Liittyisitkö Mensaan, jos ÄO:si on/olisi yli 130
En itse ymmärrä, mitä hyötyä Mensaan liittymisestä on vaikka kuuluisi siihen 2% älykkäimpiin.
Halu korostaa olevansa älykäs ja siksi erinomainen ihminen? Mensa sitä paitsi mittaa vain tietynlaista älykkyyttä, ei suinkaan älykkyyttä kokonaisuutena...
Pitäisin koko ÄO-tulokseni luultavasti omana tietonani, ehkä lähipiirille kertoisin iloisena. Julkisesti ei kannata.
Kommentit (64)
Sain ystäväni Mensa-jäsenyyden tietoon vahingossa.
Hän ei sitä koskaan ole mainostanut.
Assburger kirjoitti:
Saatpa tämän kuulostamaan juhlavalta :)
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Saatpa tämän kuulostamaan juhlavalta :)
Kelju K?
😀
Odotan juuri testituloksia, ja aion ehdottomasti liittyä jos siihen on mahdollisuus.
Kuten joku täällä jo totesi, ihminen kommunikoi parhaiten 15 pisteen päässä olevien kanssa (molempiin suuntiin). Kun ÄÖ ylittää sen 135, on jo tilastollisesti epätodennäköistä löytää yhteyttä satunnaisten vastaantulijan kanssa. Mensassa epäilen olevan ihmisiä, joiden ajattelu on nopeaa ja pyrkii kaavojen tunnistukseen. Se rikastaa tavallista keskustelua.
Vaikka se ei kaikille heti olekaan selvää, älykkyystesteissä käytettävät matriisi-tehtävät kertovat yleisestä, kokonaisvaltaisesta älykkyydestä erittäin luotettavasti. Älykkyys on puhtaimmillaan logiikkaa, syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä, kaavojen tunnistusta, ongelmanratkaisua ja soveltamista. Kuviopäättelytesti mittaa tehokkaasti näitä kaikkia.
Väitän, että lähes jokainen Mensan dissaaja on jäänyt rajan alapuolelle, mutta oman älykkyyden rajallisuutta on vaikeaa myöntää. Se verhotaan helposti lauseisiin ”Mensa mittaa vain tietynlaista älykkyyttä”; mikä on vain osittain totta.
En keksi miksi liittyisin. Kiinnostuksenkohteeni ovat ihan muualla, kuin älyilyssä. Äly tekee elämästä helpompaa, mutta en oikeastaan näe itselläni hirveästi muuta yhteistä älykkäiden kanssa, se ei ole ainoa ominaisuuteni
Vierailija kirjoitti:
Odotan juuri testituloksia, ja aion ehdottomasti liittyä jos siihen on mahdollisuus.
Kuten joku täällä jo totesi, ihminen kommunikoi parhaiten 15 pisteen päässä olevien kanssa (molempiin suuntiin). Kun ÄÖ ylittää sen 135, on jo tilastollisesti epätodennäköistä löytää yhteyttä satunnaisten vastaantulijan kanssa. Mensassa epäilen olevan ihmisiä, joiden ajattelu on nopeaa ja pyrkii kaavojen tunnistukseen. Se rikastaa tavallista keskustelua.
Vaikka se ei kaikille heti olekaan selvää, älykkyystesteissä käytettävät matriisi-tehtävät kertovat yleisestä, kokonaisvaltaisesta älykkyydestä erittäin luotettavasti. Älykkyys on puhtaimmillaan logiikkaa, syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä, kaavojen tunnistusta, ongelmanratkaisua ja soveltamista. Kuviopäättelytesti mittaa tehokkaasti näitä kaikkia.
Väitän, että lähes jokainen Mensan dissaaja on jäänyt rajan alapuolelle, mutta oman älykkyyden rajallisuutta on vaikeaa myöntää. Se verhotaan helposti lauseisiin ”Mensa mittaa vain tietynlaista älykkyyttä”; mikä on vain osittain totta.
Onpa hienoa argumentointia. Ja kaikki jotka eivät pidä seksistä, eivät ole saaneet hyvää, jne.
Olen kohdannut älykkäitä ihmisiä elämäni aikana tarpeeksi tietääkseni, että pelkkä äly ei tee ihmissuhteesta tai edes keskustelusta mielenkiintoista, se vaatii ihan muita asioita. Äly voi olla osa sitä, mutta melkeinpä nykyisin sanoisin, että useammin ei ole kuin on.
En. Älykkysosamääräni on 157. En siis ole niin tyhmä, että maksaisin siitä, että voin todistaa ihmisille olevani älykäs.
Itse olen Lentäjä ja minun äo on 156.
Toki se on aika vähän muihin palstalaisiin nähden mutta...
Minulla kuten meillä muillakin on tällaisia voimafantasioita.
ÄO:ni on yli 200. Siksi olen täällä kaiket päivät. Ainoa paikka jossa on kaltaistani seuraa.
Tykkäättekö tekin pieruista?
Ennen vanhaan Mensaan pääsi, kun ÄO > 148. Nykyisin Mensaan pääsee, kun ÄO > 130. Niin ne mensalaisetkin ovat tyhmentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan Mensaan pääsi, kun ÄO > 148. Nykyisin Mensaan pääsee, kun ÄO > 130. Niin ne mensalaisetkin ovat tyhmentyneet.
Mensa perii rahaa testistään ja sen jälkeen maksat vuosittaista jäsenmaksua.
Jäseniä tarvitaan lisää.
En ole liittynyt. Miksi liittyisin?
Kyllä liittyisin.
Oma ÄO on Mensan testillä mitattuna 125, joten ei ole asiaa Mensan jäseneksi. Olen kuitenkin iloinen hyvästä ÄO:sta, sillä sen ansiosta olen laiskana ihmisenä pärjännyt koulussa ja töissä ihan ok. Toisaalta taas, ehkä pienemmällä ÄO:lla minulla olisi ollut paremmin kärsivällisyyttä opiskella pidemmälle kuin amk tutkintoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan nuo arvot johtuvat käytetystä keskihajonnasta. Mensa käytti ennen keskihajontaa 24, jolloin äo raja oli 148. Nykyisin käytetään keskihajontaa 15, jolloin ÄO raja on 131.
Kyse ei ole vaatimusten pudottamisesta vaan keskihajonnasta, jota käytetään
On ja en ole liittynyt. Ei voisi vähempää kiinnostaa mitkään teeskentelijöiden kultapossukerhot.
Vierailija kirjoitti:
On toinen juttu olla narsistinen, vaikkakin mahdollisesti älykäs sellainen.
Liityin Mensaan vuosia sitten ja olen edelleen aika aktiivinen. Kivaa porukkaa.
Liittyisin jos kaipaisin ystäviä. Muuten en.
Ei kyllä kiinnostaisi liittyä. Mitä minä siellä tekisin?
IQ:ni ei varmasti edellytä jäsenyyttä, ja jos edellyttäisikin, niin miksi minä siihen liittyisin, mitä siellä tekisin, palikkatestejäkö. Olen eronnut kaikista muistakin jäsenyyksistä vähitellen niin että kuulun vain yhteen järjestöön.