Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkärit ei nykyään halua hoitaa yhtään mitään? Kysyn ihan tosissani, ihan normaalina ihmisenä jolla ei ole aikaisemmin ollut mitään lääkäreitä vastaan

Vierailija
20.12.2018 |

Mun on nyt pitänyt 3 kertaa 5 vuoden sisällä etsiä lääkäriä, joka haluaa tutkia vaivaani, kun ensimmäinen ei ole suostunut. Joka kerta on löytynyt hoitoa vaativa ongelma. Sen löytäminen on vaatinut muuta, kuin perusverenkuvan tai muita perustutkimuksia.

Lääkärit tuntuu jo ovella olevan asennoituneen, että turhasta valitat. Kiukkusia vastauksia, tyhmää nokittelua "no jos nyt noin huolissasi olet huoh ja puuh voi että, no kai se sitten pitää tämmöinenkin tutkia.." ja hoidon torppaamista.

Miksi? Mikä siellä on hätänä? Onko teillä joku työssä muuttunut, rahan määrä, potilaiden määrä? Tuntuu ihan kamalalta käydä nykyään lääkärissä, ei ennen näin ollut.

Kommentit (409)

Vierailija
221/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin _voimakkaan_ hiustenlähdön vuoksi lääkäriin. Lääkärin asenne oli evvk ja yhtään mitään apua en saanut. Lannistuin ja annoin asian olla, kunnes parin vuoden päästä rohkaistuin menemään eri lääkärille vähän toisen vaivan siivillä. Tällä kertaa minua onneksi kuunneltiin ja nyt on kokeilussa lääke. Hiuksia ehti lähtemään varmaan puolet, eivätkä ne ehkä koskaan palaa entiselleen. Olen alle 30v. Eikä kenenkään hiukset putoa huvikseen, aina siellä on joku syy takana. Miksi vaan ei kiinnostanut asiaa tutkia?

Vierailija
222/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreillä ei ole lakko-oikeutta, siis virka lääkäreillä. Asioiden muuttaminen kunnasta ja sen päättäjistä kiinni, ja rahaahan ei sieltä heru, vähentää pitää kun terveydenhoitomenot liian suuret, lähetteitä erikoissairaanhoitoon ei saisi tehdä koska se se vasta maksaa. Ja kunnallisesta hammashoidosta on tultu tähän jonotilanteeseen sen takia että aikuiset otettiin parikymmentä vuotta sitten kunnallisen hoidon piiriin mutta hammaslääkäreiden määrää ei juuri kasvatettu vaikka potilasmäärä moninkertaistui. Hyvä päätös, mutta olisi vaatinut suurempaa panostusta rahallisesti kunnilta. Kuntien taloudellinen tilanne siis usein takana hoidon laadun heikkouteen. Kiire ja "tehokkuuden" lisääntyminen ongelmana. Kiireessä kuka vaan tekee virheitä ja pienilläkin virheillä suuret seuraukset. Vertaa jos ajat kolarin 40km/h vauhdissa vs. 200 km/h vauhdissa. Lisäksi takuuhoitoaikojen toteuttamista hampaat irvessä sanktioiden pelossa, eli potilaat ohjataan hoitajille koska lääkäri aikoja EI OLE. Todellinen ongelma on tuolla päättäjätasolla. Siellä ei kiinnosta hoidon laatu, pelkästään raha, hoitajille ei muka ole vara maksaa palkkaa mutta päättäjiä on vaikka minkätasoista ja siellä kyllä on palkat kohdillaan näillä hoidon "tehostajilla".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saija Varjuksenkin leikkaus on vaan peruttu. Ei helvetti mitä ihmisten kidutusta nykyään.

Kuuukausien odottelun jälkeen hermopinneleikkaus peruttu!

Vierailija
224/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on melko epärealistisia odotuksia terveydenhoitoalaa kohtaan. Ajatellaan, että siellä olisi hoivaa, empatiaa ja teekupposia tarjolla, ehkä jopa ihan tutkimuksia ja hoitojakin nopealla aikataululla. Tosiasia on kuitenkin se, että suomalainen terveydenhoito ainakin julkisella puolella on rakenteellisesti liukuhihnatuotantoa, jossa oikeastaan kaikki onnistuneet hoitokokemukset ovat hyvin vahvasti yksilöiden eli lääkärien ja hoitajien oman moraalin ja viitseliäisyyden varassa.

Yksityisellä puolella tiedän ihan varmaksikin, että joissakin sairaaloissa on ajateltu ja kehitetty hoitopolkua potilaan kannalta mahdollisimman nopeaksi ja helpoksi, ja tässä on jopa onnistuttukin. Eli saat tutkimukset ja hoidon parhaassa tapauksessa jo ensimmäisen lääkärikäynnin yhteydessä.

Vierailija
225/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei palveluita pyritä kehittämään niistä maksavien asiakkaiden mieleisiksi. Uskoisin että ihmiset olisivat valmiita maksamaan että saavat apua vaivoihinsa!

Takapajula tämä terveyden käypä hoito Suomessa.

Vierailija
226/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko niin että kok tai muissa porv. puolueen jäsenistöissä(lekureissa) on hiukan vaikeuksia nähdä alempiaan ihmisinä, saati sitten välittää niistä. Tietysti palkkansa eteen joutuu hiukan leikkimään kiinnostunutta..

Vierailija
227/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin 4 vuoden ajan yhteensä 11 kertaa lääkärillä samantapaisen vaivan takia. Minulla oli kipuja, joille en löytänyt selitystä. Burana-resepti ja neuvo liikkua enemmän olivat ainoa apu. Lopulta toinen jalka ei enää toiminut ja syykin löytyi rtg-kuvien perusteella.

Hyvin tyypillistä, saman kokenut. Me turhasta valittajat kuulemma kuormitamme terveydenhoitoa, vaikka tosiasiassahan lääkäri tekee käynneistä turhia, ei potilas. Ei sinne kukaan lähde kettuilua kuuntelemaan ellei oikeasti ole jokin elämää hankaloittava vaiva.  Itse kysynkin lääkäriltä (joka valittelee turhasta käynnistä) nykyään "teetkö sinä tästä turhan käynnin?". Yleensä sitä tutkimusta sitten saa ja hoitoakin. Luulisi että yliopistossa vuosikausia opiskellut ihminen ymmärtäisi näin perusasian että hoitamalla heti kunnolla, siitä vastenmielisestä potilaasta pääsee eroon pitemmäksi aikaa eikä tule taas ensi viikolla "kuormittamaan" järjestelmää.

Vierailija
228/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin 4 vuoden ajan yhteensä 11 kertaa lääkärillä samantapaisen vaivan takia. Minulla oli kipuja, joille en löytänyt selitystä. Burana-resepti ja neuvo liikkua enemmän olivat ainoa apu. Lopulta toinen jalka ei enää toiminut ja syykin löytyi rtg-kuvien perusteella.

Hyvin tyypillistä, saman kokenut. Me turhasta valittajat kuulemma kuormitamme terveydenhoitoa, vaikka tosiasiassahan lääkäri tekee käynneistä turhia, ei potilas. Ei sinne kukaan lähde kettuilua kuuntelemaan ellei oikeasti ole jokin elämää hankaloittava vaiva.  Itse kysynkin lääkäriltä (joka valittelee turhasta käynnistä) nykyään "teetkö sinä tästä turhan käynnin?". Yleensä sitä tutkimusta sitten saa ja hoitoakin. Luulisi että yliopistossa vuosikausia opiskellut ihminen ymmärtäisi näin perusasian että hoitamalla heti kunnolla, siitä vastenmielisestä potilaasta pääsee eroon pitemmäksi aikaa eikä tule taas ensi viikolla "kuormittamaan" järjestelmää.

Vähän niinku tähän liittyen: on äärimmäisen herkullista vaihtaa lääkäriä, kun alkaa olla liian nenäkäs :)

Vierailija
229/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt lääkärissä Helsingissä, Joensuussa ja Rovaniemellä. Joka kerta saanut julkiselta vain erinomaista palvelua. Ajat myös saanut kohtuullisen nopeaan. Joka kerta myös vaivat hoituneet. Ainoastaan etuhampaan paikka on jossain valossa tummempaa kuin loppuhammas, mutta kosmeettisen "virheen" kanssa pystyn elämään.

Joskus luin tutkimuksesta, että jos potilas on vihainen tai huutaa ja vaatii kurkku suorana jotain tutkimusta, saa huonompaa hoitoa, koska henkilökunnan resurssit menee ihmisen kohtaamiseen eikä vaivan tutkimiseen. Sinänsä ikävää, mutta jokainen asiakkaiden kanssa työskentelevä varmaan osaa samaistua tilanteeseen. Vielä jos aika on rajallinen, esim tuo 12min, ja siitä ensimmäiset 5min menee potilaan tunteen purkaukseen, jää itse tutkimiseen vähemmän aikaa.

Vierailija
230/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin juuri tekemään hoitovirhevalituksen kun en saanut kohtutulehdukseen apua ja jouduin viikkojen päästä päivystykseen.

Vierailija
231/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri viestitti että en ole käynyt kuvauksissa. Polvi. Kuvauksista n puolivuotta niin polvi operoitiin. Lääkäri epäili mulla olevan helikobakteerin ja itse en epäillyt. Olihan se .

Vierailija
232/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt lääkärissä Helsingissä, Joensuussa ja Rovaniemellä. Joka kerta saanut julkiselta vain erinomaista palvelua. Ajat myös saanut kohtuullisen nopeaan. Joka kerta myös vaivat hoituneet. Ainoastaan etuhampaan paikka on jossain valossa tummempaa kuin loppuhammas, mutta kosmeettisen "virheen" kanssa pystyn elämään.

Joskus luin tutkimuksesta, että jos potilas on vihainen tai huutaa ja vaatii kurkku suorana jotain tutkimusta, saa huonompaa hoitoa, koska henkilökunnan resurssit menee ihmisen kohtaamiseen eikä vaivan tutkimiseen. Sinänsä ikävää, mutta jokainen asiakkaiden kanssa työskentelevä varmaan osaa samaistua tilanteeseen. Vielä jos aika on rajallinen, esim tuo 12min, ja siitä ensimmäiset 5min menee potilaan tunteen purkaukseen, jää itse tutkimiseen vähemmän aikaa.

Joskus ne vaihtoehdot on, että 12 minuuttia käytetään sen toteamiseen, että tutkimusta ja hoitoa ei anneta, tai 5 minuuttia vänkäämiseen ja loput tutkimiseen.

Vierailija
233/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä että suuri osa lääkäreistä ei ole pätkääkään kiinostunut ihmisistä vaan hakeutuneet alalle statuksen ja palkan takia. Ja lisäksi länsimainen lääketiede on nimensä mukaisesti pitkälti juuri sitä. Harvoin saa mitään todellista apua, joten koen melko turhaksi yleensä edes hakeutua lääkäriin. Koittakaa ihmeessä pitää itsenne kunnosssa jos se on itsestä kiinni!

Laihdutus.välttää liikaa auringonottoa.tupakka .alkoholi.huumeet.liikuntaa.

Vierailija
234/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olet varmaan niin hyvä potilas, että siksi olet saanut hyvää hoitoa. Epäonnistujat ovat järjestelmän turhaan kuormittajia tai hoitohenkilökunnalle huutajia. Kävikö mielessä, että sinulla ehkä kävi vaan tuuri?

Vierailija
235/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kesällä lääkärissä kyselemässä, onko minulle kehittynyt jokin laskeuma, kun en saa suolta enkä rakkoa tyhjäksi.

Makuulla lääkäri tunnusteli ja totesi, että vaakatasossa kaikki on kohdallaan. No ok, mutta kun en pysty virtsaamaan ja ulostamaan makuulla, se on se ongelma ;DDDD

Pitänee mennä laskeumiin erikoistuneelle spesialistille. Seksiä tämä ei haittaa kun lihakset toimivat, mutta kaksi kompleksista raskautta ja ehkä perimä tekivät tehtävänsä. Kirottua.

Olisit käynyt vessassa ennen ja äkistänyt ja sitten kertoa lääkärille laskeumasta. Seisoen koitellen itekin huomaa onko laskeumaa.

Vierailija
236/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko niin että kok tai muissa porv. puolueen jäsenistöissä(lekureissa) on hiukan vaikeuksia nähdä alempiaan ihmisinä, saati sitten välittää niistä. Tietysti palkkansa eteen joutuu hiukan leikkimään kiinnostunutta..

Kokoomus on suosituin puolue lääketieteen lisensiaattien keskuudessa.

Vierailija
237/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on alapäässä kasvanut klitoriksen viereen peukalonpään kokoinen patti. Kävin ensin tk-lääkärillä ja sain lähetteen ulkomaiselle gynelle, joka totesi sen olevan surkastunut Bartholin rauhanen. Kun ottaa Wikipediasta esiin piirroksen, jossa näytetään ulkosynnyttimien kuva niin minun pitää vielä kerran yrittää käydä näyttämässä printin kanssa sitä, ettei Bartholin rauhanen ole klitoriksen vieressä. Minun pitää laittaa siihen printtiin punaisella tussilla patin kohta.

Mitä järkeä käydä gynellä, joka ei edes koske oikeaa kohtaa sen patin kohdalta ulkosynnyttimissä mutta ronkkii sisuskaluja ja toteaa, että joo se on surkastunut Bartholin rauhanen. En tiedä ymmärtäisikään hän paremmin jos selittäisi asian englanniksi ja laittaisin hänen kätensä sen patin kohdalle?

Onko syöpä?

Osta apteekista skalpelli ja Alkosta puuduketta. Sitten hyvä ystävä ottaa ja leikkaa patin pois. Laittaa patin sterloituun lasipurkkiin ja sitten sen kanssa lääkärille koska pakkohan se patti on jotenkin tutkia.

Vierailija
238/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yksityisellä silmälääkärillä (erikoislääkäri) näköhäiriön takia. viikon ajan näkökentässä näkynyt jos ensin esim. tietokoneen tai kännykän näyttöä katsoo ja sen jälkeen vaaleaan seinään, mustia läpinäkymättömiä isoja kuvioita.

Mainitsin että minulla on myös näkökentässä näkynyt rihmoja(lasiaisessa) mikä on ihan normaalia ja jonka tiesin jo.

Lääkäri lässytti vain näistä rihmoista eikä sanonut mitään näistä kuvioista vaikka kyselin moneen otteeseen, ja totesi vain että oli mitä oli...ei tykänny kun kyselin :(

Vierailija
239/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olet varmaan niin hyvä potilas, että siksi olet saanut hyvää hoitoa. Epäonnistujat ovat järjestelmän turhaan kuormittajia tai hoitohenkilökunnalle huutajia. Kävikö mielessä, että sinulla ehkä kävi vaan tuuri?

Jos käyttäydyt livenä samalla tavalla kuin netissä, en ihmettele miksi kohdallasi ei päästä tutkimiseen asti 12min vastaanotolla.

Vierailija
240/409 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveydenhäiriöt oireilevat monella tavalla ja ei ole ollenkaan tvatonta, että rampataan lääkärillä epämääräisen vaivan vuoksi ja myöhemmin paljastuu mt ongelmaksi. Mielestäni lääkäreiden pitäisi aktiivisemmin kysellä mitä siellä päässä liikkuu ja millainen tilanne päihteiden kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi