Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin katsomassa mummoani hoitokodissa ja järkytyin

Vierailija
22.12.2018 |

Mummo makasi laitojen takana sängyssä yöpaita päällään (kello tuolloin puoli kolme) ja aneli päästä kotiin.. Mummollani siis melko pitkälle edennyt dementia, mutta ihmettelen silti tuota laitojen käyttöä ja yöpaitaa tuohon aikaan päivästä!? Hoitajat kertoivat sängynlaitojen olevan mummon turvaksi ja yöpaitaa selittivät suihkussa käymisellä.. Oli kuulemma ollut järkevintä vaihtaa suihkun jälkeen suoraan yöpaita päälle ettei illalla tarvitsisi vaihtaa taas uudestaan vaatteita.. Käsittämätöntä!

Kommentit (324)

Vierailija
101/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä kovasti koittaa puolustella huonoa vanhusten hoitoa normaalina. Syytä en ymmärrä...

Millaista on mielestäsi vanhusten hyvä hoito?

Vaipat vaihdetaan tarvittaessa, ei laittomia pakkokeinoja, huolehditaan ulkoilusta, annetaan mahdollisuus liikkumiseen oman kunnon rajoissa, riittävästi virikkeitä, hoidetaan esim. tulehdukset kuntoon, annetaan noudattaa omaa unirytmiä, ei lääkitä tarpeettomasti jne.

Olen kanssasi samaa mieltä hyvästä hoidosta. Se ei vain ole aina mahdollista nykymitoituksilla.

Jos osastolla on lähinnä helppohoitoisia vanhuksia, em. hyvä hoito saattaa toteutua, jos on palkattu lisäksi keittiötyöntekijä ja hyvinvointiavustajia.

Jos avustavaa henkilökuntaa ei ole, ja vain minimihoitajamäärällä tehdään kaikki työt, hyvä hoito ei toteudu mitenkään. Jos sitten osastolla sattuu olemaan käytöshäiriöisiä, harhaisia tai levottomia asukkaita, on tilanne vielä kaoottisempi.

Hyvää hoitoa ei saa nykyisillä hoitajamitoituksilla.

Ja kyllähän se kuulostaa maallikon korviin upealta se miehitys. Siis 0.5. Moni käsittää sen tarkoittavan 1 hoitajaa kahta asukasta kohden.

Mutta todellisuudessa 0.5 tarkoittaa esim. 20 paikkaisella osastolla 10 hoitajaa, kolmessa vuorossa ja vapaapäivillä. Eli 4 aamussa, 3 illassa, 1 yössä ja 2 vapaalla.

Sen jälkeen voi miettiä, kuinka kauan omiin aamutoimiisi menee aikaa? Käyt vessassa, peseydyt, pukeudut, harjaat hiukset ja hampaat. Kuvittele sitten itsesi oikein kipeäksi, käden ojentaminen sattuu, kävelet vain hitaasti ja ylösnouseminen onnistuu vasta hetken istumisen jälkeen kolmannella yrityksellä. Sinulla on kuiva iho, täytyy rasvata joka puolelta. Haluaisit tehdä asiat itse, mutta ihan kaikkea et enää pysty. Olet hieman ahdistunut, etkä enää muista missä olet. Hätäännyt, kun muistat lasten olevan hoidossa, ja ne pitäisi hakea. Kuinka paljon aikaa tarvitset? Kuinka kiireinen sinua auttamaan tullut hoitaja voi olla?

Riittääkö minimihoitajamitoitus oikeasti sinun hyvään hoitoon?

Vierailija
102/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä laittaisi äitiäni "hoiva"kotiin, elämän ei kuulu loppua laitoksessa jossa vanhuksia hoidetaan kuin karjaa. Tiedän että ihmisten elämäntilanteet vaihtelee, että kaikilla ei ole jostain syystä jaksamista huolehtia vanhemmista/isovanhemmista... Mutta kyllä salaa tuomitsen kavereita joiden mielestä hoivakodit on ihan kivoja, mielestäni ne ovat epäinhimillisiä kammioita mihin porukkaa kärrätään odottamaan kuolemaa. Tämä on mielipiteeni ja saan varmasti paskaa niskaan mutta pankaas heittäen vaan. Hoivakodit on helvetisti, oletteko tosiaan sitä mieltä että itseä vastaava elämä miellyttäisi??? Huvittaa jo valmiiksi kuka väittää vanhuksena haluavansa "hoiva"kotiin.

Minun äidin poliisit nappasivat kadulta talteen, kun etsi siellä jotain kadonnutta lastaan. Veivät sairaalaan, jossa todettiin, ettei tätä voi enää yksin laittaa kotiin. Tuli meille sitten hätämajoitukseen siksi aikaa, kunnes hoitopaikka löytyi. Olin tuossa kohtaa työttömänä, joten aikaa oli. Miehen kanssa vuoroteltiin niin, että mies valvoi äidin kanssa pidempään ja minä heräsin aikaisemmin. Silti jo ensimmäisen illan jälkeen olin kypsä ja kävimme lääkärissä hakemassa sekä rauhoittavaa lääkettä että nukahtamislääkettä. Dementoitunut, mutta fyysisesti vielä toimintakykyinen vanhus on rasittava. 

Aamusta johonkin iltapäivään jaksoin ihan ok. Joka päivä samat jutut, äiti olevansa jossain hoitopaikassa ja ihasteli miten kodinomaista on. Välillä hän kuvitteli olevansa mökillään ja kehui miten veljensä ovat tämän rakentaneet. Jossain vaiheessa päivää aina esittelin itseni, että olen tytär, ja äitiä nolotti kun ei muistanut minua. Ja nämä samat jutut joka päivä. Illasta alkoi pinna kiristyä ja äidille tuli huudettua. Dementikon kanssa tämä ei onneksi haittaa, kun seuraavana päivänä hän ei enää muista. Mutta tuo sai minut ymmärtämään, että ei kaksi ihmistä riitä hoitamaan tuollaista virkeää pirulaista, joka piilottelee tavaroita ja on vaaraksi itselleen. 

Kun kahden viikon jälkeen sain äidin lukkojen taakse, olin ennen kaikkea helpottunut. Oli se silti vaikea ja surullinen paikka. Mutta kun oli nähnyt, minkälaista vahtimista hän tarvitsee, yötä päivää, niin se teki asian helpommaksi. Ensimmäisessä hoitopaikassa hän tiirikoitui keittiöstä ottamalla kahvilusikalla naapurin huoneeseen ja varasti vaatteita. Hän myös sai muut asukkaat uskomaan, että on lähtemässä pois ja yhtenä aamuna kaikki olivat valmiita lähtemään, laukut pakattuina. Kaikenlaista tihutyötä hän onnistui tekemään, kun veli oli unohtanut jotain työkaluja äidin ulottuville. Saunasta oli yrittänyt irrottaa lampun ja pahimpana kaikesta onnistui kiskomaan WC-pöntön pois paikoiltaan. Tuon jälkeen hänelle jätettiin yöksi jonkinlainen pytty, johon hän teki tarpeensa ja sitten aamusella pesi siinä pyykkejään ja levitti pissaisia pyykkejä pitkin portaan kaiteita. Hän sotki myös ulosteillaan paikkoja ja sen jälkeen hänen hoitosopimuksensa tästä yksityisestä hoitopaikasta irtisanottiin ja hän pääsi vanhainkotiin. 

Sellaisen ihmisen, joka ei ole dementikkojen touhuja nähnyt, voi olla vaikea kuvitella minkälaista heidän hoitaminen on. Tavallinen huonokuntoinen vanhus, jonka pää vielä pelaa, on ihan eri maailmasta ja sellaista voi varmaan kotona hoitaakin. Mutta dementikko, jolla on vielä toimintakykyä jäljellä, tarvitsee valvontaa yötä päivää. Miltä tuntuisi omalle kohdalle herätä siihen, että vessanpönttö on kiskottu irti ja vedet on pitkin lattioita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hullua tämä hoitajien valitus että eivät pysty parempaan. Jos laitoksessa ei kyetä antamaan ihmisarvoista hoitoa, niin hoitajat varmaan osaa siitä kertoa eteenpäin? Oma esimies, esimiehen esimies, työsuojelu, kaupunginjohtaja, mitä tahoja sitä onkaan kenelläkin työssä! Ja jos ei auta, niin media on varmasti kiinnostunut (paikallislehdet tai valtakunnan media).

Olen kyllä törmännyt monta kertaa tähän, että mitään ei tapahdu, vaikka valitetaan - silloin pitää osata valittaa muualle. Tällä keinoin saatiin esim lapset pois homeisesta päiväkodista. Lasten sairastelu ei siis aiheuttanut mitään, mutta kun työsuojelu hoksasi hoitajien olosuhteet, päiväkoti pistettiin äkkiä kiinni.

Juu, kokeiltu on. Sitten saadaan johdolta nuhteita negatiivisuudesta ja asenneongelmista. Potkuja ei anneta, mutta pikkuhiljaa saat työvuorolistoihin vain yhden vapaita tai 7 työpäivän putkia, toistuvia ilta-aamu yhdistelmiä ja sinua heitellään osastolta toiselle paikkaamaan sairauslomia.

Vierailija
104/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo makasi laitojen takana sängyssä yöpaita päällään (kello tuolloin puoli kolme) ja aneli päästä kotiin.. Mummollani siis melko pitkälle edennyt dementia, mutta ihmettelen silti tuota laitojen käyttöä ja yöpaitaa tuohon aikaan päivästä!? Hoitajat kertoivat sängynlaitojen olevan mummon turvaksi ja yöpaitaa selittivät suihkussa käymisellä.. Oli kuulemma ollut järkevintä vaihtaa suihkun jälkeen suoraan yöpaita päälle ettei illalla tarvitsisi vaihtaa taas uudestaan vaatteita.. Käsittämätöntä!

No mutta ap,olette saaneet mummon sinne hoitokotiin.Mikään ei estä sinua ottamasta sieltä häntä kotiisi .Alat sitten mukavaksi hoitajaksi ympäri vuorokauden.Ei tule paljon kustannuksiakaan,kun ei tarvise hankkia erikois-sänkyäkään,koska niitä laitoja et tarvitse.

Osaat varmasti hoitaa paremmin ,koska olet noin hyvä arvioimaan muiden hoitamista.

Vierailija
105/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidat tietysti itse omaisesi, niin saat juuri sellaista hoitoa kuin haluat. Vaihtoehtoisesti voit ostaa sellaista hoitoa kuin haluat.

Se, että olet jättänyt omaisesi toisten hoidettavaksi toisten ihmisten rahoilla, joutaa sinun tyytyä perustasoon johon yhteiskunnan rahat ja voimavarat riittävät.

Yhteiskunnan rahat ja voimavarat näyttävät riittävän tehottomiin liikennehankkeisiin, loputtomaan kulttuurin tukemiseen ja kohta taas maksuttomiin lisäpalveluihin lapsille ja nuorille. Puhumattakaan m...muuttajista. Näihin löytyy rahaa, oman maan vanhustenhoitoon ei löydy. Aina on rahat loppu.

Kolukruoka maksulliseksi, myös kirjat, elatustuet pois jne jne. Omat varat kehiin niin kuin täällä nyt sanotte, että rahat ei kerta kaikkiaan riitä sairaita ihmisiä riitä hoitamaan.

Usein rahaa riittää enemmän heille jotka osaa vaatia yhteiskunnan palveluja tai rahaa niiden palveluiden järjestämiseen. Osa vammaisista osaa ja pystyy siihen itse jos ei usein ääntä heidän puolestaan pitää esim. heidän omaisensa/vanhempansa. Sama koskee monia muitakin ihmisryhmiä. Sen vanhukset halutaan syrjään ja piiloon yhteiskunnassa jos he ovat sairaita mieluiten suljettujen ovien taakse jotta heidät voi omaiset ja koko yhteiskunta unohtaa onhan siellä suljetussa yhteisössä hoitajat joiden tetävä on huolehtia kaikista vanhusten tarpeista mm. tarpeesta kuulua perheeseen/yhteisöön ja tarpeesta läheisiin ihmissuhteisiin.

Vierailija
106/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olisiko sinun mielestäsi parempi, että mummosi annetaan lähteä vapaasti liikkeelle, kaatua, lyödä päänsä ja pahimmillaan aivoverenvuoto/murtaa jotain ja sitten hän olisi kipeä ja tuskainen tai pahimmillaan kuolisi?

Näitä valitettavasti tapahtuu ja silloinhan se aina on meidän hoitajien syy koska ei olla 24/7 itsenäisesti rollaattorilla liikkuvan vanhuksen vieressä vahtimassa häntä.

Sinulla on täysin oma oikeus hoitaa mummosi, pestä, vaihtaa vaatteet mihin aikaan haluat, kuinka monesti päivässä haluat. Mutta ehkä mummosi ei sitä jaksaisi, ehkä hän on kovin väsynyt pesulla käynnin jälkeen tai saattaa jopa nauttia siitä että pääsee puhtaana sänkyyn päivälevolle.

Voit lukea/laulaa/jutella mummollesi, muistella vanhoja, ottaa kädestä ja silittää.

Mummosi voi pyytää kotiin koska luulee olevansa jossakin vain käymässä, tai mummollasi voi olla niin ikävä vaikkei hän ehkä itsekkään käsitä mitä, mummosi voi jopa ikävöidä äitiään, lapsuuden kotiin..

Vierailija
107/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös pistänyt merkille että mummoni haisee virtsalle/ulosteelle lähes joka kerta kun hänen luonaan käyn. Oli sitten aamu, päivä tai ilta. Kuinka usein vanhusten vaippoja tuollaisissa hoitokodeissa ruukataan vaihtamaan? Kerran päivässäkö?

No, ootko vaihtanut?

Ei mielestäni kuulunut minulle vieraan roolissa olijalle mummon vaipan vaihtaminen.

Ap

Vierailija
108/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olisiko sinun mielestäsi parempi, että mummosi annetaan lähteä vapaasti liikkeelle, kaatua, lyödä päänsä ja pahimmillaan aivoverenvuoto/murtaa jotain ja sitten hän olisi kipeä ja tuskainen tai pahimmillaan kuolisi?

Näitä valitettavasti tapahtuu ja silloinhan se aina on meidän hoitajien syy koska ei olla 24/7 itsenäisesti rollaattorilla liikkuvan vanhuksen vieressä vahtimassa häntä.

Sinulla on täysin oma oikeus hoitaa mummosi, pestä, vaihtaa vaatteet mihin aikaan haluat, kuinka monesti päivässä haluat. Mutta ehkä mummosi ei sitä jaksaisi, ehkä hän on kovin väsynyt pesulla käynnin jälkeen tai saattaa jopa nauttia siitä että pääsee puhtaana sänkyyn päivälevolle.

Voit lukea/laulaa/jutella mummollesi, muistella vanhoja, ottaa kädestä ja silittää.

Mummosi voi pyytää kotiin koska luulee olevansa jossakin vain käymässä, tai mummollasi voi olla niin ikävä vaikkei hän ehkä itsekkään käsitä mitä, mummosi voi jopa ikävöidä äitiään, lapsuuden kotiin..

Usein selailemme valokuvia, luemme päivänlehteä, letitän mummon tukkaa tms. Viime kuussa kävimme myös kahvilla päiväsalissa, nyt minusta tuntui että mummo oli aivan omissa maailmoissaan (ehkä lääkitty?) joten vierailu jäi kovin pintapuoleiseksi ja lyhyeksi.

Ap

Vierailija
109/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on moni käskenyt ap:ta käymään useammin, mutta ei ole tullut esille, kuinka kaukana isovanhemmistaan hän asuu. On varsin yleistä, että tuonikäisten vanhusten lapsenlapset asuvat satojenkin kilometrien päässä. Eikä tarvitse olla niinkään kaukana, että kerta viikkoon on haastavaa, etenkin jos elossa olevia isovanhempia on useita ja mahdollisesti eri paikoissa. Kauempana asuvalle kerta kuussa on hyvin.

Vierailija
110/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös pistänyt merkille että mummoni haisee virtsalle/ulosteelle lähes joka kerta kun hänen luonaan käyn. Oli sitten aamu, päivä tai ilta. Kuinka usein vanhusten vaippoja tuollaisissa hoitokodeissa ruukataan vaihtamaan? Kerran päivässäkö?

No, ootko vaihtanut?

Ei mielestäni kuulunut minulle vieraan roolissa olijalle mummon vaipan vaihtaminen.

Ap

Esim. omaa isoäitiäni hoitaessani en koe olevani hänen vieras, enkä usko että hänkään pitää minua vierailijana vaan ensisijaisesti läheisenä jossa on jotakin tuttua (hän ei läheskään aina tunnista minua). Joskus oli niin että siitä lähimmäisyydestä johtuen hän katso velvollisuudekseen huolehtia minun tarpeistani. Nyt käydessäni hänen luonaan koen että minun on huolehdittava hänen tarpeistaan. En useinkaan vaihda esim. vaippoja kun se ei ole tarpeen. Ei minun ole myöskään tarpeen pestä häntä tai osallistua siihen. Jos siihen tuntuisi olevan tarve varmasti niin tekisin ajattelematta sitä onko se ensisijaisesti minun, hoitajan vai esim. hänen tyttärensä tehtävä. Enemmän hän tarvitsee minulta läheisyyttä ja aikaa. Aikaa esim. ruokailla rauhassa ilman kiirettä (yleensä vuoteessa) minun apuni siinä kohtaa on tarpeen koska hän ei kykene syömään itse ja hoitajilla siinä hetkessä ei ole samalla tavalla sitä aikkaa antaa kun on viisi muutakin syötettävää ja ruoka on jo jäähtynyt jos heistä kaikki olisi ehtinyt autettuna rauhassa ruokailemaan.

Vierailija
111/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein itse vastaavassa tilanteessa valituksen kunnan vanhustenhuollosta vastaavalle. Mummo oli yksityisessä vanhainkodissa, palvelusetelillä. Asiat paranivat muutamaksi viikoksi, sitten taas sama meininki,... Uusi valitus.

Vanhuksia kannattaa käydä katsomassa ja tehdä valituksia, jos huomaa, esim. Että vanhus on ulosteissa.

Vain valittamalla asioihin voi vaikuttaa.

Vierailija
112/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ootko vaihtanut?

Miksi ap vaihtaisi vaipat. Ap on vieraana. Tuolla on palkatut hoitajat, niiden kuuluisi vaihtaa vaipat riittävän usein.

Vierailija
113/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksille pitäisi vaihtaa vaipat 8 kertaa päivässä ja lisäksi aina, kun ulostetta tulee. Se olisi inhimillistä.

Vierailija
114/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi vanhuksien pitäisi päästä ulos kerran päivässä. Vankilassakin pääsee ulkoilmaa kerran päivässä..

Suomessa kohdellaan vanhuksia kaltoin.

Vierailija
115/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementikot pitäisi kuntouttaa. Vanhat mummot ovat onnellisimmillaan kuoriessaan perunoita tai porkkanoita. Denentikko ei muista, montako juuresta on kuorinut. Olla tarpeellinen, tehdä tarpeellista työtä.

Nyt mummot laitetaan sänkyihin, vaippoihin ja laidat nostetaan ylös ja nappia suuhun.

Vierailija
116/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä omaisilta saa esim. palautetta, kun vanhuksella on likaiset lakanat, ei olla vaihdettu. Todellisuudessa ne on vaihdettu 3h aiemmin, mutta vanhus sotkee yöpöydällä olevilla suklaillaan lakanat, läikyttää mehua jne. Ei me ehditä 15 asukkaan lakanoita vaihtaa 3h välein.

Sama vaipanvaihto kanssa. Jos sieltä huoneesta on tultu 30min sitten ulos ja kakat on tullut sen jälkeen, ei me sitä voida nähdä läpi seinien, kun ollaan jo hoitamassa 14 muuta.

Ja jos se naapuri huoneen Irma huutaa huoneessaan, se voi johtua siitä, ettei toinen hoitajista voi istua hänen vieressään koko työvuoroa, hän huutaa oli sitten huoneessaan tai muiden kanssa, vain hoitaja hiljentää (tai se ylilääkitseminen)

Vierailija
117/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen vanhusten hoito on valtaosin ala-arvoista. Liian isoja laitoksia, liian vähän aikaa hoitajilla per asukas.

Vierailija
118/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hölmöä tässä ketjussa koko ajan sanoa ap:lle, että hänen pitää itse osallistua mummonsa hoitoon enemmän.

Se hoitopaikka on sitä hoitoa varten ja vanhuksella kuuluu olla hyvä olla siellä ihan ilman omaisten vastuuta. Kaikilla ei edes omaisia.

Vierailija
119/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hölmöä tässä ketjussa koko ajan sanoa ap:lle, että hänen pitää itse osallistua mummonsa hoitoon enemmän.

Se hoitopaikka on sitä hoitoa varten ja vanhuksella kuuluu olla hyvä olla siellä ihan ilman omaisten vastuuta. Kaikilla ei edes omaisia.

Tässä on yhden ongelman ydin: oma läheinen nähdään semmoisena ettei hänen oloaan haluta tehdä itse paremmaksi - eikö tärkeintä ole läheisen mahdollisimman hyvä hyvinvointi mahdollisimman ison osan ajasta, eikä se ketä hänet hoitaa???? Tässäkö kohtaa mietitään nipottamista vastuunjaosta? Jotenkin todella epäloogista olla tekemättä itse mitään ja silti samalla valittaa ettei vanhusta hoideta hyvin. Haloo haloo onko ketään kotona...

Vierailija
120/324 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on yhden ongelman ydin: oma läheinen nähdään semmoisena ettei hänen oloaan haluta tehdä itse paremmaksi - eikö tärkeintä ole läheisen mahdollisimman hyvä hyvinvointi mahdollisimman ison osan ajasta, eikä se ketä hänet hoitaa???? Tässäkö kohtaa mietitään nipottamista vastuunjaosta? Jotenkin todella epäloogista olla tekemättä itse mitään ja silti samalla valittaa ettei vanhusta hoideta hyvin. Haloo haloo onko ketään kotona...

Paras hoito on aina omaishoito.

Milloin muulloin vanhuksen vaippa vaihdetaan heti ulostamisen jälkeen?