Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekopyhyys huipussaan: "Emme lähetä joulukortteja vaan..."

Vierailija
21.12.2018 |

"Tänä vuonna emme lähetä joulukortteja vaan laitamme joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen. Hyvää Joulua!"

Tämmöiseen ilmoitukseen on tullut törmättyä facessa/instassa/somessa useamman kerran. Pidän tätä aika itsekeskeisenä ja tekopyhänä toimintatapana. Julistetaan muille, että mepä ollaan niin hurskaita.

Mietitäänpä. Perheellä on käytössä esim. 60 euroa joulukortteja varten. Jos he lähettävät kortteja niin summa ei varsinaisesti tule heidän hyväkseen. Jos he lahjoittavat rahat niin silloinkaan summa ei tule heidän hyväkseen. Mutta jos pistää kortit niin tulee se vaiva että pitää hankkia ne ja kirjoittaa. Lahjoitus on aika paljon helpompaa ja saahan sillä sitten kivasti kiillotettua sädekehäänsä.

Eikös perheet voisi lahjoittaa rahoja jostain omasta "nautinnostaan"? Ei ostetakkaan sitä uuttaa pleikkapeliä vaan lahjoitetaan rahat tai jätetään yksi leffareissu tekemättä ja lahjoitetaan rahat. Tai aletaan vaikka jonkun järjestön kuukausilahjoittajaksi.

Älkää käsittäkö väärin, minä en vedä hernettä nenään jos en saa joulukortteja. Pidän niitä melko mitään sanomattomina, mutta kritisoin vain tätä tapaa missä juuri korttien lähetys vaihdetaan hyväntekeväisyyteen ja siitä ilmoitellaan somessa. Miksi minun pitäisi tietää että jätät mielummin joulukortit lähettämättä kuin tingit jostain omasta tekemisestäsi?

Ihmiset, olkaa rohkeita! Jos ei korttien lähettäminen natsaa niin ei siinä mitään. Ei sitä tarvi selitellä. Hyvät joulut voi toivottaa ilman korttiakin ja erityisesti ilman mainostusta omasta hyväntekeväisyydestä.

(Oma juttunsa olisi nämä "vuohilahjat", niihin pätee ihan sama juttu. Mutta en mene nyt niihin.)

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI omahyväinen kirjoitti:

Ei omahyväisyyttä kirjoitti:

En lähetä enää kortteja vaan lahjoitan ko. rahat hyväntekeväisyyteen ja ilmoitan sen tervehdyksessä. Toivon, että joku muukin innostuisi tukemaan ko. sairauteen liittyvää tutkimustyötä ja perheitä, jotka painiskelevat elinikäisen sairauden tuomissa haasteissa.

Miksi teille ei mikään kelpaa? Mikä tässä mättää? Tämä on yksi tapa jakaa myös tietoa jos nyt yksikin lukisi ja perehtyisi asiaan. Unicef, SPR ja muut isot järjestöt jätän rauhaan. Tällä tuen suomalaisista järjestöä, joka tutkii vaikeaa sairautta.

Minulla meni noin 60- 70 euroa kortteihin ja postimerkkeihin. Ja kortit ovat ehkä seuraavalla viikolla roskissa. Ja vähintään sen summan laitan tähän. Leluja köyhille tms. on turhaa, koska yseimmuten on kyse elämänhallintaongelmista - ei terveyteen liittyvistä, joille ihminen ei voi mitään, jos geenivirhe napsahti kohdalle.

Vierailija
42/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tintsu kirjoitti:

Ajat ja tavat muuttuvat. Usein otetaan persoonattomasti mallia muista miettimättä onko jokin tapa oikeasti järkevä. Somessa, jossa voi keskitetysti toivotella joulua kaikille, ei välttämättä tarvitse mainita hyväntekeväisyydestään. Kun se on alkujaan on ollut pääsääntöisesti yritysmaailman tapa ja myös näppärä kikka markkinoida humanistista aatettaan yritystoiminnassaan. 

Tämä. Aggressiivista myyntiä mukahyvyydellä - niin yrityksillä kuin yksilöilläkin. Kuvottavaa.

No minusta yritykset on eri asia kuin yksityiset ihmiset. Ei siinä ole mitään kuvottavaa, että yritys kiillottaa julkisivuaan ja yrittää siten saada lisää tuloja. Sehän on se koko yritystoiminnan perusajatus, tuoda voittoa omistajalleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitan sellaiseen hyväntekeväisyyteen, missä ei ole lainkaan palkattua työvoimaa. 

Typerä periaate. Eipä mitään kunnon hyväntekeväisyysjärjestöä olisi jos niissä ei olisi palkkatyöläisiä.

Mitä tämmöisiä hyväntekeväisyysjärjestöjä muuten on, joissa ei ole palkattua työvoimaa?

En pidä varsinaisena hyväntekeväisyytenä sitä että ostaa vanhempsinyhdistyksen myyjäisistä mokkapaloja. Ei niillä rahoilla niin kovin suurta kurjuutta paikata.

Vierailija
44/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähetä enää kortteja vaan lahjoitan ko. rahat hyväntekeväisyyteen ja ilmoitan sen tervehdyksessä. Toivon, että joku muukin innostuisi tukemaan ko. sairauteen liittyvää tutkimustyötä ja perheitä, jotka painiskelevat elinikäisen sairauden tuomissa haasteissa.

Eikö voisi siinä tervehdyksessä toivottaa vain hyvää joulua?  Lahjoitat muuten sitten mitä lahjoitat ja kerrot läheisille vaikka kesällä tavattaessa, jos haluat asiasta keskustella?  Miksi nämä asiat pitää just jouluun koplata?

Vierailija
45/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se lahjoitus pitää olla pois just joulutervehdyksistä? Sitä paitsi myös joulukorteilla voi lahjoittaa, kun ostaa hyväntekeväisyysjärjestöjen kortteja.

Vierailija
46/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö voisi siinä tervehdyksessä toivottaa vain hyvää joulua?  Lahjoitat muuten sitten mitä lahjoitat ja kerrot läheisille vaikka kesällä tavattaessa, jos haluat asiasta keskustella?  Miksi nämä asiat pitää just jouluun koplata?

Sen takia, että jouluna ihminen on ehkä vastaanottavaisempi ja ymmärtäväisempi ja joulu on antamisen juhla. Lähetän tervehdyksiä noin sadalle, joten joulutervehdys on paras foorumi.

Vierailija
47/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä väliä sillä on, jos joku ilmottaa laittaneensa rahaa hyväntekeväisyyteen. Pääasia että laittaa, oli itsekkäästä syystä tai ei. Lopputulos ratkaisee. 

Joo, mä oon perisaatteessa samaa mieltä. Mutta silti tuli yks joulu aika typertynyt olo kun yksi täti antoi mulle lahjaksi kirjkuoren, jossa luki että hän on antanut 150 euroa punaiselle ristille johonkin katastrofirahastoon. Mä olin vaan että aha, mitä tää mulle kuuluu...

Sillä kertomisella on tarkoitus herättää ihmisiä pikkuhiljaa asiaan ja ehkä toimimaan samoin.

Vierailija
48/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään tekopyhää ei ole siinä, ettei lähetä joulukortteja vaan oikeasti laittaa rahat hyväntekeväisyyteen ja vielä jopa kertoo siitä.

Sillä levitetään hyväntekeväisyyden sanomaa.

Eri asia toki, jos lahjoittaminen ei ole totta.

Vierailija
49/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saisi julkaista ja miksi tämmöinen turha joulukorttiperinne on edes olemassa. Julkaisulla voi saada myös muut ajattelemaa lahjoittavansa kyseiset rahat johonkin parempaan, kuin 2 viikoksi jonkun jääkaapinoveen ja siitä roskiin.

Vierailija
50/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
51/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään tekopyhää ei ole siinä, ettei lähetä joulukortteja vaan oikeasti laittaa rahat hyväntekeväisyyteen ja vielä jopa kertoo siitä.

Sillä levitetään hyväntekeväisyyden sanomaa.

Eri asia toki, jos lahjoittaminen ei ole totta.

Tapansa se on sekin kertoa tutuille näiden olevan tärkeyslistalla viimeisenä, mutta hei odotan silti sun maksavan tahtomaani kohteeseen rahaa.

Vierailija
52/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tavattoman onnellinen okaisesta saamastani joulukortista! Olen työkyvyttömyyseläkkeellä eikä minulla ole työ-, harrastus- eikä perheyhteisöä. Siksi tuntuu ihanalta, että olen ollut jonkun mielessä!

Vierailija
53/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nmb kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se lahjoitus pitää olla pois just joulutervehdyksistä? Sitä paitsi myös joulukorteilla voi lahjoittaa, kun ostaa hyväntekeväisyysjärjestöjen kortteja.

Tilille suoraan lähettäminen vähentää välikäsiä. Korttien suunnittelu, painaminen, lähettäminen, postimerkit ym. Unicef/Spr ei maailmaa pelasta vaan tuottaa holtitonta lisääntymistä.

Ai sun lahjoituksesi koostuu pelkistä kondomipaketeista?

Vierailija
54/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähetä joulukortteja, paitsi sähköisesti. Syynä on se, etä asun ulkomailla ja ne n. 50 joulutervehdystä, jotka lähetän, maksaisivat lähes 200€. Minusta se on yksinkertaisesti liikaa, etenkin kun ottaa huomion nykyisen postin surkean epävarman toiminnan.

Vierailija
55/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei saisi julkaista ja miksi tämmöinen turha joulukorttiperinne on edes olemassa. Julkaisulla voi saada myös muut ajattelemaa lahjoittavansa kyseiset rahat johonkin parempaan, kuin 2 viikoksi jonkun jääkaapinoveen ja siitä roskiin.

Esiintyminen, teeskentely, narsismi? Jatkanko?

Vierailija
56/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu, onhan tuo vähän hassua, että kuitenkin toivotetaan ne joulut sitten siellä fb:ssä. Ikään kuin ei olisi vain voinut sanoa, että tänä vuonna emme lähetä joulukortteja, vaan saatte toivotukset tässä. Tuskin kukaan nykypäivänä pahastuu, ettei saanutkaan sitä pahvilärpäkettä. 

Vierailija
57/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Planin korteilla hoituu molemmat: muistat ne sinulle tärkeät ihmiset henkilökohtaisesti, ja toteutat sisäistä paloasi hyväntekeväisyys.

Vierailija
58/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan kyllä Kuukausilahjoituksen rahastoon josta nyt hiukan on enemmän konkreettista apua tulevaisuudessa.

Vierailija
59/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta mitkä kyseiset rahat? Paljonko te oikein käytätte niihin postikortteihin, jos niistä tulee oikein merkittävä hyväntekeväisyyspotti? Muutenkin nykypäivänä paljon lähetellään niitä toivotuksia sähköisesti, ja se on ihan ilmaista. Mistä rahoista tässä nyt siis puhutaan? 

Vierailija
60/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse, kun täytin 40 v, olin päättänyt etten pidä mitään juhlia. Kuulun yhteen porukkaan ja siellä vaatimalla vaadittiin pitämään juhlat. Sanoin moneen kertaan minulla ei ole varaa.

Pidin sitten juhlat. Ruokaan meni rahaa, tarjottaviin ja vaihtokaupalla sain myös taikuriesityksen. Kuohuviinidtä puhumattakaan.

Porukalla keräsivät minulle lahjakortin. 150 e ja jotain rokotteita. Olin hyvin pettynyt.

Kun samassa porukassa yksi täytti 50 v, ehdotettiin taas vyväntekeväisyyttä, sanoin minulla on yks tarpeeton rokotuslahjakortti, voin antaa sen.

Kannattaa muistaa lahjan tarkoitus on ilahduttaa saajaa. Ei niinkään antajaa.