Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Vanhemmat ovat oppineet vaatimaan uskonnottomia joulujuhlia – koulujen juhlissa nähdään Jeesus-lapsen sijaan metsäneläimiä ja tonttu-ukkoja

Vierailija
19.12.2018 |

"osa vanhemmista on saanut uskontoallergian"

https://yle.fi/uutiset/3-10551098

Kommentit (623)

Vierailija
541/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi juhannuskokon. Erittäin hyvä vertaus. Ei sen polttamistakaan todellakaan kukaan ole kieltämässä, vaikka tuskin kukaan enää noitiin uskoo. Perinne kuin perinne ja kiva sellainen.

Vierailija
542/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesushan on historiallinen henkilö, ei mielikuvitusolento.

Voi olla. Varmaa se ei missään tapauksessa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mun "allergiani" johtuu siitä, miten nimenomaan tapauskovaiset kohtelivat mua ja muutamaa muuta uskonnotonta aikoinaan.

Niin, vit*t historiasta, kulttuurista ja perinteistä koska minäminäminä (ja täysin asiaan liittymättömistä syistä).

Totta helvetissä minä, joka olen oikeasti olemassa, olen tärkeämpi kuin mielikuvitusolento.

Sinä et ole mitään Jumalan rinnalla. Tulet sen näkemään.

No vaikeaa se satuolennon rinnalla on olla. Tyhjät uhkauksesi eivät muuten kiinnosta vittuakaan.

Niinkö. ..kun tuuli käy hänen ylitseen ei häntä enää ole ..ihminen, pelkkä tomumaja ..viimeisellä viivalla kaikki samanarvoisia,ei oo maallisesta mahdista mitää jäljellä, siinä oot yhtä alaston lähdön hetkellä, yhtä pieni ja mitätön, loppuu suun soitto ..tämä ei oo pelottelua vaan faktaa !

Paskaa se on

Vierailija
544/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mun "allergiani" johtuu siitä, miten nimenomaan tapauskovaiset kohtelivat mua ja muutamaa muuta uskonnotonta aikoinaan.

Niin, vit*t historiasta, kulttuurista ja perinteistä koska minäminäminä (ja täysin asiaan liittymättömistä syistä).

Totta helvetissä minä, joka olen oikeasti olemassa, olen tärkeämpi kuin mielikuvitusolento.

Jeesus on aito historiallinen henkilö

Mahdollisesti, mutta yhtään aikalaislähdettä siitä ei löydy ja muutenkin aineisto on vähän niin ja näin. Itse en usko mitään sellaista yksittäistä Jeesusta mitä raamatussa kuvataan olisi koskaan ollut.

Historioitsijat ovat hyvin yksimielisiä Jeesuksen olemassa olosta, mutta toki Sinulla on varmasti parempi tieto asiasta.

Vai sillä lailla. Tiedätkö, tieteessä on se kiva piirre että on ihan se ja sama kuka sinä olet ja mitä meriittejä sinulla on tai olevinaan on. Ainoa millä on mitään merkitystä on todisteet. Ja niitähän tässä ei nyt oikeastaan ole.

Ainoat raamatun ulkopuoliset maininnat Jeesuksesta ovat Josephuksen ja Tacituksen teksteissä, joista Josephuksen tekstit tiedämme jälkikäteen kristittyjen väärentämiksi, mutta emme ole täysin varmoja kuinka suurelta osin, ja Tacituksen osalta on epäselvää kirjoittaako hän oikeista vai väitetyistä tapahtumista. Käytännössä kuitenkin ainoat asiat mistä tiedeyhteisö on kohtalaisen varma on että joku kastettiin Johanneksen toimesta ja joku naulattiin ristille Pontius Pilatuksen toimesta ja että tämä henkilö olisi todennäköisesti ollut Jeesus.

Jopa Paavali, jonka kirjeet ovat vanhimmat Uuden Testamentin osa ja jotka ovat käytännössä 100% varmuudella historiallisesti oikein siinä mielessä että tiedämme mitkä niistä ovat hänen kirjoittamia ja että ne käsittelevät seurakunnan päivittäisiä asioita, myöntää että hän ei koskaan tavannut Jeesusta mutta *uskoo* hänen olleen todellinen henkilö.

Toinen ongelma Jeesus-tutkimusten osalta on se, että ehkä ihan viime vuosikymmeniä lukuunottamatta on 99,99% tutkimuksesta tehty sen olettaman pohjalta että Jeesus *on* todellinen (ja jumalan poika) ja ”tutkijat” vain seulovat sitä käsitystä vahvistavia ”todisteita” lunastaakseen oman taivaspaikkansa. Tällaiselle ”tutkimukselle” on ihan oma nimensäkin: se on hevonpaskaa.

Suurin ja vahvin argumentti siis nykytieteen valossa Jeesuksen historiallisuudelle on se, että tarinat ovat niin noloja (nöyryyttävä kuolema ristillä, omien petetyksi joutuminen...) että ne oltaisiin haluttu haudata, joten se että niistä edelleen puhutaan olisi jotenkin indikaatio siitä että ne ovat tosia. Haloo??? Koko uskonto perustuu toinen toistaan ”nöyryyttävimmille” marttyyrikuolemille ja niissä vellomiselle...

Eli, ainoat raamatun tarinaan todennäköisesti sopivat tapahtumat ovat kaste ja kuolema, ja näidenkin osalta on vähintäänkin epäselvää onko kyse yhdestä ja samasta henkilöstä. Jonkun mielestä se on vakuuttavaa, minun mielestäni ei.

Vierailija
545/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikeaa se satuolennon rinnalla on olla. Tyhjät uhkauksesi eivät muuten kiinnosta vittuakaan.

Niinkö. ..kun tuuli käy hänen ylitseen ei häntä enää ole ..ihminen, pelkkä tomumaja ..viimeisellä viivalla kaikki samanarvoisia,ei oo maallisesta mahdista mitää jäljellä, siinä oot yhtä alaston lähdön hetkellä, yhtä pieni ja mitätön, loppuu suun soitto ..tämä ei oo pelottelua vaan faktaa !

Paskaa se on

Niin...mitään ei siitä mahtavuudesta ei kuoleman hetkellä ole, maanmatonen

Vierailija
546/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaa se on

Väitätkö,että oot jotain muuta ? Voin vakuuttaa ettet ole! Ja tällä ei oo mitään tekemistä uskonnon kanssa.

Vierailija
547/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaa se on

Kuolleet ovat kuolleita, mutta todennäköisesti siltikin sinua älykkäämpiä. Minä ymmärrän että rusinan kokoiseen uskisaivoosi ei mahdu käytännössä yhtään mitään, jolloin ainoa mahdollisuutesi interaktioon on olettaa kaikkien olevan ja ajattelevan kuin sinä, jolloin kaikki jotka tekevät tai kokevat eritavoin olisivat jotenkin väärässä, mutta asia ei ole niin. Sinö olet vain liian tyhmä ymmärtämään edes sitä, että et ymmärrä mitään. Siksi tämä on täysin turha keskustelu, mutta halusin vain alleviivata tyhmyytesi oikein kunnolla.

Vierailija
548/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaa se on

Kuolleet ovat kuolleita, mutta todennäköisesti siltikin sinua älykkäämpiä. Minä ymmärrän että rusinan kokoiseen uskisaivoosi ei mahdu käytännössä yhtään mitään, jolloin ainoa mahdollisuutesi interaktioon on olettaa kaikkien olevan ja ajattelevan kuin sinä, jolloin kaikki jotka tekevät tai kokevat eritavoin olisivat jotenkin väärässä, mutta asia ei ole niin. Sinö olet vain liian tyhmä ymmärtämään edes sitä, että et ymmärrä mitään. Siksi tämä on täysin turha keskustelu, mutta halusin vain alleviivata tyhmyytesi oikein kunnolla.

Korjaan,en ole uskis, tapoihini ei silti kuulu pilkata,rehvastella...esittää niin hemmetin kovaa,kun loppujen lopuks ollaan pieni hiukkanen maailmankaikkeudessa. Vastaukseni on sinulle joka halveksiti Jumalaa,kuvittelet olevasi jotain suurta ja mahtavaa ja asettaa itsensä hänen yläpuolelleen. Kiitos ja hyvää loppuelämää TYHMÄ!!

Vierailija
549/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mielestäni kirjoittanut tekstiin sanaa kristillinen. Kerran eräs viisas isä sanoi: lasten mielikuvituksessa vilisee peikkoja, mörköjä, keijukaisia, prinssejä ja prinsessoja joten eiköhän sinne yks jeesuskin mahdu.

Nyt lapsilta tunnutaan vievän kaikki se minkä pitäisi kuulua lapsuuteen. Sadut ja tarinat. Miksi? Jonkun katkeran ja vihaisen aikuisen takia, joka pahoittaa mielensä lasten joulunäytelmistä. Ja huomasitko, en kirjoittanut nytkään sanaa kristillinen, koska lapset osaa ihan itsekin ajatella ja nauttia joulun taiasta. Jeesuksella tai ilman. Mutta jättäkää lapsille edes jotain satujakin. Todellisuus odottaa jo oven takana.

Tuleeko sulle uutisena, että kohtuullisen iso osa näistä lapsista kasvaa aikuisiksi asti kuvitellen, että Jeesukset ja enkelit eivät olisikaan satuja ja tarinoita? Sehän se tässä ongelmana on. Ja sitten nämä satusedät ja -tädit pyrkivät häiriköimään uskonnottomien elämää astetta vakavamminkin muuttamalla yhteiskuntaa mieleisekseen muutenkin kuin vain haluamalla joulujuhliin jessarekvisiittaa.

Niinpä meillä on ongelmana aborttivastaisuutta (joka hitusenkin uskonnollisemmissa maissa on joissain johtanut maanlaajuisiin kieltoihin ja toisissa jatkuviin terrori-iskuihin), tiedevastaisuutta (vastustetaan esim. GMO-kasvien tai ihmisten geenihoitojen käyttöä, koska taivaaniskän täydellisiin luomuksiin ei saisi kajota) ja yleistä typeryyttä.

Vierailija
550/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
551/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvipäivän seisaus oli juliaanisen kalenterin mukaan 25.12. Nykyisen gregoriaanisen kalenterin mukaan se on 21.12.(1994:22.12.). Päivä on tällöin lyhyimmillään, mutta aurinko aloittaa meidän näkökulmastamme ylenevän kaarensa ja valoisuus alkaa hiljalleen lisääntyä. Joulu sellaisena kuin sen nyt tunnemme pohjolassa, on vuosisatoja kestäneen kulttuurikehityksen tulos. Juhlaan sisältyy aineksia monilta aikakausilta ja monista kulttuureista.

Historiallisesti joulukuun viideskolmatta (25.12.) on auringon ja jumalien syntymäjuhla sekä vanha luontoperäinen valon voitonjuhla. Ajankohta johtuu talvipäivän seisauksesta, joka juliaanisen kalenterin mukaan oli 25.12. Monet jumalat ovat syntyneet 25.12. Tärkein näistä on Mithra, jonka syntymäpäivä oli 25.12. ja jonka juhlapäivä on sunnuntai. Mithran syntymäpäivä - voittamattoman auringon syntymäpäivä - julistettiin Rooman valtakunnassa vuonna 274 yleiseksi juhlapäiväksi. Katolinen kirkko sijoitti Jeesuksen syntymäjuhlan samaan ajankohtaan 350-luvulla, joulukuun 25.päiväksi. Mithrauskonnosta on peräisin myös loppiaiseen liittyvä tarina tietäjistä ja Betlehemin tähdestä.

Monet joulutavoistamme ovat peräisin roomalaisten saturnaliajuhlista, joita vietettiin 17.-24.12. Sieltä ovat peräisin leivonnaiset, kinkku, kynttilöiden käyttö ja lahjojen antaminen. Vapaa-ajattelijat voivat juhlia joulua aivan vapaasti auringon paluun juhlana, jolla on tuhansien vuosien perinteet.

Vierailija
552/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaa se on

Korjaan,en ole uskis, tapoihini ei silti kuulu pilkata,rehvastella...esittää niin hemmetin kovaa,kun loppujen lopuks ollaan pieni hiukkanen maailmankaikkeudessa. Vastaukseni on sinulle joka halveksiti Jumalaa,kuvittelet olevasi jotain suurta ja mahtavaa ja asettaa itsensä hänen yläpuolelleen. Kiitos ja hyvää loppuelämää TYHMÄ!!

Ei satuolentoja voi edelleenkään halveksia, eikä itseään oikein voi asemoida muualle kuin satuolennon yläpuolelle, koska niitä satuolentoja ei ole olemassa. Ei tarvi olla suuri eikä mahtava, riittää että vaan on.

Olevaisuus >>> olemattomuus

Vierailija
553/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ateistien ja vapaa-ajattelijoiden logiikkaa. Jos joulujuhlassa on tonttuja (satuolentoja), se on ihan ok. Jos joulujuhlassa on enkeleitä, Jeesus ym. satuolentoja, se ei olekaan ok.

Jotakin enkelitaivaata voi laulaa siinä kuin muitakin lauluja, joiden sanat on ihan hömppää ja joihin ei itse usko. Voi laulaa Suvivirttä Pohjois-Suomessa ja väittää että "puut metsän huminoivat taas lehtiverhossa", vaikka se ei olisi totta. Voi laulaa itsenäisyysjuhlassa Maamme-laulua, vaikka ei olisi Suomessa syntynyt, samoin maakuntalaulua jossa vakuuttaa että Savo on kallein osa Suomea, vaikkei niin itse ajattelisikaan.

Tonttuihin on uskottu vakavasti vielä muutama sata vuosi sitten. Silti kristityille ei ole mikään ongelma, että joulujuhlassa lauletaan tonttulauluja. Ateistit ovat paljon rajoittuneempia.

Siinä vasta menee mielestäni raja, että koululuokkaa ei tulisi viedä kirkkoon koulun juhlia viettämään.

Vierailija
554/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ateistien ja vapaa-ajattelijoiden logiikkaa. Jos joulujuhlassa on tonttuja (satuolentoja), se on ihan ok. Jos joulujuhlassa on enkeleitä, Jeesus ym. satuolentoja, se ei olekaan ok.

Jotakin enkelitaivaata voi laulaa siinä kuin muitakin lauluja, joiden sanat on ihan hömppää ja joihin ei itse usko. Voi laulaa Suvivirttä Pohjois-Suomessa ja väittää että "puut metsän huminoivat taas lehtiverhossa", vaikka se ei olisi totta. Voi laulaa itsenäisyysjuhlassa Maamme-laulua, vaikka ei olisi Suomessa syntynyt, samoin maakuntalaulua jossa vakuuttaa että Savo on kallein osa Suomea, vaikkei niin itse ajattelisikaan.

Tonttuihin on uskottu vakavasti vielä muutama sata vuosi sitten. Silti kristityille ei ole mikään ongelma, että joulujuhlassa lauletaan tonttulauluja. Ateistit ovat paljon rajoittuneempia.

Siinä vasta menee mielestäni raja, että koululuokkaa ei tulisi viedä kirkkoon koulun juhlia viettämään.

No, tonttuja ei esitetä oikeasti olevan olemassa. Se on ok. Enkelit ja jumala esitetään. Se ei ole ok. Ymmärrätkö eron?

Vierailija
555/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mielestäni kirjoittanut tekstiin sanaa kristillinen. Kerran eräs viisas isä sanoi: lasten mielikuvituksessa vilisee peikkoja, mörköjä, keijukaisia, prinssejä ja prinsessoja joten eiköhän sinne yks jeesuskin mahdu.

Nyt lapsilta tunnutaan vievän kaikki se minkä pitäisi kuulua lapsuuteen. Sadut ja tarinat. Miksi? Jonkun katkeran ja vihaisen aikuisen takia, joka pahoittaa mielensä lasten joulunäytelmistä. Ja huomasitko, en kirjoittanut nytkään sanaa kristillinen, koska lapset osaa ihan itsekin ajatella ja nauttia joulun taiasta. Jeesuksella tai ilman. Mutta jättäkää lapsille edes jotain satujakin. Todellisuus odottaa jo oven takana.

Tuleeko sulle uutisena, että kohtuullisen iso osa näistä lapsista kasvaa aikuisiksi asti kuvitellen, että Jeesukset ja enkelit eivät olisikaan satuja ja tarinoita? Sehän se tässä ongelmana on. Ja sitten nämä satusedät ja -tädit pyrkivät häiriköimään uskonnottomien elämää astetta vakavamminkin muuttamalla yhteiskuntaa mieleisekseen muutenkin kuin vain haluamalla joulujuhliin jessarekvisiittaa.

Sinäkö luulet, että tuo usko on koulun joulujuhlasta vaarana tarttua?

Kyllä siihen tarvitaan enemmän.

On luonnollista, että vanhemmat koettavat kasvattaa lapsensa sen mukaan mihin itse uskovat. Kristityt vanhemmat opettavat lapsilleen iltarukouksen ja vievät joskus kirkkoon. Ateistivanhemmat voivat kertoa, että ne joulujuhlan jeesukset ja enkelit on ihan yhtä satuolentoja kuin tontutkin, vaikka jotkut niihin vakavissaan uskovatkin.  

Jos ateistivanhempien opetuksesta huolimatta lapsesta alkaa tuntua että se jeesusjuttu ei olekaan pelkkää satua, niin silloinhan on lapsen oikeus uskoa siihen, eikö vain? Vai oletko sitä mieltä, että lapselta pitää pimittää se tosiasia että jotkut ottavat sen tosissaan, jottei hän vain saisi tartuntaa?

Vierailija
556/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle ei olisi ongelma, että lapsesi laulaisivat/toistaisivat perässä lauseita "Allah on suuri"? (vain yhtenä esimerkkinä, monia muitakin uskontoja voisin käyttää jos tuntisin niitä niin hyvin, että voisin antaa esimerkkejä)

Vierailija
557/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaa se on

Ei satuolentoja voi edelleenkään halveksia, eikä itseään oikein voi asemoida muualle kuin satuolennon yläpuolelle, koska niitä satuolentoja ei ole olemassa. Ei tarvi olla suuri eikä mahtava, riittää että vaan on.

Olevaisuus >>> olemattomuus

Sinä se täs keskustelus oot se satuolento.

Vierailija
558/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta helvetissä minä, joka olen oikeasti olemassa, olen tärkeämpi kuin mielikuvitusolento.[/quote]

Jeesus on aito historiallinen henkilö[/quote]

Mahdollisesti, mutta yhtään aikalaislähdettä siitä ei löydy ja muutenkin aineisto on vähän niin ja näin. Itse en usko mitään sellaista yksittäistä Jeesusta mitä raamatussa kuvataan olisi koskaan ollut.[/quote]

Historioitsijat ovat hyvin yksimielisiä Jeesuksen olemassa olosta, mutta toki Sinulla on varmasti parempi tieto asiasta.[/quote]

Vai sillä lailla. Tiedätkö, tieteessä on se kiva piirre että on ihan se ja sama kuka sinä olet ja mitä meriittejä sinulla on tai olevinaan on. Ainoa millä on mitään merkitystä on todisteet. Ja niitähän tässä ei nyt oikeastaan ole.

Ainoat raamatun ulkopuoliset maininnat Jeesuksesta ovat Josephuksen ja Tacituksen teksteissä, joista Josephuksen tekstit tiedämme jälkikäteen kristittyjen väärentämiksi, mutta emme ole täysin varmoja kuinka suurelta osin, ja Tacituksen osalta on epäselvää kirjoittaako hän oikeista vai väitetyistä tapahtumista. Käytännössä kuitenkin ainoat asiat mistä tiedeyhteisö on kohtalaisen varma on että joku kastettiin Johanneksen toimesta ja joku naulattiin ristille Pontius Pilatuksen toimesta ja että tämä henkilö olisi todennäköisesti ollut Jeesus.

Jopa Paavali, jonka kirjeet ovat vanhimmat Uuden Testamentin osa ja jotka ovat käytännössä 100% varmuudella historiallisesti oikein siinä mielessä että tiedämme mitkä niistä ovat hänen kirjoittamia ja että ne käsittelevät seurakunnan päivittäisiä asioita, myöntää että hän ei koskaan tavannut Jeesusta mutta *uskoo* hänen olleen todellinen henkilö.

Toinen ongelma Jeesus-tutkimusten osalta on se, että ehkä ihan viime vuosikymmeniä lukuunottamatta on 99,99% tutkimuksesta tehty sen olettaman pohjalta että Jeesus *on* todellinen (ja jumalan poika) ja ”tutkijat” vain seulovat sitä käsitystä vahvistavia ”todisteita” lunastaakseen oman taivaspaikkansa. Tällaiselle ”tutkimukselle” on ihan oma nimensäkin: se on hevonpaskaa.

Suurin ja vahvin argumentti siis nykytieteen valossa Jeesuksen historiallisuudelle on se, että tarinat ovat niin noloja (nöyryyttävä kuolema ristillä, omien petetyksi joutuminen...) että ne oltaisiin haluttu haudata, joten se että niistä edelleen puhutaan olisi jotenkin indikaatio siitä että ne ovat tosia. Haloo??? Koko uskonto perustuu toinen toistaan ”nöyryyttävimmille” marttyyrikuolemille ja niissä vellomiselle...

Eli, ainoat raamatun tarinaan todennäköisesti sopivat tapahtumat ovat kaste ja kuolema, ja näidenkin osalta on vähintäänkin epäselvää onko kyse yhdestä ja samasta henkilöstä. Jonkun mielestä se on vakuuttavaa, minun mielestäni ei.[/quote

Uskot kuitenkin että maapallo on muutama miljardi vuotta vanha, itae olet apinasta kehittynyt, kaikki on vain suurta sattumaa.

Vierailija
559/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ku mua nii otti päähän se pakko kirkko peruskoulussa jouluisin.

Vierailija
560/623 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskot kuitenkin että maapallo on muutama miljardi vuotta vanha, itae olet apinasta kehittynyt, kaikki on vain suurta sattumaa.

Ilmaisu "apinasta kehittynyt" ei käsittääkseni ole ihan korrekti. Sen sijaan ihmisellä ja apinalla on ollut jossain vaiheessa yhteinen kantaisä tai jotain.

eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme