 ja siitä asti duunissa. En ole unelmieni ammatissa mutta työ on ihan ok, enkä tiedä tarkkaan mitä edes lähtisin opiskelemaan. Mutta kun haluaisin kovasti kaveripiirin ja sosiaalisen elämän! Ja uskon saavani nämä nimenomaan lähtemällä opiskelemaan. Mikä seuraavista olisi varmin valinta:
1. aikuislukio
2. ammattikoulu (taas)
3. AMK
4. yliopisto
Aikuislukion voi ottaa yleisivistyksen ja kielien opettelun kannalta, jos en hae ylioppilastutkinnolla AMK:n tai yliopistoon. Ammattikoulusta olisi luonnollista jatkaa ammattikorkeakouluun. Työkokemuksesi ammattikoulupohjalta on arvokas, kun valmistut AMK:sta ja pääset töihin. Harmi vain, jos nykyinen ala ei ole mieluinen.
Vierailija kirjoitti:
1. aikuislukio
2. ammattikoulu (taas)
3. AMK
4. yliopisto
Aikuislukio on aika turha. Sinulla on kumminkin oikeus hakea korkeakouluopintoihin.
Mikä sinua oikein kiinnostaa? Jos et tiedä suosittelen tradenomiksi opiskelua. Voi opiskella lähes missä tahansa kylässä ja töihin voi päästä/ajautua lähes minne tahansa.
Kaveripiirin ja sosiaalisen elämän saat, kun menet mukaan kaikkeen sinua kiinnostavaan toimintaan. Opiskelupaikkaa ei sinua auta, jos et ole itse varma osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite opiskelen sosionomiksi Laureassa. On kyllä ollut aika huuhaata ja hieman pettynyt olen opetukseen ja opiskelijoiden tasoon. Tuntuu ettei monia edes kiinnosta sosiaalityö. Itse tahtoisin jatkaa sos.työntekijäksi tai esim kasvatustieteisiin. Minun ka on 3.6 ja minusta ihan hyvä. On kyllä sääli että moni opettaja lepsuilee eikä vaadi oppilailta tarpeeksi.
Toisaalta alalle tuntuu hakeutuvan ei niin penaalin terävimpiä kyniä. Tentit on ihan suoranainen vitsi ja opintojen sisältö muutenkin aika höpsöä. Odotin erilaista, mutta kiva että saa pätevyyden vähällä vaivalla alalla jossa työvoimapula.
Mutta huomaan, etten esim, kahvilassa tentin jälkeen kehtaa sanoa, että olipa helppoa, kun siellä on porukka neljä tuntia ähertänyt vastauksiaan eikä pääse sitten läpi tai nippa nappa. Ja kysymys on tyyliin että miten hyvinvointiyhteiskunta on mielestäsi muuttunut viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana ja mihin se mielestäsi tulee muuttumaan tulevaisuudessa ja miksi?
Hyvä, että olet itse menestyvä ja kaikki on helppoa. Ala anna kuitenkaan tämän nousta päähäsi.
Vaaditaanko amkin opettajilta nykyään opettajan pedagogisia opintoja? Vai onko kyse siitä että koulu saa sitä enemmän tukia mitä enemmän sieltä valmistuu opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla reilu vuosi maisteropintoja takana. Olen pettynyt siihen, miten epätieteelliseltä tämä ala tuntuu. Lukemista ja laajoja kokonaisuuksia on paljon, mutta sisältö ei ”haasta” mitenkään. Boring.
Mikä ala?
Yhteiskuntatieteet (en viitsi tarkemmin kertoa)
Odotan lähiaikoina maata mullistavaa gradua, jossa sinä haastat koko Suomen.
Olen hyvä koulussa ja pidän opiskelusta. AMK arvosanani olivat kuitenkin aika kehnot, sillä suurin osa kursseista oli ryhmätyötä. Kirjatenteistä ja harjoitteluista sain aina täydet.
Ryhmätyöt pilaa koko AMK:n. Opiskelijat arvioivat toisiaan "opponoinnin" kautta ja opettaja lätkii numeroita pärstäkertoimen mukaan. Ts kolmosen oppilas on aina kolmosen oppilas, teit seuraavat työsi miten hyvin tai huonosti tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että olet itse menestyvä ja kaikki on helppoa. Ala anna kuitenkaan tämän nousta päähäsi.
Kysymys on siinä, että kannattaako se kaikkein höntein aines "korkeakouluttaa". Jos rima pitää laske asuunnattoman alas, jotta jokainen voi hankkia "korkeakoulututkinnon", niin mitä ihmeen järkeä siinä on? Sitten nämä ihmiset ovat pahimmillaan vastuussa jonkun ihmisen hengestä? Aikaisemmin kirjoitti terveydenhoitajaksi valmistunut. jota pelotti, että kurssikaverit toimivat pätevinä alalla.
Viiden laspen äiti ei pääse päiväkotiin hoitajaksi, mutta 20-vuotias lähihoitaja pääsee - ja sosionomi lastentarhanopettajaksi, koulutuksen vaatimustaso on taas oikeasti tasoa "opetellaan pitämään akartelutuokio".
Yliopisto ja AMK ovat ihan ok, jos verrataan millaiseksi meno on käynyt säästöjen vuoksi ammattikoulussa. Joka vuosi valmistuu aivan liikaa itsemurhasähkömiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keskiarvosi ei ole tuota parempi, jos opinnot ovat helppoja ja tähtäät jatko-opintoihin?
Mulle kyllä riittää ihan tämä. Ehkä jotkut satunnaiset huonot numerot sitä huonontaa. Lisäksi meillä on niin paljon opintoja ettei kaikkeen ehdi panostaa täysillä. Sama kuulemma muilla aloilla.
:D
Olen todella pettynyt tasoosi, tavoitteisiisi ja lepsuiluusi oppilaana. Vitosen oppilas on vitosen oppilas kiireestä ja kiinnostuksen kohteista huolimatta. Ei siinä mitään, ihan hyvä, että olet tyytyväinen itseesi, eikä sinun tarvitse tavoitella parasta. Sinulla vaan ei ole varaa arvostella muita tuolta tasolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keskiarvosi ei ole tuota parempi, jos opinnot ovat helppoja ja tähtäät jatko-opintoihin?
Mulle kyllä riittää ihan tämä. Ehkä jotkut satunnaiset huonot numerot sitä huonontaa. Lisäksi meillä on niin paljon opintoja ettei kaikkeen ehdi panostaa täysillä. Sama kuulemma muilla aloilla.
:D
Olen todella pettynyt tasoosi, tavoitteisiisi ja lepsuiluusi oppilaana. Vitosen oppilas on vitosen oppilas kiireestä ja kiinnostuksen kohteista huolimatta. Ei siinä mitään, ihan hyvä, että olet tyytyväinen itseesi, eikä sinun tarvitse tavoitella parasta. Sinulla vaan ei ole varaa arvostella muita tuolta tasolta.
Terveisin elokuva- ja kirjakriitikko!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on siinä, että kannattaako se kaikkein höntein aines "korkeakouluttaa". Jos rima pitää laske asuunnattoman alas, jotta jokainen voi hankkia "korkeakoulututkinnon", niin mitä ihmeen järkeä siinä on? Sitten nämä ihmiset ovat pahimmillaan vastuussa jonkun ihmisen hengestä? Aikaisemmin kirjoitti terveydenhoitajaksi valmistunut. jota pelotti, että kurssikaverit toimivat pätevinä alalla.
Viiden laspen äiti ei pääse päiväkotiin hoitajaksi, mutta 20-vuotias lähihoitaja pääsee - ja sosionomi lastentarhanopettajaksi, koulutuksen vaatimustaso on taas oikeasti tasoa "opetellaan pitämään akartelutuokio".
Siitähän tämä hölmöily aikoinaan lähti, kun viisaat poliitikot saivat kuningasidean, että 70 prosentilla kansasta pitää olla korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Siis - opiskelu on helpompaa kuin odotit sen olevan. En näe tässä mitään ongelmaa, ole tyytyväinen että pääset helpolla ja scoreta helppo tutkinto!
Sitäpä itsekin ihmettelen näissä valituksissa, että mikä se ongelma on? Oikeastiko valitetaan siitä, että on liian helppoa?
Ongelma on minulla ainakin se, että kun menen korkeakouluun, odotan että pääsen tekemään kunnolla työtä, sillä asenteella, että nyt on otettava itseään niskasta kiinni ja tehdä asiat täysillä ja mahdollisimman hyvin. Kun siitä työstä ei saa palkintoa ja kun vähemmälläkin pääsee hyvään lopputulokseen, alan taas ottamaan opiskelun liian kevyesti, mikä ei taas edistä omaa kehitystä millään tavalla.
Luulet kai olevasi fiksu, mutta tuo asenne ikävä kyllä kertoo lähinnä jonkinasteisesta lapdellisuudesta. Kannattaa kysyä itseltään että miksi olet opiskelemassa sitä alaa mitä opiskelet: kiinnostaako se sinua oikeasti vai oletko vain pätemässä ja pönkittämässä itseäsi? Ymmärrän jos opetuksen taso ei ole riittävä, mutta jos sun ongelma on muiden opiskelijoiden tekemät työt niin en kyllä ymmärrä. Itseäsi varten sinun pitäisi opiskella. Jos joku muu menee sieltä missä aita on matalin, se on hänen ongelmansa ja todennäköisesti kostautuu joskus tulevaisuudessa ammattitaidon puutteena.
Ai niin ja jokainen koulu haluaa että mahdollisimman moni läpäisee, sillä heidän rahoituksensa on osittain siitä kiinni jatkossa.
Nyt en kyllä ymmärrä, missä vaiheessa olen sanonut että ongelmani on muiden tekemä työ? Taisit tulkita viestini nyt itsesi kautta..
Et ymmärrä missä vaiheessa olet sanonutkin näin? No ihan aloituksessasi :
Pettynyt kirjoitti:
Kaikki pääsevät kursseista läpi. Itseäni turhauttaa kun teen tehtävät huollisesti esim. lähdeviitteet yms. asianmukaisesti ja sitten muut väkertää ilman lähdeviitteitä ihan kuraa ja saa hyväksytyn.
Olen miettinyt että siirryn
....
Voi. Sua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla reilu vuosi maisteropintoja takana. Olen pettynyt siihen, miten epätieteelliseltä tämä ala tuntuu. Lukemista ja laajoja kokonaisuuksia on paljon, mutta sisältö ei ”haasta” mitenkään. Boring.
Mikä ala?
Yhteiskuntatieteet (en viitsi tarkemmin kertoa)
Odotan lähiaikoina maata mullistavaa gradua, jossa sinä haastat koko Suomen.
Miksi? Yleensä tuollainen liian helppo koulutus ei tuota maata mullistavia graduja, vaan lannistaa ja laiskistaa haasteita kaipaavan mielen, jolloin lopputuloksena opiskelija menee sieltä, mistä aita on matalin. T: eri kuin edellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Et ymmärrä missä vaiheessa olet sanonutkin näin? No ihan aloituksessasi :
Pettynyt kirjoitti:
Kaikki pääsevät kursseista läpi. Itseäni turhauttaa kun teen tehtävät huollisesti esim. lähdeviitteet yms. asianmukaisesti ja sitten muut väkertää ilman lähdeviitteitä ihan kuraa ja saa hyväksytyn.
Olen miettinyt että siirryn
....Voi. Sua.
Ei ap tuossa muita kritisoinut, vaan sitä, etteivät opettajat vaadi opiskelijoita tarpeeksi. Tietenkin opiskelijat menevät sieltä, mistä aita on matalin, mutta lähtökohtaisesti ongelma on opettajissa. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Mullekin jäi visiitistäni AMK:ssa se fiilis, että on kyllä todella huono taso. Siellä tietenkin toisteltiin kuinka ollaan nyt päästy hankalalle alalle ja ollaan harvojen ja valittujen joukossa - no miksi sitten pääsin sisään ilman pääsykoetta suurimmilta osin ihan hyvillä, mutta ei loistavilla lukiopapereilla? Opetus aikamoista häsäämistä ja oikeastaan itse pitäisi olla itselleen opettaja. En minä ainakaan siihen pysty, siksihän haluan kouluun enkä opiskele itsenäisesti, koska nuo asiat ovat jo liian vaikeita itseopiskeluun!
Nyt on vain niin paljon vaikeampi päästä yliopistoon, kun käytin ensikertalaispisteeni tuohon p*skaan ajatellen, että AMK on ihan yhtä hyvin kuin yliopisto.
Yleensä se koulutus käydään sitä varten, että saadaan tutkinto. Jos pelkän ohjatun opetuksen takia haluaa koulutukseen, niin sitä varten on mm. avoimet yliopistot ja amk:t.
Naisten suurin saavutus on koulutus ja hikipinkoilu koulussa.
Työelämässä ne näytöt sitten puuttuukin.
Vapaamatkusta ap siellä koulussa, ja panosta siihen oikeaan uraasi sitten kun olet valmistunut.
Tämä kommentti kuvastaa melko paljon nykynuorisoa.