Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Petyin "korkeakouluun"

Pettynyt
02.01.2019 |

Olen opiskellut nyt kohta vuoden ammattikorkeakoulussa ja petyin kyllä täysin opetuksen tasoon. Ei minkäänlaisia vaatimuksia.. Kaikki pääsevät kursseista läpi. Itseäni turhauttaa kun teen tehtävät huollisesti esim. lähdeviitteet yms. asianmukaisesti ja sitten muut väkertää ilman lähdeviitteitä ihan kuraa ja saa hyväksytyn.
Olen miettinyt että siirryn yliopistoon mutta sitten pitäisi vaihtaa alaa, sillä tätä Alaa ei opeteta kotipaikkakunnan yliopistossa ja nyt muutto ei mahdollinen :/
Menin amk tasoiseen sillä kiinnostava ala ja ajattelin että kuitenkin hieman lyhyempi kuin yliopistokoulutus.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut. Itsekin opiskelen amk ssa. Kirjatentteihin on neljä kirjaa luettavana, luen niistä kaksi ja saan tenteistä nelosia.. Joku ei täsmää. Hyviä numeroita saa todella pienellä työllä. Mutta yhden neuvon annan sinulle, keskity omaan tekemiseen. Ei ole sinun tehtäväsi arvioida muiden tekemiä töitä.

Millä alalla on näin? Ei ainakaan sos.ja terveysalalla pääse tenteistä lukematta läpi.

Olihan tää sarkasmia???

Opiskelen yliopistotutkinnon jälkeen sosionomiksi ja voi taivas että tuo tutkinto on huuhaata. Tenteistä nyt pääsee läpi ihan normaalilla yleissivistyksellä, puolet hommista on jotain aivan pilipali ryhmätöitä tai jotain helevetin kuvaamataidon työpajoja, jossa "maalataan tunteet paperille".

No, suhtaudun siihen niin, että saan pätevyyden. Mitään uutta en tuolla ole parissa vuodessa oppinut ja opinnäytetyökin on lähinnä vitsi graduun verrattuna. Enkä edes opiskellut yliopistossa millään vaativalla alalla, kuten vaikka oikis.

Missähän ammattikorkeassa? Itselläni sosionomiopinnot ei kyllä tuollaisia olleet.

Eri asia tietty jos valitset itse sieltä niitä luovan toiminnon kursseja sen sijaan, että opiskelet jotain relevantimpia kursseja. Itse skippasin täysin kaikki luovantoiminnon valinnaiset.

Vierailija
82/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK:t ovat paikkoja joihin varastoidaan ne turhaan lukion käyneet yksilöt joilla ei ole edellytyksiä todelliseen korkeakoulutukseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin ja valmistuin sh koulusta. Koko 3.5 v aikana en avannutkaan kirjoja. Tunneilla toki istuin kun nimilistoja kerättiin aamusta iltaan ettei kukaan vaan nuku kotona sen takapenkin sijaan.

Olen hyvä työssäni. Mut jotain täytyy koulutuksessa olla pielessä jos "korkeakoulusta" valmistuu hyvillä numeroilla ilman ainottakaan lukemista😂

Enemmän näissä ihmetyttää se oma asenne.

Eli mitä hemmettiä on haettu mihinkään opiskelemaan, jos ei kiinnosta pätkääkään?

Valitatte siitä, ettei joku ole jatkuvasti kuulustelemassa oppimaanne, mutta itse ei oteta vastuuta oppimisesta.

Opiskeletteko sitä varten, että joku kuulustelee läksyt ja taputtaa hyväksyvästi, kun osaa 10/10, mutta jos läpi pääsee lukemattakin, niin sitten vaan lukematta saamaan ne kehut 10/10 tuloksesta?

Vierailija
84/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu amk:sta tuo taso, itse vaihdoin aikoinaan juurikin siksi yliopistoon, kun käymäni opinnot tuntuivat aivan turhilta. Sain erään kurssin esseistä pelkkiä vitosia yrittämättä, atk-tunneilla opettelimme muistitikun käyttöä eikä opettajilla ollut niin minkäänlaista motivaatiota tai intoa opettamiseen. En kokenut saavani opinnoista mitään irti ja myöhemmin olen kuullut, että kyseisellä koululla on vähän tuollainen maine yleisemminkin.

Mutta kuten täällä on jo mainittukin, löytyy myös yliopistoista kaiken maailman pilipaliopintoja, eli eipä siinä.

Vierailija
85/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen tuntuma, että amk:ssa monenlaiseen vaikuttaa jo mainittu rahoitusmalli. Lisäksi sisään otetaan sekä lukiolaisia, amiskasta valmistuneita että jo korkeakoulututkinnon suorittaneita. Ainakin viimeksi mainitulle osalle porukkaa pitäisi olla oma arviointiasteikkonsa. Lukiosta tulleiden vahvuus ovat matematiikka ja kielet.

Ryhmäkoot ovat suuria ja arviointi perustuu oppimistehtäviin, joihin vastaamiseen osallistuu jopa 5-6 opiskelijaa (ryhmissä mukana harvinaisen usein vapaamatkustajia). Tenttejäkin pidetään, mutta käytännössä niistä ei hirveästi hylsyjä jaella. Porukka pitää saada valmistumaan 3,5 vuodessa ellei peräti kolmessa.

Tällaisia johtopäätöksiä olen tehnyt puolisoni työskentelyä seurattuani. Alan vaihto on hänellä mielessä pikimiten. Alkaa olla opettajienkin näkökulmasta yhtälö monessa kohtaa mahdoton eikä omaa työtään voi tehdä sillä laatutasolla kuin vielä 10 v sitten.

Kyllä amk -tenteistä hylsyjäkin sai kun itse opiskelin. Esimerkiksi kielten opinnoissa saatava 50% oikein saadakseen edes sen ykkösen. Etenkin ruotsintentistä moni kävi uusimassa.

En sitten tiedä, onko muutamassa vuodessa jotain olennaisesti muuttunut.

Vierailija
86/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvä koulussa ja pidän opiskelusta. AMK arvosanani olivat kuitenkin aika kehnot, sillä suurin osa kursseista oli ryhmätyötä. Kirjatenteistä ja harjoitteluista sain aina täydet.

Ryhmätyöt pilaa koko AMK:n. Opiskelijat arvioivat toisiaan "opponoinnin" kautta ja opettaja lätkii numeroita pärstäkertoimen mukaan. Ts kolmosen oppilas on aina kolmosen oppilas, teit seuraavat työsi miten hyvin tai huonosti tahansa.

Opponointi oli kyllä aika vitsi, se on myönnettävä. Itselleni kun opponoija antoi palautetta niin, että "korjasi" oikein olleita asioita väärällä tiedolla.

Jännä, ettei oppariohjaajat noita tarkista mitenkään, nimittäin oli aika koomista luettavaa se opponointi.

Vierailija
87/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite opiskelen sosionomiksi Laureassa. On kyllä ollut aika huuhaata ja hieman pettynyt olen opetukseen ja opiskelijoiden tasoon. Tuntuu ettei monia edes kiinnosta sosiaalityö. Itse tahtoisin jatkaa sos.työntekijäksi tai esim kasvatustieteisiin. Minun ka on 3.6 ja minusta ihan hyvä. On kyllä sääli että moni opettaja lepsuilee eikä vaadi oppilailta tarpeeksi.

Miksi keskiarvosi ei ole tuota parempi, jos opinnot ovat helppoja ja tähtäät jatko-opintoihin?

Mulle kyllä riittää ihan tämä. Ehkä jotkut satunnaiset huonot numerot sitä huonontaa. Lisäksi meillä on niin paljon opintoja ettei kaikkeen ehdi panostaa täysillä. Sama kuulemma muilla aloilla.

Siis hetkinen:

Opinnot helppoa huuhaata, mutta kuitenkin "ei ehdi täysillä panostaa"?

Vierailija
88/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Siis - opiskelu on helpompaa kuin odotit sen olevan. En näe tässä mitään ongelmaa, ole tyytyväinen että pääset helpolla ja scoreta helppo tutkinto! 

Sitäpä itsekin ihmettelen näissä valituksissa, että mikä se ongelma on? Oikeastiko valitetaan siitä, että on liian helppoa?

Ongelma on minulla ainakin se, että kun menen korkeakouluun, odotan että pääsen tekemään kunnolla työtä, sillä asenteella, että nyt on otettava itseään niskasta kiinni ja tehdä asiat täysillä ja mahdollisimman hyvin. Kun siitä työstä ei saa palkintoa ja kun vähemmälläkin pääsee hyvään lopputulokseen, alan taas ottamaan opiskelun liian kevyesti, mikä ei taas edistä omaa kehitystä millään tavalla.

Luulet kai olevasi fiksu, mutta tuo asenne ikävä kyllä kertoo lähinnä jonkinasteisesta lapdellisuudesta. Kannattaa kysyä itseltään että miksi olet opiskelemassa sitä alaa mitä opiskelet: kiinnostaako se sinua oikeasti vai oletko vain pätemässä ja pönkittämässä itseäsi? Ymmärrän jos opetuksen taso ei ole riittävä, mutta jos sun ongelma on muiden opiskelijoiden tekemät työt niin en kyllä ymmärrä. Itseäsi varten sinun pitäisi opiskella. Jos joku muu menee sieltä missä aita on matalin, se on hänen ongelmansa ja todennäköisesti kostautuu joskus tulevaisuudessa ammattitaidon puutteena.

Ai niin ja jokainen koulu haluaa että mahdollisimman moni läpäisee, sillä heidän rahoituksensa on osittain siitä kiinni jatkossa.

Nyt en kyllä ymmärrä, missä vaiheessa olen sanonut että ongelmani on muiden tekemä työ? Taisit tulkita viestini nyt itsesi kautta..

Et ymmärrä missä vaiheessa olet sanonutkin näin? No ihan aloituksessasi :

Pettynyt kirjoitti:

Kaikki pääsevät kursseista läpi. Itseäni turhauttaa kun teen tehtävät huollisesti esim. lähdeviitteet yms. asianmukaisesti ja sitten muut väkertää ilman lähdeviitteitä ihan kuraa ja saa hyväksytyn.

Olen miettinyt että siirryn

....

Voi. Sua.

Eikö sinulla käynyt mielessäkään, että en ole ap.. Että voi sinua itseäsi vaan.

Vierailija
89/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulu ei poikkea vaatimustasoltaan lukiosta. Yliopistossa on hieman vaikeampaa, huippuarvosanoja saavat vain nerot tai kovasti töitä tekevät. Läpipääsyynkin vaaditaan vähintään muistiinpanojen opettelu.

Vierailija
90/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amk ei olekaan mikään korkeakoulu

Mikä se sitten on? Kyllä se on korkeakoulu ja nimikin sen jo sanoo.

Vierailija
91/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikorkeakoulu ei poikkea vaatimustasoltaan lukiosta. Yliopistossa on hieman vaikeampaa, huippuarvosanoja saavat vain nerot tai kovasti töitä tekevät. Läpipääsyynkin vaaditaan vähintään muistiinpanojen opettelu.

Minä opiskelen amk:ssa myös (en ole ap) ja mielestäni LUKIOSSA oli paljon paljon vaativampaa! Lukio oli paljon vaativampi kuin amk! 

Vierailija
92/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoissa nykyään ihan samanlaista, kiitos Sanni.

Yliopistot muuttuu niin hitaasti ettei sannin touhut näy siellä vielä juurikaan.

Vierailija
93/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa sairaanhoitajan tutkinto yliopistossa eikä amk:ssa.... Haluan opiskella sairaanhoitajaksi, mutta en "amk-tyylill'". Tämä on aivan naurettavaa. Verkkotehtäviä, ryhmätehtäviä hirveästi, projekteja, seminaareja jne. Ei koskaan normaaleita tenttejä ja YKSILÖtöitä. Aina vaan ryhmätöitä. Kuulemma terkkareilla ihan sama homma, ihmettelen kun terkkarit tekevät kuitenkin tulevaisuudessa nimenomaan YKSILÖtyötä! Työ on hyvin itsenäistä, kaukana mistään ryhmätöistä.

Ryhmätöissä osa tekee aina enemmän kun toiset. Niin se vaan menee. Sitten kaikki saa tottakai saman arvosanan, huoh!

Sairaanhoitajan ammatti vaatii oikeasti todella tarkkaa teoriatietoa asioista. Mielestäni olisi hyvä,että sh tutkinto olisi yliopistolla.. olisi kunnolla tenttejä, luentoja sairauksista, lääkkeistä, korkeampi vaatimustaso tehtävissä..

Vierailija
94/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut. Itsekin opiskelen amk ssa. Kirjatentteihin on neljä kirjaa luettavana, luen niistä kaksi ja saan tenteistä nelosia.. Joku ei täsmää. Hyviä numeroita saa todella pienellä työllä. Mutta yhden neuvon annan sinulle, keskity omaan tekemiseen. Ei ole sinun tehtäväsi arvioida muiden tekemiä töitä.

No meillä ei ole edes niitä kirjatenttejä enää! En edes muista millon viimeksi olisin tarvinnut kirjaa amk:ssa..

Vierailija
95/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah. Opiskelin itse sairaanhoitajaksi vuoden.. Siirryin toiselle alalle. Ei mitään helpompaa olekaan kuin sairaanhoitajien kurssit. Työ haasteellista toki mutta sitä ei siellä koulussa opittukaan vaan harjoitteluissa.. Ihan surkeaa opetusta. Kaikki labratunnit eli potilaanhoito, näytteenoton ym. Ihan minimissä mutta sen sijaan lähitunteja käytetty joihinkin pilipali ryhmätöiden esittelyyn. Ja ne muut opiskelijat.. Apua mitä sakkia.

Samaa mieltä. Koulussa puhutaan päivät pitkät jonnin joutavia ja sitten alkaa harjoittelu ja menet johonkin leikkaussaliin, päivystysosastolle tms. Siellä sitten totuus valkenee. 

Meillä on kyllä aivan ihania opettajia ja ovat oikeasti todella ammattitaitoisia osaajia, mutta amk opetustyyli on yksinkertaisesti ihan p*rseestä siinä ei edes opettajien ammattitaito pääse oikeuksiinsa.

Vierailija
96/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvä koulussa ja pidän opiskelusta. AMK arvosanani olivat kuitenkin aika kehnot, sillä suurin osa kursseista oli ryhmätyötä. Kirjatenteistä ja harjoitteluista sain aina täydet.

Ryhmätyöt pilaa koko AMK:n. Opiskelijat arvioivat toisiaan "opponoinnin" kautta ja opettaja lätkii numeroita pärstäkertoimen mukaan. Ts kolmosen oppilas on aina kolmosen oppilas, teit seuraavat työsi miten hyvin tai huonosti tahansa.

Juu ja eikös tämä opponointi olis vähän niinkuin opettajan työtä... opiskelijat siis tekevät opettajien työt. Antavat valmiiksi arvosanan ja opettaja vaan lätkäisee ne sitten mustaa valkoiselle.

Vierailija
97/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, en nyt sano alaa sillä aika pieni ala. koko Suomessa vain muutama paikka missä pystyy opiskelemaan. Kai sitä täytyy mennä vaikka avoimeen yliopistoon ja tehdä lisäopintoja.

Ei olekaan minun asiani arvioida muiden opintoja, mutta kyllä sylettää kun nämä riman alta menijät ovat sitten hakemassa samoja työpaikkoja kanssani...

Jos olet pätevä ja he kyvyttömiä, kyllä se jo ekassa työpaikassa tulee ilmi. Työura luodaan työpaikkojen ja työsuorituksen, ei tutkinnon pohjalle.

Vierailija
98/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ainakaan hoitoala mikään kovin rento on. Siellä on niin hirveästi harjoitteluja oikeissa työympäristöissä, että viimeistään harkassa vapaamatkustaminen kyllä loppuu. Kukaan ei voi vapaamatkustaa hoitoalan harjoitteluissa. Käytännöntyötähän se onkin, eikai sillä ole loppujen lopuksi mitään väliä mitä siellä koulussa hölötetään, kunhan harjoitteluissa menee kaikki perille ja osaa hoitaa niitä potilaita/asiakkaita ja osaa toimia siten, että ohjaaja katsoo harjoittelun hyväksytyksi. 

Mielestäni koko hoitoalan opiskelu voisi olla pelkkää harjoittelua. Johan se on tässäkin keskustelussa todettu, että fyysisesti koulun penkillä ihan turha olla. Miksei vaan olla 3-4v siellä käytännön harkoissa ohjaajien kanssa? Johan menee oppi perille ;D

Vierailija
99/103 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoissa nykyään ihan samanlaista, kiitos Sanni.

Tämä. Tänä vuonna rahoitus muuttuu vielä enemmän siihen suuntaa, että määrä ei laatu. Ihan sama mitä tekevät kunhan opistopisteet tulee tarpeeksi nopeasti.

Vierailija
100/103 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Britteihin!

Päästäksesi läpi, töitä on tehtävä järkyttävä määrä. Luennoille on pakko valmistautua. Sama juttu oli kandivaiheessa Virossa. Jos saat tentistä hylätyn kaksi kertaa, lennät koulusta.