Miksi lääkärit ei nykyään halua hoitaa yhtään mitään? Kysyn ihan tosissani, ihan normaalina ihmisenä jolla ei ole aikaisemmin ollut mitään lääkäreitä vastaan
Mun on nyt pitänyt 3 kertaa 5 vuoden sisällä etsiä lääkäriä, joka haluaa tutkia vaivaani, kun ensimmäinen ei ole suostunut. Joka kerta on löytynyt hoitoa vaativa ongelma. Sen löytäminen on vaatinut muuta, kuin perusverenkuvan tai muita perustutkimuksia.
Lääkärit tuntuu jo ovella olevan asennoituneen, että turhasta valitat. Kiukkusia vastauksia, tyhmää nokittelua "no jos nyt noin huolissasi olet huoh ja puuh voi että, no kai se sitten pitää tämmöinenkin tutkia.." ja hoidon torppaamista.
Miksi? Mikä siellä on hätänä? Onko teillä joku työssä muuttunut, rahan määrä, potilaiden määrä? Tuntuu ihan kamalalta käydä nykyään lääkärissä, ei ennen näin ollut.
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Minusta on omituista kuinka vaikeaa on saada lähete jatkotutkimuksiin. Olen kolme kertaa taistellut (korrektisti) terveyskeskuksen päivystysajoilla noin puolen vuoden rupeaman lähetteen eteen. Sitten kun sen olen saanut, olen kuullut sairaalan poliklinikalla kunniani kun en tullut aiemmin (!) Onko vika totaalisessa anmattitaidottomuudessa, kollektiivisessa sadismissa vaiko ylhäältä tulleessa ohjeistuksessa karsia lähes kaikki lähetteet vaikka oma ammattitaito ei riitä edes diagnosointiin?
Minäkin ihmettelen tätä. On paljon vaivoja, joista sanotaan ihan virallisessa informaatiossa, että niiden kanssa pitää mennä lääkäriin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Sitten kun menee, lähetetään vain kotiin, no niin, saat tarkkailla itse itseäsi, kunnes kuolet.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää se, että joutuu maksamaan niistäkin käynneistä joilla lääkäri ei suostu reagoimaan vaivaan mitenkään.
Totta, tajuavatkohan ne, kuinka suuri raha se on tavalliselle ihmiselle?
Kohta oon menossa Ortopedille ja todennäköisesti leikkaus. Hyvin on hoidettu. Samaten pääsen pian hammaslääkäriin koska leikkaus vaatii että hampaat kondiksessa.
Itsellä taas päinvastaisia kokemuksia. Olen mennyt lääkäriin vähän anteeksi pyydellen ja aina on otettu tosissaan ja sanottu että hyvä, kun tulit. Kokemusta niin työterveyspuolelta (yksityinen) kuin ihan julkiselta, siellä lähinnä lasten asioita hoidettu. Hoito on ollut aina todella hyvää.
Miksiköhän Suomessa ollaan niin epätasa-arvoisia siinäkin asiassa, kuka saa hoitoa ja kuka ei?
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveydenhäiriöt oireilevat monella tavalla ja ei ole ollenkaan tvatonta, että rampataan lääkärillä epämääräisen vaivan vuoksi ja myöhemmin paljastuu mt ongelmaksi. Mielestäni lääkäreiden pitäisi aktiivisemmin kysellä mitä siellä päässä liikkuu ja millainen tilanne päihteiden kanssa.
En kyllä tunne yhtäkään huvikseen lääkärillä ramppaavaa. Sellaisia tiedän monta, jotka on tuomittu mielenterveysongelmaiseksi ennen kuin fyysinen sairaus on todettu.
Olen ollut päivystyksessä joka puolella kehossa olevien verenpurkaumien ja mustelmien takia. Hoitaja eristi minut koska luuli sen olevan jokin eksoottinen tauti.
Lopultakin, tämän kerran ja myöhemmin, verenpurkaumat ja muut oireet selitettiin ei miksikään ja minut lähetettiin kotiin.
Ei se ole mitään = emme TIEDÄ mikä sinua vaivaa = vale.
Kävin juuri työterveydessä jossa olen vannonut käyväni vain VTI:n tai muun SELKEÄN syyn takia.
Lääkäri sanoi ei sinulla ainakaan silmätulehdusta ole, mutta kirjoitti reseptin ihan varmuuden vuoksi. Älä hae lääkettä hän sanoi.
Suunnilleen juoksin seuraavana aamuna apteekkiin.
Niin, väärin meni taas.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jotain yritystä kun toinen lääkäri ja leukkarit koholla.
Lopeta nyt edes se tupakointi.
Vierailija kirjoitti:
Oma englantilainen mieheni ja tämän suku oli lentää perseelleen kun kuuli että suomessa pitää maksaa terveydenhuollosta ja lääkkeistä. Varsinkin synnytyksen hinta ja se että maksat esim 5 minuutista täyden päivän jos menet 23.55 synnärille oli täysin käsittämätön idea.
Onko siellä Englannin ihmemaassa tosiaan kaikki sairaalahoidot ja lääkkeet maksuttomia?
Kun suomalaista kulttuuria usein haukutaan töykeäksi, niin sitä tämä ihmisten sairauksille selkänsä kääntäminen kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän työtään on menty sörkkimään niin pahasti:
- potilaat luulevat tietävänsä vähintään sen jonka lääkärikin
Lääkäri oli aikoinaan se, jonka sanaan luotettiin ja se päti.
Lääkärin etiikkaan luotettiin kuin vuoreen.
Ja ratkaisu tähän on googlata oireita kun potilas on vastaanotolla, eli sama minkä potilas on itsekin tehnyt sekä huonontaa hoitoa?
Lääkäri ei googlaa, vaan käyttää Terveysporttia. Miten kukaan lääkäri voisi tietää muutoin kaikki maailman poikkeukselliset oireet ja sairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Kohta oon menossa Ortopedille ja todennäköisesti leikkaus. Hyvin on hoidettu. Samaten pääsen pian hammaslääkäriin koska leikkaus vaatii että hampaat kondiksessa.
Sinähän ehkä tiedätkin, että hammaslääkärissä tehdään leikkausta (tai syöpähoitoa varten) infektiosaneeraus, jossa kustannustehokkaasti korjaamisen sijaan poistetaan kaikkia epävarmat hampaat. Ja siihen on vähän pakko suostua, koska muuten sinulle ei suostuta tekemään leikkausta.
Jos terveyskeskuksessa sattuu olemaan pitkät jonot, riippuu henkilökunnan armollisuudesta, milloin saat hammashoitoajat. Seuraava käynti voi olla aina kuukauden, kahden tai jopa kolmen päässä edellisestä. Leikkaukseen et kuitenkaan pääse, ennen kuin kaikki hampaat on hoidettu. Toivotaan myös, ettei hammaslääkärisi tai -hoitajasi koskaan sairastu, koska silloin aikasi perutaan ja leikkauksesi taas siirtyy. Jos hampaat on kunnossa, niin sitten ei mitään ongelmaa asiassa - mutta joillain on leikkaus siirtynyt hammasrumban vuoksi yli vuodella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän ehkä tiedätkin, että hammaslääkärissä tehdään leikkausta (tai syöpähoitoa varten) infektiosaneeraus, jossa kustannustehokkaasti korjaamisen sijaan poistetaan kaikkia epävarmat hampaat. Ja siihen on vähän pakko suostua, koska muuten sinulle ei suostuta tekemään leikkausta.
Jos terveyskeskuksessa sattuu olemaan pitkät jonot, riippuu henkilökunnan armollisuudesta, milloin saat hammashoitoajat. Seuraava käynti voi olla aina kuukauden, kahden tai jopa kolmen päässä edellisestä. Leikkaukseen et kuitenkaan pääse, ennen kuin kaikki hampaat on hoidettu. Toivotaan myös, ettei hammaslääkärisi tai -hoitajasi koskaan sairastu, koska silloin aikasi perutaan ja leikkauksesi taas siirtyy. Jos hampaat on kunnossa, niin sitten ei mitään ongelmaa asiassa - mutta joillain on leikkaus siirtynyt hammasrumban vuoksi yli vuodella.
Ei mulle kyllä ole hammashoitoa tarjottu, vaikka olen ollut useasti leikkaushoidossa julkisella puolella. Päinvastoin koetin itse saada hampaat hoidettua ennen leikkauksia, mutta silti en saanut aikoja reikien paikkaamiseen yhtään nopeammin sillä perusteella, että on leikkauksia tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma englantilainen mieheni ja tämän suku oli lentää perseelleen kun kuuli että suomessa pitää maksaa terveydenhuollosta ja lääkkeistä. Varsinkin synnytyksen hinta ja se että maksat esim 5 minuutista täyden päivän jos menet 23.55 synnärille oli täysin käsittämätön idea.
Onko siellä Englannin ihmemaassa tosiaan kaikki sairaalahoidot ja lääkkeet maksuttomia?
On. Ja samoin myös täällä Tsekissä. Olen ollut kolme kertaa sairaalassa ja kahdessa leikkauksessa - ei maksanut mitään. Käytän myös lääkettä krooniseen vaivaan - ei maksa mitään. Toki osa lääkkeistä maksaa joitain euroja, mutta tämä reseptilääke on täysin ilmainen. Veroprosenttini on silti ihan normaali, palkastani lähtee kaikkine maksuineen 25%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle kyllä ole hammashoitoa tarjottu, vaikka olen ollut useasti leikkaushoidossa julkisella puolella. Päinvastoin koetin itse saada hampaat hoidettua ennen leikkauksia, mutta silti en saanut aikoja reikien paikkaamiseen yhtään nopeammin sillä perusteella, että on leikkauksia tulossa.
Niitä aikoja et saa nopeammin kun ei ole mistä antaa. Arvaappa v%/#&aako kun tiedät että tämäkin hammas voitais ehkä pelastaa juurihoidolta mutta seuraava vapaa aika on 3kk päästä ja tod näk siihen mennessä on jo juurihoito aloitettu ja loppujen lopuksi enemmän käyntejä tiedossa. Aika ei vaan riitä vaikka kuinka yrittäisit. Paljon jää myös aikoja käyttämättä kun ei peruta aikaa ja hammaslääkäri ja - hoitaja istuu tyhjässä huoneessa. Näillekkin einareille on silti uusi aika annettava jos sattuvat haluamaan.
Ja paljon on näitä vakiipotilaita joiden hoito ei tule koskaan valmiiksi. Paljon hyödyttää hampaita paikkailla jos potilas ei viitsi niitä pestä kun ehkä kerran viikossa. Se on aina toisen potilaan hoidosta pois jolle ehkä voitaisiin tehdä jotain erikoisempaa hoitoa mutta kun aikaa ei vain ole (eikä rahaa).
No, silti pidän mun potilaistani ja paljon tyytyväisiä potilaita meillä käy parjatussa terveyskeskushammashoitolassa ja tehdään niin hyvää työtä kun aikojen puitteissa pystytään.
T. Tk hammaslääkäri
Lääkäreiden palkkaus kunnallisella puolella on huonolla tasolla. Jos palkat kaksin-kolminkertaistettaisiin, voisi avoimiin virkoihin saada enemmän hakijoita. Erilaisia hoitajia on sitäkin enemmän, heitä voisi vähentää puoleen, ilman mitään vaikutusta potilaiden hoitoon. Hoitaja kun ei kuitenkaan koskaan korvaa lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi suosittu näyttää olevan ”todennäköisesti virustauti”, silloin kun ei löydy heti helppoa vastausta. Ei haittaa vaikka crp huitelee 150 tai yli. No mitä siihen sanomaan muuta kun katellaan ja odotellaan. Ja sitten taas uudestaan lekuriin. No ei ollut virustauti.
Varmaan tiedätkin ettei viruksiin auta antibiootit. Flunssa menee ohi itsekseen. Itse olen jokaiselle minua hoitavalle lääkärille toimittanut kiitokseksi suklaata ja kukkia, riippumatta onko lääkäri vaikuttanut etäiseltä tai kiireiseltä. Myös sille vihaiselle töksäyttelijälle. On parempi että edes jonkinlainen lääkäri hoitaa meitä köyhiä, kuin ei lääkäriä olisi ollenkaan. Huonoa palautetta en anna vaan etsin jokaiselta käynniltä ainakin yhden kiitettävän asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina välillä ilmeisesti joku saa leikkauksen yhteydessä sepsiksen, mutta tulee halvemmaksi hoitaa nämä harvinaiset tapaukset/antaa niiden kuolla kuin hoidattaa hampaat kuntoon ensin.
Minulla oli vanha kunnon angiina ja en meinannut saada aikaa lääkärille, että " ne tuppaavat olemaan viruksia ja menemään ohi". Minulla oli kuumetta, hirvittävä päänsärky ja kaula leuan alta silminnähden turvonnut. Lisäksi kuolasin ! Lopulta nihkeä hoitaja totesi että no mene päivystykseen sitten, laitan tästä tiedot sinne. Ulkomaalainen, murtaen suomea puhunut naislääkäri huudahti kaulaani tunnustellessa että hyvanen aika, miten turponnut!
Vyöruusu voi aiheuttaa hermokipuja joka voi jäädä päälle ja voi tulla työkyvyttömäksi. Onneksi ei ollut viimeiset pennoset ja sain ostettua lääkkeen, sillä kuten edelläolevasta linkistä voi lukea vyöruusun oireet vähenevät radikaalisti jos lääke aloitetaan tarpeeksi ajoissa eli 72 tunnin sisällä rakkuloiden ilmestymisestä. Kela korvauksen jälkeenkin jäi maksettavaksi 50 € eli on tyyristä ja kun ei ollut omavastuu vielä tullut täyteen niin jouduin itse maksamaan kokonaan.