Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekopyhyys huipussaan: "Emme lähetä joulukortteja vaan..."

Vierailija
21.12.2018 |

"Tänä vuonna emme lähetä joulukortteja vaan laitamme joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen. Hyvää Joulua!"

Tämmöiseen ilmoitukseen on tullut törmättyä facessa/instassa/somessa useamman kerran. Pidän tätä aika itsekeskeisenä ja tekopyhänä toimintatapana. Julistetaan muille, että mepä ollaan niin hurskaita.

Mietitäänpä. Perheellä on käytössä esim. 60 euroa joulukortteja varten. Jos he lähettävät kortteja niin summa ei varsinaisesti tule heidän hyväkseen. Jos he lahjoittavat rahat niin silloinkaan summa ei tule heidän hyväkseen. Mutta jos pistää kortit niin tulee se vaiva että pitää hankkia ne ja kirjoittaa. Lahjoitus on aika paljon helpompaa ja saahan sillä sitten kivasti kiillotettua sädekehäänsä.

Eikös perheet voisi lahjoittaa rahoja jostain omasta "nautinnostaan"? Ei ostetakkaan sitä uuttaa pleikkapeliä vaan lahjoitetaan rahat tai jätetään yksi leffareissu tekemättä ja lahjoitetaan rahat. Tai aletaan vaikka jonkun järjestön kuukausilahjoittajaksi.

Älkää käsittäkö väärin, minä en vedä hernettä nenään jos en saa joulukortteja. Pidän niitä melko mitään sanomattomina, mutta kritisoin vain tätä tapaa missä juuri korttien lähetys vaihdetaan hyväntekeväisyyteen ja siitä ilmoitellaan somessa. Miksi minun pitäisi tietää että jätät mielummin joulukortit lähettämättä kuin tingit jostain omasta tekemisestäsi?

Ihmiset, olkaa rohkeita! Jos ei korttien lähettäminen natsaa niin ei siinä mitään. Ei sitä tarvi selitellä. Hyvät joulut voi toivottaa ilman korttiakin ja erityisesti ilman mainostusta omasta hyväntekeväisyydestä.

(Oma juttunsa olisi nämä "vuohilahjat", niihin pätee ihan sama juttu. Mutta en mene nyt niihin.)

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks kaveri, joka aina julistaa laittavansa korttirahat jonnekin unicefille tms. mutta ei se oikeasti laita. Ei vaan jaksa laittaa kortteja.

Vierailija
2/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä väliä sillä on, jos joku ilmottaa laittaneensa rahaa hyväntekeväisyyteen. Pääasia että laittaa, oli itsekkäästä syystä tai ei. Lopputulos ratkaisee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä väliä sillä on, jos joku ilmottaa laittaneensa rahaa hyväntekeväisyyteen. Pääasia että laittaa, oli itsekkäästä syystä tai ei. Lopputulos ratkaisee. 

Joo, mä oon perisaatteessa samaa mieltä. Mutta silti tuli yks joulu aika typertynyt olo kun yksi täti antoi mulle lahjaksi kirjkuoren, jossa luki että hän on antanut 150 euroa punaiselle ristille johonkin katastrofirahastoon. Mä olin vaan että aha, mitä tää mulle kuuluu...

Vierailija
4/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! Tänä vuonna useampi facebook kaveri/tuttu julistanut samaa. Itse lahjoitan kuukaisittain kahteen eri hyväntekeväisyyskohteeseen, ehkä teen jatkossa joka kuukausi päivityksen missä voin kehua itseäni tästä aiheesta.

#ketäkiinnostaa

Vierailija
5/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama työpaikoilla: "lahjoitamme työntekijöiden ja yhteistyökumppanien muistamiseen varaamamme rahat hyväntekeväisyyteen".   Eikö voisi vaan lahjoittaa, jos välttämättä haluaa, ilman, että pitää kertoa keneltä ne on pois?

Vierailija
6/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tänä vuonna emme lähetä joulukortteja vaan laitamme joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen. Hyvää Joulua!"

Tämmöiseen ilmoitukseen on tullut törmättyä facessa/instassa/somessa useamman kerran. Pidän tätä aika itsekeskeisenä ja tekopyhänä toimintatapana. Julistetaan muille, että mepä ollaan niin hurskaita.

Mietitäänpä. Perheellä on käytössä esim. 60 euroa joulukortteja varten. Jos he lähettävät kortteja niin summa ei varsinaisesti tule heidän hyväkseen. Jos he lahjoittavat rahat niin silloinkaan summa ei tule heidän hyväkseen. Mutta jos pistää kortit niin tulee se vaiva että pitää hankkia ne ja kirjoittaa. Lahjoitus on aika paljon helpompaa ja saahan sillä sitten kivasti kiillotettua sädekehäänsä.

Eikös perheet voisi lahjoittaa rahoja jostain omasta "nautinnostaan"? Ei ostetakkaan sitä uuttaa pleikkapeliä vaan lahjoitetaan rahat tai jätetään yksi leffareissu tekemättä ja lahjoitetaan rahat. Tai aletaan vaikka jonkun järjestön kuukausilahjoittajaksi.

Älkää käsittäkö väärin, minä en vedä hernettä nenään jos en saa joulukortteja. Pidän niitä melko mitään sanomattomina, mutta kritisoin vain tätä tapaa missä juuri korttien lähetys vaihdetaan hyväntekeväisyyteen ja siitä ilmoitellaan somessa. Miksi minun pitäisi tietää että jätät mielummin joulukortit lähettämättä kuin tingit jostain omasta tekemisestäsi?

Ihmiset, olkaa rohkeita! Jos ei korttien lähettäminen natsaa niin ei siinä mitään. Ei sitä tarvi selitellä. Hyvät joulut voi toivottaa ilman korttiakin ja erityisesti ilman mainostusta omasta hyväntekeväisyydestä.

(Oma juttunsa olisi nämä "vuohilahjat", niihin pätee ihan sama juttu. Mutta en mene nyt niihin.)

Samaa mieltä. Itseäni nauratti kun eräs nuoripari julkaisi saman fraasin fb:ssä ja oltiin niin maailmanparantajia. Todellisuudessa on juuri noita jotka kuluttavat kaikenlaiseen turhaan esimerkiksi meikkaa naamansa ihan överiksi, uudet rakennekynnet pitää olla ja muuta aivan turhaa. Niistä voisi säästää mutta mielummin säästetään joulukortista joka olisi ilahduttanut mummoa kovasti. Naurettavan tekopyhää. Oikea hyväntekeväisyys on sitä kun teet sen ilman mitään melua ja pisteiden toivossa vaan siksi että haluat.

Vierailija
7/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on tänä vuonna olleet ihmeissään kun joulukortteja on tullut tosi vähän. Monet mun serkut perheineen esimerkiksi ovat just facebookissa ilmoitelleet etteivät laita kortteja vaan rahat annetaan jonnekin keräykseen. Olen sitten vanhemmilleni tästä kertonut.

Kyllä mua vähän ihmetyttää, ettei voi vanhoille sukulaisilleen korttia laittaa. Nämä kuitenkin ilahtuisivat suuresti korteista. Esimerkiksi monet mun serkuista on tosi hyväpalkkaisia, reissaavat ulkomailla jatkuvasti ja uusissa taloissa asutaan. Luulisi, että olisi varaa sekä lähettää kortti että lahjoittaa rahaa.

Vierailija
8/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en julista laittavani mitään joulukorttirahoja hyväntekeväisyyteen. En vain viitsi  lähetellä kortteja ja laitan hyväntekeväisyyteen joulurahaa muuten. Enkä kiillosta sädekehää vain jouluna, vaan teen aktiivisesti työtä hyväntekeväisyydessä muutenkin, sen minkä töiltäni jaksan. 

Vierailija
9/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita kortteja enkä lahjoita minnekään mitään. laitan vaan jouluviestin aattona

Vierailija
10/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortti maksaa euron ja jos viidelle olis lähettämässä kortin nii 5 euroa hyväntekeväisyyteen 😏 eiköhän se raha mene työntekijöiden pullakahveihin 😂

Vierailija
11/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muitakin tapoja toivottaa hyvää joulua kuin lähettää perinteinen joulukortti.

Itse lopetin viitisen vuotta sitten joulukorttien lähettämiset.

Olen soittanut monille, lähettäny tekstiviestien, liikkuvia kortteja jne.

Suurin osa keille soitin, kertoivat samaa ettei enää joulukortteja lähettäneet.

Ihmiset ilahtuvat soitosta enemmän kuin kortista.

Vierailija
12/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, AP! Juuri tämä ärsyttää kaikessa nykyään:

mitä ikinä tekee, näkee, ajattelee, kokee - siitä pitää julistaa kaikille tutuille julkisesti.

Hirveää huomionhakua, oman erinomaisuuden ja erikoisuuden korostamista. Koska mitään ei voi näköjään tehdä ihan omassa yksityisessä hiljaisuudessaan, tai sitä ei sitten kai ole olemassa, jos muut ei saa tietää.

Olisi kiintoisaa tietää, tekisikö moni näitä asioita jos niitä ei voisi päivittää mihinkään someen muiden ihasteltavaksi?

Vierailija
13/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on hyväntekeväisyys saanut rahaa. Kuinka moni oikeasti mitään antaa mihinkään.

Minä en ole koskaan kortteja lähetellyt, enkä kenellekään ole selitellyt. Vetää herneen nenuun kuka tykkää.

Vierailija
14/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä sentään lähetti kortin, tosin hän soitti ja varoitti, että voin joutua itse lunastamaan korttini postista:)

Vierailija
15/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määhän siis laitoin nyt joulukorttirahat kanssa hyväntekeväisyyteen ja kudoin Pakistaniin pelikaaneille villasukkia. Ihmiset ei yhtään arvosta hyväntekeväisyyttä, kun mä en saanut yhtään joulukorttia, vaikka kudoin sormet verillä ja olen hyvä ihminen. Nih.

Vierailija
16/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut luulee, että se kuuluu ilmoittaa jossain jos ei kortteja laita. Joskus 90-luvulla meidän vaari ja mummi laittoi paikallislehteen ilmoituksen että ovat lahjoittaneet joulukorttirahat. Varmaan se ilmoitus maksoi enemmän kuin ne kortit olisi maksaneet!

Vierailija
17/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähetän tutuille joulukortit, mutten anna mitään hyväntekeväisyyteen.

Niin moni hyväntekeväisyysjärjestön pomo näkyy verolistoilla, että hyvinhän siellä menee. Ja kuprujakin voi tehdä näköjään ilman, että sitä enää kukaan muistelee puolen vuoden päästä.

Eräs SPR tienasi hyvin valtiolta saamillaan tukiaisilla. Ja muillakin järjestöillä menee tukevasti, onhan niissä vapaaehtoistyöntekijöitä, joille ei tarvitse maksaa palkkojakaan ja lahjoituksena tulee tavaraa myytäväksi. Mikä muu bisnes saa ilmaiseksi myyntituotteensa?

Nälkää ja köyhyyttä näkevillä on helppo lypsää rahaa. Varsinkin, kun muut köyhät lahjoittavat viimeisetkin roposensa onnellisen tietämättöminä todellisuudesta. Valitettavasti.

Vierailija
18/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö raamatussa sanota jotain tästä - että pitää tehdä hyvä teko eikä kertoa siitä kelleen. En muista, miten se siellä oli ilmaistu. Ketään ei kai kiinnosta enää ne ohjeet, mutta on kyllä noloa julistaa hyvyyttään netissä.

Vierailija
19/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lahjoitin hyväntekeväisyyteen. En aio sitä nimelläni ja naamallani missään netissä julkistaa. Jääkön tämä anonyymi ilmoitus vauva-palstalla ainoaksi maininnaksi asiasta. Toivotan kyllä somessa hyvää joulua kavereille, koska en jälleen kerraan lähettänyt kortteja. En aio mainita siitä, etten kortteja tänäkään vuonna lähettänyt, sillä uskon, että ovat osanneet asian ihan siitä päätellä, ettei niitä kortteja ole postiluukusta tipahdellut tai laatikosta löytynyt. Eli ei, en ymmärrä ihan täysin minäkään tätä ihmisten tarvetta tuttavilleen asiasta tiedottaa. Mutta ehkä toivovat, että esimerkki innostaisi muitakin?

Vierailija
20/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mä oon perisaatteessa samaa mieltä. Mutta silti tuli yks joulu aika typertynyt olo kun yksi täti antoi mulle lahjaksi kirjkuoren, jossa luki että hän on antanut 150 euroa punaiselle ristille johonkin katastrofirahastoon. Mä olin vaan että aha, mitä tää mulle kuuluu...

Lukiko siinä, että lahjoitus tehty sun nimissä?