Ajattelitko lapsena "Kuka pelkää mustaa miestä" leikin mustan miehen tummaihoisena?
Ajattelitko että leikin kiinni ottaja eli "musta mies" on tummaihoinen ihminen?
Itse ajattelin hahmon sellaisena mustana möykkynä, vähän niinkuin muumien mörkö.
Kommentit (173)
En. Joku musta iso naamaton hahmo se oli, vähän kuin aku Ankan Mustakaapu, mutta jalallinen.
51v
No en. En ollut vielä silloin nähnyt missään edes tummaihoista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maantiedon kirjoissa maiden väestörakennetta saatettiin kuvata:
10% valkoisia
30% n####reitä
30% mulatteja
10% intiaaneja
20% mestitsejä
Niinhän sitä silloin mainittiin noin, ihan virallisestikin siis, mutta se oli siihen aikaan se.
Niistä ajoista lähtien on tässä kyllä moni muukin asia muuttunut.
(kai olet sinäkin sen pannut merkille ? )
Tottakai!
Tämä oli lähinnä vastausta kommenttiin, että vain juntit käyttivät n-sanaa 70- luvulla.
Vierailija kirjoitti:
En. Joku musta iso naamaton hahmo se oli, vähän kuin aku Ankan Mustakaapu, mutta jalallinen.
51v
Onhan Mustakaavulla jalat.
Hänellä on vain nilkkoihin asti pitkä kaapu.
En ikinä. Ajattelin sen olevan Mustakaapu-henkinen satuolento.
N39
Minä ajattelin kyseessä olevan jonkinlainen täysin mustiin vaatteisiin pukeutunut hämäräperäinen mies, jolla siis kaikki vaatteet ovat mustia ja samoin hiukset. Ihonväriin en osannut sitä liittää enkä varsinkaan sillä lailla, että tummaihoisia ihmisiä pitäisi jotenkin pelätä. Vaikka kyllä minä kai jo silloin 1980-luvulla tiesin, että tummaihoisia ihmisiä on olemassa. T: Syntynyt 1979.
Ajattelin Mikki Hiiressä olevaa mustakaapua.
Meillä asui naapurissa afrikkalaistaustainen tummaihoinen perhe. Erittäin mukavia ihmisiä enkä mitenkään päin olisi osannut liittää heihin mitään pelottavaa. Mustamies oli selkeästi pelottava hahmo. Mielikuvissani aika lähellä kiukkuista vanhaa miestä, joksa asui mökkinaapurissa. Hän oli vähän sellainen rantarosvon näköinen ruokoamaton ukko, jolla oli mustat hiukset, tuuheat mustat kulmakarvat ja musta parta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä asui naapurissa afrikkalaistaustainen tummaihoinen perhe. Erittäin mukavia ihmisiä enkä mitenkään päin olisi osannut liittää heihin mitään pelottavaa. Mustamies oli selkeästi pelottava hahmo. Mielikuvissani aika lähellä kiukkuista vanhaa miestä, joksa asui mökkinaapurissa. Hän oli vähän sellainen rantarosvon näköinen ruokoamaton ukko, jolla oli mustat hiukset, tuuheat mustat kulmakarvat ja musta parta.
Ja olen siis 80-luvulla syntynyt eli tummaihoiset eivät olleet lapsuudessani mitenkään jokapäiväinen näky. Paitsi meillä, kun naapurissa asuttiin.
Sarjakuvista tuttu Mustakaapu se minulle oli. Sitäkään hahmoa ole näkynyt vuosikymmeniin, varmaan cänselöity, koska muistuttaa liikaa tietyn uskonlinjan naisoletettuja.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että "musta mies" on kuin Mustanaamio Aku Ankasta. Mustakaapuinen haamu.
Aku Ankan hahmo on Mustakaapu.
Mustanaamio eli Fantom on ihan omanlaisensa sarjakuvahahmo, pahiksia vastaan taisteleva trikooveikko.
Vierailija kirjoitti:
51v
Ajattelin sen johonkin mustaan viittaan pukeutuneena uhkaavana hahmona. Tummaihoisia en ollut edes koskaan nähnyt :D livenä näin ensimmäiset varmaan joskus 16-vuotiaana muutettuani omilleni. Ei sillä että siinä olisi ollut mitään ihmeellistä.
Minä yhdistin sen aina mustaan jäähän. Telkkarissa olin nähnyt pelottavan tietoiskun mustasta jäästä ja siitä tuli sitten päässäni paha supersankari mustajäämies.
Ajattelin sen olevan ensisijaisesti Shadow Man eli varjomies, joka pimeydessä tuijottaa silmättömästi nukkujaa öisin sängyn vieressä pahat mielessään.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin sen olevan ensisijaisesti Shadow Man eli varjomies, joka pimeydessä tuijottaa silmättömästi nukkujaa öisin sängyn vieressä pahat mielessään.
Hyi helkkari miten pelottava ajatus!
En vaan mustapukuisena miehenä. Ei tullut pieneen mieleenkään, että olisi voinut tarkoittaa tummaihoista miestä. Eihän siinä olisi mitään pelottavaa.
Lapsuudessani ei puhuttu t u m m a i h o i s i s t a tai mustista, silloin käytettiin nykyisin kiellettyä n-sanaa.
Jossain lastenohjelmassa oli kaksi varjotyyppiä. Toinen oli valkoinen ja toinen musta. Heillä oli lierihatut päässä ja pitkät takit päällä. Musta mies oli se musta varjotyyppi.
Mä aattelin sen nuohoojana, heillä on (oli jo silloin 70-luvun lopussa) mustat työvaatteet, mustassa noessa olevat kasvot ja etenkin ne mustaksi tahriintuneet kädet, jotka olivat yäk.