Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma MeToo -kokemuksesi.

Vierailija
17.12.2018 |

Kerro oma MeToo -kategorian alle mahtuva oikeasti ahdistava häirintätapaus, jossa valta-asetelma on ollut epäsymmetrinen, etkä ole voinut asiaa mielestäsi kuuluttaa kylillä, pelossa siitä että urasi vaarantuisi siitä.

Minulla on muutamakin, mutta kerron vasta kohta...

Kommentit (336)

Vierailija
81/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen luokan opettajani kouri ja kähmi minua toistuvasti. Esitteli mm. myös sukuelimiään. En ollut valitettavasti ainoa. Joutui myöhemmin vastuuseen. 

Vierailija
82/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juopunut nainen puhui rivoja ja puristi etumustani. Olin tuolloin 23-vuotias ja nainen vähintään 40.

(olen siis mies)7

Ja koet että olet valta-asetelmallisesti ollut asemassa, jossa et olisi kyennyt puolustamaan itseäsi? 

Selvä... Aikamoinen vässykkä olet kyllä ollut 23 vuotiaana.

Tässä taas näkee, että metoossa ei ole kyse tasavertaisuudesta vaan miesvihasta. Nelikymppinen asiakas tai esimies saa puristella parikymppistä miestä, mikä sinänsä toki voi olla ok, mutta jos mies esimerkiksi vilkaisee naisen rintoihin päin, niin ollaan suurin piirtein vaatimassa potkuja ja heterosheimaamassa julkisesti.

"Miesvihaan" onkin paljon syytä: valtaosa väkivallanteoista, oli kyseessä siten seksuaalinen väkivalta tai muu, on miehistä. Ongelmallista tavallisen väkivallattoman miehen kannalta on, että on erittäin loukkaavaa vihjata, että he kuuluvat samaan viiteryhmään kuin nämä väkivaltaan taipuvat (tai sen jossain muodossa hyväksyvät!) miehet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena harjoittelijana firman pikkujouluissa n. 40 puuma yritti väkisin vetää syliin ja hiplata. Kaikinpuolin vastenmielinen kokemus mutta en kuitenkaan traumatisoitunut tai nostanut äläkkää.

Hyvä, ettet traumatisoitunut, mutta tuollaisesta käytöksestä kannattaa nostaa mielestäni aina meteli.

Vierailija
84/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla Oululaisessa miesten vaatetusliikkeessä miespuolinen myyjä tuli samaan sovituskoppiin, kun olin sovittamassa yo-pukuani.

Myyjä puristeli muniani ja kähisi korvaan "Kiristääkö tästä, kiristääkö tästä"

Menin ilmoittamaan asiasta myymäläpäällikölle, joka sanoi, että sellainen se on. Älä välitä.

Myyjä oli tunnettu homo, mutta sai pitää duuninsa, kun oli niin hyvä tyylisilmä.

Pukumiehessä?

Vierailija
85/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Päiväkoti-ikäisenä kaksi reilut kuusi vuotta vanhempaa lasta koskettelivat alapäätäni käsin/peniksellä ja tunkivat kieltä kurkkuun leikin varjolla. Toisen kohdalla tämä oli toistuvaa ja pitkäaikaista. Koin tehneeni jotain pahaa enkä kertonut aikuisille, mutta juoksin näitä ihmisiä pakoon ja yritin vältellä. Aloin itkeä päiväkotiin mennessä, vaikka aiemmin pidin kyseisestä paikasta.

- Teini-iässä työkaveri tuli jatkuvasti iholle, työnsi käsiään haaroihini ja varasti puhelimeni, koska halusin tilanteesta pois. Itkin vessassa, jonne onnistuin livahtamaan häneltä.  Poikaystävän reaktio oli hyvin laimea, äitini nauroi "pojat on poikia". En kertonut muille.

- Parikymppisenä majoitin luonani yliopiston ulkomaalaista tutkijaa yhden yön ja ei siitäkään hyvää seurannut. Hän puristi rintaani niin lujaa, että huusin. Hinkkasi alapääni turvonneeksi ja vereslihalle. Hiustukkoja lähti päästä ja päänahka aristi monta viikkoa eteenpäin. Olkavarsissa mustelmia kiinni pitämisestä. Koko tuon ajan käskin ja anelin lopettamaan, mutta ei, enhän oikeasti sitä haluaisi! Kunhan kiusoittelen. Yritti työntää vehjettään suuhuni, mutta ei onneksi väkipakolla lähtenyt kokeilemaan. 

Ei ole ihme kyllä traumoja jäänyt, mutta on mukava kuunnella isältä vitsejä me too -kampanjan naurettavuudesta ja miesten demonisoimisesta.

Kerro sille joskus nämä jutut. Vaikka se on kyllä vaikeeta. Mutta jonkun herätyksen nää tarvis.

Ei se välttämättä auta yhtään mitään :(

ohis

Vierailija
86/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin siskon mies alko ahdistella heti kun rinnat kasvoi. Jos tuli tilanne, jossa olimme kahdestaan niin tämä 60v. monen lapsen isä ja isoisä iski heti tisseihin kiinni. 12v. tytöstä se tuntui hyvin ahdistavalta ja johti siihen, että pyrin välttelemään tilanteita, jossa olisin tämän papan kanssa kahdestaan. Pakko myöntää, että en ollut hirveän surullinen, kun ukko kuoli sydäriin. Myöhemmin olen jutellut asiasta muutaman serkkuni kanssa ja yllättäen meillä on samat kokemukset. Setä siis ahdisteli nuoria tyttöjä, ihan selvinpäin ja täysin tarkoituksella. Olen joskus miettinyt, että osasko se pitää näppinsä kurissa omien tyttäriensä suhteen? Vai ahdisteliko vain meitä sukulaistyttöjä.

Vierailija
87/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huom! O ulun lapsirakkaat m a t u t  ei kuulu metoon piiriin. Pekka on pahempi, se tuijottaa jopa.

O*lun ahdistelun kohteeksi joutuneet tytöt eivät ole tässä keskustelussa vastaamassa.

Tarkoittaako se, että jos ulkomaalainen ahdistelee, niin myös suomalaiset saavat ahdistella?

Tai että suomalaisten ahdistelu ei ole mitään, koska myös ulkomaalaiset ahdistelevat?

Tai että vain ulkomaalaisten tekemästä ahdistelusta pitää välittää?

Ja millä perusteella ulkomaalaiset eivät kuulu metoon piiriin?

Vierailija
88/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä riittäisi vaikka kuinka ...

Viimeisimmät olleet seuraavanlaisia.

Koulun ovella toinen oppilas vislasi ja katsoi päästä varpaisiin silmät kiiluen ja seisoi oven edessä niin että en päässyt hänen ohitseen muuta kuin menemällä hänen kainalonsa alitse...

Yökerhossa mies tarrasi rintoihini kun kävelin hänen ohitseen. Oikein puristeli niitä. Olen vielä pienirintainen ja kuvitellut aina että rintani sentään jäisivät rauhaan...

Ja joka kerta yöelämässä persettäni kouritaan. Joskus on jopa revitty keskivartalosta tanssilattialle ja pakotettu tanssimaan. Seuraavana päivänä mustelmat kyljissä ja käsivarsissa.

Ja vielä ensimmäinen, ja siksi traumaattisin kokemukseni. Olin 15-vuotias festareilla kun vanhempi mies tuli väkisin syleilemään minua ja ei päästänyt pois. Tässä nujakassa hän kouri rintani, alapääni ja takapuoleni läpi. Myös yritti pussailla minua.

Tämä on todellinen ongelma. Pelkään ja ahdistun miehistä nykyään. Pelkään jatkuvasti että milloin joku turmelee minua taas.

N20

Vierailija
89/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Päiväkoti-ikäisenä kaksi reilut kuusi vuotta vanhempaa lasta koskettelivat alapäätäni käsin/peniksellä ja tunkivat kieltä kurkkuun leikin varjolla. Toisen kohdalla tämä oli toistuvaa ja pitkäaikaista. Koin tehneeni jotain pahaa enkä kertonut aikuisille, mutta juoksin näitä ihmisiä pakoon ja yritin vältellä. Aloin itkeä päiväkotiin mennessä, vaikka aiemmin pidin kyseisestä paikasta.

- Teini-iässä työkaveri tuli jatkuvasti iholle, työnsi käsiään haaroihini ja varasti puhelimeni, koska halusin tilanteesta pois. Itkin vessassa, jonne onnistuin livahtamaan häneltä.  Poikaystävän reaktio oli hyvin laimea, äitini nauroi "pojat on poikia". En kertonut muille.

- Parikymppisenä majoitin luonani yliopiston ulkomaalaista tutkijaa yhden yön ja ei siitäkään hyvää seurannut. Hän puristi rintaani niin lujaa, että huusin. Hinkkasi alapääni turvonneeksi ja vereslihalle. Hiustukkoja lähti päästä ja päänahka aristi monta viikkoa eteenpäin. Olkavarsissa mustelmia kiinni pitämisestä. Koko tuon ajan käskin ja anelin lopettamaan, mutta ei, enhän oikeasti sitä haluaisi! Kunhan kiusoittelen. Yritti työntää vehjettään suuhuni, mutta ei onneksi väkipakolla lähtenyt kokeilemaan. 

Ei ole ihme kyllä traumoja jäänyt, mutta on mukava kuunnella isältä vitsejä me too -kampanjan naurettavuudesta ja miesten demonisoimisesta.

No tuo ulkomaalaisen miehen yöksi majoittaminen on kyllä sitä luokkaa älytön teko, että menee kyllä oman tyhmyyden piikkiin tuo juttu.

Oma vikahan totta kai...Ei ahdistelijan vai ahdistellun syy. Pitääkö jokaiseen mieheen suhtautua epäilyttävästi, koska mies? Tuohan olisi sitä kuuluisaa miesvihaa, mistä palstalla aina huudellaan.

Vierailija
90/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 7-vuotias, kun 15-vuotias isoveli kosketteli yms.. Asia hoidettiin perhepiirissä, kun asia paljastui. Ja ainoa mitä vanhemmat sanoivat minulle oli, että asiasta ei kannata puhua koulussa, jotta minua ei aleta kiusaamaan. Hyvin saivat minut tuntemaan itseni syylliseksi tapahtumiin.

8-vuotiaana taas eräs aikuinen perhetuttu rupesi opettamaan minulle kaikkea seksistä, jota sitten kestikin sen 8 vuotta kun en aiemmin osannut pistää tarpeeksi hanttiin, kun kuvittelin senkin olevan omaa vikaani.

Nykypäivänä toisinaan yötöistä kun kävelen kotiin, niin seuraan saattaa lyöttäytyä yksi jos toinenkin hiplailia, mutta suurin osa kyllä älyää vastauksistani häipyä, ja yhtä kyllä ihan löin viime kesänä kun puhe ei tehonnut. Että nykyään osaan kyllä puolustautua, Mutta en silloin lapsena.

Vierailija
91/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla ei ole sellaista. Koska osaan pitää seksuaalisesti puoliani, minua ei ole kukaan päässyt käyttämään hyväksi, vaikka täällä kuvailtujen tilanteiden alkuja olen itsekin kokenut, mutta en ole pitänyt niitä minään. Saan miehet hilppaisemaan kauemmas asenteellani, joka on heitä suoraan silmiin tuijottaen "haista sä pikkumunamies paska, ketään ei kiinnosta, olet ällöttävä, hyi s**tana!". Itse olette sellaisia pieniä seksinnälkäisiä vonkaajia, että jokaisen miehen huomio teitä vain imartelee. Ette osaa panna (ihiihi) vastaan.

Kyllä, mua tosiaan 12v. imarteli kun äidin siskon mies 60v. kävi tisseihin kiinni. Kyllä!

Vierailija
92/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lobiuiu kirjoitti:

Keski-ikäsiset naiset ovat humalassa kaikkein pahimpia. Kokemuksia on: baaritiskillä naisporukka oli päättänyt porukassa kopeloida, kaikki viisi mimmiä menivät ohi persauksiani puristellen. Voinko huutaa MEETOO en en todellakaan. Olen vain tavallinen kivakroppainen nuori mies. Mutta en jotenkaan kestä noita vanhempia mimmejä joille "ei kiitos" ei kelpaa vastaukseksi. Ovat tottuneet (ehkö nössön aviomiehen kanssa) että EI ei kelpaa vastaukseksi. Mulla on omanikäiseni kaunis urheilullinen daami kotosalla odottamassa poikien saunaillan jälken. Ihanat rouvat pliis, ootte kyllä ihania, mutta jättkäkää minut rauhaan :-) Ja herättäkää noilla kaikilla aksöneillä se sohvannurkassa torkkuva aviomies

Ei se keski-ikäisten humalaisten miesten käytös yhtään parempaa ole. Miksi et voisi "huutaa" metoo?

Et kai tarkoita, että näisten naisten käytös olisi ok, jos et olisi varattu mies?

Vierailija
93/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

404 not found kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huom! O ulun lapsirakkaat m a t u t  ei kuulu metoon piiriin. Pekka on pahempi, se tuijottaa jopa.

Pekka on se, joka on useammin käynyt suomalaisnaiseen käsiksi. Ihan kunnolla. Pekka myös tåppaa naisen kun sille päälle sattuu.

Valitettavasti me naiset tiedämme, että kun rinnat kasvaa n 12 v alkaen, suomalainen mies ahdistelee. Hyvin moni, vaikka ei kaikki.

Säälittävä tarina mat upatja.

Pisti myös silmään. Suomalaiset lähes poikkeuksetta uskoo kun sanoo ei kiinnosta. Nämä hieman värittyneemmät ei.

Ihonvärikö sen määrittää, kuka uskoo puhuttua sanaa? Entäs valkoihoiset ulkomaalaiset?

Kumma kyllä nämä sinun havaintosi eivät täysin korreloi tilastojen kanssa.

Vierailija
94/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisvaltaisella alalla on pikkujouluissa ja vastaavissa käyty kyllä aika sumeilematta "kimppuun".

Jotkut toki menestyksellä, toiset taas ei.

Sanotaanko, että siinä n. 65kg:ssa menee se raja, jota sitten voi muilla ominaisuuksilla seksimielessä vähän paikkailla.

M38

Mitä ihmettä tarkoitat? Vihjaatko todella, että alle 65 kiloisten lähestyminen ei ole ahdistelua ja yli 65 kiloisten on?

Vierailija
95/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 8v kun kadulla tuntematon mies alkoi kouria takamustani. Samassa iässä eräs rekkakuski nosteli mua autonsa lavalle haaroista kahdella kädellä ja kutitteli samalla alapäästä. Asuimme paikassa jossa oli kauppa samassa rakennuksessa. 9v pappapuoleni oli yöllä haaroissa hääräämässä kun heräsin. Itsensäpaljastelija runkkaili teini-iässä edessämme. Onhan näitä. On ihanaa olla lihava keski-ikäinen että saa olla rauhassa...

Vierailija
96/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen pomo laittoi käden reidelle pikkujouluissa. Lopetti kyllä kun katsoin pahasti.

Nykyinen pomo liu'utti käden takapuolen päälle halatessa myöskin pikkujouluissa. Tilanne jossa halasi useampaa työkaveria mutta tätä tilannetta mun kohdalla pitkitti ja käytti ehkä vähän hyväksi.

Ja vielä pari muuta mutta en tunnistamisen pelossa kehtaa kertoa ennen kuin aikaa on kulunut sen verran ettei ole enää väliä enkä joudu enää olemaan henkilöiden kanssa tekemisissä. Tässäkin siis kyse jonkunlaisen "valta-asetelman" aiheuttamasta "pelosta" että olen mieluummin hiljaa. Koen että saan tästäkin muuten syyt niskoilleni.

Sanomattakin selvää että suhtaudun melko varauksella vastakkaiseen sukupuoleen. Vaikka koittaa olla kuinka normaali ja mukava, asiat menee aina jotenkin siihen yhteen, ja vielä jotenkin kierosti. Ei vaan jotenkin jaksa enää.

Vierailija
97/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että miesten kokemat ahdistelutilanteet koetaan huvittavina.

Mieheni on itsevarma, mutta ahdistui silti asiakkaan luona saamaasta seksuaalissävytteisestä kommentoinnista. Kommentoijana oli vanhempi rouvahenkilö.

Kenenkään ei tarvitse kuulla kuinka työn maksun voisi hoitaa makuuhuoneen puolella.

Minusta on surullista, että miesten ja naisten kokemat ahdistelutilanteet koetaan huvittavina, niitä vähätellään tai jopa pahimmillaan syyllistetään uhria.

Vierailija
98/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

404 not found kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pekka on se, joka on useammin käynyt suomalaisnaiseen käsiksi. Ihan kunnolla. Pekka myös tåppaa naisen kun sille päälle sattuu.

Valitettavasti me naiset tiedämme, että kun rinnat kasvaa n 12 v alkaen, suomalainen mies ahdistelee. Hyvin moni, vaikka ei kaikki.

Säälittävä tarina mat upatja.

Pisti myös silmään. Suomalaiset lähes poikkeuksetta uskoo kun sanoo ei kiinnosta. Nämä hieman värittyneemmät ei.

No ei kyllä usko. Eikä niitä edes kiinnosta. Suomalainen mies ahdistelee ja huutelee 12-v tytöille, joilla on rinnat. Ei mitään muuta kuin ahdistellukseen. Mille sinä siinä ei sanoisit? Sehän on pelkkää vallankäyttöä ja nöyryyttämistä.

Tuo on hieman eri asia kuin lähteä seuraamaan ja oikeasti ahdistella. Tuo on huonoa käytöstä, mutta vain vittuilua ei sen pahempaa.

Ai sinusta 12v tytön kouriminen ei ole oikeaa ahdistelua? Huutelukin on ahdistavaa, ja sitä tapahtui aina, kun esim juoksin, mutta kourimistakin oli usein. Niin koulussa kuin aikuisilta miehiltä muualla.

Se riippuu kuka kouri. Jos on samanikäinen, niin valitan se kuuluu elämään, jos taas on 30v niin yhteys poliisiin.

Ai samanikäisen kouriminen kuuluu elämään? No ei todellakaan kuulu.

-ohis

Vierailija
99/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juopunut nainen puhui rivoja ja puristi etumustani. Olin tuolloin 23-vuotias ja nainen vähintään 40.

(olen siis mies)7

Ja koet että olet valta-asetelmallisesti ollut asemassa, jossa et olisi kyennyt puolustamaan itseäsi? 

Selvä... Aikamoinen vässykkä olet kyllä ollut 23 vuotiaana.

Tässä on hyvin kiteytettynä se, miksi metoo on niin perseestä.

Naiset ovat omalla toiminnallaan, ylilyönneillään ja tällaisilla jutuilla pilanneet aluksi ihan hyvän kampanjan.

Tarina ei kerro, mutta mitä jos toi nainen oli tän miehen pomo?

Yksittäisen trollin mielipide tarkoittaa sitä, että metoo on perseestä?

Kumma kyllä et puhu mitään miesten vähättelevistä kommenteista....

Vierailija
100/336 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan on väittänyt etteikö miehen kokema ahdistelu naiselta olisi väärin ja voisi tuntua loukkaavalta ja ahdistavalta. Mutta ihan oikeasti tilanne ei ole rinnasteinen päinvastaisen asetelman kanssa. Toki on isokokoisia vahvoja naisia, ja pieniä fyysisesti heikkoja miehiä... mutta keskimäärin.

Olen itse reilu 50-kiloinen nainen. Minun kimppuuni on kahdesti käynyt satakiloinen mies, kourien, purren, läimäytellen ja puhuen ällöttävyyksiä. Kummallakin kerralla minut riisuttiin alastomaksi ja toisella kerralla rai skaus oli hyvin lähellä. Mies oli onneksi sen verran humalassa että sain purren ja kynsien rimpuiltua irti hänen otteestaan. Pääsin juoksemaan karkuun koska tämä ei pysynyt perässäni. Toisella kerralla minua peloteltiin ja läimittiin strategisiin kohtiin alastomalle vartalolle sekä nipisteltiin nännejä ja nuoltiin ympäriinsä. Huusin apua minkä kurkusta lähti ja viimein mies heitti minut maahan sanoen pirullisesti että voisi rai skata minut koska tahansa.

Huomautan vielä että itse en ollut juonut enkä käyttäytynyt mitenkään viettelevästi miestä kohtaan. Tilanteet olivat traumaattisia.

Jos minua olisi tullut käpälöimään 25-kiloinen henkilö (eli puolet itseäni pienempi) joka ei voisi rai skata, ei tilanne olisi ollut yhtä pelottava. Ymmärtänette eron.

Niin. Tässä se ylivoima on fyysisessä koossa ja tuo on toki ihan järkyttävää, rikosilmoitus olisi pitänyt tehdä.

Mutta ajatellaan tilannetta jossa rivoja puhuva ja pikkujouluissa kouriva nainen on miehen pomo tai vaikka omalle työnantajalle tärkeä asiakas ja mies on esim. riippuvainen tältä asiakkaalta saaduista tilauksista (provisiopalkka). Kyllähän tässä mies on todella alisteisessa asemassa, ihan kuten olisi nainenkin. Ei fyysisesti, vaan asemansa vuoksi.

Alkuperäisessä viestissä kyseltiin nimenomaan tällaisia esimerkkejä. Ja sitten naiset huutaa että ei ole ahdistelua koska olisit pystynyt tirvaisemaan sitä akkaa turpaan.

Naisten kohdalla ahdistelua on se, että joku mies katsoo liian pitkään.

Ensin puhut, kuinka miesten kokemaa ahdistelua vähätellään, ja sitten viimeisessä lauseessasi vähättelet itse kivasti naisten kokemaa ahdistelua...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän