Oma MeToo -kokemuksesi.
Kerro oma MeToo -kategorian alle mahtuva oikeasti ahdistava häirintätapaus, jossa valta-asetelma on ollut epäsymmetrinen, etkä ole voinut asiaa mielestäsi kuuluttaa kylillä, pelossa siitä että urasi vaarantuisi siitä.
Minulla on muutamakin, mutta kerron vasta kohta...
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lobiuiu kirjoitti:
Keski-ikäsiset naiset ovat humalassa kaikkein pahimpia. Kokemuksia on: baaritiskillä naisporukka oli päättänyt porukassa kopeloida, kaikki viisi mimmiä menivät ohi persauksiani puristellen. Voinko huutaa MEETOO en en todellakaan. Olen vain tavallinen kivakroppainen nuori mies. Mutta en jotenkaan kestä noita vanhempia mimmejä joille "ei kiitos" ei kelpaa vastaukseksi. Ovat tottuneet (ehkö nössön aviomiehen kanssa) että EI ei kelpaa vastaukseksi. Mulla on omanikäiseni kaunis urheilullinen daami kotosalla odottamassa poikien saunaillan jälken. Ihanat rouvat pliis, ootte kyllä ihania, mutta jättkäkää minut rauhaan :-) Ja herättäkää noilla kaikilla aksöneillä se sohvannurkassa torkkuva aviomies
Minä menisin järjestyksenvalvojalle mainitsemaan tuollaisista koura-Kaisoista. Ei siellä koura-Karejakaan hyvällä katsota, niin luulisi että rouvienkin olisi aika tulla sieltä 60-luvulta pois ja tähän päivään.
Mutta patriarkaattipa ei suojelekaan tommoisia neitimiehiä. On valtava miehinen häpeä mennä kantelemaan kenen tahansa naisen toilailuista pokelle. Hämmentävästi se voi olla suoranaista riidan haastoa. Sen sijaan, että Sirpa lentäis ravintolasta ulos, saakin pahimmillaan olla varomassa Sirpan poikkista, joka tulee opettamaan, miten naisia kunnioitetaan.
Asiallisesti käyttäytyvällä miehellä ei heposti ole tässä pelissä kuin häviäjän osa. Vastoin naisten luuloa, miesten koskemattomuus on todella olematonta, jos ei ole varovainen. Toki baarisirpat ovat varsin lieviä, mutta toki ikäviä tapauksia.
Ja siksipä luulisi että miehet yhtenä rintamana tukisivat naisia taistelussa fyysisen koskemattomuuden puolesta mutta turha luulo. Parhaassa tapauksessa sama jamppa itkee kuinka miehiä ahdistellaan ja heti perään vähättelee naisten kokemaa ahdistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lobiuiu kirjoitti:
Keski-ikäsiset naiset ovat humalassa kaikkein pahimpia. Kokemuksia on: baaritiskillä naisporukka oli päättänyt porukassa kopeloida, kaikki viisi mimmiä menivät ohi persauksiani puristellen. Voinko huutaa MEETOO en en todellakaan. Olen vain tavallinen kivakroppainen nuori mies. Mutta en jotenkaan kestä noita vanhempia mimmejä joille "ei kiitos" ei kelpaa vastaukseksi. Ovat tottuneet (ehkö nössön aviomiehen kanssa) että EI ei kelpaa vastaukseksi. Mulla on omanikäiseni kaunis urheilullinen daami kotosalla odottamassa poikien saunaillan jälken. Ihanat rouvat pliis, ootte kyllä ihania, mutta jättkäkää minut rauhaan :-) Ja herättäkää noilla kaikilla aksöneillä se sohvannurkassa torkkuva aviomies
Minä menisin järjestyksenvalvojalle mainitsemaan tuollaisista koura-Kaisoista. Ei siellä koura-Karejakaan hyvällä katsota, niin luulisi että rouvienkin olisi aika tulla sieltä 60-luvulta pois ja tähän päivään.
Mutta patriarkaattipa ei suojelekaan tommoisia neitimiehiä. On valtava miehinen häpeä mennä kantelemaan kenen tahansa naisen toilailuista pokelle. Hämmentävästi se voi olla suoranaista riidan haastoa. Sen sijaan, että Sirpa lentäis ravintolasta ulos, saakin pahimmillaan olla varomassa Sirpan poikkista, joka tulee opettamaan, miten naisia kunnioitetaan.
Asiallisesti käyttäytyvällä miehellä ei heposti ole tässä pelissä kuin häviäjän osa. Vastoin naisten luuloa, miesten koskemattomuus on todella olematonta, jos ei ole varovainen. Toki baarisirpat ovat varsin lieviä, mutta toki ikäviä tapauksia.
Kyse on nyt siitä, että kännissä keskikokoista aikuista miestä kopeloimaan huoppuva, virnuileva "baarisirppa", ei ole missään mittakaavassa, millään muotoa RINNASTETTAVISSA kaappikorstoon, joka ylivoimallaan vie kaiken autonomian pois naiselta, jota tämä ahdistelee. Mitä rautalankaa sä pieni ihminen tarvitset, että saat tämän eron jollain tavalla käsitteellistettyä pieneen päähäsi?
Poikkeuksia aina on, mutta yleisessä keskustelussa ei voida poikkeuksilla oikeuttaa laajoja linjavetoja. Suurin osa nyt miehistä kuitenkin ovat fyysisesti terveitä, kyvykkäitä ja henkisiltä ominaisuuksiltaan sen verta kykeneviä, että baarisirppa ei ole varsinainen uhka. Huvittava ja surkuhupaisa, jopa vähän ärsyttävä, mutta ei olemassoloasi uhkaava järisyttävä pahoinpitelijä. Mitä isokokoinen ahdisteleva mies naiselle on. Nainen ei voi nauraa tilanteesta pois. Mies voi.
Tässä ero, hyvä ihminen. Ota esille, mutta Älä rinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
404 not found kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom! O ulun lapsirakkaat m a t u t ei kuulu metoon piiriin. Pekka on pahempi, se tuijottaa jopa.
Pekka on se, joka on useammin käynyt suomalaisnaiseen käsiksi. Ihan kunnolla. Pekka myös tåppaa naisen kun sille päälle sattuu.
Valitettavasti me naiset tiedämme, että kun rinnat kasvaa n 12 v alkaen, suomalainen mies ahdistelee. Hyvin moni, vaikka ei kaikki.
Säälittävä tarina mat upatja.
Pisti myös silmään. Suomalaiset lähes poikkeuksetta uskoo kun sanoo ei kiinnosta. Nämä hieman värittyneemmät ei.
No ei kyllä usko. Eikä niitä edes kiinnosta. Suomalainen mies ahdistelee ja huutelee 12-v tytöille, joilla on rinnat. Ei mitään muuta kuin ahdistellukseen. Mille sinä siinä ei sanoisit? Sehän on pelkkää vallankäyttöä ja nöyryyttämistä.
Tuo on hieman eri asia kuin lähteä seuraamaan ja oikeasti ahdistella. Tuo on huonoa käytöstä, mutta vain vittuilua ei sen pahempaa.
Ai sinusta 12v tytön kouriminen ei ole oikeaa ahdistelua? Huutelukin on ahdistavaa, ja sitä tapahtui aina, kun esim juoksin, mutta kourimistakin oli usein. Niin koulussa kuin aikuisilta miehiltä muualla.
Se riippuu kuka kouri. Jos on samanikäinen, niin valitan se kuuluu elämään, jos taas on 30v niin yhteys poliisiin.
Kuuluuko sun elämään se, että toisella sukupuolella on oikeus kajota sun koskemattomuuteesi? Jos naisilla olis hinku potkia miehiä palleille kuten miehillä on hinku kouria naisia, niin analogia olisi tää:
Lapsena yhtäkkiä sukulaistäti potkasee sua palleille! Hämmennyt, pelkäät ja järkytyt. Jopa perheesi saattaa esittää, että ne eivät nähneet. Äiti ei usko. Illalla isäsi kertoo, että "maailma on tämmöinen"/"Anna täti on semmonen, naisilla on semmoinen tarve että he potkivat miehiä munille kovaa". Suhun sattuu ja itkettää. Äiti ei vieläkään usko, eikä kukaan muu kuin isä.
Asiasta ei enää puhuta. Tajuat että sellaisesta ei puhuta. Opit olemaan hiljaa. Kadulla vanhatkin naiset katsoo haaroväliäsi, ovat valmiin potkaisemaan. Alat peitellä itseäsi ja pelkäämään. Ottamaan eri kulkureittejä. Juoksuaskelia. Pimeällä et kulje yksin. Esität puhuvasi puhelimeen kun takanasi kävelee nainen.
Mainokset ja telkkari vilisee haaroja. Sinua hävettää niiden näkeminen, muistat kun ikävät kokemuksesi ja painostavan epäuskon kertoessasi niistä. Paitsi että kaikille kavereillesi on käynyt samoin, siitä ei vain puhuta. Tytöt naureskelee ja puhuu haaroistanne. Onpa hauskaa, miten hulvatonta että teihin sattuu. Jos sanot vastaan, sinulle nauretaan kovempaa. Tyhmä huumorintajuton urpo!
Kirkossa kuulet että Jumala teki haaroistasi sellaiset, että naiset haluavat murskata ne. Siihen pitää vain tottua.
Jonain iltana tapaat kivan ja hauskan tytön, teillä on upea ilta! Olet onnesi kukkuloilla ja yhtäkkiä hän potkaisee sinulta haarat kurkkuun. Ilmoitat poliisille, joka kysyy, mitä sinä teit? Miten pukeuduit? Oletko varma, ettet provosoinut häntä suutelemalla tai hymyilemällä? Kyllähän sinä olit... joten linkutat pois.
Onneksi et sammunut hänen viereensä. Hän olisi voinut potkia munasi tohjoksi ja koska olit itse juonut itsesi tuollaiseen tilaan, niin tuomio ei olisi ollut kummoinen. Ja onhan tytöllä työ ja ura, ei niitä voi tämän vuoksi vaarantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lobiuiu kirjoitti:
Kyse on nyt siitä, että kännissä keskikokoista aikuista miestä kopeloimaan huoppuva, virnuileva "baarisirppa", ei ole missään mittakaavassa, millään muotoa RINNASTETTAVISSA kaappikorstoon, joka ylivoimallaan vie kaiken autonomian pois naiselta, jota tämä ahdistelee. Mitä rautalankaa sä pieni ihminen tarvitset, että saat tämän eron jollain tavalla käsitteellistettyä pieneen päähäsi?
Poikkeuksia aina on, mutta yleisessä keskustelussa ei voida poikkeuksilla oikeuttaa laajoja linjavetoja. Suurin osa nyt miehistä kuitenkin ovat fyysisesti terveitä, kyvykkäitä ja henkisiltä ominaisuuksiltaan sen verta kykeneviä, että baarisirppa ei ole varsinainen uhka. Huvittava ja surkuhupaisa, jopa vähän ärsyttävä, mutta ei olemassoloasi uhkaava järisyttävä pahoinpitelijä. Mitä isokokoinen ahdisteleva mies naiselle on. Nainen ei voi nauraa tilanteesta pois. Mies voi.
Tässä ero, hyvä ihminen. Ota esille, mutta Älä rinnasta.
On rinnastettavissa. Nainen voi nauraa itsensä ulos tilanteesta sinä missä mieskin. Pokkeuksia ei ole, vaan tapauksia. Nainen ei ole ihmisenä yhtään sen arvokkaampi ja koskemattomampi kuin mieskään.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoristeilyllä toinen jatkuvasti tulossa kiinni'(ei tosin haarojen väliin) ja en pidä muutenkaan koskettelusta. Kerroin varmaan kymmenen kertaa että lopeta, mutta ilta loppui siihen että jouduin itse lähtemään paikalta pois. Tilannetta EI helpottanut se että ympärilläolijoiden mielestä se oli vaan hauskaa. Olenhan mies (ja yllä olevalle naiskommentoijalle, olen 194cm ja 90kg, mutta tilanne ei todellakaan ole yhtään vähemmän ahdistavampi)
Olen todistanut tilannetta, jossa nainen yllättäen kävi päälle ja suuteli miestä väkisin. Sitä touhua ei jatkunut pitkin iltaa, mutta ainakin minä ja ympärillä ollut porukka oli aika järkyttynyttä ja/tai sanatonta tuon minuutin verran. Sanoin sille miehelle, että tuosta voi tehdä ilmoituksen, mutta mietin kyllä ettei poliisi ikävä kyllä varmaan tee yhtään mitään asialle kuten ei muissakaan raiskausta vähäisemmissä ahdisteluissa, syy miksen itse ole tehnyt ilmoituksia vastaavista omalle kohdalle sattuneista tapauksista. Teki kyllä mieli repiä nainen helvettiin siitä, mutta mun voimilla se olisi ollut ihan turha yritys.
Kukaan muu ei osannut sanoa senkään vertaa. Oli outo tilanne. Onneksi ei ainakaan hauska kenenkään mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lobiuiu kirjoitti:
Ja siksipä luulisi että miehet yhtenä rintamana tukisivat naisia taistelussa fyysisen koskemattomuuden puolesta mutta turha luulo. Parhaassa tapauksessa sama jamppa itkee kuinka miehiä ahdistellaan ja heti perään vähättelee naisten kokemaa ahdistelua.
Nythän tässä kävi niin, että muutama mies tuli kertomaan omia kokemuksiaan, ja heidät haukkuttiin vässyköiksi. Eh? Rentoa fe-ministiryhmämeininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan on väittänyt etteikö miehen kokema ahdistelu naiselta olisi väärin ja voisi tuntua loukkaavalta ja ahdistavalta. Mutta ihan oikeasti tilanne ei ole rinnasteinen päinvastaisen asetelman kanssa. Toki on isokokoisia vahvoja naisia, ja pieniä fyysisesti heikkoja miehiä... mutta keskimäärin.
Olen itse reilu 50-kiloinen nainen. Minun kimppuuni on kahdesti käynyt satakiloinen mies, kourien, purren, läimäytellen ja puhuen ällöttävyyksiä. Kummallakin kerralla minut riisuttiin alastomaksi ja toisella kerralla rai skaus oli hyvin lähellä. Mies oli onneksi sen verran humalassa että sain purren ja kynsien rimpuiltua irti hänen otteestaan. Pääsin juoksemaan karkuun koska tämä ei pysynyt perässäni. Toisella kerralla minua peloteltiin ja läimittiin strategisiin kohtiin alastomalle vartalolle sekä nipisteltiin nännejä ja nuoltiin ympäriinsä. Huusin apua minkä kurkusta lähti ja viimein mies heitti minut maahan sanoen pirullisesti että voisi rai skata minut koska tahansa.
Huomautan vielä että itse en ollut juonut enkä käyttäytynyt mitenkään viettelevästi miestä kohtaan. Tilanteet olivat traumaattisia.Jos minua olisi tullut käpälöimään 25-kiloinen henkilö (eli puolet itseäni pienempi) joka ei voisi rai skata, ei tilanne olisi ollut yhtä pelottava. Ymmärtänette eron.
Niin. Tässä se ylivoima on fyysisessä koossa ja tuo on toki ihan järkyttävää, rikosilmoitus olisi pitänyt tehdä.
Mutta ajatellaan tilannetta jossa rivoja puhuva ja pikkujouluissa kouriva nainen on miehen pomo tai vaikka omalle työnantajalle tärkeä asiakas ja mies on esim. riippuvainen tältä asiakkaalta saaduista tilauksista (provisiopalkka). Kyllähän tässä mies on todella alisteisessa asemassa, ihan kuten olisi nainenkin. Ei fyysisesti, vaan asemansa vuoksi.
Alkuperäisessä viestissä kyseltiin nimenomaan tällaisia esimerkkejä. Ja sitten naiset huutaa että ei ole ahdistelua koska olisit pystynyt tirvaisemaan sitä akkaa turpaan.
Naisten kohdalla ahdistelua on se, että joku mies katsoo liian pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen mies, ja voin kyllä aivan rehellisesti sanoa, että olen vain nauraa räkättänyt kun baarissa vanhempi nainen on tullut pelipaikoille tunnustelemaan. En tiedä mitä naurettavia kukkakeppiluusereita täällä kirjoittelee, mutta jos tollasesta ahdistuu niin voi moro oikeesti... Kyllä fyysisyydellä on aivan helvetin iso merkitys siinä, milloin on syytä kokea olevansa ahdistunut tuollaisessa tilanteessa. Poikkeus vahvistaa säännön, jos sä olet kaksmetrinen ja jonkun pikkulikan innostunut seksuaalinen lähentyminen ahdistaa sua, niin et ole evolutiivisesti kovin vahvoilla vesillä, ja kasvatus on todennäköisesti ollut aika naurettavalla pohjalla kotioloissa.
Eli olet sitä mieltä, että ahdistelu on ok, jos ahdisteltava on ahdistelijaa isompi?
Ensimmäinen kokemukseni : 7v itsensäpaljastaja koulutiellä
Toinen : serkkuni kourii kun olin 12 v
Isäpuoleni kourii 12-18, työnantajani 16 v, miehet kyselee hintaa 16-45 v, työnantaja lupaa parempaa palkkaa ja hulppeita etuja 25 v. Luvattu musiikki-., mallisopumuksia ja kaikenlaista työtä seksiä vastaan.
Koko ikäni on ollut metoo. Olen nyt 49 v. Vieläkin vanhat ukot jaksaa olla limanuljaskoita.
Ystäväni tuli opiskelijabileisiin ennen työvuoroaan juomaan limun. Hän oli yhtäkkiä aivan umpisekaisin, ja huolestuin hänestä. Kävin hakemassa omaa takkia & laukkua, ja sitten näin että kaverini oli lähdössä kahden tuntemattoman miehen kanssa ulko-ovelle. Menin väliin ja kysyin mitä on tekeillä ja he sanoi että tilas sille taksin. Kaverilla heräs joku itsesuojeluvaisto ja se ryntäsi ovesta ulos aivan holtittomana, enkä saanut sitä kiinni. Sitten tuli lyhyt puhelu että on taksissa - yksin. Ilman takkiaan ja talvella.
Kyrsii vieläkin että jätettiin ilmottamatta asiasta, mutta samaan aikaan tuli muilta ilmoituksia vastaavasta opiskelijabileissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen mies, ja voin kyllä aivan rehellisesti sanoa, että olen vain nauraa räkättänyt kun baarissa vanhempi nainen on tullut pelipaikoille tunnustelemaan. En tiedä mitä naurettavia kukkakeppiluusereita täällä kirjoittelee, mutta jos tollasesta ahdistuu niin voi moro oikeesti... Kyllä fyysisyydellä on aivan helvetin iso merkitys siinä, milloin on syytä kokea olevansa ahdistunut tuollaisessa tilanteessa. Poikkeus vahvistaa säännön, jos sä olet kaksmetrinen ja jonkun pikkulikan innostunut seksuaalinen lähentyminen ahdistaa sua, niin et ole evolutiivisesti kovin vahvoilla vesillä, ja kasvatus on todennäköisesti ollut aika naurettavalla pohjalla kotioloissa.
Eli olet sitä mieltä, että ahdistelu on ok, jos ahdisteltava on ahdistelijaa isompi?
Kokosi suhteessa toiseen ihmiseen lisää autonomisia mahdollisuuksiasi vaikuttaa tilanteeseen, jossa fyysinen koko on eduksi mobilisoitumismahdollisuuksiesi kannalta. Kyllä. Tuliko tää yllärinä sulle?
Näistä miesten kokemuksista... Olin raskaana ja olimme miehen kanssa laivalla, menin aika aikaisin hyttiin nukkumaan ja mies kierteli laivaa. Yökerhossa joku nainen tuli jututtamaan miestäni ja siirtyi juttelusta pian suoraan toimintaan , kouri persettä ja munia kivuliaasti vaikka mies käski lopettaa ja kertoi että on vaimo hytissä. Ei auttanut. " Me nushitaan thänään" sönkkäsi tämä viettelijätär ja roikkui miehen kaulassa kiinni. Kun mies kyllästyneenä pakeni tupakalle kannelle, akka änkesi perässä.
Mies oli tuolloin 30 v ja tämä nainen kuulemma noin 50v, melkoisen tuhti ja haisevahenkinen. En tosin usko, että hoikempi ja nuorempikaan olisi saanut syttymään "puristan sun pallit kasaan"-taktiikallaan....
Mies sitten tuli haisulia pakoon hyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juopunut nainen puhui rivoja ja puristi etumustani. Olin tuolloin 23-vuotias ja nainen vähintään 40.
(olen siis mies)7
Ja koet että olet valta-asetelmallisesti ollut asemassa, jossa et olisi kyennyt puolustamaan itseäsi?
Selvä... Aikamoinen vässykkä olet kyllä ollut 23 vuotiaana.
Tässä taas näkee, että metoossa ei ole kyse tasavertaisuudesta vaan miesvihasta. Nelikymppinen asiakas tai esimies saa puristella parikymppistä miestä, mikä sinänsä toki voi olla ok, mutta jos mies esimerkiksi vilkaisee naisen rintoihin päin, niin ollaan suurin piirtein vaatimassa potkuja ja heterosheimaamassa julkisesti.
V. 1979 yks mies käski minun mennä avaamaan oven taputtaen pepulle. Vasta nyt ymmärsin, että on kysymys metoosta!
Nuorena olin maatalouslomittajana eli kiersin maatiloilla ja useammassa paikassa isäntä kähmi emännän selän takana.
En tykännyt siitä yhtään, mutta nuorena en uskaltanut jyrkästi sanoa.
Kiva oli sitten istua samassa kahvipöydässä.
Se harmitti eniten, että muuten oli mukavaa porukkaa ja sitten tämä kähmiminen pilasi tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juopunut nainen puhui rivoja ja puristi etumustani. Olin tuolloin 23-vuotias ja nainen vähintään 40.
(olen siis mies)7
Ja koet että olet valta-asetelmallisesti ollut asemassa, jossa et olisi kyennyt puolustamaan itseäsi?
Niinhän kaikki naiset ovat. Oppisivat sanomaan ei, mutta kun ei...
Päätit sitten vastata trollille ja samalla vähätellä seksuaalista ahdistelua. Hienosti toimittu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(olen siis mies)7
Tässä taas näkee, että metoossa ei ole kyse tasavertaisuudesta vaan miesvihasta. Nelikymppinen asiakas tai esimies saa puristella parikymppistä miestä, mikä sinänsä toki voi olla ok, mutta jos mies esimerkiksi vilkaisee naisen rintoihin päin, niin ollaan suurin piirtein vaatimassa potkuja ja heterosheimaamassa julkisesti.
Ja yhden ääliömäisen trollin viestihän toki osoittaa, että asia on juuri näin? Mitä on heterosheimaus?
Olin 14 vuotias kun äidin juoppo ystävä puristi perseestä kävellessäni hänen ohi, huikkasi samalla kuinka alan näyttämään jo naiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vihervassareilta ei jostain syystä yhtään kommenttia näistä viime aikaisista Oulun tapauksista. Kovasti kyllä ihmettelen.
Väärä ketju
Tämä kommentoija taisi kyllä olla sellainen kunnon perus mies.