En saa pitää lapsenlastani sylissä, satuttaa, yritän ymmärtää!
Hei nuoret äidit, mitä erilaisia syitä teillä on sille, ettette halua antaa pientä vauvaa hetkeksi anoppi-mummon syliin. Minulle on käynyt näin. Lapsenlapsi on nyt vuoden vanha ja olen saanut pitää häntä sylissä n. 5 kertaa, tapaamisissa esim. jouluna, perhejuhlissa.
Kertaakaan en ole ottanut lasta ilman lupaa syliini, en ole vatkannut, olen aina istunut vanhempien lähellä ja varmistanut, että ote on oikea. Aluksi poikani antoi vauvaa mielellään syliini, sitten yht'äkkiä kaikki muuttui. Olen nieleskellyt ja yrittänyt ymmärtää hormoni ym. olenhan itsekin äiti monelle ja muutenkin lastenhoitokokemusta esim. työn kautta. Sieltä olen saanut kiitosta sekä sukulaislasten hoidosta.
Isommissa perhetapaamisissa minut jätetään huomitta, tämän on nyt alkanut huomaamaan muutkin. Olen kysynyt, vastauksena olen saanut, tottakai saat pitää vauvaa sylissä.
Kertakaan en ole mennyt nuorten kotiin ilmoittamatta, lupaa kysymättä (ei yllätysvierailuja), en siivoa tai kiertele kodissa(koti aina siisti), en neuvo jne.
Olen antanut nuorelle perheelle valtavasti kehuja siitä, miten hyvin he hoitavat lastaan ja se on tottakin. Minun ei tarvitse olla huolissani yhtään, miten he pärjäävät. Koen kiusaannusta, kun monet kyselevät onko vauva ollut mummolla hoidossa. Ei ole, kertaakaan ei edes ehdotettu ja varon edes kysymästä. Kauppa ym. pikkureissuilla he kysyvät sisaruksiaan avuksi. Sama koskee myös pappaa. Me isovanhemmat oikeasti välitämme ja rakastamme ensimmäistä lapsenlastamme. En ole antanut tämän asian vaikuttaa niin, ettenkö muistasi syntymä, joulu-ja merkkipäivänä heidän perhettä. Voiko pelkkä minun oma olemus ärsyttää? Miten voisin muuttaa itseäni, vai keräänkö vain paksumpaa nahkaa ja annan olla. Olisi kiva kuulla teidän mielipiteitä asiasta.
Kommentit (353)
Vauvaa voi lähestyä myös muuten kuin ottamalla syliin. Mene lattialle äidin ja vauvan kanssa. Opettele tuntemaan vauva äidin avulla. Kuuntele, mitä miniä puhuu. Ole hänelle tukena. Seuraa vauvan puuhia, mitä hän leikkii/tutkii, osoita kiinnostusta puheella ja katseella. Älä tunkeudu vauvan reviirille väkisin.
Lapsenlapsi on 4v,en ole koskaan pitänyt häntä sylissä. Inhoan tilanteita, joissa vauva lykätään jonkun syliin noin vain ja pyrin välttämään niitä mahdollisuuksien mukaan. Miniä ei tätä ymmärrä, poika onneksi ymmärtää. Omia lapsia olen pitänyt sylissä paljonkin, mutta avuttoman vauvan laittaminen vauvalle tuntemattoman syliin on minusta väärin. Lapset ei ole leluja, joita voi kierrättää.
Vierailija kirjoitti:
Kuuden isoäitinä sanoisin, että tuon ikäinen vauva jo leikkii lattialla. Jospa laskeutuisit sieltä sohvalta sinne vauvan tasolle leikittämään häntä. Vauvalle voi lukea kirjaa jne. Voit auttaa syöttämisessä: Kysyt saatko syöttää. Kyllä nyt pitää olla oma-aloitteista tarjoutumista.
Osaako kuuden lapsenlapsen maailman paras mummukka lukea?Aiemmissa viesteissä on kerrottu, että on oltu lattialla vieressä, on kysytty. Pitää kuitenkin muistaa, missä kulkee järkevän oma-aloitteellisuuden ja tyrkyttämisen raja. Ja täytyy muistaa, mikä jollekin on liikaa tuppaantumista on toiselle täysin normaalia.
Et ihan Nobel-palkintoa saa tuolla vastauksellasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo tilanne paitsi jos ap:llä on esim alkoholiongelma. Ellei, niin ap voi itse vain mennä ja leikkiä lapsen kanssa. Ihmeen vähän löytyy luontevuutta, jos kerran lasten kanssa on muutenkin tekemisissä.
Ei ole alkoholiongelmaa, mutta kuulolla edelleen, jokaisen mielipide on arvokas
ap
No sano vielä, oletko aina ollut täysin selvin päin? Monihan sanoo, ettei itsellä _ongelmaa_ ole. Läheiset voivat olla eri mieltä...
Vierailija kirjoitti:
Vauvaa voi lähestyä myös muuten kuin ottamalla syliin. Mene lattialle äidin ja vauvan kanssa. Opettele tuntemaan vauva äidin avulla. Kuuntele, mitä miniä puhuu. Ole hänelle tukena. Seuraa vauvan puuhia, mitä hän leikkii/tutkii, osoita kiinnostusta puheella ja katseella. Älä tunkeudu vauvan reviirille väkisin.
Lue viestit tarkemmin, nyt annat itsestään selviä ohjeita ja neuvoja, kuvailemasi asiat eivät olleet tämän ketjun ongelma, mihin haettiin ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo tilanne paitsi jos ap:llä on esim alkoholiongelma. Ellei, niin ap voi itse vain mennä ja leikkiä lapsen kanssa. Ihmeen vähän löytyy luontevuutta, jos kerran lasten kanssa on muutenkin tekemisissä.
ap
No sano vielä, oletko aina ollut täysin selvin päin? Monihan sanoo, ettei itsellä _ongelmaa_ ole. Läheiset voivat olla eri mieltä...
Siis, onko tämä totta, minusta tehdään jo alkoholistia, vaikka en edes käytä alkoholia, enkä tupakoi. Mutta voisin vinkkinä ostaa alkomittarin ja puhaltaa siihen todisteet? :D
Ei tänne oikesti kannata tulla kysymään yhtään mitään, jos kysyy paljonko kello, tulee vastaus kellossa on kaksi viisaria.
ap
Tupakoitko, käytäkö hajusteita tai hajustettuja pyykinpesuaineita? Varsinkin pyykinpesuaineiden haju tarttuu hetkessä vaatteisiin eikä meinaa lähteä edes pesussa. Jos lapsen äidillä on hajusteyliherkkyyttä, hän saa sitten oireita pitäessään lasta sylissä. Monella on kanta "eihän minun vaatteet tuoksu millekään eikä taatusti haittaa ketään" eikä silloin uskota, vaikka asiasta sanoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue viestit tarkemmin, nyt annat itsestään selviä ohjeita ja neuvoja, kuvailemasi asiat eivät olleet tämän ketjun ongelma, mihin haettiin ratkaisua.
Juuri itsestään selviä ohjeita ap nyt tarvitsee - mikäli hän on todellinen, eikä ongelma ole anoppi-miniä-suhteen tila.
Vauvan lähestyminen, kun hän on jo vuoden vanha, voidaan helposti tehdä vauvan tasolla, eli lattialla :D
Yksi syy, miksi oma anoppi ei saa vauvaa pidellä, on se että hän on päissään. Ei ole turvallista, kun mummo nappipäissään haluaisi lapselapsiaan syleillä. Isommista lapsista sössöttävä aikuinen on outo, inhottava ja pelottava, ja kyllä se vauvakin huomaa, ettei mummo ole ihan ok.
Hoitoon ei voi antaa vaikka kuinka anelee, koska ei voi luottaa, että pysyisi selvinpäin.
Kuulemma olen se hirviöminiä, joka ei anna mummon nähdä lapsenlapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Siis, onko tämä totta, minusta tehdään jo alkoholistia, vaikka en edes käytä alkoholia, enkä tupakoi. Mutta voisin vinkkinä ostaa alkomittarin ja puhaltaa siihen todisteet? :D
Ei tänne oikesti kannata tulla kysymään yhtään mitään, jos kysyy paljonko kello, tulee vastaus kellossa on kaksi viisaria.
ap
Ei sinusta alkoholistia tehdä. Ei ole vain ollenkaan harvinainen tilanne, että isovanhempien kontaktia lapsiin pitää rajoittaa alkoholiongelman takia (ongelman, jota asianosainen ei tietenkään myönnä olevan olemassakaan). Sitten parutaan ja kerätään säälipisteitä, vaikka lapsen parasta ajatellaan.
Hyvä jos sinun kohdalla kyse ei ole tästä.
Mitä tapahtuu, jos
1) vauvan ollessa isän/äidin sylissä sanot että "saanko ottaa hänet syliin / minä voin pidellä häntä jos sinun haluat... (riisua takin, syödä rauhassa, vastata puhelimeen tms.)"?
2) lapsi leikkii lattialla ja kysyt vanhemmalta "saanko kokeilla ottaa X:n syliin?"
3) olet lattialla lapsen touhuissa mukana ja ojennat kädet hymyillen häntä kohti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Et ole ilmeisesti lukenut av-palstaa aiemmin?Alkoholismin mainitseminen vaihtoehtona ei ole henkilökohtainen loukkaus sinua kohtaan; täällä käydään kaikki vaihtoehdot läpi. Oikeasti voit kysyä ainoastaan siltä jonka käytös on muuttunut. Onneksi sattuu olemaan oma poikasi.
Mulla oli lasten kanssa tunne, että en halua olla kenellekään vaivaksi. Itse olen lapseni hankkinut ja itse pitää ne hoitaa. Pärjäämisen näyttäminen oli tosi vahva. En halunnut että isovanhemmat rasittuisivat vauvojen kanssa.
Onneksi lasten kasvaessa anoppi itse otti asian puheeksi ja pyysi lapsiamme hoitoon ja teki ja puuhasi lasten kanssa. Vaihtoi vaippaa, syötti ja puki, ei vain poiminut rusinoita pullasta vaan oli oikeasti avuksi. Ei odottanut että lapset tuodaan hänen eteensä hyväntuulisina jotta hän voi olla hetken aikaa mummo vaan oli läsnä koko perheelle hyvinä ja ei-niin-hyvinä hetkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri itsestään selviä ohjeita ap nyt tarvitsee - mikäli hän on todellinen, eikä ongelma ole anoppi-miniä-suhteen tila.
Vauvan lähestyminen, kun hän on jo vuoden vanha, voidaan helposti tehdä vauvan tasolla, eli lattialla :D
Kyllä, tuon vastauksen antamiseen ei tarvitse paljoa päättelykykyä :D
En ole lukenut ketjua, ehkä joku on jo kertonut minunkin näkemykseni. En epäile tätä ollenkaan provoksi, törmäsin itse samaan ilmiöön, kun sain esikoiseni 3 vuotta sitten. Siis äiteihin kerhoissa jne, jotka eivät antaneet lastaan kenenkään syliin. Samoin ystävissäni oli äitejä, jotka eivät antaneet lastaan mummien tai ylipäänsä muiden syleihin. Syynä tuntui olevan pöpökammo: pelättiin että nyt se vauva saa jonkun superbakteerin ja kuoleutuu samantien. En muuten enää yhtään ihmettele, kun pikkulasten allergiat lisääntyneet räjähdysmäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lasten kanssa tunne, että en halua olla kenellekään vaivaksi. Itse olen lapseni hankkinut ja itse pitää ne hoitaa. Pärjäämisen näyttäminen oli tosi vahva. En halunnut että isovanhemmat rasittuisivat vauvojen kanssa.
Onneksi lasten kasvaessa anoppi itse otti asian puheeksi ja pyysi lapsiamme hoitoon ja teki ja puuhasi lasten kanssa. Vaihtoi vaippaa, syötti ja puki, ei vain poiminut rusinoita pullasta vaan oli oikeasti avuksi. Ei odottanut että lapset tuodaan hänen eteensä hyväntuulisina jotta hän voi olla hetken aikaa mummo vaan oli läsnä koko perheelle hyvinä ja ei-niin-hyvinä hetkinä.
Tässä taitaa olla ensimmäinen konkreettinen vastaus kysymykseen, kiitos!
ap
Vierailija kirjoitti:
Juupati juu. Mene lapsesi luo sinne Porvooseen kysymän heiltä asiasta.
Miksi luulet provoksi? Tätä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut ketjua, ehkä joku on jo kertonut minunkin näkemykseni. En epäile tätä ollenkaan provoksi, törmäsin itse samaan ilmiöön, kun sain esikoiseni 3 vuotta sitten. Siis äiteihin kerhoissa jne, jotka eivät antaneet lastaan kenenkään syliin. Samoin ystävissäni oli äitejä, jotka eivät antaneet lastaan mummien tai ylipäänsä muiden syleihin. Syynä tuntui olevan pöpökammo: pelättiin että nyt se vauva saa jonkun superbakteerin ja kuoleutuu samantien. En muuten enää yhtään ihmettele, kun pikkulasten allergiat lisääntyneet räjähdysmäisesti.[/quote
Tuo on varmasti totta, mitä puhut. Pitääkin miettiä tarkkaan tuota hajuongelmaa, koska en käytä hajusteita, kotonamme ei ole todettu home ym. ongelmaa. Pesen aina kädet kun olen pienten lasten kanssa. Jos menen kylään, töihin, niin aina suihkun kautta ja puhtaat vaatteet.
Ehkä anopit haisevat keskimääräistä pahemmalle :D
ap
Luultavasti äiti taustalla jos poika ei toimi noon. Hormonihuuruja tai paremminkin puhdasta ilkeyttä. Toivon ettei kyse siitä.
Kuuden isoäitinä sanoisin, että tuon ikäinen vauva jo leikkii lattialla. Jospa laskeutuisit sieltä sohvalta sinne vauvan tasolle leikittämään häntä. Vauvalle voi lukea kirjaa jne. Voit auttaa syöttämisessä: Kysyt saatko syöttää. Kyllä nyt pitää olla oma-aloitteista tarjoutumista.