Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kritisoit kristinuskoa, sinun tulee tuntea Raamattu!

Vierailija
10.07.2020 |

Asiallisessa kritiikissä tunnetaan kritiikin kohde.

Kommentit (146)

Vierailija
1/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti. Hah hah haa!

Vierailija
2/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kritisoit ateismia, sinun tulee tietää mitä ateismi tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kritisoit islamia, sinun tulee tuntea Koraani.

Vierailija
4/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jne.

Vierailija
5/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa kritisoida hinduja, pitää tuntea heidän yli 30 miljoonaa jumalaansa...

Vierailija
6/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ala-asteella höyrypää koti-USKONTO-isänmaa tapaus pakotti lukemaan 4-6 lk aikana ison kirjan läpi.

Sanotaan nyt näin, etten saanut läpikotaista kristinuskon tuntemusta tuosta, mutta sen verra kuitenkin etten ole 11-vuotiaasta asti uskonut pätkääkään mitä tuo kirja (tai muutkaan vastaavat) edustaa, enkä myöskään halua olla missään tekemisissä henkilöiden kanssa joiden elämää määrää kansien väliin kerätyt paimentolaistarinat.

Vierailija
7/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat kritisoida rappioalkoholismia, sinun täytyy ensin juoda 30 vuotta putkeen 😊

Vierailija
8/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin. Jos kritisoin Raamattua, minun tulee tuntea Raamattu. Sen sijaan kun kritisoin kristinuskaoa, voin ihan vaan katsoa, miten kristityt sitä KÄYTÄNNÖSSÄ toteuttavat...

Vierailija
9/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tunne ne uskovaisetkaan. Kunhan uskovat mitä tahansa joku "auktoriteetti" niille syöttää. Eivät pysty minkäänlaisiin asiaperusteluihin.

Vierailija
10/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten joo, mutta kristinusko ei ole sama asia kuin Raamattu. Aloittaja ei itse taida tuntea kristinuskoa, jos luulee että ne ovat sama asia.

Tuntea pitää pikemminkin kirkko ja sen oppi. Voi sitä Raamattuakin silti lukea, ja jotain fiksua teosta jossa selitetään sen syntyhistoriaa. Ei se mikään taivaasta sellaisenaan pudonnut teos ole.

Vierailija
11/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvitse tuntea Raamattua siihen, että ei usko Jumalaa/jumalia olevan olemassa.

Raamattu on hyvä tuntea myös kulttuurihistoriallisista syistä.

Raamatun tunteminen auttaa ymmärtämään myös eri kristinuskon suuntauksia, mihin heidän opilliset näkrmyseronsa perustuvat.

Harva uskovainenkaan Raamattua tuntee, toustelevat vain yleisesti tunnettuja ja saarnamiesten esilletuomia kohtia ja heidän tulkintojaan niistä.

Vierailija
12/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Jos kritisoin Raamattua, minun tulee tuntea Raamattu. Sen sijaan kun kritisoin kristinuskaoa, voin ihan vaan katsoa, miten kristityt sitä KÄYTÄNNÖSSÄ toteuttavat...

Silloin kritiikki vaan osuu harhaan, koska uskonto itse on ihan eri juttu kuin uskonnon kannattajien toiminta. Koska hyvin harva oikeasti noudattaa uskontonsa vaatimuksia.

Vierailija
13/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte. Lukematta jo täyttä schaissea. Aatun aikoina olisi ollut suotavaa, että Raamattu olisi heitetty kirjaroviolle. Niin kuin kristityt tekivät viattomille naisille, miehille ja lapsille noitavainojen aikaan. Kristityn soisi tuntevan itsensä ja uskonsa. Ajattele vähän. Ihmishenkiä ei saa enää takaisin. Kirjoja taas saa.

Vierailija
14/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kasvoin helluntailaisessa perheessä, opin lukemaan 3-vuotiaana ja luin kaiken mitä käsiini sain. Minä suosittelisin kaikkia kristittyjä ja kristinuskonnosta kiinnostuneita lukemaan Raamatun alusta loppuun ja miettimään, voiko se todella olla pyhä ja erehtymätön kirja.

Vierailija
15/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kritiikki vaan osuu harhaan, koska uskonto itse on ihan eri juttu kuin uskonnon kannattajien toiminta. Koska hyvin harva oikeasti noudattaa uskontonsa vaatimuksia.

No true scotsman...

Vierailija
16/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen raamatun suhteellisen hyvin, sillä synnyin uskovaiseen sukuun ja kasvoin seurakunnassa (joka sunnuntai pyhäkoulussa ja viikolla seurakunnan nuorisojuttuja, kesällä pari viikkoa seurakunnan leirejä). Tunnen sen maailman niin hyvin, että olen ottanut siihen tietoista etäisyyttä.

Vierailija
17/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yleensä tapana kritisoida mitään uskontoa, mutta jos (minkä tahansa) uskonnonedustajat käyttävät uskontoaan tekosyynä suvaitsemattomuuteen minulla on todellakin oikeus kritisoida.

Vierailija
18/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus C.S. Lewisilta, miksi Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon:

“If a thing is free to be good it is also free to be bad. And free will is what has made evil possible. Why, then, did God give them free will? Because free will, though it makes evil possible, is also the only thing that makes possible any love or goodness or joy worth having."

Vierailija
19/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ala-asteella höyrypää koti-USKONTO-isänmaa tapaus pakotti lukemaan 4-6 lk aikana ison kirjan läpi.

Sanotaan nyt näin, etten saanut läpikotaista kristinuskon tuntemusta tuosta, mutta sen verra kuitenkin etten ole 11-vuotiaasta asti uskonut pätkääkään mitä tuo kirja (tai muutkaan vastaavat) edustaa, enkä myöskään halua olla missään tekemisissä henkilöiden kanssa joiden elämää määrää kansien väliin kerätyt paimentolaistarinat.

Ikätason huomioiminen on tärkeää ja tuo kuulosti vähän rankaltakin lapsille, ellei ollut lasten Raamattu. Harmillista teille ja saattoi rokottaakin kristinuskoa vastaan.

Mutta ihmisiä ne olivat paimentolaisetkin ja ihmisyyden peruskysymysten äärellä. Uuden testamentin aikaan evankeliumeita eivät kirjoittaneet paimentolaiset vaan mm. tullimies ja lääkäri. Osa Jeesuksen opetuslapsista oli kalastajia.

Jokainen tietysti valitsee seuransa mutta suosittelen tutustumista avoimella mielellä. Ainakin osa uskovista voi olla positiivisia yllätyksiä, kuten myös ateistit uskoville, itselleni ainakin.

20/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa olla ateisti ja ei usko mihinkään, niin ei silloin tarvitse lukea mitään uskonnollista tekstiä.

Jos luoja on kerran kaikkivaltias, niin hänen pitäis kyetä meille näyttäytymään, hyvin yksinkertaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi