Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekopyhyys huipussaan: "Emme lähetä joulukortteja vaan..."

Vierailija
21.12.2018 |

"Tänä vuonna emme lähetä joulukortteja vaan laitamme joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen. Hyvää Joulua!"

Tämmöiseen ilmoitukseen on tullut törmättyä facessa/instassa/somessa useamman kerran. Pidän tätä aika itsekeskeisenä ja tekopyhänä toimintatapana. Julistetaan muille, että mepä ollaan niin hurskaita.

Mietitäänpä. Perheellä on käytössä esim. 60 euroa joulukortteja varten. Jos he lähettävät kortteja niin summa ei varsinaisesti tule heidän hyväkseen. Jos he lahjoittavat rahat niin silloinkaan summa ei tule heidän hyväkseen. Mutta jos pistää kortit niin tulee se vaiva että pitää hankkia ne ja kirjoittaa. Lahjoitus on aika paljon helpompaa ja saahan sillä sitten kivasti kiillotettua sädekehäänsä.

Eikös perheet voisi lahjoittaa rahoja jostain omasta "nautinnostaan"? Ei ostetakkaan sitä uuttaa pleikkapeliä vaan lahjoitetaan rahat tai jätetään yksi leffareissu tekemättä ja lahjoitetaan rahat. Tai aletaan vaikka jonkun järjestön kuukausilahjoittajaksi.

Älkää käsittäkö väärin, minä en vedä hernettä nenään jos en saa joulukortteja. Pidän niitä melko mitään sanomattomina, mutta kritisoin vain tätä tapaa missä juuri korttien lähetys vaihdetaan hyväntekeväisyyteen ja siitä ilmoitellaan somessa. Miksi minun pitäisi tietää että jätät mielummin joulukortit lähettämättä kuin tingit jostain omasta tekemisestäsi?

Ihmiset, olkaa rohkeita! Jos ei korttien lähettäminen natsaa niin ei siinä mitään. Ei sitä tarvi selitellä. Hyvät joulut voi toivottaa ilman korttiakin ja erityisesti ilman mainostusta omasta hyväntekeväisyydestä.

(Oma juttunsa olisi nämä "vuohilahjat", niihin pätee ihan sama juttu. Mutta en mene nyt niihin.)

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan rahaa itselleni hyväntekeväisyyteen.

T. Työmarkkinatukea joulukuussa 612 €. Kiitos, suomalaiset!

Vierailija
22/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Mä lahjoitan joka kuukausi hyväntekeväisyyteen pienen summan. Vuosien mittaan siitä on kertynyt jonkin verran lahjoitusta. Sitä en kylläkään ole kellekään mainostanut, eikä se lue facessa. Täytyy sanoa, että mua hävettäisi mainostaa omaa "jalouttani" julkisesti. Osa ihmisistä taitaa olla melkoisia typeryksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen juttu tädistä, joka kirjoitti lahjashekit ja joulukortit sukulaisille. Korteissa luki "Ostakaa itse omat lahjanne! :)"

Joulun jälkeen ihmetteli, että mikäs lahjashekkipino se tuossa on???

Vierailija
24/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen juttu tädistä, joka kirjoitti lahjashekit ja joulukortit sukulaisille. Korteissa luki "Ostakaa itse omat lahjanne! :)"

Oi, ihana toista 🤣!

Olisi varmasti ollut kortinsaajien ilmeet näkemisen arvoisia.

Vierailija
25/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö raamatussa sanota jotain tästä - että pitää tehdä hyvä teko eikä kertoa siitä kelleen. En muista, miten se siellä oli ilmaistu. Ketään ei kai kiinnosta enää ne ohjeet, mutta on kyllä noloa julistaa hyvyyttään netissä.

Evankeliumi Matteuksen mukaan

LUKU 6

"Kun siis autat köyhiä, älä toitota siitä niin kuin tekopyhät tekevät synagogissa ja kujilla, jotta ihmiset kiittelisivät heitä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet.3. Kun annat almun, älköön vasen kätesi tietäkö mitä oikea tekee,4. jotta hyvä tekosi pysyisi salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut."

Vierailija
26/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo teksti on siis jo 2000 vuoden takaa, niin että on sitä ennenkin osattu :D

Vierailija
27/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yks kaveri, joka aina julistaa laittavansa korttirahat jonnekin unicefille tms. mutta ei se oikeasti laita. Ei vaan jaksa laittaa kortteja.

Ehkä moni ajattelee, että loppupeleissä on itse se "Unisef", avuntarvitsija ;) Tieädn että ihmismieli helposti tekee tepposet ja asian saa käännettyä itselleen edullisesti, puolivahingossa. 

Vierailija
28/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ihmetteli, ja miksi ne lahjashekit oli vielä joulun jälkeenkin "tuossa"? Oliko unohtanut antaa?

Vierailija
29/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli mummo, joka löysi setelipinon kaapistaan joulun jälkeen. Hän tosiaan lähetti pelkät kortit lastenlapsille. Hyvää joulua. Ostakaa itse lahjanne. T: Mummo

30/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lähettänyt kortit vain ikäihmisille, joilla ei ole haisuakaan somesta. Muille joulutervehdys on lähtenyt facebookin, wa:n tmv. kautta.

Osallistun myös joulupuukeräykseen mutta en mainosta asiaa joulukorttien kustannuksella. En kyllä mainosta tuohon keräykseen osallistumistani muutenkaan. Itseäni ei tosin häiritse noi "joulukorttien lähettämisen sijaan" -päivitykset. Jokainen toimikoon omalla hyväksi katsomallaan tavalla.

Vierailija
31/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ihmetteli, ja miksi ne lahjashekit oli vielä joulun jälkeenkin "tuossa"? Oliko unohtanut antaa?

Se mummo unohti laittaa rahat kortin väliin ja löysi setelit kaapista joulun jälkeen. Vähän hän oli ihmetellyt lastenlasten yrmeitä ilmeitä.

Vierailija
32/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoituksensa oli postittaa lahjashekit korttien kanssa, mutta unohti shekit kuorista. Toivotuksen merkitys muuttuu hieman, vai mitä?

Vierailija
33/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli mummo, joka löysi setelipinon kaapistaan joulun jälkeen. Hän tosiaan lähetti pelkät kortit lastenlapsille. Hyvää joulua. Ostakaa itse lahjanne. T: Mummo

Mummokin voi olla jonkun täti.

T: Setä

Vierailija
34/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähetä enää kortteja vaan lahjoitan ko. rahat hyväntekeväisyyteen ja ilmoitan sen tervehdyksessä. Toivon, että joku muukin innostuisi tukemaan ko. sairauteen liittyvää tutkimustyötä ja perheitä, jotka painiskelevat elinikäisen sairauden tuomissa haasteissa.

Vierailija
35/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi itselleni noin, että sain tädiltäni pari vuotta sitten juuri tuollaisen kortin, eikä ollut rahaa mukana. Täti oli huomannut asian muutaman päivän kuluttua ja soitti veljelleen, eli isälleni, ja selitti asian. Meillä oli hauskaa :D

Vierailija
36/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omahyväisyyttä kirjoitti:

En lähetä enää kortteja vaan lahjoitan ko. rahat hyväntekeväisyyteen ja ilmoitan sen tervehdyksessä. Toivon, että joku muukin innostuisi tukemaan ko. sairauteen liittyvää tutkimustyötä ja perheitä, jotka painiskelevat elinikäisen sairauden tuomissa haasteissa.

Onko moni innostunut?

Voisihan sitä laittaa kortin ja siihen kirjoittaa, että lahjoitin muuten satasen joulukeräykseen.

Vierailija
37/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omahyväisyyttä kirjoitti:

Miksi teille ei mikään kelpaa? Mikä tässä mättää? Tämä on yksi tapa jakaa myös tietoa jos nyt yksikin lukisi ja perehtyisi asiaan. Unicef, SPR ja muut isot järjestöt jätän rauhaan. Tällä tuen suomalaisista järjestöä, joka tutkii vaikeaa sairautta.

Vierailija
38/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat ja tavat muuttuvat. Usein otetaan persoonattomasti mallia muista miettimättä onko jokin tapa oikeasti järkevä. Somessa, jossa voi keskitetysti toivotella joulua kaikille, ei välttämättä tarvitse mainita hyväntekeväisyydestään. Kun se on alkujaan on ollut pääsääntöisesti yritysmaailman tapa ja myös näppärä kikka markkinoida humanistista aatettaan yritystoiminnassaan. 

Vierailija
39/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tintsu kirjoitti:

Ajat ja tavat muuttuvat. Usein otetaan persoonattomasti mallia muista miettimättä onko jokin tapa oikeasti järkevä. Somessa, jossa voi keskitetysti toivotella joulua kaikille, ei välttämättä tarvitse mainita hyväntekeväisyydestään. Kun se on alkujaan on ollut pääsääntöisesti yritysmaailman tapa ja myös näppärä kikka markkinoida humanistista aatettaan yritystoiminnassaan. 

Tämä. Aggressiivista myyntiä mukahyvyydellä - niin yrityksillä kuin yksilöilläkin. Kuvottavaa.

Vierailija
40/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan sellaiseen hyväntekeväisyyteen, missä ei ole lainkaan palkattua työvoimaa.