Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekopyhyys huipussaan: "Emme lähetä joulukortteja vaan..."

Vierailija
21.12.2018 |

"Tänä vuonna emme lähetä joulukortteja vaan laitamme joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen. Hyvää Joulua!"

Tämmöiseen ilmoitukseen on tullut törmättyä facessa/instassa/somessa useamman kerran. Pidän tätä aika itsekeskeisenä ja tekopyhänä toimintatapana. Julistetaan muille, että mepä ollaan niin hurskaita.

Mietitäänpä. Perheellä on käytössä esim. 60 euroa joulukortteja varten. Jos he lähettävät kortteja niin summa ei varsinaisesti tule heidän hyväkseen. Jos he lahjoittavat rahat niin silloinkaan summa ei tule heidän hyväkseen. Mutta jos pistää kortit niin tulee se vaiva että pitää hankkia ne ja kirjoittaa. Lahjoitus on aika paljon helpompaa ja saahan sillä sitten kivasti kiillotettua sädekehäänsä.

Eikös perheet voisi lahjoittaa rahoja jostain omasta "nautinnostaan"? Ei ostetakkaan sitä uuttaa pleikkapeliä vaan lahjoitetaan rahat tai jätetään yksi leffareissu tekemättä ja lahjoitetaan rahat. Tai aletaan vaikka jonkun järjestön kuukausilahjoittajaksi.

Älkää käsittäkö väärin, minä en vedä hernettä nenään jos en saa joulukortteja. Pidän niitä melko mitään sanomattomina, mutta kritisoin vain tätä tapaa missä juuri korttien lähetys vaihdetaan hyväntekeväisyyteen ja siitä ilmoitellaan somessa. Miksi minun pitäisi tietää että jätät mielummin joulukortit lähettämättä kuin tingit jostain omasta tekemisestäsi?

Ihmiset, olkaa rohkeita! Jos ei korttien lähettäminen natsaa niin ei siinä mitään. Ei sitä tarvi selitellä. Hyvät joulut voi toivottaa ilman korttiakin ja erityisesti ilman mainostusta omasta hyväntekeväisyydestä.

(Oma juttunsa olisi nämä "vuohilahjat", niihin pätee ihan sama juttu. Mutta en mene nyt niihin.)

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinipulloineen

82

Vierailija
82/94 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin joulun järjestämättä. Vieraat tullessaan ihmettelivät missä joulukuusi, lahjat, jouluruoka jne. ovat. Ilmoitin että tänä vuonna lahjoitinkin kaikki jouluun tarkoitetut varat Viipurin kodittomille kissoille. Siinä sitten syötiin kaikki hernekeittoa kun itse myhäilin tyytyväisenä kun olin saanut puhdistaa imagoani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei omahyväisyyttä kirjoitti:

En lähetä enää kortteja vaan lahjoitan ko. rahat hyväntekeväisyyteen ja ilmoitan sen tervehdyksessä. Toivon, että joku muukin innostuisi tukemaan ko. sairauteen liittyvää tutkimustyötä ja perheitä, jotka painiskelevat elinikäisen sairauden tuomissa haasteissa.

Miksi se lahjoitus pitää olla pois just joulutervehdyksistä? Sitä paitsi myös joulukorteilla voi lahjoittaa, kun ostaa hyväntekeväisyysjärjestöjen kortteja.

Aivan. Itsekin ostin tänä vuonna pelkästään Unicefin, Syöpäsäätiön ja Punaisen Ristin kortteja. Nättejä kortteja ja samalla saa tehtyä lahjoituksen hyväntekeväisyyteen ja postimaksukin on niissä valmiiksi maksettu.

Vierailija
84/94 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! Lähettää jos lähettää, mutta kukaan aikuinen ihminen ei ole velvollinen selittelemään tekemisiään jossain somessa. Ja se että jos on hyvin toimeentuleva ihminen, niin köyhille tai muuhun hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen pitäisi olla itsestäänselvyys. Ja muulloinkin kun vain jouluna!

Vierailija
85/94 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta erikoista näissä muodikkaissa "sen sijaan lahjoitamme hyväntekeväisyyteen"-jutuissa on se, että aina ne ovat poissa muilta, ei itseltä. Porukka siis lahjoittaa hyväntekeväisyyteen toisten joulutervehdyksiin, lahjoihin yms. ilahduttamiseen käytetyt varat.

Meilläkin firma lahjoitti hyväntekeväisyyteen meidän pikkujoulurahat, tulipa meille hyvä ja ylevä mieli! :D Omistajille maksettavien osinkojen sijaan ei kyllä tehdä hyväntekeväisyyslahjoituksia.

Vähän sama fiilis on välillä yksityishenkilöiden kohdalla. Tulee fiilis, että ei jaksettu ajatella ja nähdä vaivaa läheisten joulutervehdysten/lahjojen/muun ilahduttamisen eteen, joten pestään kädet tällä "Lahjoitimme puolestanne hyväntekeväisyyteen, tai ainakin väitämme niin"-jutulla.

Sitä odotellessa, että joku ilmoittaa laittaneensa rakennekynsi/Berliininviikonloppu-rahansa hyväntekeväisyyteen ja käyttävänsä joulutervehdysrahansa lähettämällä joulutervehdyksiä.

Vierailija
86/94 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muitakin tapoja toivottaa hyvää joulua kuin lähettää perinteinen joulukortti.

Itse lopetin viitisen vuotta sitten joulukorttien lähettämiset.

Olen soittanut monille, lähettäny tekstiviestien, liikkuvia kortteja jne.

Suurin osa keille soitin, kertoivat samaa ettei enää joulukortteja lähettäneet.

Ihmiset ilahtuvat soitosta enemmän kuin kortista.

Ei ole totta! Tykkän kun saan nätin kortin, tai vaikka vähemmänkin nätin. Nyt ne on seinällä ja pysyvätkin siellä varmaan kuukauden. Pois en heitä koskaan, vaan arkistoin kirjekuoreen. Päälle kirjoitan vuoden, jolta kortit ovat. Soiton unohtaisin heti, nyt kortti säilyy muistona aina. Hurjan hauskaa on myös suunnitella kenelle lähettää minkäkinlaisen kortin ja alunperin kun ostaa ne. Lähetän parikymmentä joulukorttia.

Vierailija
87/94 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin firma lahjoitti hyväntekeväisyyteen meidän pikkujoulurahat, tulipa meille hyvä ja ylevä mieli! :D Omistajille maksettavien osinkojen sijaan ei kyllä tehdä hyväntekeväisyyslahjoituksia.

Täytyy lisätä, että aika yleinen fiilis työpaikalla oli, että tunnetaanpa nyt itsemme taas arvostetuiksi työnantajan taholta, kun tieto pikkujoulurahojen hyväntekeväisyyskäytöstä tuli. Ja kyse ei ole siitä, että kenelläkään olisi mitään hyväntekeväisyyttä vastaan tai että kaikki edes tykkäisivät pikkujouluista tai että niitä, jotka sitten itsejärjestettyihin, omakustanteisiin pikkujouluihin osallistuivat, harmittaisi se käytetty raha. Kyse oli nimenomaan siitä tunteesta, että meillä ei ole mitään väliä. Että kun näyttää jossain nettisivuilla muka hyvältä, että lahjoitamme rahat hyväntekeväisyyteen, niin sillä tavalla sitten tehdään ja paskan väliä siitä, miltä työntekijöistä tuntuu.

Vähän sama on näissä yksityishenkilöidenkin joulutervehdysjutuissakin. Kun meille on win-win, ettei tarvitse nähdä vaivaa ja että näytämme vielä somessa hyvältä, niin ei sillä niin väliä, olisiko Tyyne-täti siellä vanhainkodissa kuitenkin ilahtunut, jos olisi saanut kortin.

Vierailija
88/94 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua!!!

Minä olen täysin unohtanut kertoa ihmisille että pistin parikymppiä hyvä joulumieli-keräykseen! Joskus jouluna haudoilla käydessämme meillä on myös tapana pistää kynttilä tuntemattomalle haudalle jossa ei ole kukaan käynyt!

Voisiko tästä julkaista jonkun artikkelin vielä??

Vierailija
89/94 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yks kaveri, joka aina julistaa laittavansa korttirahat jonnekin unicefille tms. mutta ei se oikeasti laita. Ei vaan jaksa laittaa kortteja.

Yksilöllinen ja henkilökohtainen tekstiviesti jouluaattona lähimmille sukulaisille ja ystäville ajaa saman asian. Jos lähettää postikortin, niin ei voi olla varma milloin se on perillä. Tekstiviesti on heti perillä ja juuri oikeana päivänä.

Vierailija
90/94 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri taaslaittoi et tänä vuonna ei lähetetä kortteja vaan rahat käytetään ruokaan (juomaan) ja kuva porukasta. Se on oikein se. Mun korttien lähettäminen tai lähettämättömyys ei liity mitä hyväntekeväisyyttä olen tehnyt. Sitä ei tiedä kuin mieheni ja hänkin vain kun oli kuskina. Tuntuis väärälle kertoa siitä kellekkään.

Vierailija
91/94 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yks kaveri, joka aina julistaa laittavansa korttirahat jonnekin unicefille tms. mutta ei se oikeasti laita. Ei vaan jaksa laittaa kortteja.

Yksilöllinen ja henkilökohtainen tekstiviesti jouluaattona lähimmille sukulaisille ja ystäville ajaa saman asian. Jos lähettää postikortin, niin ei voi olla varma milloin se on perillä. Tekstiviesti on heti perillä ja juuri oikeana päivänä.

Ja kun puhelin hajosi, niin sinne hävisivät tärkeät viestit vuosien takaa. Näin kävi mulle. Kortti säilyy muistona.

Vierailija
92/94 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekstari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun puhelin hajosi, niin sinne hävisivät tärkeät viestit vuosien takaa. Näin kävi mulle. Kortti säilyy muistona.

En minä säilytä mitään vanhoja tekstiviestejä ja sähköposteja. En minä pyri erityisesti muistelmaan mitään vanhoja vitsejääkään tai mitä minä olen sanonut joskus vuosia sitten. Eteenpäin on elävän mielen!

Vierailija
93/94 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ostin kolme vuohta afrikkakaisille, kun en jaksa muistaa sua omilla varoillani. Enkö ookin jalo ihminen..

Vierailija
94/94 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä rasauttaa todella