Onko kukaan muu viettämässä joulua yksin? Miltä tuntuu yksinäinen joulu?
Nautitteko siitä ja jos nautit, mitä teet jouluna? :)
Erosimme kuukausia sitten ja lapset menevät isänsä kanssa sukulaisilleen, joten viettelen joulua ensimmäistä kertaa elämässäni yksin. Ostin itselleni lahjan ja laitoin pakettiin, että voin sitten avata aattona, käyn ostamassa pienen määrän jouluruokaa ja ajattelin kuunnella joululauluja. Otan varmaan vaan rennosti ja laitan takkaan tulen ja saunon. Vähän haikeaa, mutta toisaalta stressitöntä.
Miltä tuntuu yksinäinen joulu?
Kommentit (79)
Joka toinen joulu olen yksin (lapset silloin äidillään) ja nautin täysin palkein eloani. Teen hyvää ruokaa (kinkku uuniin), kalaa joka lajissa pöytään, sekä hyvää punkkua ja jälkkäriksi juustoleipää plus lakkahilloa. Sidon perhoja konjakkimukin kanssa, ja katselen joulukuusen erivärisiä led-valoja. Saunassa käyn muutaman kerran, mut tietty hinkkaan pesuhuoneen ja lauteet uuden raikkaiksi ennen pesuja. Nautin olostani.
Tuntuuhan tämä vähän oudolta. Mutta en ole koskaan ollut jouluihminen enkä pidä jouluruuista, ja on ihan mukava olla omassa rauhassa. Isän kanssa laitoin välit poikki joten vanhemmilleni en halua mennä. Siskon perheen kanssa en jaksa olla, heillä huonostikasvatetut ja ärsyttävät lapset. Ja heidän kotinsa haisee pahalta, eivätkä ole tehneet asialle mitään. En tiedä onko talo homeessa vai mitä, mutta haju on niin kamala että minua hävettää se. En halua tavata ketään samalla paikkakunnalla asuvia kavereitani kun haisen pahalta oltuani siskoni luona.
Miehen kanssa erosimme vajaa vuosi sitten, joten enää ei ole miestä jonka kanssa viettää joulu. Omia lapsia meillä ei onneksi ollut. Minä en eroperheen rumbaa jaksaisi, joten onneksi olen aina osannut huolehta ehkäisystä.
Saan ostaa itse mitä ruokia haluan ja tuijottaa tv:tä niin paljon kuin jaksan. Kavereille sanon että on kamala flunssa niin kukaan ei ihmettele miksi jäin yksin kotiin. Ei edes tunnu joululta enkä stressaa yhtään niin saan olla niin kuin haluan.
Yksin vietetyt joulut sinkkuna olivat elämäni parhaimmat joulut, joita muistelen edelleen. Olin kaupassa töissä ja aattona, kun jo alkoi hämärtää, kävelin juna-asemalta kotiin hissuksiin jouluvaloja katsellen. Kävelin usein aattona kotiini pitempää lenkkiä ja vasta myöhemmin tajusin kävelleeni tulevan aviomieheni talon ohi monesti juuri jouluaattona. Työpäivän jälkeen joulusiivosin kotini, keitin glögiä ja laitoin lemmikkikanilleni kasan heinää ja pari porkkanaa pöydälle. Siinä sitten vietimme jouluaattoa - minä ja kani. Arkisin kanin paikka oli tietysti lattialla.
Vierailija kirjoitti:
Yksin vietetyt joulut sinkkuna olivat elämäni parhaimmat joulut, joita muistelen edelleen. Olin kaupassa töissä ja aattona, kun jo alkoi hämärtää, kävelin juna-asemalta kotiin hissuksiin jouluvaloja katsellen. Kävelin usein aattona kotiini pitempää lenkkiä ja vasta myöhemmin tajusin kävelleeni tulevan aviomieheni talon ohi monesti juuri jouluaattona. Työpäivän jälkeen joulusiivosin kotini, keitin glögiä ja laitoin lemmikkikanilleni kasan heinää ja pari porkkanaa pöydälle. Siinä sitten vietimme jouluaattoa - minä ja kani. Arkisin kanin paikka oli tietysti lattialla.
Tää kuulostaa ihan jonkun romanttisen elokuvan alulta..❤️
Vierailija kirjoitti:
Erosimme kuukausia sitten ja lapset menevät isänsä kanssa sukulaisilleen, joten viettelen joulua ensimmäistä kertaa elämässäni yksin. Ostin itselleni lahjan ja laitoin pakettiin, että voin sitten avata aattona, käyn ostamassa pienen määrän jouluruokaa ja ajattelin kuunnella joululauluja. Otan varmaan vaan rennosti ja laitan takkaan tulen ja saunon. Vähän haikeaa, mutta toisaalta stressitöntä.
Hyvältä tuntuu. Tosin minulla kokemusta jo ainakin paristakymmenestä yksinäisestä joulusta.
Minulla ei kylläkään joulu eroa sen kummemmin muista päivistä, minä kun en joulua mitenkään vietä.
Mutta viihdyn siis vallan mainiosti yksinäni, enkä kaipaa ketään rauhaani häiritsemään.
Yksinäisyys voi siis olla ihan tietoinen valinta. Tämä olisi hyvä niiden muistaa, jotka ovat sitä mieltä, että kaikkia yksinäisiä ihmisiä pitäisi jotenkin auttaa pois yksinäisyydestään. Ei todellakaan pidä, siis kaikkia yksinäisiä. Keskittäkää huomiomme niihin, jotka sitä apua tarvitsevat ja jättäkää meidät yksinäisyyteen tyytyväiset rauhaan. Kiitos.
Sinkkuna vietin viisi joulua putkeen yksin. Tein töitä ja töiden jälkeen laitoin hyvää ruokaa ja lepäilin. Välillä oli haikeaa, välillä siedettävää. En nauttinut oikeastaan, mutt siedin pakon edestä. Nyt on perhettä ja vietän joulua oman perheen kanssa. Tästä nautin enemmän ja olen myös kiitollinen. Ilman yksinäisiä jouluja en ehkä osaisi tätä näin arvostaa. Kenellekään en koskaan sanonut, että joulu yksin tuntui kamalalta, se jotenkin hävetti.
Yhden jouluaaton vietin joskus Helsingin Kalliossa baarissa. Se oli jotenkin masentavaa. Muistin vieläkin tunnelman kun odotin 2 aikaan yöllä Hesarilla taksia ja katselin kadulla hoipertelevaa keski-ikäistä miestä.
Joulu on per$eestä, varsinkin yksin. Ja toisaalta myös isoissa perhejoulu"juhlissa"... Kaksin olisi kaunihimpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, toki voit viettää nuo pari päivää omissa oloissasi, mutta mikset kutsuisi vieraaksi jotain toista yksinäistä/perheetöntä?
Ei tarvi olla ylin ystävä, kylläsitä yhden illan jaksaa.
Hyvät Pyhät!En IKINÄ ottaisi kotiini kylään ketään "yksinäistä" tuttavaa, miksi ihmeessä? Itsekseen olo on juuri parasta, saa olla ja rötvätä vaikka pyjamassa aamusta iltaan. Miksi ihmeessä joulun täytyy olla jotain edustamista? Vieraaksi kelpaa kuka vaan?
Tahallista väärinymmärtämistä av:n tapaan?
Ehkä tuo edellinen teki ehdotuksen ihan hyvällä ja ystävällisyydellä. Sinä tietysti vedät siitä herneen nenään ja väität, että kyse on "kenestä vaan vieraasta" ja "edustamisesta". Itsepä kirjoiti aloitukseesi, että hieman haikeaa on, joten ihan ymmärrettävää, että siitä saattoi ajatella, ettet ehkä haluakaan täysin olla yksin.
Ihmettelen aina näitä "vietätkö joulua yksin" ketjuja? Ihan kuin kaikilla olisi jouluna vapaata ja mahdollisuutta viettää joulua perheensä kanssa. Itse olen töissä jouluna, juhannuksena. Vanhukset, sairaat, tulipalot, rikokset on hoidettava, oli joulu tai ei. Puoli suomea on töissä, jotta toinen puoli saa juhlia jouluansa rauhassa. Kuvitellaan, että kaikilla on mahdollisuus olla jouluna kotona. Jos joskus saisinkin viettää joulua yksin kotona, rauhassa, olisin onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksin jouluna, olen aina yksin. Ja nautin siitä suunnattomasti. Jouluaattona keitän aamulla riisipuuron ja keiton. Syön niitä yhdentoista maissa, samoin vähän kinkkua. Katson joulurauhan julistuksen. Lähden käymään hautausmailla. Kotiin tultuani katan pöydän kauniisti paremmilla astioilla ja kynttilöillä. Syön hyvää jouluruokaa tunnelmavalaistuksessa joululaulujen soidessa, joskus kuudentoista aikoihin. Sitten lepäilen ja katson TVtä. Keitän kahvit, syön joulutorttuja ja täytekakkua. Nautin kauniista kodistani ja yksinolosta ja joulun tunnelmasta. Joulupäivänä lämmitän saunan ja nautin vapaasta. Tapaninpäivänä nautin vapaasta.
Ja olen ikionnellinen, että kukaan ei ole kutsunut minua minnekään jouluaattona. Koska aivan varmasti kieltäytyisin kutsusta. En missään tapauksessa halua viettää jouluaattoa muiden kanssa, vaan yksin. Olen onnellisin yksin. Hyvää Joulua kaikille palstailijoille!
Kuin myös, koristeet, kynttilät, joululaulut, hyvä ruoka ja tunnelma. Nautin niin omasta rauhasta, omista joulutavoista ja -tekemisistä, en kaipaa muuta, elämä on ihanaa, kun saa hektisen syksyn jälkeen vain rauhoittua ja olla. Oikein hyvää joulunaikaa kaikille, yksin tai yhdessä, mikä kullekin parhaiten sopii.
Ihan parhaat joulut, kun sain olla yksin.
Sen jälkeen, kun 1980-luvulla muutin lapsuusperheestä omilleni, olen halunnut viettää joulut yksin. No, miesystäviä on ollut pari kpl näinä vuosikymmeninä, mutta myös melkein 20 vuotta täysin sinkkuna. Seurusteluaikana joulut ei ole ollut ihan ilman seuraa.
Mutta kaikessa rauhassa tein mitä huvitti ja varsinkin jätin tekemättä. Tosi terapeuttista!
Vierailija kirjoitti:
Tuossa juuri pari päivää sitten muistelin lämmöllä poikamiesvuosieni jouluja. Sai joulun allakin kaupungilla liikkua ilman hössötyksiä, hermoiluja ja minuuttiaikatauluja. Silloin ihmettelin muiden ihmisten kiireitä ja joulutouhuilua. Ruuat minulla oli perinteiset jouluruuat, ja niitä sai syödä silloin, kun siltä tuntui. Hienoja aikoja.
Kuka pakottaa hössötyksiin, hermoiluun ja minuuttiaikatauluihin? Vaimo? Tee selväksi että olet kyllästynyt ja haluat joulun olevan rauhoittumisen aikaa. Tyhmä nainen jos ei sitä tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvältä tuntuu. Tosin minulla kokemusta jo ainakin paristakymmenestä yksinäisestä joulusta.
Minulla ei kylläkään joulu eroa sen kummemmin muista päivistä, minä kun en joulua mitenkään vietä.
Mutta viihdyn siis vallan mainiosti yksinäni, enkä kaipaa ketään rauhaani häiritsemään.
Yksinäisyys voi siis olla ihan tietoinen valinta. Tämä olisi hyvä niiden muistaa, jotka ovat sitä mieltä, että kaikkia yksinäisiä ihmisiä pitäisi jotenkin auttaa pois yksinäisyydestään. Ei todellakaan pidä, siis kaikkia yksinäisiä. Keskittäkää huomiomme niihin, jotka sitä apua tarvitsevat ja jättäkää meidät yksinäisyyteen tyytyväiset rauhaan. Kiitos.
Avasin aamulla keskustelua tästä aiheesta ja sain kimpun alapeukkuja.
Erityisesti ärsytti vanhuksiin ja heidän joulujensa kurjuuteen keskittyvä ruikutus, mutta tuskin nämäkään oman rauhan puolesta liputtajat kärsivät edes vanhoina.
Vahvoille Suomalaisille Naisille on Kunnia-asia selvitä upeasti joulusta. Olosuhteidensa mukaan joko täyden pitopalvelujoulun valmistajat tai yksinään jouluansa suorittavat, jotkaneivöt torisesti kaipaa ketään häiritsemään Minun joulurauhaani.
Täällä ensimmäinen yksinäinen joulu elämässäni. Itse olen sinut asian kanssa, mutta ulkopuolelta on tullut niin paljon ihmettelyjä, ettei tosikaan. Lopulta töissä joulusuunnitelmia kyseltäessä, vastasin kierrellen ja kaarrellen jotain ympäripyöreää.
Tuntuu että kaikki ajattelee, että jouluna kuuluu olla perheen/sukulaisten kanssa ja muita vaihtoehtoja ei ole ja yksinolo on surkuteltava asia. No ei ole, ja kiva lukea tästä ketjusta että en ole ainut yksinäinen. Tai toki tiesin etten ole ainut, riittäähän maassamme yksinäisiä ja yksinäisyyttä, mutta että on muitakin, jotka eivät kärsi siitä. Itse olen introvertti ja vähän erakon piirteitäkin kai, kun jollain lailla nautin tästä millainen jouluni tulee olemaan.
Ostin itselleni jouluruuista ne joista pidän ja lisäksi suklaata ja karkkia. Kirjastosta lainattu muutama hyvä kirja ja jotain sarjoja voisi katsoa jonain päivänä putkeen. Eilen kävin vielä kaupoissa täydentämässä ruokavarastot, tänään ja kolme seuraavaa päivää vietän kotona. Toki kävelylenkille täytyy välillä mennä, minua kiinnostaa katsella ihmisten jouluvalaistuksia, ja aattona ohi ajavia pukkeja.
Haaveilen kyllä että toisenlaisiakin jouluja vielä tulisi (=että löytäisin elämänkumppanin), mutta tänä vuonna on hyvä näin.
N35
Vietin nuorena aikuisena muutaman joulun yksin. Ei huvittanut lähteä sukuloimaan. Oli aivan ihanaa! Kävin asunnottomien joulujuhlassa auttamassa. Pidettiin eräs asunnottomien kahvila jopa koko jouluyön auki. Oli todella hauskaa. Enhän minä toki silloinkaan yksin ollut siis. Mutta nuo joulut ovat jääneet mieleen joulujen parhaimmistona :)
Vierailija kirjoitti:
M53 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M53 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M53 kirjoitti:
Olen viettänyt yksin jo ties kuinka monta joulua. Joulu on minulle lähinnä taukoa työstä ja muutenkin rauhoittumisen aikaa.
En nauti joulunajasta mitenkään erityisesti vaan vietän sen siinä kuin muunkin vapaa-ajan.
Mistäpäin olet? Mä voisin kutsua sut joulukahville:) N49
Olen susirajan takana kaukana sivistyksestä :)
Voi ei, tuu nyt tänne sivistyksen pariin. Tarjoon vaikka sulle terästettyä glögiä ja saat jäädä yöksikin toki:) N49
Kiitos kiehtovasta kutsusta! On kuitenkin vastattava kieltävästi koska se sivistys ja glögi eivät minulle ole oikein koskaan istuneet.
Okei, no silti oikein hyvää joulua Sinulle<3. N49
Missä tuo sivistys on?
Voisin joulupäivänä tulla jos käy, aaton olen exällä lapsen takia.
Tulen tänne jouluksi, et ole yksin, muutoin minäkin olisin yksin. Laitan sinulle jouluruuat ja lahjat.
Pitkästä aikaa joulu ihan yksin. Ei tunnu pahalta, vaan hyvältä.
Ei stressiä, ei pakkopullaa.
Hieman jouluherkkuja - paljon lukemista, jotain telkusta. Saunon. Ulkoilen.
Ihanat vapaapäivät!