Oma MeToo -kokemuksesi.
Kerro oma MeToo -kategorian alle mahtuva oikeasti ahdistava häirintätapaus, jossa valta-asetelma on ollut epäsymmetrinen, etkä ole voinut asiaa mielestäsi kuuluttaa kylillä, pelossa siitä että urasi vaarantuisi siitä.
Minulla on muutamakin, mutta kerron vasta kohta...
Kommentit (336)
Läpsäisin yhtä tyttöä p.erseelle lukioaikoina. Olenko nyt parantumaton sika ja sosiaalinen hylkiö?
Vierailija kirjoitti:
Vihervassareilta ei jostain syystä yhtään kommenttia näistä viime aikaisista Oulun tapauksista. Kovasti kyllä ihmettelen.
No tässä vihervassarin kommentti, ole hyvä:
Oulun tapaukset on surullisia, kammottavia, ahdistavia ja väärin ja olen loputtoman pahoillani uhrien jha lähimmäisten puolesta. Ne ovat aivan yhtä väärin, kuin sama toiminta olisi kantasuomalaisen tekemänä. Lue: ei enemmän väärin, eikä vähemmän väärin. Yhtä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että miesten kokemat ahdistelutilanteet koetaan huvittavina.
Mieheni on itsevarma, mutta ahdistui silti asiakkaan luona saamaasta seksuaalissävytteisestä kommentoinnista. Kommentoijana oli vanhempi rouvahenkilö.
Kenenkään ei tarvitse kuulla kuinka työn maksun voisi hoitaa makuuhuoneen puolella.
Mitä työtä miehesi tekee?
Kuulostaa aika vässykältä, jos ihan rehellisiä ollaan... Oikein ahdistui?
Ahdistelusta ahdistuminen ei ole vässykkää. Sellaisen väittäminen on toksista maskuliinisuutta.
Vierailija kirjoitti:
404 not found kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom! O ulun lapsirakkaat m a t u t ei kuulu metoon piiriin. Pekka on pahempi, se tuijottaa jopa.
Pekka on se, joka on useammin käynyt suomalaisnaiseen käsiksi. Ihan kunnolla. Pekka myös tåppaa naisen kun sille päälle sattuu.
Valitettavasti me naiset tiedämme, että kun rinnat kasvaa n 12 v alkaen, suomalainen mies ahdistelee. Hyvin moni, vaikka ei kaikki.
Säälittävä tarina mat upatja.
Pisti myös silmään. Suomalaiset lähes poikkeuksetta uskoo kun sanoo ei kiinnosta. Nämä hieman värittyneemmät ei.
Oletko mies vai nainen? Itse naisena voin sanoa, että suomalaiset EIVÄT usko, kun sanoo ettei kiinnosta. Tämä kokemus on ollut läpi elämäni, juuri sieltä 12-vuotiaasta alkaen, kun miehet ovat alkaneet huomata olemassaoloni.
Ei mitään kovin erityistä, nuorena baareissa monet miehet lähestyivät, mutta ihan asiallisesti ja jatkoivat kyllä matkaansa, kun ei kiinnostanut.
Ahdistelukokemuksia on sitten äitini juoppo kavereissa, joita meillä oli aina kauhea kööri. Humalaiset miehet sitten läpsivät pepulle kun kävelin ohi, yrittivät halata, puhuivat miten kivasti tissit kasvavat tuossa iässä jne. Äitini ei tietenkään koskaan näitä nähnyt, halaamaan pakotti, kun on niin kiva se mies, vaikka olen lapsesta asti inhonnut sitä, kun minuun kosketaan. Kun kerroin noista läpsimisestä jne. äitini ei uskonut, minä valehtelin saadakseni huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan on väittänyt etteikö miehen kokema ahdistelu naiselta olisi väärin ja voisi tuntua loukkaavalta ja ahdistavalta. Mutta ihan oikeasti tilanne ei ole rinnasteinen päinvastaisen asetelman kanssa. Toki on isokokoisia vahvoja naisia, ja pieniä fyysisesti heikkoja miehiä... mutta keskimäärin.
Olen itse reilu 50-kiloinen nainen. Minun kimppuuni on kahdesti käynyt satakiloinen mies, kourien, purren, läimäytellen ja puhuen ällöttävyyksiä. Kummallakin kerralla minut riisuttiin alastomaksi ja toisella kerralla rai skaus oli hyvin lähellä. Mies oli onneksi sen verran humalassa että sain purren ja kynsien rimpuiltua irti hänen otteestaan. Pääsin juoksemaan karkuun koska tämä ei pysynyt perässäni. Toisella kerralla minua peloteltiin ja läimittiin strategisiin kohtiin alastomalle vartalolle sekä nipisteltiin nännejä ja nuoltiin ympäriinsä. Huusin apua minkä kurkusta lähti ja viimein mies heitti minut maahan sanoen pirullisesti että voisi rai skata minut koska tahansa.
Huomautan vielä että itse en ollut juonut enkä käyttäytynyt mitenkään viettelevästi miestä kohtaan. Tilanteet olivat traumaattisia.Jos minua olisi tullut käpälöimään 25-kiloinen henkilö (eli puolet itseäni pienempi) joka ei voisi rai skata, ei tilanne olisi ollut yhtä pelottava. Ymmärtänette eron.
Tämä. Kukaan mies ei koskaan tule ymmärtämään tätä. Paitsi jos on ollut vapaata riistaa jossain Guantanamon vankileirillä.
Tai että nainen ei voi ymmärtää sitä että ahdistelu koetaan ympäristön mukaan lähinnä vaan hauskana ja että miehen "pitäisi pystyä laittamaan vastaan". Eli ei mitään järkeä raportoida ahdistelua minnekään, eikä tukea ole. Taidat olla muutenkin yksi ja sama kirjoittaja jolla on pakkomielle tuosta ihmisen painosta.
Ei tämä ole mikään kilpailu miesten ja naisten välillä, kaikki (myös miehet) allekirjoittavat sen että tätä tapahtuu merkittävästi enemmän naisia kohtaan. Ongelmia silti on ja olisi parempu vaan yksinkertaisesti tuomita ahdistelu, eikä lähteä väittelemään kuka kärsii eniten.
Uskomattomia tarinoita täälläkin taas ollut, toivon todella että vuosien myötä vanhemman sukupolven poistuessa tällainen toiminta tulee entistä tuomittavammaksi ja kaikki sen tajuavat. Vielä eivät tajua.
Kymmenvuotiaana ajoin pyörällä kaupasta kotiin kun ohittamastani miesjoukosta yksi lähti juoksemaan perääni muiden hihkuessa ja hurratessa "raiskaa se" . Ehkä jo silloin kymmenen ikäisenä ymmärsin jälkeenpäin että eivät olleet tosissaan, mutta lapselle se oli todella pelottavaa ja jätti vahvan muistijäljen. Toinen vahva kokemus oli kun joukko ystäviäni (tyttöjä) halusi minut mukanaan leirikeskuksen rantasaunalle vaikka kieltäydyin. Minut raahattiin jaloista kylpyhuoneeseen ja housuni riisuttiin repimällä kun 4 tytön lauma pyöri ympärilläni kuin haaskalla. Tilanne loppui siihen ja ehkä kaverit itsekin heräsivät hurmoksestaan ja se oli "leikin" loppu. Minulle se jäi uskomattoman ahdistavana muistona ja ymmärryksenä että ylivoiman edessä olet kuin räsynukke.
Sitten ihan "perinteistä" metoo matskua vuosien varrelta, huutelua, läpsimistä ja nuoren tytön rajoja rikkova sukulaissetä (tuli liian lähelle pelkkä pyyhe suojanaan).
Toivoisin että niin moni täälläkin ymmärtäisi että tilanteet näyttävät ja kuulostavat helposti ihan kesyiltä kun ei itse ole vaastaanottajana siinä tilanteessa. Varsinkin lapsiin kohdistuvat ovat ihan anteeksi antamattomia. Siinä ei ahdistelija mieti kahta kertaa mutta saattaa aiheuttaa uhrin psyykkeelle aika kuhmuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Päiväkoti-ikäisenä kaksi reilut kuusi vuotta vanhempaa lasta koskettelivat alapäätäni käsin/peniksellä ja tunkivat kieltä kurkkuun leikin varjolla. Toisen kohdalla tämä oli toistuvaa ja pitkäaikaista. Koin tehneeni jotain pahaa enkä kertonut aikuisille, mutta juoksin näitä ihmisiä pakoon ja yritin vältellä. Aloin itkeä päiväkotiin mennessä, vaikka aiemmin pidin kyseisestä paikasta.
- Teini-iässä työkaveri tuli jatkuvasti iholle, työnsi käsiään haaroihini ja varasti puhelimeni, koska halusin tilanteesta pois. Itkin vessassa, jonne onnistuin livahtamaan häneltä. Poikaystävän reaktio oli hyvin laimea, äitini nauroi "pojat on poikia". En kertonut muille.
- Parikymppisenä majoitin luonani yliopiston ulkomaalaista tutkijaa yhden yön ja ei siitäkään hyvää seurannut. Hän puristi rintaani niin lujaa, että huusin. Hinkkasi alapääni turvonneeksi ja vereslihalle. Hiustukkoja lähti päästä ja päänahka aristi monta viikkoa eteenpäin. Olkavarsissa mustelmia kiinni pitämisestä. Koko tuon ajan käskin ja anelin lopettamaan, mutta ei, enhän oikeasti sitä haluaisi! Kunhan kiusoittelen. Yritti työntää vehjettään suuhuni, mutta ei onneksi väkipakolla lähtenyt kokeilemaan.
Ei ole ihme kyllä traumoja jäänyt, mutta on mukava kuunnella isältä vitsejä me too -kampanjan naurettavuudesta ja miesten demonisoimisesta.
No tuo ulkomaalaisen miehen yöksi majoittaminen on kyllä sitä luokkaa älytön teko, että menee kyllä oman tyhmyyden piikkiin tuo juttu.
Oma vikahan totta kai...Ei ahdistelijan vai ahdistellun syy. Pitääkö jokaiseen mieheen suhtautua epäilyttävästi, koska mies? Tuohan olisi sitä kuuluisaa miesvihaa, mistä palstalla aina huudellaan.
Ei se ole miesvihaa, jos ei majoita jotakuta miestä luonaan. Se ON miesvihaa, jos laittaa joidenkin miesten väitetyn käytöksen kaikkien miesten syyksi.
Kuka täällä on laittanut joidenkin miesten käytöksen kaikkien miesten syyksi? Jos minä esimerkiksi kirjoitan omista ahdistelukokemuksistani, niin tarkoittaako se sitä, että syytän samalla kaikkia miehiä vastaavasta käytöksestä. No ei! En vihjannut, että on miesvihaa olla majoittamatta miestä luonaan. Mutta se on kyllä minusta miesvihaa, jos täytyy suhtautua epäluuloisesti kaikkiin miehiin, koska he ovat miehiä. Kyllä normaalin miehen voi majoittaa yöksi. Myös ulkomaalaisen. Mistä kyseisen viestin kirjoittajan olisi pitänyt tietää, että kyseinen mies ei olekaan normaali?
Hieman pulska, tavallisen näköinen mies yritti tarjota drinkkiä baarissa. Kerroin pokeille, onneksi heittivät sen ulos. Olen kuitenkin korkeasti koulutettu ja hyvätuloinen, ällöttää ajatus että jotkut tavismiehet luulevat voivansa lähestyä minua.
Vierailija kirjoitti:
Hieman pulska, tavallisen näköinen mies yritti tarjota drinkkiä baarissa. Kerroin pokeille, onneksi heittivät sen ulos. Olen kuitenkin korkeasti koulutettu ja hyvätuloinen, ällöttää ajatus että jotkut tavismiehet luulevat voivansa lähestyä minua.
Moikka, mies.
Kun opiskelin toisella asteella, eräs noin 60-vuotias naisopettaja joka tuli neuvomaan yleensä niin, että alkoi hieromaan ja hivelemään hartioitani ja käsivarsiani. Välitunnilla tämä tuli kerran kertomaan nuoruutensa kannabiksen polttamisesta, punaviinistä ja seksistä, jota niihin nuoruuden aikoihin miehensä kanssa harrasti.
Baaritiskillä seistessä minua on tullut yllättäen hieromaan vatsan seudulta ja nivusista tyttö, johon ystäväni oli lääpällään. Tanssilattialla takaapäin jalkojen välistä nivusiini on tarttunut joku tuntematon reilusti vanhempi nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan on väittänyt etteikö miehen kokema ahdistelu naiselta olisi väärin ja voisi tuntua loukkaavalta ja ahdistavalta. Mutta ihan oikeasti tilanne ei ole rinnasteinen päinvastaisen asetelman kanssa. Toki on isokokoisia vahvoja naisia, ja pieniä fyysisesti heikkoja miehiä... mutta keskimäärin.
Olen itse reilu 50-kiloinen nainen. Minun kimppuuni on kahdesti käynyt satakiloinen mies, kourien, purren, läimäytellen ja puhuen ällöttävyyksiä. Kummallakin kerralla minut riisuttiin alastomaksi ja toisella kerralla rai skaus oli hyvin lähellä. Mies oli onneksi sen verran humalassa että sain purren ja kynsien rimpuiltua irti hänen otteestaan. Pääsin juoksemaan karkuun koska tämä ei pysynyt perässäni. Toisella kerralla minua peloteltiin ja läimittiin strategisiin kohtiin alastomalle vartalolle sekä nipisteltiin nännejä ja nuoltiin ympäriinsä. Huusin apua minkä kurkusta lähti ja viimein mies heitti minut maahan sanoen pirullisesti että voisi rai skata minut koska tahansa.
Huomautan vielä että itse en ollut juonut enkä käyttäytynyt mitenkään viettelevästi miestä kohtaan. Tilanteet olivat traumaattisia.Jos minua olisi tullut käpälöimään 25-kiloinen henkilö (eli puolet itseäni pienempi) joka ei voisi rai skata, ei tilanne olisi ollut yhtä pelottava. Ymmärtänette eron.
Tämä. Kukaan mies ei koskaan tule ymmärtämään tätä. Paitsi jos on ollut vapaata riistaa jossain Guantanamon vankileirillä.
Tai että nainen ei voi ymmärtää sitä että ahdistelu koetaan ympäristön mukaan lähinnä vaan hauskana ja että miehen "pitäisi pystyä laittamaan vastaan". Eli ei mitään järkeä raportoida ahdistelua minnekään, eikä tukea ole. Taidat olla muutenkin yksi ja sama kirjoittaja jolla on pakkomielle tuosta ihmisen painosta.
Ei tämä ole mikään kilpailu miesten ja naisten välillä, kaikki (myös miehet) allekirjoittavat sen että tätä tapahtuu merkittävästi enemmän naisia kohtaan. Ongelmia silti on ja olisi parempu vaan yksinkertaisesti tuomita ahdistelu, eikä lähteä väittelemään kuka kärsii eniten.
Uskomattomia tarinoita täälläkin taas ollut, toivon todella että vuosien myötä vanhemman sukupolven poistuessa tällainen toiminta tulee entistä tuomittavammaksi ja kaikki sen tajuavat. Vielä eivät tajua.
Kyllä minä ainakin voin naisena ymmärtää, millaista on, kun ympäristön mukaan ahdistelu on vain hauskanpitoa ja huumoria ja itse olet tiukkapipo. Itselläni on kokemusta aivan vastaavasta. Uskon, että normaali empaattinen ihminen ymmärtää, mitä ahdistelu tarkoittaa ja osaa asettua uhrin asemaan. Sukupuolesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
=Umpihumalainen ääliö tunki baarissa viereen lääppimään ja sössöttämään kuinka hän tarjoaa juomat. Ei kuunnellut kieltoja tai pyyntöjä jättää rauhaan, kerroin pokeille, onneksi heittivät sen ulos. Ällöttää miten jotkut miehet eivät osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin voin naisena ymmärtää, millaista on, kun ympäristön mukaan ahdistelu on vain hauskanpitoa ja huumoria ja itse olet tiukkapipo. Itselläni on kokemusta aivan vastaavasta. Uskon, että normaali empaattinen ihminen ymmärtää, mitä ahdistelu tarkoittaa ja osaa asettua uhrin asemaan. Sukupuolesta riippumatta.
Kyllä, mutta emptiassakin on hyvä muistaa että on todella hankala tietää miltää tuntuu toisen ryhmän edustajasta. Valkoihoisen on vaikea oikeasti ymmärtää miltä rasismi tuntuu, miehen on hyvin hankala ymmärtää sukupuolten valta-asemaa ja naisen voi olla hyvin vaikea ymmärtää miehen sukupuoli-ilmaisun rajoittuneisuutta. Mutta toki tämäkin on hyvä tiedostaa, koskaan ei voi täysin ymmärtää, on vain hyvä kuunnella kokemuksia, tuomitsematta tai vähättelemättä. Kuten tässäkin ketjussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihervassareilta ei jostain syystä yhtään kommenttia näistä viime aikaisista Oulun tapauksista. Kovasti kyllä ihmettelen.
Oulun tapaukset on surullisia, kammottavia, ahdistavia ja väärin ja olen loputtoman pahoillani uhrien jha lähimmäisten puolesta. Ne ovat aivan yhtä väärin, kuin sama toiminta olisi kantasuomalaisen tekemänä. Lue: ei enemmän väärin, eikä vähemmän väärin. Yhtä väärin.
Kyllä, juuri näin. Näillä kauheilla tapahtumilla politiikan tekeminen on kuvottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juuri näin. Näillä kauheilla tapahtumilla politiikan tekeminen on kuvottavaa.
No itse asiassa juurikin ikävät tapahtumat on hyvä käydä läpi poliittisella tasolla. Mikäli mikä tahansa ikävä ilmiö yleistyy, sen syyt on todellakin hyvä selvittää. Myös kulttuuritaustan rooli. Nyt itse asiassa lisääntyvät seksuaalirikokset, tänään tulivat viimeiset tiedot.
Mutta siis tosiaan, tämä ketju ei ole sille. Vaan kokemusten jakamiselle.
Nuorena olin käymässä kirjakaupassa ja joku äijä ohimennen kouraisi perseestä, kun katselin kirjoja. Siitä jäi tosi loukattu ja turvaton olo, vaikka se olikin nopea ja sinänsä kai "mitätön" tapahtuma.
Työelämässä joskus miespuoleiset kollegat ovat tulleet liian lähelle. Siis esim kun istun tietokoneella, "tullaan auttamaan" ja laitetaan kädet siihen ympärille niin, ettet pääse pois.
Nuorempana kun tuli enemmän liikuttua yöelämässä, oli kopelointia ja rivoja puheita enemmän kuin edes muistan.
Muutama itsensä paljastaja on tullut kohdattua. Muutaman kerran olen nähnyt äijiä, jotka vetää käteensä jossain puskassa. Kerran näin kaksi, jotka olivat urheilukentän laidalla housut kintussa samaan aikaan. Se oli jo aika outoa.
Miehenä ne tapahtuu yleensä baareissa humalatilanteissa, mutta selvinpäin normaalitilanteissa harvoin. Yksi mieleen jäänyt oli, kun erään aikuisoppilaitoksen ehkä noin 50v opettajatar kouraisi yhtäkkiä takaapäin perseestä ollessamme kahdestaan luokassa. Olin itse noin 30v silloin. Selitti vain hymyillen, ettei voinut vastustaa kiusausta.
Erittäin WTF-fiilis ja jäykisti kyllä ainoastaan tunnelman siinä hetkessä. En nyt tuntenut tietenkään oloani uhatuksi ja traumatisoitunut, mutta semmonen syvä inhotus tyyppiä kohtaan tuli välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juopunut nainen puhui rivoja ja puristi etumustani. Olin tuolloin 23-vuotias ja nainen vähintään 40.
(olen siis mies)7
Ja koet että olet valta-asetelmallisesti ollut asemassa, jossa et olisi kyennyt puolustamaan itseäsi?
Selvä... Aikamoinen vässykkä olet kyllä ollut 23 vuotiaana.
Tässä taas näkee, että metoossa ei ole kyse tasavertaisuudesta vaan miesvihasta. Nelikymppinen asiakas tai esimies saa puristella parikymppistä miestä, mikä sinänsä toki voi olla ok, mutta jos mies esimerkiksi vilkaisee naisen rintoihin päin, niin ollaan suurin piirtein vaatimassa potkuja ja heterosheimaamassa julkisesti.
Ja yhden ääliömäisen trollin viestihän toki osoittaa, että asia on juuri näin? Mitä on heterosheimaus?
Miestä (fem.: patriarkaatin edustajaa) maalitetaan sillä perusteella, että hän osoittaa kiinnostusta naisia kohtaan.
Kiinnostuksen osoittaminen on eri asia kuin ahdistelu.
Ei se ole miesvihaa, jos ei majoita jotakuta miestä luonaan. Se ON miesvihaa, jos laittaa joidenkin miesten väitetyn käytöksen kaikkien miesten syyksi.