Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Petyin "korkeakouluun"

Pettynyt
02.01.2019 |

Olen opiskellut nyt kohta vuoden ammattikorkeakoulussa ja petyin kyllä täysin opetuksen tasoon. Ei minkäänlaisia vaatimuksia.. Kaikki pääsevät kursseista läpi. Itseäni turhauttaa kun teen tehtävät huollisesti esim. lähdeviitteet yms. asianmukaisesti ja sitten muut väkertää ilman lähdeviitteitä ihan kuraa ja saa hyväksytyn.
Olen miettinyt että siirryn yliopistoon mutta sitten pitäisi vaihtaa alaa, sillä tätä Alaa ei opeteta kotipaikkakunnan yliopistossa ja nyt muutto ei mahdollinen :/
Menin amk tasoiseen sillä kiinnostava ala ja ajattelin että kuitenkin hieman lyhyempi kuin yliopistokoulutus.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Siis - opiskelu on helpompaa kuin odotit sen olevan. En näe tässä mitään ongelmaa, ole tyytyväinen että pääset helpolla ja scoreta helppo tutkinto! 

Sitäpä itsekin ihmettelen näissä valituksissa, että mikä se ongelma on? Oikeastiko valitetaan siitä, että on liian helppoa?

Ongelma on minulla ainakin se, että kun menen korkeakouluun, odotan että pääsen tekemään kunnolla työtä, sillä asenteella, että nyt on otettava itseään niskasta kiinni ja tehdä asiat täysillä ja mahdollisimman hyvin. Kun siitä työstä ei saa palkintoa ja kun vähemmälläkin pääsee hyvään lopputulokseen, alan taas ottamaan opiskelun liian kevyesti, mikä ei taas edistä omaa kehitystä millään tavalla.

Eli tarvitset jonkun vahtimaan, että viitsit opiskella.

Se korkeakoulun haastavuus on myös siinä itseohjautuvuudessa. Olet itse vastuussa opinnoista ja oppimisestasi, ei se koulun syytä ole jos menet mistä aita on matalin vain koska siihen on mahdollisuus.

Ei, en tarvitse ketään vahtimaan. Siitä ei nyt ole kyse, vaan opintojen tasosta. Olen pettynyt siihen että vaaditaan liian vähän, kun paukkuja olisi vaativampaan tekemiseen. Opinnot sujuvan hyvin ilman täysillä panostamista. Sitä ihmettelen, miksi niin pienellä työllä saa huippu numeroita?

Vierailija
22/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK on nimestään huolimatta ammattikoulu sekin, ei mikään tiedekorkeakoulu tai edes tavallinen sellainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä odota liikoja yliopistolta, omalla kohdalla taso ennemminkin laski, AMK:ssa opetus oli hyvinkin korkeatasoista.

Vierailija
24/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Keskity omaan oppimiseesi, älä vertaile!

-Opettele ryhmätyötaidot! Ne ovat tärkeimmät taidot, jotka opin AMK:ssa ja niitä todella olen tarvinnut nykyisessä moniammatillisessa työssäni. Faktat voi töissä aina googlettaa, mutta yhteistyötaitoa ei.

-Suorita tutkinto ja hae saman alan maisteriopintoihin suoraan. 

Vierailija
25/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin jäi visiitistäni AMK:ssa se fiilis, että on kyllä todella huono taso. Siellä tietenkin toisteltiin kuinka ollaan nyt päästy hankalalle alalle ja ollaan harvojen ja valittujen joukossa - no miksi sitten pääsin sisään ilman pääsykoetta suurimmilta osin ihan hyvillä, mutta ei loistavilla lukiopapereilla? Opetus aikamoista häsäämistä ja oikeastaan itse pitäisi olla itselleen opettaja. En minä ainakaan siihen pysty, siksihän haluan kouluun enkä opiskele itsenäisesti, koska nuo asiat ovat jo liian vaikeita itseopiskeluun!

Nyt on vain niin paljon vaikeampi päästä yliopistoon, kun käytin ensikertalaispisteeni tuohon p*skaan ajatellen, että AMK on ihan yhtä hyvin kuin yliopisto.

Vierailija
26/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut. Itsekin opiskelen amk ssa. Kirjatentteihin on neljä kirjaa luettavana, luen niistä kaksi ja saan tenteistä nelosia.. Joku ei täsmää. Hyviä numeroita saa todella pienellä työllä. Mutta yhden neuvon annan sinulle, keskity omaan tekemiseen. Ei ole sinun tehtäväsi arvioida muiden tekemiä töitä.

Millä alalla on näin? Ei ainakaan sos.ja terveysalalla pääse tenteistä lukematta läpi.

Olihan tää sarkasmia???

Opiskelen yliopistotutkinnon jälkeen sosionomiksi ja voi taivas että tuo tutkinto on huuhaata. Tenteistä nyt pääsee läpi ihan normaalilla yleissivistyksellä, puolet hommista on jotain aivan pilipali ryhmätöitä tai jotain helevetin kuvaamataidon työpajoja, jossa "maalataan tunteet paperille".

No, suhtaudun siihen niin, että saan pätevyyden. Mitään uutta en tuolla ole parissa vuodessa oppinut ja opinnäytetyökin on lähinnä vitsi graduun verrattuna. Enkä edes opiskellut yliopistossa millään vaativalla alalla, kuten vaikka oikis.

Vierailija
27/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse opiskellut sekä yliopistossa että amk:ssa ja voin oman kokemuksen pohjalta sanoa, että eroa on kuin päivällä ja yöllä. Yliopistossa tunsin oppivani jotain, ajatteluni ja argumentointitaitoni kehittyivät, opettajani tosissaan tiesivät mistä puhuivat. Amk:ssa tehdään kovalla touhutuksella ja tyhjällä suunpieksämisellä vähän sinne päin ja kaikki on 5/5.

Hyvät kytkökset työelämään ja ryhmätyötaidot ovat amk:n parasta antia ja rehellisesti sanottuna ne ovatkin paremmin järjestetty kuin yliopistossa. Kannattaa keskittyä niihin ja jättää muu omaan arvoonsa. Jos kuitenkin haluat sivistää itseäsi tai sinusta tuntuu ettei amk anna sinulle tarpeeksi eväitä tutkintoosi, katso vaikkapa millaista kirjallisuutta yliopistot ovat laittaneet tentti- tai kurssikirjoiksi alallasi ja lue niitä omaksi iloksesi.

Vierailija
28/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yliopistossa kaikki kurssit suoritetaan vain ryhmätöinä ja osa siipeilee muiden kustannuksella. Tai sitten kyhäävät sinnepäin olevaa ja muiden pitää korjailla. Olen ihan kyllästynyt ryhmätöihin. Tenttejä olen tehnyt yhden ja kaksi vuotta opintoja takana. En siis usko, että kummenee vaihtamalla. Luennot on supistettu olemattomiin ja syksyllä aloittavilta niitä aiotaan karsia lisää.

Vierailija
29/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin 4 vuotta terveydenhoitajaksi AMK. Pisimmät vuodet ikinä. Oikeen pelottaa ajatella että nekin jotkut tollot sieltä valmistu ja on jossain "hoitamassa" muita😳

Vierailija
30/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen kuullut. Itse valmistuin yliopistosta jossa useilla kursseilla oli aika pieni läpipääsyprosentti. Esim. yksi kurssi sellainen, että noin puolet eivät päässet läpi kokeesta, siis ensimmäisellä yrityksellä.

Kaverini opiskelee yamkkia ja kertoi että heillä saa kokeessa olla vanhoja kokeita mallivastauksineen mukana siellä tentissä! 😆

Kun idea juuri pitäisi ollakin että jos et osaa, et pääse läpi.

Vierailija
31/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein bioanalytiikan tutkinnon vasemmalla kädellä, vahvalla nelosen keskiarvolla. Tentteihin luin edellisenä iltana, jos silloinkaan ja olin surutta paljon poissa luennoilta. Yliopistoon en enää jaksa, vaikka haastetta työhöni kaipaankin. Bioanalytiikasta on vaikea jatkaa oikein mihinkään kun ei lääkis kiinnosta.

Vierailija
32/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 0-2 AMK mistä saa kunnollista opetusta TEKNIIKAN alalta. Kaikki muut alat ovat täyttä roskaa. 

Vierailija
33/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tietää tarkkaan millaista työtä haluaa tehdä, on mielestäni parhaat mahdollisuudet ottaa hyöty irti mistä tahansa koulutuksesta. Silloin voi valita juuri ne kurssit jotka itseä eniten hyödyttää, ja tehdä tutkielmia aiheista jotka tukevat tulevaa työllistymistä.

Ei AMK tai yliopisto ole mitään hikarointia, jossa kurssien arvosanoilla olisi samaa merkitystä kuin lukiossa tai peruskoulussa. Pääasia että pääsee tenteistä läpi ja osaa suhteuttaa lukemansa johonkin isompaan kokonaisuuteen, josta on sitten hyötyä omalla työuralla.

Vierailija
34/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen AMK:n opettaja ja ymmärrän tuskasi. Viimeistään opinnäytetyössä jyvät erottuvat akanoista, tee mahdollisimman hyvä ont ja jatka joko YAMK:iin tai yliopistoon.

T. Opinnäytetöitä ohjaava lehtori

Vierailija
35/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tietää tarkkaan millaista työtä haluaa tehdä, on mielestäni parhaat mahdollisuudet ottaa hyöty irti mistä tahansa koulutuksesta. Silloin voi valita juuri ne kurssit jotka itseä eniten hyödyttää, ja tehdä tutkielmia aiheista jotka tukevat tulevaa työllistymistä.

Ei AMK tai yliopisto ole mitään hikarointia, jossa kurssien arvosanoilla olisi samaa merkitystä kuin lukiossa tai peruskoulussa. Pääasia että pääsee tenteistä läpi ja osaa suhteuttaa lukemansa johonkin isompaan kokonaisuuteen, josta on sitten hyötyä omalla työuralla.

Jos haluaa hakea myöhemmin yliopiston maisteriohjelmaan amk-tutkinnon avulla, kannattaa suorittaa amk:n kurssit hyvillä arvosanoilla. Meillä on minimivaatimuksena amk:sta tuleville vähintään nelosen keskiarvo.

Yliopistonlehtori

Vierailija
36/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös todennut, että AMK opetus on heikkotasoista, mutta tärkeintä on se mitä opit. Loppuseltaan itse työ on kuitenkin tehtävä ja oman riman voi asettaa niin korkealle kuin tahtoo. Ylärajaa ei ole.

Vierailija
37/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin ja valmistuin sh koulusta. Koko 3.5 v aikana en avannutkaan kirjoja. Tunneilla toki istuin kun nimilistoja kerättiin aamusta iltaan ettei kukaan vaan nuku kotona sen takapenkin sijaan.

Olen hyvä työssäni. Mut jotain täytyy koulutuksessa olla pielessä jos "korkeakoulusta" valmistuu hyvillä numeroilla ilman ainottakaan lukemista😂

Vierailija
38/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Siis - opiskelu on helpompaa kuin odotit sen olevan. En näe tässä mitään ongelmaa, ole tyytyväinen että pääset helpolla ja scoreta helppo tutkinto! 

Sitäpä itsekin ihmettelen näissä valituksissa, että mikä se ongelma on? Oikeastiko valitetaan siitä, että on liian helppoa?

Ongelma on minulla ainakin se, että kun menen korkeakouluun, odotan että pääsen tekemään kunnolla työtä, sillä asenteella, että nyt on otettava itseään niskasta kiinni ja tehdä asiat täysillä ja mahdollisimman hyvin. Kun siitä työstä ei saa palkintoa ja kun vähemmälläkin pääsee hyvään lopputulokseen, alan taas ottamaan opiskelun liian kevyesti, mikä ei taas edistä omaa kehitystä millään tavalla.

Luulet kai olevasi fiksu, mutta tuo asenne ikävä kyllä kertoo lähinnä jonkinasteisesta lapdellisuudesta. Kannattaa kysyä itseltään että miksi olet opiskelemassa sitä alaa mitä opiskelet: kiinnostaako se sinua oikeasti vai oletko vain pätemässä ja pönkittämässä itseäsi? Ymmärrän jos opetuksen taso ei ole riittävä, mutta jos sun ongelma on muiden opiskelijoiden tekemät työt niin en kyllä ymmärrä. Itseäsi varten sinun pitäisi opiskella. Jos joku muu menee sieltä missä aita on matalin, se on hänen ongelmansa ja todennäköisesti kostautuu joskus tulevaisuudessa ammattitaidon puutteena.

Ai niin ja jokainen koulu haluaa että mahdollisimman moni läpäisee, sillä heidän rahoituksensa on osittain siitä kiinni jatkossa.

Vierailija
39/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin jäi visiitistäni AMK:ssa se fiilis, että on kyllä todella huono taso. Siellä tietenkin toisteltiin kuinka ollaan nyt päästy hankalalle alalle ja ollaan harvojen ja valittujen joukossa - no miksi sitten pääsin sisään ilman pääsykoetta suurimmilta osin ihan hyvillä, mutta ei loistavilla lukiopapereilla? Opetus aikamoista häsäämistä ja oikeastaan itse pitäisi olla itselleen opettaja. En minä ainakaan siihen pysty, siksihän haluan kouluun enkä opiskele itsenäisesti, koska nuo asiat ovat jo liian vaikeita itseopiskeluun!

Nyt on vain niin paljon vaikeampi päästä yliopistoon, kun käytin ensikertalaispisteeni tuohon p*skaan ajatellen, että AMK on ihan yhtä hyvin kuin yliopisto.

Sitten en suosittele yliopistoa. Yliopistossa joutuu osoittamaan, että hallitsee kaiken, vaikka mitään ei ole opetettu. Esimerkiksi oikeustieteiden materiaalipankki voi olla verkossa lueteltu ja sitten vaan teet siitä haalimastasi materiaalista 15-sivuisen esseen, jolla todistat, että asia on ymmärretty. Parhaassa tapauksessa verkossa lukee, että ope ei vastaa kysymyksiin :D

Ei sinua työpaikallakaan (riittämättömän) ensiperehdytyksen jälkeen neuvota, vaan sinun pitää olla se, joka neuvoo muita sinun omasta vastuualueestasi.

Vierailija
40/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä opparilla mitään tee, se on ihan paskanhailee onko siitä 2 vai 4 numerona. Kukaan ees kato sitä😂