Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen kommentointi ja "rakentava kritiikki" menee ihon alle

Vierailija
19.12.2018 |

Tahdon vähän valittaa parisuhteeni dynamiikasta. Mieheni kommentoi mielestäni jatkuvasti milloin mitäkin ominaisuuttani tai olemustani ylipäätään. Tiedän, että hän rakastaa minua ja tahtoo parastani, mutta koen hänen kommentointinsa väsyttävänä. Yksi toistuvista aiheista ovat käyttäytymiseni hänen ystäviensä seurassa. Olen luonteeltani varautunut ja vaikka pidänkin kovasti hänen ystävistään ja mielestäni tulen heidän kanssaan mainiosti toimeen, saatan kotona saada kommentin, etten katsonut heitä tarpeeksi silmiin tai että jossain kohtaa vaikutin poissaolevalta.

Toinen aihe, johon mies tarttuu on ruokailu ja liikunta. Saatan kotona pitkän päivän jälkeen kokata kalapuikkoja tai muuta nopeaa valmisruokaa ja juuri silloin mieheni kommentoi, että meidän ei pitäisi syödä niin paljon valmisruokia. Otan joskus kerran kuussa ravintolassa ruokajuomaksi kokiksen ja mies alkaa puhua miten myrkyllistä se on. Salilla minun pitäisi tehdä enemmän sitä ja vähemmän tätä. Joskus paita pitäisi ottaa pois housuista ja meikkiä lisätä, että olisin nätimpi hiukset tulisi kuivata föönillä eikä jättää märäksi, etten vilustu jne. jne.

Nämä kommentit saattavat kuulostaa vähäpätöisiltä, mutta saavat minut varpailleen. Minulla lienee huono itsetunto ja koen itseni helposti riittämättömäksi ja huonoksi. Kommentit menevät suoraan kuoreni läpi ja tuntuvat inhottavilta piikeiltä. Mies taas tulkitsee tämän niin etten kestä kritiikkiä enkä halua kuunnella häntä. Hän turhautuu kun "mitään ei saa sanoa" ja on marttyyrimäisesti todennut ettei enää puhu aiheesta x, koska suhtautumiseni on niin huono. Kaiken päälle tunnen nyt syyllisyyttä siitäkin, etten osaa ottaa kritiikkiä vastaan.

Tahdon totta kai oppia paremmaksi ihmiseksi ja puolisoksi. Haluan, että voimme puhua kaikesta, mutta koen nämä "ylhäältä" tulevat kommentit holhoavina ja alentavina. Olen lähes kolmekymppinen aikuinen, kyllä minä tiedän, miten ihmisten kanssa ollaan, mikä on terveellistä ja mikä ei. Jos haluan juoda yhden kokiksen tai nukkua tukka märkänä, eikö se ole oma asiani?

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmallista näissä myrkyllisissä suhteissa on se, että myrkyllinen puoliso onnistuu helposti luomaan "uhrille" virheellisen todellisuuden, jossa vallitsee syyllisyys niinkuin ap. ja moni muu täällä kuvaa. Syyllisyydessä elävä osapuoli ponnistelee siten entistä hanakammin suhteen eteen ja vastaa tuohon kritiikkiin jatkuvalla oman käytöksen kontrollilla ja korjailuilla.

Itse olin aiemmin myös ihmeissäni, miten joku voi jäädä ikävään suhteeseen, jos kuulin ystäviltäni miten huonoissa suhteissa he olivat kunnes itse jouduin tällaiseen suhteeseen. Parhaillaan olen siitä juuri toipumassa ja enää en ihmettele miksi moni ei tee lopullista ratkaisua jämäkämmin. Monimutkaiset suhteen dynamiikat alkavat valjeta vasta jälkeen päin.

Sanon ap. kirjoittajalle, että älä kiellä omia tunteitasi, jos miehen kommentointi tuntuu sinusta pahalta, lähde menemään suhteesta. Omien kielteisten tunteiden kieltäminen itseltä on pahinta mitä voit itsellesi tehdä. Luota omaan sisimpääsi, elät täällä kuitenkin vain itsellesi loppuviimein.

Vierailija
102/106 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakentava kritiikki ei kuulu parisuhteeseen

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/suorat-sanat/psykologi-pari…

Tämä artikkeli aukaisi mun silmäni. Mun ei tarvitse muuttua sellaiseksi kuin mies haluaa. Ellen kelpaa tälläisenä, hän on vapaa etsimään sen täydellisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
104/106 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirvee äijä. Tuohan on suoranaista vattuilua. 

Vierailija
105/106 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmikymppinen nainen kokkaa vain itselleen kalapuikkoja (mikrossa?) ja tunkee puseron housunkauluksen sisään?

Minä saattaisin miestä huomauttaa noista..

Meikkaamiseen ei mielestäni tule puuttua.

Vierailija
106/106 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yksi suhde loppui tuollaiseen. Jatkuvaa kritisointia, syyllistämistä ja pikkujuttuihin puuttumista. Kyllä se alkoi pitemmän päälle tuntua "rakentavan kritiikin" varjolla tehdyltä kontrolloinnilta ja kiusaamiselta. 

Ja oikeasti se oli juuri tuota että kerran kolmessa kuukaudessa kun joi kokiksen niin esitelmöitiin pitkällisesti sen haitoista. Itse saattoi vetää karkkia pussin viikossa kaikessa rauhassa.