Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin katsomassa mummoani hoitokodissa ja järkytyin

Vierailija
22.12.2018 |

Mummo makasi laitojen takana sängyssä yöpaita päällään (kello tuolloin puoli kolme) ja aneli päästä kotiin.. Mummollani siis melko pitkälle edennyt dementia, mutta ihmettelen silti tuota laitojen käyttöä ja yöpaitaa tuohon aikaan päivästä!? Hoitajat kertoivat sängynlaitojen olevan mummon turvaksi ja yöpaitaa selittivät suihkussa käymisellä.. Oli kuulemma ollut järkevintä vaihtaa suihkun jälkeen suoraan yöpaita päälle ettei illalla tarvitsisi vaihtaa taas uudestaan vaatteita.. Käsittämätöntä!

Kommentit (324)

Vierailija
321/324 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hölmöä tässä ketjussa koko ajan sanoa ap:lle, että hänen pitää itse osallistua mummonsa hoitoon enemmän.

Se hoitopaikka on sitä hoitoa varten ja vanhuksella kuuluu olla hyvä olla siellä ihan ilman omaisten vastuuta. Kaikilla ei edes omaisia.

Tässä on yhden ongelman ydin: oma läheinen nähdään semmoisena ettei hänen oloaan haluta tehdä itse paremmaksi - eikö tärkeintä ole läheisen mahdollisimman hyvä hyvinvointi mahdollisimman ison osan ajasta, eikä se ketä hänet hoitaa???? Tässäkö kohtaa mietitään nipottamista vastuunjaosta? Jotenkin todella epäloogista olla tekemättä itse mitään ja silti samalla valittaa ettei vanhusta hoideta hyvin. Haloo haloo onko ketään kotona...

Paras hoito on aina omaishoito.

Milloin muulloin vanhuksen vaippa vaihdetaan heti ulostamisen jälkeen?

Paras hoito on aina omaishoito?! Et ole ihan perehtynyt asiaan... Itse olen töissä kotihoidossa ja paljon käymme myös asiakkailla joita muuten hoitaa omaishoitaja. Meidän asiakkaiden omaisista sanoisin, että 80% jättää vaipan vaihtamatta, koska hoitaja tulee johonkin aikaan päivästä ja vaihtaa sen. Sen lisäksi on paljon väsymyksestä johtuvaa kaltoinkohtelua, ihan pahoinpitelyksi laskettavaakin. Mutta ei ole helppo tehdä sitä päätöstä, että vaikeahoitoinen omainen "laitetaan" palvelutaloon, tai että edes otetaan kotiin lisää apua (se maksaa ja myös asenne, että itse pitää hoitaa, muut ei osaa). On hienoa, että omaisista huolehditaan jne, mutta "Paras hoito on AINA omaishoito." on vaarallinen. Pahimmassa tapauksessa kohta siinä on kaksi toisen apua tarvitsevaa.

Ja alkuperäisestä aiheesta, meilläkin moni asiakkaista joko aamulla jättää pukematta päivävaatteet kun on suihkupäivä tai sitten suihkun jälkeen haluaa laittaa jotain kevyttä iltaa varten, joku haluaa jäädä pelkässä kylpytakissa lepäämään ja kuivattelemaan. Miksi vuoteessa muutenkin oleva vanhus pitäisi pukea päivävaatteisiin monta kertaa päivässä? Se voi olla epämiellyttävää. Uskoisin, että on ihan mukavaa suihkun jälkeen (mikä myös on vanhuksille rasitus) jäädä rennoissa vaatteissa makoilemaan sänkyyn lämpimän peiton alle.

Ei oo aina paras omaishoito ei. Äiti halusi olla isälle omaishoitaja, vaan ei siitä mitään tullut. Lopulta isä vietiin hoivaosastolle jossa sai parempaa hoitoa kunnes menehtyi. Kotona ei aina tarjottu edes ruokaa , huolehdittu hygieniasta jne...Äiti oli vielä ottamassa isää takaisin kotiin täysin sänkypotilaana, onneksi ei ehtinyt toteutua. Kotihoidonkaan turvin ei onnistunut ennen osastolle siirtoa. Me lapset siinä yritettiin autella minkä pystyttiin välimatkojen ja perheiden keskellä.

Vierailija
322/324 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös pistänyt merkille että mummoni haisee virtsalle/ulosteelle lähes joka kerta kun hänen luonaan käyn. Oli sitten aamu, päivä tai ilta. Kuinka usein vanhusten vaippoja tuollaisissa hoitokodeissa ruukataan vaihtamaan? Kerran päivässäkö?

Yöllä yksi vaihto, nukkumaan mennessä ja aamulla herätessä myös. Päivällä voi olla 1-2 vaihtoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/324 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietin, mitähän ne omaiset sanoisivat, jos menisi heidän työpaikalleen kertomaan miten heidän kuuluisi työnsä hoitaa. Moni omainen kokee olevansa hoitotyön asiantuntija ja haluaa neuvoa minua työssäni.

Vierailija
324/324 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Ihan selväää että laida on sängyssä mummon turvaksi ja koska huoneessa varmasti oli riittävän lämmintä, niin yöpaitakin riittää. Itsellä ei nyt ole mitään päällä. Ei ole koko päivänä ollut. paljon mukavempaa elellä kun mikää ei ahdista. kohta meen suhkuun ja sen jälkeen käperryn peiton alle katsomaan TVtä. Sitte nukkumaan. Ei täss jaksa muut asiat kiinnostaa. Sairaudet painaa ja kaikkialla vaan kauhu-uutisia. Masentaa niin per...sti'! Töihin en ole pystynyt 5 kk. ja tuskin enää meenkään.