YLE: Vanhemmat ovat oppineet vaatimaan uskonnottomia joulujuhlia – koulujen juhlissa nähdään Jeesus-lapsen sijaan metsäneläimiä ja tonttu-ukkoja
"osa vanhemmista on saanut uskontoallergian"
Kommentit (623)
Valtaväestön mukaan mennään. Muu on turhaa urputusta.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on uskonnollinen juhla. Jos joku ei halua viettää sitä niin ei ole pakko. Jotkut haluavat viettää jotain tonttirallatusjoulua mutta jos on ateisti tai muun uskonnon edustaja, miksi viettää sitäkään ja miksi pitää kieltää Suomessa ev. lut menojen mukainen joulujuhla enemmistöltä.
Jouluna tulee joulupukki, joka on kännissä ja kähmii emäntää. Vetää vielä isäntää turpaan lopuksi. Siinä on perkle uskonto kaukana
Vierailija kirjoitti:
Tuossa savolaisessa koulussahan kävi niin, että lapset olivat harjoitelleet joulunäytelmää ym. ohjelmaa koko syksyn. Lapset odottivat sitten innoissaan, että pääsevät esiintymään vanhemmilleen ja muille sukulaisilleen. Näytelmässä oli joitain kristillisiä piirteitä, oliko peräti enkeleitä. Sitten yksi "vapaa-ajattelija" päätti, että ei käy, tämä loukkaa minua. Minulla on tämä perustuslaillinen oikeus (pilata toisten ilo). Kaikki uusiksi viikko ennen h-hetkeä, mahtoi siinä naamat valahtaa.
Tämmöisiä nämä ateistit ovat, kaikkien pitäisi tanssia heidän pillinsä mukaan. Miten saada kirkot heille näkymättömiksi? Suomi nyt kuitenkin on kristillinen maa, ei ateistinen (kuten jotkut kommunistimaat ovat olleet), islamilainen, hindulainen tai mikään muukaan. Kaikki uskovat eivät kuulu kirkkoon (monen mielestä kirkko on liian maallistunut). Jehovat eivät juhli joulua.
Suomessa on satoja tuhansia ateisteja. Tehdäänkö kanteluita samassa mittakaavassa? Jos ei, on turha väittää, että "tämmöisiä nämä ateistit ovat".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kristitty maa.
Ei ole.
Se, että suurin osa suomalaisista kuuluu kristilliseen kirkkoon ja suurin osa niistäkin, jotka ovat tästä kirkosta eronneet edustaa kristillistä kulttuuria tekee Suomesta varsin kristityn maan, vaikka kristinusko ei Suomen valtionuskonto olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia juuri ne nykyäänkin arvostuimmat filosofit kirjoittivat elämänkatsomustieteen kirjat ja miksi me ateistejen lapset pääsimme valtsikkaan, sosiologiaan tai käytännön filosofiaan?
Meidät opetettiin ajattelemaan!
Vaan ei ehkä kirjoittamaan: ateistejen?
Meillä oli päiväkodissa vaihtoehtoina kaksi järjestettyä tapahtumaa, ja kysely kumpaan vanhemmat haluat lapsen menevän. Kirkko vai talviaiheinen esitys päiväkodilla. Kaikki saivat mitä halusivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kristitty maa.
Ei ole.
Se, että suurin osa suomalaisista kuuluu kristilliseen kirkkoon ja suurin osa niistäkin, jotka ovat tästä kirkosta eronneet edustaa kristillistä kulttuuria tekee Suomesta varsin kristityn maan, vaikka kristinusko ei Suomen valtionuskonto olekaan.
Määrittele kristillinen kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Valtaväestön mukaan mennään. Muu on turhaa urputusta.
Lain mukaan mennään.
En mä jaksa ymmärtää tätä perinteistä loukkaantumista. Kannatan valtion, kirkon ja koulun erottamista, mutta joku joulukuvaelma tai jouluvirsi on niin mitätön asia, että miksi jaksaisin siitä loukkaantua. Jääköön nuo asiat elämään, kuten vaikka juhannuskokon sytyttäminen. Ei me nykyään enää noitiin ja niiden häätöön uskota, mutta ihan mukana perinne. Tunnustuksellinen uskonnonopetus on se ongelma. Se nyt on ihan fakta, että kristinusko on paljon kulttuurin vaikuttanut, mitä sitä sensuroimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on uskonnollinen juhla. Jos joku ei halua viettää sitä niin ei ole pakko. Jotkut haluavat viettää jotain tonttirallatusjoulua mutta jos on ateisti tai muun uskonnon edustaja, miksi viettää sitäkään ja miksi pitää kieltää Suomessa ev. lut menojen mukainen joulujuhla enemmistöltä.
Jouluna tulee joulupukki, joka on kännissä ja kähmii emäntää. Vetää vielä isäntää turpaan lopuksi. Siinä on perkle uskonto kaukana
Se on wt-porukan joulunviettoa se.
Jeesushan on historiallinen henkilö, ei mielikuvitusolento.
Vierailija kirjoitti:
Seta julistamaan ilosanomaansa koulun joulujuhlaan.
Ja pride-piirileikkiä.
Mikähän se Setan ilosanoma on? Ja piirileikki? Oletat että uskonnottomuus liittyy Setaan jotenkin?
Uusvasemmisto voittaa, Jeesus on sensuroitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun "allergiani" johtuu siitä, miten nimenomaan tapauskovaiset kohtelivat mua ja muutamaa muuta uskonnotonta aikoinaan.
Niin, vit*t historiasta, kulttuurista ja perinteistä koska minäminäminä (ja täysin asiaan liittymättömistä syistä).
Totta helvetissä minä, joka olen oikeasti olemassa, olen tärkeämpi kuin mielikuvitusolento.
Sinä et ole mitään Jumalan rinnalla. Tulet sen näkemään.
No vaikeaa se satuolennon rinnalla on olla. Tyhjät uhkauksesi eivät muuten kiinnosta vittuakaan.
Niinkö. ..kun tuuli käy hänen ylitseen ei häntä enää ole ..ihminen, pelkkä tomumaja ..viimeisellä viivalla kaikki samanarvoisia,ei oo maallisesta mahdista mitää jäljellä, siinä oot yhtä alaston lähdön hetkellä, yhtä pieni ja mitätön, loppuu suun soitto ..tämä ei oo pelottelua vaan faktaa !
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsen koulussa joulujuhla järjestetään kirkossa. Järjestetään illalla kouluajan ulkopuolella. Näppylöitä saavat voivat olla osallistumatta, mutta heille ei ole vastaavaa uskonnotonta vaihtoehtoa.
Oma lapseni osallistuu. Olen viisihenkisen perheemme ainoa ateistinen agnostikko. En saa näppylöitä vaikka kaikki kolme kirkkoon liitettyä lastani ovat osallistuneet ja tulevat osallistumaan evlut kirkon toimintaan.
Itse olin aikoinaan ainoa uskonnoton koulussa, mutta olin evlut uskonnon tunneilla. Ei se minun maailmankuvaani haitannut. Olen vieraillut myös muiden uskontokuntien tapahtumissa ja juhlissa. Kokeilkaa muutkin tutustua uskontoihin, opitte paljon uusia asioita.
Huomenna taas joulukirkkoon. Siellä on ihana tunnelma.
Mä toivon todella että nää näppyläkommentit loppuvat. Kukaan ei ole väittänyt saavansa näppylöitä mistään. Kyse on perustuslaista. Näppylöiden saamisesta, allergioista ja muovipusseista puhuminen on todella halventavaa puhetta valtauskonnon edustajilta niitä kohtaan, jotka eivät usko samoin kuin he. Miettikää nyt vähän hei, toimisiko Jeesus näin? Te vähättelette, pilkkaatte ja kiusaatte muita.
Ihmiset vetää herneen nenäänsä mitä kummallisimmista asioista.
Jeesus ja kristinusko ovat aina kuuluneet jouluun, siksihän joulua vietetäänkin.
Monet täällä sanovat, että Jeesus on taruolento. Jo historiakin todistaa ihan muuta.
Aapeen mainitsemille tontuille ei sen sijaan löydy mitään todisteita...
Nykyisen kehityskulun huomioiden pidän erittäin todennäköisenä, että seuraavan kymmenen vuoden aikana Suomessa kielletään kaikenlainen joulun julkinen viettäminen yleisen turvallisuuden vuoksi. Aidosti monikulttuurisessa Suomessa kristillisen joulun juhliminen on yksinkertaisesti liian provosoivaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko minulla jotenkin epätavallinen näkökulma koko asiaan, mutta en ymmärrä, miksei joulu voisi sisältää sekä uskonnollisia että uskonnottomia piirteitä. Joulu on aina ollut sekä kirkollinen pyhä että pakanallinen juhla, ja molemmat perinteet ovat eläneet rinta rinnan vuosisatoja. Joulu on muotoutunut sellaiseksi kuin se on monien perinteiden vaikutuksesta, ja minusta se on hieno asia.
Minusta ei tarvitse olla mikään uskovainen pitääkseen esim. jouluenkeleitä ja joulukuvaelmia kauniina perinteisinä asioina. Vetääkö kukaan herneenpalkoa nenäänsä joulutontuista, joulupukista ja joulukuusesta? Jos ei, niin mikä niissä muissa perinteissä niin sieppaa? Ei laulut jouluenkeleistä ketään kristityksi käännytä.
Erittäin hyvä mielipide. Tähän voitaisiinkim lopettaa tämä keskustelu. Joulussa on nyt kaikille jotain, pidetään se näin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hemmetissä ateistit jaksavat puhua jostain uskonnon tuputtamisesta? Onko näin oikeasti käynyt, onko joku tuttavanne oikeasti tuputtanut uskontoa teille? Vai koetteko sen, että osalla ihmisistä ei ole mitään uskonnollisia perinteitä vastaan tuputtamisena? Se, että kaikki eivät ole teidän kanssa samaa mieltä eivätkä halua poistaa perinteitä ei ole mitään tuputtamista. Se, että te haluatte poistaa perinteet kaikilta taas on oman ideologinne räikeää tuputtamista.
No mä olen peruskouluissa töissä ja kyllä niissä aika usein tuputetaan opettajien toimesta lapsille uskontoa. Uskonnottomille ei järjestetä vastaavaa toimintaa kun joku pappi tulee horisemaan muille, pahimmassa tapauksessa vaeltelevat käytävillä orpoina. Virsiä laulatetaan ties millä tunneilla, olen jopa ollut paikalla kun opettaja kiusaa ala-asteikäistä lasta siitä ettei hän osallistu johonkin uskonnolliseen tilaisuuteen. Eivät välttämättä voi osallistua kaikille yhteisiksi tarkoitettuihin lukukauden päätösjuhliin. Tiedän vanhempia, joita koulu on painostanut valitsemaan lapselleen ev-lut opetuksen, vaikka perhe ei kuulu kirkkoon. Että kyllä kuule tuputetaan ja järjestelmällisesti ja rakenteellisesti tuputetaankin. Uskokaa jo, ettei ketään kiinnosta se yksi virsi siellä sun täällä, tää on järjestelmän systemaattista kiusaamista, painostusta ja syrjintää. Ei siis näppylöitä, herkkänahkaisuutta tai allergisuutta vaan perustuslain vastaista syrjintää.
Ei sitä kirkkoon kuulumattomille lapsille opeteta.