Kävin katsomassa mummoani hoitokodissa ja järkytyin
Mummo makasi laitojen takana sängyssä yöpaita päällään (kello tuolloin puoli kolme) ja aneli päästä kotiin.. Mummollani siis melko pitkälle edennyt dementia, mutta ihmettelen silti tuota laitojen käyttöä ja yöpaitaa tuohon aikaan päivästä!? Hoitajat kertoivat sängynlaitojen olevan mummon turvaksi ja yöpaitaa selittivät suihkussa käymisellä.. Oli kuulemma ollut järkevintä vaihtaa suihkun jälkeen suoraan yöpaita päälle ettei illalla tarvitsisi vaihtaa taas uudestaan vaatteita.. Käsittämätöntä!
Kommentit (324)
Jos omainen osallistuu hoitoon, niin eikö hänen kuulu saada panoksesta rahaa. Se raha, minkä monikansallinen palvelutalo säästää.
Niin, mutta järjestelmä on mikä on.
Inhimillistä kohtelua vanhus saa vain rakastavilta läheisiltään.
He voivat vaihtaa vaipan vaikka 20 kertaa päivässä. Hoitokodissa vaihdetaan 2-4 kertaa päivässä (ainakin oman mummoni kohdalla oli näin). Ja kellonlyömällä. Muuten makasi paskoissaan.
Hoitokodissa ei viety ulos.
Omaishoidossa voit työntää rullatuoli tai sängyn ulos, parvekkeelle yms......
Joo. Omaishoidon tuki pitäis korottaa. Vaikka 3000 egee kk ja hoitotarvikkeet ilmaisiksi (ne 20 vaippaa vrk!!!), ei siis 4 kpl vrk, joka meidän kunnassa nyt on!
Siis tuo aika kuitenkin on aina rajallinen, jonka vanhus elää vuodepotilaana. Eikös keskimäärin 2 vuotta, ole se aika, joka hoitokodissa ollaan, ehtii olla??
Muistaakseni. Tietääkö joku tarkempaa lukua??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo makasi laitojen takana sängyssä yöpaita päällään (kello tuolloin puoli kolme) ja aneli päästä kotiin.. Mummollani siis melko pitkälle edennyt dementia, mutta ihmettelen silti tuota laitojen käyttöä ja yöpaitaa tuohon aikaan päivästä!? Hoitajat kertoivat sängynlaitojen olevan mummon turvaksi ja yöpaitaa selittivät suihkussa käymisellä.. Oli kuulemma ollut järkevintä vaihtaa suihkun jälkeen suoraan yöpaita päälle ettei illalla tarvitsisi vaihtaa taas uudestaan vaatteita.. Käsittämätöntä!
No mutta ap,olette saaneet mummon sinne hoitokotiin.Mikään ei estä sinua ottamasta sieltä häntä kotiisi .Alat sitten mukavaksi hoitajaksi ympäri vuorokauden.Ei tule paljon kustannuksiakaan,kun ei tarvise hankkia erikois-sänkyäkään,koska niitä laitoja et tarvitse.
Osaat varmasti hoitaa paremmin ,koska olet noin hyvä arvioimaan muiden hoitamista.
Joku katkeroitunut lähäri mouhoaa. Onko noin huono omatunto? Sinulle maksetaan siitä työstä, Ihan kohtuullista, että asiakkaat ja omaiset odottavat asianmukaista työpanosta. Ei ole asiakkaiden syy ettet saa kunnon palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hölmöä tässä ketjussa koko ajan sanoa ap:lle, että hänen pitää itse osallistua mummonsa hoitoon enemmän.
Se hoitopaikka on sitä hoitoa varten ja vanhuksella kuuluu olla hyvä olla siellä ihan ilman omaisten vastuuta. Kaikilla ei edes omaisia.
Tätä mieltä olen itsekin. Onko siis yleinenkin tälläinen käytäntö että sukulaiset/ystävät omaisiensa luona vieraillessaan osallistuvat vaipan vaihtoihin ja muihin hoitotoimiin joihin hoitajat eivät muilta kiireiltään ehdi?
Ja kun joku kysyi miksen käy mummoni luona useammin niin vastaus on yksinkertaisesti se ettei aika riitä. Minulla on omat työni sekä uusioperhe pyöritettävänä. Olen kyllä usein potenut huonoa omatuntoa siitä etten ehdi käydä useammin. Ja niinkuin aikaisemminkin taisin todeta halusimme mummon hoitokotiin juuri sen takia että hänen hoitonsa olisi joidenkin toisten vastuulla, eikä meidän lastenlasten tarvitsisi jatkuvasti huolehtia hänestä.
Ap
Normaalia Attendolla ja Esperillä sekä Foibessa. Alimiehitetty, kielitaidoton henkilökunta laittaa mummot sänkyyn laitojen taakse päiväksi, että ehtivät pyykkäämään, siivoamaan ja tekemään ruokaa. Siltikään ei ehditä. Vaippoja max. 2/vuorokaudessa. Jos ehditään vaihtamaan, kun aina joku on sairaana. Sijaisia ei saa ottaa, on pakko pärjätä vaikka yksin. Jos uskaltaa sanoa vastaan, työsuhde loppuu, eikä saa työtä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hölmöä tässä ketjussa koko ajan sanoa ap:lle, että hänen pitää itse osallistua mummonsa hoitoon enemmän.
Se hoitopaikka on sitä hoitoa varten ja vanhuksella kuuluu olla hyvä olla siellä ihan ilman omaisten vastuuta. Kaikilla ei edes omaisia.
Tässä on yhden ongelman ydin: oma läheinen nähdään semmoisena ettei hänen oloaan haluta tehdä itse paremmaksi - eikö tärkeintä ole läheisen mahdollisimman hyvä hyvinvointi mahdollisimman ison osan ajasta, eikä se ketä hänet hoitaa???? Tässäkö kohtaa mietitään nipottamista vastuunjaosta? Jotenkin todella epäloogista olla tekemättä itse mitään ja silti samalla valittaa ettei vanhusta hoideta hyvin. Haloo haloo onko ketään kotona...
Kun maksaa siitä hoidosta (suoraan tai veroina), niin kyllä silloin voi olettaa saavansa vastinetta. Ei ne hoitajat siellä ilmaiseksi hengaile, se on niiden TYÖ. Samalla tavalla oletan lapseni opettajan hoitavan opettamisen, en ala pitämään mitään oppitunteja kotona. Tai ravintolassa oletan kokin valmistavan ruuan, siitähän hänelle maksetaan. Että haloo vaan, teepä se työsi, äläkä kitise.
On pöyristyttävää että joutuu nostamaan metelin mikäli halajaa läheiselleen edes kohtuullista hoitoa! Hyvinvointivaltio Suomi hiphei! Pelottaa vanheta tälläisessä maassa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mieltä olen itsekin. Onko siis yleinenkin tälläinen käytäntö että sukulaiset/ystävät omaisiensa luona vieraillessaan osallistuvat vaipan vaihtoihin ja muihin hoitotoimiin joihin hoitajat eivät muilta kiireiltään ehdi?
Ja kun joku kysyi miksen käy mummoni luona useammin niin vastaus on yksinkertaisesti se ettei aika riitä. Minulla on omat työni sekä uusioperhe pyöritettävänä. Olen kyllä usein potenut huonoa omatuntoa siitä etten ehdi käydä useammin. Ja niinkuin aikaisemminkin taisin todeta halusimme mummon hoitokotiin juuri sen takia että hänen hoitonsa olisi joidenkin toisten vastuulla, eikä meidän lastenlasten tarvitsisi jatkuvasti huolehtia hänestä.
Ap
Ei ole yleinen käytäntö. Hoitajat toivovat, että joku muu tekisi työn heidän puolestaan, mutta se ei ole tarkoituksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On se melko tavallista että ainakin omaiset jotka käyvät usein jollakin tavalla osallistuvat niihin hoitotoimiin käydessään. He esim. vievät vanhusta wc:hin, ulos tai auttavat vaikkapa ruokailussa. Kovin tavallista ei ole että omaiset esim. vuodepotilaan pesuihin osallistuisi tai vaihtaisi tälle vaippoja, useammin he käyvät sillloin pyytämässä hoitajia tekemään sen. Hyvin harvinaista on että silloinkaan valitetaan sitä että hoito olisi huonoa tai että vaippaa ei taaskaan ole vaihdettu. He vain pikemminkin ilmoittavat asian hoitajille, nyt varmasti pitäisi se tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on yhden ongelman ydin: oma läheinen nähdään semmoisena ettei hänen oloaan haluta tehdä itse paremmaksi - eikö tärkeintä ole läheisen mahdollisimman hyvä hyvinvointi mahdollisimman ison osan ajasta, eikä se ketä hänet hoitaa???? Tässäkö kohtaa mietitään nipottamista vastuunjaosta? Jotenkin todella epäloogista olla tekemättä itse mitään ja silti samalla valittaa ettei vanhusta hoideta hyvin. Haloo haloo onko ketään kotona...
Paras hoito on aina omaishoito.
Milloin muulloin vanhuksen vaippa vaihdetaan heti ulostamisen jälkeen?
Paras hoito on aina omaishoito?! Et ole ihan perehtynyt asiaan... Itse olen töissä kotihoidossa ja paljon käymme myös asiakkailla joita muuten hoitaa omaishoitaja. Meidän asiakkaiden omaisista sanoisin, että 80% jättää vaipan vaihtamatta, koska hoitaja tulee johonkin aikaan päivästä ja vaihtaa sen. Sen lisäksi on paljon väsymyksestä johtuvaa kaltoinkohtelua, ihan pahoinpitelyksi laskettavaakin. Mutta ei ole helppo tehdä sitä päätöstä, että vaikeahoitoinen omainen "laitetaan" palvelutaloon, tai että edes otetaan kotiin lisää apua (se maksaa ja myös asenne, että itse pitää hoitaa, muut ei osaa). On hienoa, että omaisista huolehditaan jne, mutta "Paras hoito on AINA omaishoito." on vaarallinen. Pahimmassa tapauksessa kohta siinä on kaksi toisen apua tarvitsevaa.
Ja alkuperäisestä aiheesta, meilläkin moni asiakkaista joko aamulla jättää pukematta päivävaatteet kun on suihkupäivä tai sitten suihkun jälkeen haluaa laittaa jotain kevyttä iltaa varten, joku haluaa jäädä pelkässä kylpytakissa lepäämään ja kuivattelemaan. Miksi vuoteessa muutenkin oleva vanhus pitäisi pukea päivävaatteisiin monta kertaa päivässä? Se voi olla epämiellyttävää. Uskoisin, että on ihan mukavaa suihkun jälkeen (mikä myös on vanhuksille rasitus) jäädä rennoissa vaatteissa makoilemaan sänkyyn lämpimän peiton alle.
Tottakai olen osallistunut tälläiseen virikkeelliseen hoitoon, esimerkiksi vienyt mummoa ulos jne. Vaipan vaihdot ja alapesut vain mielestäni kuuluvat henkilökunnalle, sitä vartenhan heidät on sinne palkattu.
Ap
Ap, et varmaankaan hyväksy eutanasiaa?
Odota rauhassa, mummos lakkaa nielemästä ja sen jälkeen nääntyy nälkään ja janoon. Se on sitä "saattohoitoa" Päivi Räsäsen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai olen osallistunut tälläiseen virikkeelliseen hoitoon, esimerkiksi vienyt mummoa ulos jne. Vaipan vaihdot ja alapesut vain mielestäni kuuluvat henkilökunnalle, sitä vartenhan heidät on sinne palkattu.
Ap
Hoito pitää mielestäni lähteä vanhuksen ei omaisen tarpeista tai siitä mitä miltä omainen on asioista. On paljon vanhuksia jotka tuskin edes haluaisi omaisen vaihtavan vaippaa tai pesevän heidän ulosteensa. Sitten on taas vanhuksia jotka mieluummin toivoisi noissakin tilanteissa sen auttajan olevan mieluummin läheinen omainen kuin "vieras" hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin muulloin vanhuksen vaippa vaihdetaan heti ulostamisen jälkeen?Paras hoito on aina omaishoito?! Et ole ihan perehtynyt asiaan... Itse olen töissä kotihoidossa ja paljon käymme myös asiakkailla joita muuten hoitaa omaishoitaja. Meidän asiakkaiden omaisista sanoisin, että 80% jättää vaipan vaihtamatta, koska hoitaja tulee johonkin aikaan päivästä ja vaihtaa sen. Sen lisäksi on paljon väsymyksestä johtuvaa kaltoinkohtelua, ihan pahoinpitelyksi laskettavaakin. Mutta ei ole helppo tehdä sitä päätöstä, että vaikeahoitoinen omainen "laitetaan" palvelutaloon, tai että edes otetaan kotiin lisää apua (se maksaa ja myös asenne, että itse pitää hoitaa, muut ei osaa). On hienoa, että omaisista huolehditaan jne, mutta "Paras hoito on AINA omaishoito." on vaarallinen. Pahimmassa tapauksessa kohta siinä on kaksi toisen apua tarvitsevaa.
Ja alkuperäisestä aiheesta, meilläkin moni asiakkaista joko aamulla jättää pukematta päivävaatteet kun on suihkupäivä tai sitten suihkun jälkeen haluaa laittaa jotain kevyttä iltaa varten, joku haluaa jäädä pelkässä kylpytakissa lepäämään ja kuivattelemaan. Miksi vuoteessa muutenkin oleva vanhus pitäisi pukea päivävaatteisiin monta kertaa päivässä? Se voi olla epämiellyttävää. Uskoisin, että on ihan mukavaa suihkun jälkeen (mikä myös on vanhuksille rasitus) jäädä rennoissa vaatteissa makoilemaan sänkyyn lämpimän peiton alle.
On kokemusta omaishoidosta.
Se on paras.
Ja ripulipäivänä siis vaihdoin 20 kertaa vrk, ainakin.
Ja tuossa olen samaa mieltä kanssasi, vaatteet pitää olla rennot, pehmeät ja helpot pukea. Ja myös tarpeeksi väljät.
Vierailija kirjoitti:
Ap, et varmaankaan hyväksy eutanasiaa?
Odota rauhassa, mummos lakkaa nielemästä ja sen jälkeen nääntyy nälkään ja janoon. Se on sitä "saattohoitoa" Päivi Räsäsen malliin.
Itseasiassa taidan olla tämän päivän jälkeen enenevissä määrin eutanasian kannalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin muulloin vanhuksen vaippa vaihdetaan heti ulostamisen jälkeen?Paras hoito on aina omaishoito?! Et ole ihan perehtynyt asiaan... Itse olen töissä kotihoidossa ja paljon käymme myös asiakkailla joita muuten hoitaa omaishoitaja. Meidän asiakkaiden omaisista sanoisin, että 80% jättää vaipan vaihtamatta, koska hoitaja tulee johonkin aikaan päivästä ja vaihtaa sen. Sen lisäksi on paljon väsymyksestä johtuvaa kaltoinkohtelua, ihan pahoinpitelyksi laskettavaakin. Mutta ei ole helppo tehdä sitä päätöstä, että vaikeahoitoinen omainen "laitetaan" palvelutaloon, tai että edes otetaan kotiin lisää apua (se maksaa ja myös asenne, että itse pitää hoitaa, muut ei osaa). On hienoa, että omaisista huolehditaan jne, mutta "Paras hoito on AINA omaishoito." on vaarallinen. Pahimmassa tapauksessa kohta siinä on kaksi toisen apua tarvitsevaa.
On kokemusta omaishoidosta.
Se on paras.
Ja ripulipäivänä siis vaihdoin 20 kertaa vrk, ainakin.
Ja tuossa olen samaa mieltä kanssasi, vaatteet pitää olla rennot, pehmeät ja helpot pukea. Ja myös tarpeeksi väljät.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Juu mutta ei ole palkattu riittävän montaa, jotta vaippoja ehtisi tarkastaa edes tunnin välein.
Osa maksaa tonneja hoidostaan. Osan puolesta kunta maksaa tonneja. Miksi tätä vastaan kuulu saada kunnon hoito.
Kaikilla ei ole omaisia. Heidän valtaansa ei kuulu laittaa mitään.