Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Petyin "korkeakouluun"

Pettynyt
02.01.2019 |

Olen opiskellut nyt kohta vuoden ammattikorkeakoulussa ja petyin kyllä täysin opetuksen tasoon. Ei minkäänlaisia vaatimuksia.. Kaikki pääsevät kursseista läpi. Itseäni turhauttaa kun teen tehtävät huollisesti esim. lähdeviitteet yms. asianmukaisesti ja sitten muut väkertää ilman lähdeviitteitä ihan kuraa ja saa hyväksytyn.
Olen miettinyt että siirryn yliopistoon mutta sitten pitäisi vaihtaa alaa, sillä tätä Alaa ei opeteta kotipaikkakunnan yliopistossa ja nyt muutto ei mahdollinen :/
Menin amk tasoiseen sillä kiinnostava ala ja ajattelin että kuitenkin hieman lyhyempi kuin yliopistokoulutus.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Siis - opiskelu on helpompaa kuin odotit sen olevan. En näe tässä mitään ongelmaa, ole tyytyväinen että pääset helpolla ja scoreta helppo tutkinto! 

Sitäpä itsekin ihmettelen näissä valituksissa, että mikä se ongelma on? Oikeastiko valitetaan siitä, että on liian helppoa?

Ongelma on minulla ainakin se, että kun menen korkeakouluun, odotan että pääsen tekemään kunnolla työtä, sillä asenteella, että nyt on otettava itseään niskasta kiinni ja tehdä asiat täysillä ja mahdollisimman hyvin. Kun siitä työstä ei saa palkintoa ja kun vähemmälläkin pääsee hyvään lopputulokseen, alan taas ottamaan opiskelun liian kevyesti, mikä ei taas edistä omaa kehitystä millään tavalla.

Kun et saa työelämässä palkintoa joka tehtävästä niin alat lusmuilemaan ja tekemään työsi huonosti?

Vierailija
42/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Siis - opiskelu on helpompaa kuin odotit sen olevan. En näe tässä mitään ongelmaa, ole tyytyväinen että pääset helpolla ja scoreta helppo tutkinto! 

Sitäpä itsekin ihmettelen näissä valituksissa, että mikä se ongelma on? Oikeastiko valitetaan siitä, että on liian helppoa?

Esimerkiksi se on tässä ongelma, että koulusta pääsee läpi vaatimuksilla jotka eivät sitten mitenkään täsmää työelämän vaatimuksiin kyseisessä ammatissa. Kyse on esimerkiksi potilasturvallisuudesta tai amiksen puolella vaikkapa liikenneturvallisuudesta. Tämäkö on sinun mielestäsi sitten oikein?

Kaikki tontuimmatkin pääsevät läpi koska oppilaitokset saavat rahoituksensa valmistuneista opiskelijoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Minusta on ongelmallista, jos koulussa (etenkin korkea-) opetussuunnitelmassa on lähinnä asioita, jotka suurin osa jo tietää normijärjellä. Eli opetetaan sairaanhoitajille laastarin käyttöä ja jätetään sidosten tekeminen opittavaksi omalla ajalla, jos on kiinnostusta.

Minä kyllä tulkitsin, että ap oli eniten harmissaan siitä, että vaatimukset ovat lähinnä suosituksia. Tunnolliset tekevät turhaan työt vaatimusten mukaan ja laiskurit saavat samat arvosanat.

Vierailija
44/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla reilu vuosi maisteropintoja takana. Olen pettynyt siihen, miten epätieteelliseltä tämä ala tuntuu. Lukemista ja laajoja kokonaisuuksia on paljon, mutta sisältö ei ”haasta” mitenkään. Boring.

Vierailija
45/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kuule siellä yliopistossa kummene. Parhaillaan opiskelen yliopistossa ja ei mitään eroa noihin AMK:n opetuksiin / kursseihin. Tuossahan noita opintoja vasemmalla kädellä tehden tippuu...

Sen kyllä huomaa, että Suomesta on tullut vasemman käden yhteiskunta.

Vierailija
46/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Ongelma on minulla ainakin se, että kun menen korkeakouluun, odotan että pääsen tekemään kunnolla työtä, sillä asenteella, että nyt on otettava itseään niskasta kiinni ja tehdä asiat täysillä ja mahdollisimman hyvin. Kun siitä työstä ei saa palkintoa ja kun vähemmälläkin pääsee hyvään lopputulokseen, alan taas ottamaan opiskelun liian kevyesti, mikä ei taas edistä omaa kehitystä millään tavalla.

Luulet kai olevasi fiksu, mutta tuo asenne ikävä kyllä kertoo lähinnä jonkinasteisesta lapdellisuudesta. Kannattaa kysyä itseltään että miksi olet opiskelemassa sitä alaa mitä opiskelet: kiinnostaako se sinua oikeasti vai oletko vain pätemässä ja pönkittämässä itseäsi? Ymmärrän jos opetuksen taso ei ole riittävä, mutta jos sun ongelma on muiden opiskelijoiden tekemät työt niin en kyllä ymmärrä. Itseäsi varten sinun pitäisi opiskella. Jos joku muu menee sieltä missä aita on matalin, se on hänen ongelmansa ja todennäköisesti kostautuu joskus tulevaisuudessa ammattitaidon puutteena.

Ai niin ja jokainen koulu haluaa että mahdollisimman moni läpäisee, sillä heidän rahoituksensa on osittain siitä kiinni jatkossa.

Ihanko tosissasi väität ettei saisi ketuttaa jos luet p...e ruvella tenttiin ja sitten amiksessa on paritentti, johon sinulle lyödään pariksi joku pentu joka ei ole lukenut ollenkaan ja saa sinun siivelläsi parhaat pisteet?

Kirjoituksesi on tuollaista älyllisesti 6- -tasoa, eli et ymmärrä ollenkaan mikä valittajalla on oikeasti ongelma. Ongelmahan ei siis ole valittajan vaan paska koulutustaso tuottaa paskoja ammattilaisia. Korkeakoulutuksen tasoonko ei saisi kiinnittää mitään huomiota? Kerro toki mikä on oma ideasi opetuksen kehittämiseksi?

Vierailija
47/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite opiskelen sosionomiksi Laureassa. On kyllä ollut aika huuhaata ja hieman pettynyt olen opetukseen ja opiskelijoiden tasoon. Tuntuu ettei monia edes kiinnosta sosiaalityö. Itse tahtoisin jatkaa sos.työntekijäksi tai esim kasvatustieteisiin. Minun ka on 3.6 ja minusta ihan hyvä. On kyllä sääli että moni opettaja lepsuilee eikä vaadi oppilailta tarpeeksi.

Vierailija
48/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä opparilla mitään tee, se on ihan paskanhailee onko siitä 2 vai 4 numerona. Kukaan ees kato sitä😂

Töitä hakiessa näin usein onkin. Mutta jos haet jatko-opintoihin, niin opparin arvosana on tärkeä kriteeri. Ei kukaan valitsija usko hakijalla olevan mahdollisuuksia selvitä yliopiston maisteriopinnoista, jos amk:n opparin arvosana on 2.

Vierailija
49/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ongelma on se,että opiskelu on sinulle liian helppoa? Eikai siinä auta kuin mahdollisesti valmistua etuajassa, hankkia haasteita muualta,opiskella itse syvällisemmin aihetta omalla ajalla tai vaihtaa kokonaan alaa.

Itse olen vain keskivertoa älyltäni,en mitään Mensan tasoa ja kyllä korkeakouluopinnot ovat haasteitakin tarjonneet. Joudun kyllä töitä tekemään että saisin hyviä arvosanoja.

Eikö kyse ollut siitä, että ei saa kunnon opetusta? Ja ne ikuiset amk ryhmätyöt...Ei tartte olla mensalainen turhautuakseen koulutuksen huonoon tasoon.

Vierailija
50/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla reilu vuosi maisteropintoja takana. Olen pettynyt siihen, miten epätieteelliseltä tämä ala tuntuu. Lukemista ja laajoja kokonaisuuksia on paljon, mutta sisältö ei ”haasta” mitenkään. Boring.

Mikä ala?

Vierailija
51/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda suosiolla yliopistoon.

Kaikenlaisia pilipalilinjoja on myös yliopistossa.

Ai esim. historiaa tai sosiologiaa..? Miten liittyy tämä arvosteleva kommentti ap:n aiheeseen?

Vierailija
52/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtää että kokonaisarvosanasi on hyvä: yliopiston maisteritutkintoon suoraan. Tsekkaa!

Vierailija
53/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite opiskelen sosionomiksi Laureassa. On kyllä ollut aika huuhaata ja hieman pettynyt olen opetukseen ja opiskelijoiden tasoon. Tuntuu ettei monia edes kiinnosta sosiaalityö. Itse tahtoisin jatkaa sos.työntekijäksi tai esim kasvatustieteisiin. Minun ka on 3.6 ja minusta ihan hyvä. On kyllä sääli että moni opettaja lepsuilee eikä vaadi oppilailta tarpeeksi.

Miksi keskiarvosi ei ole tuota parempi, jos opinnot ovat helppoja ja tähtäät jatko-opintoihin?

Vierailija
54/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda suosiolla yliopistoon.

Kaikenlaisia pilipalilinjoja on myös yliopistossa.

Ai esim. historiaa tai sosiologiaa..? Miten liittyy tämä arvosteleva kommentti ap:n aiheeseen?

Siten, että ap ilmeisesti on jollain tuollaisella linjalla AMK:ssa. Itse olin sellaisella yliopistossa. AMK:saa vaadittiin enemmän, kun kyse oli ihan toisen alan opinnoista.

Vierailija
55/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Minusta on ongelmallista, jos koulussa (etenkin korkea-) opetussuunnitelmassa on lähinnä asioita, jotka suurin osa jo tietää normijärjellä. Eli opetetaan sairaanhoitajille laastarin käyttöä ja jätetään sidosten tekeminen opittavaksi omalla ajalla, jos on kiinnostusta.

Minä kyllä tulkitsin, että ap oli eniten harmissaan siitä, että vaatimukset ovat lähinnä suosituksia. Tunnolliset tekevät turhaan työt vaatimusten mukaan ja laiskurit saavat samat arvosanat.

Juuri näin. Meillä suoritettiin kurssi Ensiapu 2 johon olisi kuulunut oikeasti vaikka mitä murtumapotilaan kuljettamisesta alkaen mutta sen sijaan leikittiin käärimällä kaverin päähän harsosidosta. Läpäisyyn riittivät normaalit elvytystaidot. Että varmasti kaikki läpäisevät eikä tule kenellekään paha mieli. Minä olisin halunnut oppia oikeasti nuo taidot, ja olisin halunnut että niitä vaadittaisiin. Kohta joku älypää keksii neuvoa jotta mikset sitten lue itseksesi. Samalla vaivalla olisi voinut suorittaa tuon kurssin kirjekurssina:). 

Vierailija
56/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskiarvosi ei ole tuota parempi, jos opinnot ovat helppoja ja tähtäät jatko-opintoihin?

Mulle kyllä riittää ihan tämä. Ehkä jotkut satunnaiset huonot numerot sitä huonontaa. Lisäksi meillä on niin paljon opintoja ettei kaikkeen ehdi panostaa täysillä. Sama kuulemma muilla aloilla.

Vierailija
57/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin jäi visiitistäni AMK:ssa se fiilis, että on kyllä todella huono taso. Siellä tietenkin toisteltiin kuinka ollaan nyt päästy hankalalle alalle ja ollaan harvojen ja valittujen joukossa - no miksi sitten pääsin sisään ilman pääsykoetta suurimmilta osin ihan hyvillä, mutta ei loistavilla lukiopapereilla? Opetus aikamoista häsäämistä ja oikeastaan itse pitäisi olla itselleen opettaja. En minä ainakaan siihen pysty, siksihän haluan kouluun enkä opiskele itsenäisesti, koska nuo asiat ovat jo liian vaikeita itseopiskeluun!

Nyt on vain niin paljon vaikeampi päästä yliopistoon, kun käytin ensikertalaispisteeni tuohon p*skaan ajatellen, että AMK on ihan yhtä hyvin kuin yliopisto.

"Opetus aikamoista häsäämistä ja oikeastaan itse pitäisi olla itselleen opettaja. En minä ainakaan siihen pysty, siksihän haluan kouluun enkä opiskele itsenäisesti, koska nuo asiat ovat jo liian vaikeita itseopiskeluun!"

Yliopisto se vasta onkin itseopiskelua. Ei siellä opeteta, vaan luennoidaan. Monissa kursseissa asiat opetellaan täysin itse kotona lukien kirjaa. Jotkut kurssit ovat enempi lukion kurssien kaltaisia, mutta ei niitä ollut itselläni kuin muutamia. Hyvä asia on, että surkeita luentoja ei tarvitse käydä kuuntelemassa. Kaikki on vapaaehtoista. Voit suorittaa koko tutkinnon osallistumalla vain tentteihin.

Vierailija
58/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen amk:ssa. Olen krooninen opiskelupaikkojen hamstraaja jaelämässä haahuilijaja. Päätin sitten käydä yhden koulun loppuun. Opintotukikuukaudet olen tuhlannut, joten minun täytyy rahoittaa opintoni työnteolla. Joten päädyin am-opiskelijaksi.

Koulussa on niin helppoa, että en ole saanut yhtään nelosta huonompaa arvosanaa, jaksan tehdä töitä vähintään 24 tuntia viikossa, harrastaa ja viettää aikaa ystävieni kanssa. Ajattelin valmistua neljän vuoden tutkinnosta reiluun kolmeen vuoteen. Tällä hetkellä olen täysin omassa aikataulussani.

Yliopistossa sama ei onnistuisi. Ala on tekniikka.

Vierailija
59/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala?

Yhteiskuntatieteet (en viitsi tarkemmin kertoa)

Vierailija
60/103 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen tuntuma, että amk:ssa monenlaiseen vaikuttaa jo mainittu rahoitusmalli. Lisäksi sisään otetaan sekä lukiolaisia, amiskasta valmistuneita että jo korkeakoulututkinnon suorittaneita. Ainakin viimeksi mainitulle osalle porukkaa pitäisi olla oma arviointiasteikkonsa. Lukiosta tulleiden vahvuus ovat matematiikka ja kielet.

Ryhmäkoot ovat suuria ja arviointi perustuu oppimistehtäviin, joihin vastaamiseen osallistuu jopa 5-6 opiskelijaa (ryhmissä mukana harvinaisen usein vapaamatkustajia). Tenttejäkin pidetään, mutta käytännössä niistä ei hirveästi hylsyjä jaella. Porukka pitää saada valmistumaan 3,5 vuodessa ellei peräti kolmessa.

Tällaisia johtopäätöksiä olen tehnyt puolisoni työskentelyä seurattuani. Alan vaihto on hänellä mielessä pikimiten. Alkaa olla opettajienkin näkökulmasta yhtälö monessa kohtaa mahdoton eikä omaa työtään voi tehdä sillä laatutasolla kuin vielä 10 v sitten.