Kävin katsomassa mummoani hoitokodissa ja järkytyin
Mummo makasi laitojen takana sängyssä yöpaita päällään (kello tuolloin puoli kolme) ja aneli päästä kotiin.. Mummollani siis melko pitkälle edennyt dementia, mutta ihmettelen silti tuota laitojen käyttöä ja yöpaitaa tuohon aikaan päivästä!? Hoitajat kertoivat sängynlaitojen olevan mummon turvaksi ja yöpaitaa selittivät suihkussa käymisellä.. Oli kuulemma ollut järkevintä vaihtaa suihkun jälkeen suoraan yöpaita päälle ettei illalla tarvitsisi vaihtaa taas uudestaan vaatteita.. Käsittämätöntä!
Kommentit (324)
Siis, jos omaishoitaja jaksaa.
Se on paras muoto.
Kun esim. Lapsenlapsi hoitaa iso vanhempaansa, ikäero on omaishoitajan puolella.
Jos 90+ hoitaa 90, niin silloin tarvitaan jo ulkopuolista apua seuraamaan omaishoitajan jaksamista.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai olen osallistunut tälläiseen virikkeelliseen hoitoon, esimerkiksi vienyt mummoa ulos jne. Vaipan vaihdot ja alapesut vain mielestäni kuuluvat henkilökunnalle, sitä vartenhan heidät on sinne palkattu.
Ap
Toki kuuluvat ja usein näin onkin, että omainen ei näitä halua tehdä, se on ihan ymmärrettävää. Jos hoidossa on ongelmia niin ota yhteyttä pomoon. Jos kyse on kiireestä niin se ei auta, että sanot hoitajille. Tai voi käydä niin, että mummosi alkaa saada "erikoiskohtelua", mutta se voi olla toisen yksinäisen vanhuksen kustannuksella. Meillä on ainakin tiedossa ne tarkat ja valittavat omaiset, kuten jotkut heitä kutsuu, ja vaikkei pitäisi niin näkyy se osan työssä. Itse ohjaan omaisen tai tyytymättömän asiakkaan olemaan yhteydessä esimieheen. En ala selittämään hyväksi esim. sitä, että aamukäynti on lähempänä puolta päivää. Onhan se väärin ja ihan asiaa silloin puhuvat. Enkä minä sitä itseeni ota, kun tiedän, että olen tehnyt parhaani, pahoillani voin olla.
Vierailija kirjoitti:
Mummo makasi laitojen takana sängyssä yöpaita päällään (kello tuolloin puoli kolme) ja aneli päästä kotiin.. Mummollani siis melko pitkälle edennyt dementia, mutta ihmettelen silti tuota laitojen käyttöä ja yöpaitaa tuohon aikaan päivästä!? Hoitajat kertoivat sängynlaitojen olevan mummon turvaksi ja yöpaitaa selittivät suihkussa käymisellä.. Oli kuulemma ollut järkevintä vaihtaa suihkun jälkeen suoraan yöpaita päälle ettei illalla tarvitsisi vaihtaa taas uudestaan vaatteita.. Käsittämätöntä!
Oletko peräti jaksanut hilata perseesi paikalle vilkaistaksesi mummoa?
yks hoitaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös pistänyt merkille että mummoni haisee virtsalle/ulosteelle lähes joka kerta kun hänen luonaan käyn. Oli sitten aamu, päivä tai ilta. Kuinka usein vanhusten vaippoja tuollaisissa hoitokodeissa ruukataan vaihtamaan? Kerran päivässäkö?
Meillä vaihdetaan aina kun on kakka, muutoin aamuin illoin. Jos on vuodepotilas, joka ei pääse vessaan, niin silloin usein yölläkin.
Nykyiset vaipathan ovat hyvin imukykyisiä, niihin mahtuu siis virtsaa litroja. Olisi myös epäekologista vaihtaa tyhjiä vaippoja.
Joskus vanhuksen aineenvaihdunta on niin hidasta tai suolen toiminta tai virtarakossa poimuisuutta että ihminen haisee pahalta vaikka mitä tekisi. Jos haju on aina sama luulisin että jostain tällaisesta on kyse. Sitten on ilmiö että vanhushoitopaikoissa on normiialia että siellä haisee. Parempi ilmastointi olisi välttämättömyys mutta siinkin säästetään.
Joku keino on olemassa esim. puolikka karpalo mehun käyttö ruokajuomana vähän muuttaa pissan hajua ja vähentää samalla tulehdusriskia. Mutta ei se mitenkään maata merelle vie.
Kotihoidossa voi aina tuulettaa ja suihkussa käydä joka aamu. Ja saunassa.
Usein hoitokodeissa haisee tena pesunesteeltä. Sitä ha
jua ei saa edes pyykissä pois lakanoista....
yks hoitaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös pistänyt merkille että mummoni haisee virtsalle/ulosteelle lähes joka kerta kun hänen luonaan käyn. Oli sitten aamu, päivä tai ilta. Kuinka usein vanhusten vaippoja tuollaisissa hoitokodeissa ruukataan vaihtamaan? Kerran päivässäkö?
Meillä vaihdetaan aina kun on kakka, muutoin aamuin illoin. Jos on vuodepotilas, joka ei pääse vessaan, niin silloin usein yölläkin.
Nykyiset vaipathan ovat hyvin imukykyisiä, niihin mahtuu siis virtsaa litroja. Olisi myös epäekologista vaihtaa tyhjiä vaippoja.
Joskus vanhuksen aineenvaihdunta on niin hidasta tai suolen toiminta tai virtarakossa poimuisuutta että ihminen haisee pahalta vaikka mitä tekisi. Jos haju on aina sama luulisin että jostain tällaisesta on kyse. Sitten on ilmiö että vanhushoitopaikoissa on normiialia että siellä haisee. Parempi ilmastointi olisi välttämättömyys mutta siinkin säästetään.
Joku keino on olemassa esim. puolikka karpalo mehun käyttö ruokajuomana vähän muuttaa pissan hajua ja vähentää samalla tulehdusriskia. Mutta ei se mitenkään maata merelle vie.
Kotihoidossa voi aina tuulettaa ja suihkussa käydä joka aamu. Ja saunassa.
Usein hoitokodeissa haisee tena pesunesteeltä. Sitä ha
jua ei saa edes pyykissä pois lakanoista....
Vierailija kirjoitti:
On pöyristyttävää että joutuu nostamaan metelin mikäli halajaa läheiselleen edes kohtuullista hoitoa! Hyvinvointivaltio Suomi hiphei! Pelottaa vanheta tälläisessä maassa..
Mikä estää muuttamasta muualle, jos siellä kerran on parempi?
Entisenä kotihoidon työntekijänä komppaan edellistä kokemusta!
Omaishoito ei ole aina paras, ei edes hyvä tai kohtuullinen.
Omaishoitoon liittyy uupumista, turhautumista, väkivaltaa, pakkosyöttämistä ja -lääkitsemistä, psyykkistä oireilua ja luopumisen tuskaa. Vääriä käsityksiä, sairauden ymmärtämättömyyttä, huutamista, sitomista, lukitsemista yksin asuntoon paloturvallisuudesta välittämättä. Malnutritiota, haitallisia ja kivuliaita siirtoja, omahoitajan ergonomiasta johtuvia tules-vaivoja, murtuneita lonkkia, nilkkoja, kalloja.
Yhteensopimattomia lääkkeitä, vitamiini- ja luontaistuote yliannostuksia, maksatoksisuutta.
Mustelmia ja ruhjeita.
Näitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hölmöä tässä ketjussa koko ajan sanoa ap:lle, että hänen pitää itse osallistua mummonsa hoitoon enemmän.
Se hoitopaikka on sitä hoitoa varten ja vanhuksella kuuluu olla hyvä olla siellä ihan ilman omaisten vastuuta. Kaikilla ei edes omaisia.
Tässä on yhden ongelman ydin: oma läheinen nähdään semmoisena ettei hänen oloaan haluta tehdä itse paremmaksi - eikö tärkeintä ole läheisen mahdollisimman hyvä hyvinvointi mahdollisimman ison osan ajasta, eikä se ketä hänet hoitaa???? Tässäkö kohtaa mietitään nipottamista vastuunjaosta? Jotenkin todella epäloogista olla tekemättä itse mitään ja silti samalla valittaa ettei vanhusta hoideta hyvin. Haloo haloo onko ketään kotona...
Paras hoito on aina omaishoito.
Milloin muulloin vanhuksen vaippa vaihdetaan heti ulostamisen jälkeen?Paras hoito on aina omaishoito?! Et ole ihan perehtynyt asiaan... Itse olen töissä kotihoidossa ja paljon käymme myös asiakkailla joita muuten hoitaa omaishoitaja. Meidän asiakkaiden omaisista sanoisin, että 80% jättää vaipan vaihtamatta, koska hoitaja tulee johonkin aikaan päivästä ja vaihtaa sen. Sen lisäksi on paljon väsymyksestä johtuvaa kaltoinkohtelua, ihan pahoinpitelyksi laskettavaakin. Mutta ei ole helppo tehdä sitä päätöstä, että vaikeahoitoinen omainen "laitetaan" palvelutaloon, tai että edes otetaan kotiin lisää apua (se maksaa ja myös asenne, että itse pitää hoitaa, muut ei osaa). On hienoa, että omaisista huolehditaan jne, mutta "Paras hoito on AINA omaishoito." on vaarallinen. Pahimmassa tapauksessa kohta siinä on kaksi toisen apua tarvitsevaa.
Ja alkuperäisestä aiheesta, meilläkin moni asiakkaista joko aamulla jättää pukematta päivävaatteet kun on suihkupäivä tai sitten suihkun jälkeen haluaa laittaa jotain kevyttä iltaa varten, joku haluaa jäädä pelkässä kylpytakissa lepäämään ja kuivattelemaan. Miksi vuoteessa muutenkin oleva vanhus pitäisi pukea päivävaatteisiin monta kertaa päivässä? Se voi olla epämiellyttävää. Uskoisin, että on ihan mukavaa suihkun jälkeen (mikä myös on vanhuksille rasitus) jäädä rennoissa vaatteissa makoilemaan sänkyyn lämpimän peiton alle.
On kokemusta omaishoidosta.
Se on paras.
Ja ripulipäivänä siis vaihdoin 20 kertaa vrk, ainakin.Ja tuossa olen samaa mieltä kanssasi, vaatteet pitää olla rennot, pehmeät ja helpot pukea. Ja myös tarpeeksi väljät.
On oma kokemuksesi. Hyvä, että se on positiivinen. Puhuin kokonaiskuvasta, en yksittäisistä tapauksista joita tietysti on hyviäkin! Yli 90v hoidettavan omat lapsetkaan eivät ole enää mitään ihan nuoria. Sitten on tosiaan ne puolisot, itsekin vanhat ja nuoremmissakin tapauksissa (mm. vammautuneiden) surullisia tapauksia jotka eivät osaa "luovuttaa". Ketä muuten itse hoidit? Puhut menneessä muodossa "vaihdoin 20 kertaa"? Mitä jos kyseessä olisikin ollut oma puolisosi? Jos tilanne olisi jatkuva seuraavien kymmenien vuosien ajan? Mitä jos samaan aikaan et saisi itse mitään puolisoltasi "takaisin", et järkevää keskustelua, et hellyyttä, et kumppanuutta? Siinä olisit melko nuorena sidottu kotiin 24/7. Uhraisit oman elämäsi etkä väsyisi tai katkeroituisi koskaan ikinä? Vaipan vaihto voi olla aika pientä esim. siihen verrattuna, että siellä voi olla joka paikan tuhrimista, oman ulosteensa syömistä, nurkkiin pissailua yms. Siis oikeasti vahdittava, silloinkin, kun oma terveys reistailee.
Lainsäädäntöä pitäisi kehittää.
Lisää hoitajia hoitokoteihin! Ja ulkoilua ja virikkeitä vanhuksille.
Ja hoitajille parempaa palkkaa.
Ja vanhuksille ihania vanhainkoteja.
Arvokas vanhuus.
Karmeeta tuo vanhentuminen ja laitokseen joutuminen. Taidan hommata pistoolin siltä varalta että joudun laitokseen. En kestä ajatusta että olen muiden pyöriteltävänä ja ripuloin vaippaani.
Joo, oikeassa olet, en olisi varmaan puolisoani hoitanut, jaksanut hoitaa, koska olemme suurinpiirtein saman ikäiset.
Onko vanhuuden arvostusta se että heidän huolenpitonsa ensisijaisesti kuuluu yhteiskunnassa muille kuin heidän omille omaisille ja läheisille?
Minun mielestä ei. Arvostus lähtee enemmän sieltä yksilötasolta. Jos enemmistö ihmiset arvostaa omia läheisiä vanhuksiaan kyllä se väkisinkin näkyy yhteiskunnassa. Sen sijaan jos me emme yksilöinä näe kuin vanhukset hoidettavina "ongelmina" on turha odottaa että joku meidän ulkopuolella oleva yhteiskunta vanhuuttta arvostaisi.
Näitä vastauksia lukiessa tajuan, miten hyvin meidän hoivakodissa on asiat! Hoitajia on arkiaamuisin 5 ja asukaspaikkoja 21, eikä ketään revitä sängystä kesken unien. Aamupuuroa ja kahvia saa kun herää ja pesut ja pukemiset hoidetaan joustavasti ennen lounasta. Sauna lämpiää ja suihkuun pääsee, vaatteet vaihdetaan puhtaisiin päivittäin, hiukset laitetaan ja parrat ajetaan. Yöpukua ei ole lupa näkyä ennen klo 18 ja asukkaat saavat valvoa iltaisin pitkään, jos siltä tuntuu. Heitä myös viedään kampaajalle, ostoksille ja joululauluja kuuntelemaan aina kun mahdollista. Laitoshuoltajasta johtajaan kaikki kantavat vastuuta asukkaiden hyvinvoinnista ja jokainen auttaa tarvittaessa. Meillä on myös virikeohjaaja ja fysioterapeutti asukkaita varten. Kyllä hoivakodin toiminta on aika pitkälti kiinni henkilökunnasta....sitä kahvihuonetta, jossa istuskella työaikana, meillä ei ole lainkaan.
Pitäis tehdä laki, että lapsenlapsi lla olisi velvollisuus hoitaa isovanhempansa loppuun asti. Ikäero olisi 40-60 vuotta, eli 90.sen omahoitaja olisi 30-40 vuotias, parhaassa kunnossa fyysisesti vaativaan työhön.
Näin saataisiin ongelmat ratkaistua.
Pitäis tehdä laki, että lapsenlapsi lla olisi velvollisuus hoitaa isovanhempansa loppuun asti. Ikäero olisi 40-60 vuotta, eli 90.sen omahoitaja olisi 30-40 vuotias, parhaassa kunnossa fyysisesti vaativaan työhön.
Näin saataisiin ongelmat ratkaistua.
Jaa. Kyllä minun entisessä työpaikassani aika useinkin esim. saunapäivänä autettiin vanhuksille saunan jälkeen pyjamat päälle. En minä nähnyt siinä mitään pahaa. Sehän on niiden ihmisten koti. Sen sijaan sängyssä ei kyllä makuutettu ketään. Kaikki oli ylhäällä pyörätuoleissa, sohvilla, rollalla kävelemässä päivällä. Jotkut vanhukset tosin itse halusivat nukkua päiväunet, ja heillähän oli siihen oikeus. Vanhus voi olla myös väsynyt ja kaipaa lepoa enemmän kuin nuoret.
Vierailija kirjoitti:
Näitä vastauksia lukiessa tajuan, miten hyvin meidän hoivakodissa on asiat! Hoitajia on arkiaamuisin 5 ja asukaspaikkoja 21, eikä ketään revitä sängystä kesken unien. Aamupuuroa ja kahvia saa kun herää ja pesut ja pukemiset hoidetaan joustavasti ennen lounasta. Sauna lämpiää ja suihkuun pääsee, vaatteet vaihdetaan puhtaisiin päivittäin, hiukset laitetaan ja parrat ajetaan. Yöpukua ei ole lupa näkyä ennen klo 18 ja asukkaat saavat valvoa iltaisin pitkään, jos siltä tuntuu. Heitä myös viedään kampaajalle, ostoksille ja joululauluja kuuntelemaan aina kun mahdollista. Laitoshuoltajasta johtajaan kaikki kantavat vastuuta asukkaiden hyvinvoinnista ja jokainen auttaa tarvittaessa. Meillä on myös virikeohjaaja ja fysioterapeutti asukkaita varten. Kyllä hoivakodin toiminta on aika pitkälti kiinni henkilökunnasta....sitä kahvihuonetta, jossa istuskella työaikana, meillä ei ole lainkaan.
Kiitos. Ihana kuulla noin hyvästä hoitokodissa. Tuonne haluaisin itsekin, tuollaiseen paikkaan, kun vanhenen.
Vierailija kirjoitti:
Karmeeta tuo vanhentuminen ja laitokseen joutuminen. Taidan hommata pistoolin siltä varalta että joudun laitokseen. En kestä ajatusta että olen muiden pyöriteltävänä ja ripuloin vaippaani.
Siitä pistoolista ei aina ole apua, kun se vointi voi romahtaa yhdessä hetkessä supermarketin kassalla aivoinfarktin vuoksi. Tai sitten raju sekamuotoinen dementia puhkeaa, etkä koskaan ehdi huomata sairastuneesi.
Tai sitten huomaat hiipuvasi hiljalleen, mutta hyväksytkin sen. Ehkä mietit, että huomenna lähden, mutta aamulla onkin vielä ilon aiheita, muistoja ja elämänhalua.
Elämä ei ole menetetty edes vuodepotilaana. Niitä haaveita riittää sielläkin. Uskomatonta oikeastaan, kuinka tyytyväisiä suurin osa vanhuksista kuitenkin on, vaikka omaiset eivät ole samaa mieltä.
Vaikka meitä hoitajia parjataan ja solvataan, niin osa meistä kaiken kiireen keskellä ystävystyy hoidettavien kanssa. Opitaan tuntemaan omaiset, asukkaan menneisyys, ammatit ja jopa rakastajat (älä nyt ainakaan tyttärelle kerro! Tästä ei sitten puhuta!). Meille jaetaan ilot, surut, murheet ja toiveet. Niitä kaikkia riittää ihan loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Näin asian pitäisikin olla! Teillä on hoitajamitoitus kohdillaan. Tällaiset paikat taitavat olla vain valitettavan harvassa..