Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6-vuotias pissaa ilmeisesti tahallaan housuunsa ja kastelee vuoteensa joka yö

Vierailija
17.12.2018 |

En tiedä, mikä tähän auttaisi. Housuja ja kalsareita menee noin 5-6 kpl likaisiksi päivittäin ja joudun pesemään lakanapyykkiä päivittäin. Lisäksi hän joskus aamulla menee pissaisena mun sänkyyni makoilemaan, joten joudun pesemään omatkin lakanani lähes päivittäin. Lisäksi pissalla käydessään hän pissaa puolet kerroista wc: n lattialle tahallaan, joten joudun pesemään lattian monta kertaa päivässä. Mikä tuollaiseen voisi auttaa ja mistä se voisi aiheutua? Lapsi on tavallaan "erityislapsi", mutta kyseinen tapa on tullut kuvioihin aivan hiljattain.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on tahallista. Vie lapsi tutkimuksiin. Itse olin pienenä yökastelija jopa 10v. asti. Vihdoin äitini vei minut lääkäriin. Minulla todettiin ongelmia pidätyskyvyn kanssa, tilanne vaati hoitoa. Hyvällä hoidolla asiat korjautuivat. Toimi heti, odottamalla asiat vain mutkistuvat ja lapsi tuntee häpeää/ syyllisyyttä tilanteen johdosta.

Aika karua olla 10vuotiaana vaipoissa vain siksi, että asiaa ei saatu tutkittua! :(

En ollut vaipoissa, vaan olin yökastelija. Sängyssä oli useampi muovilakana ja minua joskus herätettiin yöllä vessaan. Kaikesta huolimatta, kurjinta oli kuitenkin herätä aamulla märässä yöpuvussa ja häpeäntunne mielessä. Lääkäriin menemisellä ajoissa ja vähällä vaivalla, olisin säästynyt monelta nöyryytykseltä ja itsesyytökseltä.

-8

No, kumpi sitten olisi nöyryyttävämpää. Vaipan käyttö vai muovilakanalla nukkuminen. Varmasti 10v:lle tylyjä vaihtoehtoja molemmat.

Vierailija
22/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on tahallista. Vie lapsi tutkimuksiin. Itse olin pienenä yökastelija jopa 10v. asti. Vihdoin äitini vei minut lääkäriin. Minulla todettiin ongelmia pidätyskyvyn kanssa, tilanne vaati hoitoa. Hyvällä hoidolla asiat korjautuivat. Toimi heti, odottamalla asiat vain mutkistuvat ja lapsi tuntee häpeää/ syyllisyyttä tilanteen johdosta.

Aika karua olla 10vuotiaana vaipoissa vain siksi, että asiaa ei saatu tutkittua! :(

En ollut vaipoissa, vaan olin yökastelija. Sängyssä oli useampi muovilakana ja minua joskus herätettiin yöllä vessaan. Kaikesta huolimatta, kurjinta oli kuitenkin herätä aamulla märässä yöpuvussa ja häpeäntunne mielessä. Lääkäriin menemisellä ajoissa ja vähällä vaivalla, olisin säästynyt monelta nöyryytykseltä ja itsesyytökseltä.

-8

Ohiksena kysyn, että millaista on nukkua muovilakanoissa? eikö se ole hirmuisen hiostavaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yökastelua tutkitaan? Meillä on 7v yökastelija, ja kyllä me lääkärillä erinäisiin kysymyksiin vastattiin mutta ei lasta sen ihmeemmin tutkittu. Lääkäri totesi vain että vaaraton riesa, voidaan hoitaa jos lasta vaivaa mutta muuten fiksuinta on odottaa. Jäimme odottamaan, lapsi käyttää vaippoja joten yöunet tai iho ei kärsi.

Minut otettiin sairaalaan tutkimuksiin.  Muistan vain, että virtsarakko täytettiin nesteellä. Ilmeisesti ongelma selvisi, koska yökastelu loppui. 

Vierailija
24/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-8

No, kumpi sitten olisi nöyryyttävämpää. Vaipan käyttö vai muovilakanalla nukkuminen. Varmasti 10v:lle tylyjä vaihtoehtoja molemmat.

Riippuu paljolti miten lapselle on puhuttu. Onko jo 3-vuotiaana aloitettu "vaipat on vauvoille" länkytys vai onko lapselle puhuttu aina että lapset kypsyvät tässä(kin) lajissa jokainen omalla tahdillaan eikä siinä ole mitään noloa tai väärää. Meillä on suht iso yökastelija vaipoissa, ja kerran kun yökylässä kaveri tätä kummasteli niin lapsi itse vastasi että "mun hormonit ei oo vielä valmiit mut ei se haittaa".

Vierailija
25/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-8

Ohiksena kysyn, että millaista on nukkua muovilakanoissa? eikö se ole hirmuisen hiostavaa?

Kosteussuojalakanat ovat kehittyneet aika paljon sitten 80-luvun, meillä on ollut nyt 7 vuotta sellainen parisängyssä ettei viereen tulevien lasten pissivahingot tai yöllä alkaneet mahtaisit pilaa patjaa, ja ihan hyvä sillä on nukkua.

Vierailija
26/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko apn lapsella allergioita? Meillä lapsella jotkut sopimattomat ruoka-aineet aiheuttivat pidätyskyvyn menettämisen. Jos 6v lapsi söi ruokaa jolle allerginen niin osasta tuli pissat pian lattialle.

Eli onko apn lapsella samoihin aikoihin muuttunut ruokavalio esim (suklaakalenteri käyttöön, kaakaota iltapalalla jne).

Vierailija
27/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla jotain psyykkistä. Suosittelen selvittämään.

"Vuoteenkastelu ei ole sairaus. Joillakin lapsilla kyky hallita virtsaamistaan kehittyy myöhemmin kuin toisilla. Vahinkoja sattuu joten varaudu niihin esimerkiksi suojaamalla vuode patjansuojuksella tai muovitetulla froteella. Lapsi ei kastele vuodetta tahallaan. Lapsi voi itsekin olla harmissaan vuoteen kastumisesta. Harmi vain kasvaa, jos vanhempi hermostuu siitä.

Jos lapsella esiintyy yökastelua, mieti, onko perheessänne tai elämäntilanteessanne tapahtunut muutoksia viime aikoina? Jo kuivaksi oppinut lapsi voi reagoida uusiin tilanteisiin, kuten päiväkodin aloittamiseen vuoteenkastelulla. Tällöin kastelu on usein ohimenevää. Uudelleen alkanut kastelu voi olla merkki myös virtsatietulehduksesta.

Käänny neuvolan puoleen, jos yli 5-vuotias lapsi kastelee öisin säännöllisesti. Kun lapsi kasvaa, yökastelu voi vaikuttaa hänen sosiaaliseen kehitykseensä ja itsetuntoonsa, sillä lapsi itse saattaa kokea kastelun häpeälliseksi."

Oletteko muuten koskaan ajatelleet, miten älytöntä tämä yökasteluun suhtautuminen on, varsinkin jos vaipat toimii? Jos 7% ekaluokkalaisista kastelee johtuen hyvänlaatuisista eroista hormonaalisessa kypsimisessä niin miksi jo 5-vuotiaana pitää tehdä asiasta numero? Mitä muuta lähes poikkeuksetta itsekseen ohimenevää vaivaa, jolla ei ole mitään konkreettisia haittoja (jos ne vaipat toimii) vaan haitat liittyvät vain ympäristön ymmärtämättömyyteen, hoidetaan pienillä lapsilla hormoneilla joilla on merkittävä haittavaikutuslista ja koko perheen hereille ujeltavilla kasvavan lapsen yöunen toistuvasti katkaisevilla hälyttämillä, joiden molempien teho on vähän niin ja näin? Ei muiden ihmisten tietämättömyyttä tai hienotunteisuuden puutetta kuulu hoitaa lääkitsemällä lasta _ettei vaan joku joskus tulevaisuudessa naura_.

Vierailija
28/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/44 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovihousut ja vaippa.

Vierailija
30/44 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lapsi tutkimuksiin. Minä olin tuossa iässä sairaalassa pari päivää tutkimussa ja apua sain. 

Vierailija
31/44 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yövaippa on järkevämpi vaihtoehto kuin päivittäinen vuodevaatteiden pesu. Siinähän kastuu peittokin ja olkoon mitkä muovilakanat tahansa, patjat kärsiii.  Herättäminen vessaan yöllä, vaikka vanhemmille vähän ikävää. Lisäksi pn kai sensoreita, kotka herättää lapsen , jos tippakin kosteutta tulee petiin.  En tiedä, miksi häpeän tunnetta ei saisi lapselle tulla, ehkä se saa korjaamaan tilannetta?

Vierailija
32/44 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovihousut ja vaippa.

Tuo nyt ainakin sulkisi pois se, onko tahallista, koska tuskinpa kukaan iso lapsi haluaa tuota yhdistelmää käyttää, ellei ole ihan pakko.

Vierailija
33/44 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita nukkumaan ammeeseen ja putsaat kuset kertaviikkoon

Vierailija
34/44 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asenteesi ei auta yhtään. Jos olet vähänkin tuomitseva lapsellesi tästä aiheesta, se ei edistä ongelman ratkaisua.

Ensin kannattaa käydä verikokeessa sulkemassa diabetes pois. Ja on lapsella diabetes tai ei niin makeat juomat mehut ja limut pois. Ne on turhia, niitä juo liikaa, ja ne ylläpitää tätä kautta tarvetta pissata usein.

Meidän erityislspsella oli juuri tuossa iässä sitä, että pissalla käymisestä piti muistuttaa. Leikit kaverien kanssa, tramppa, pyöräily, lähileikkipuisto kiinnosti niin paljon, että vessaan tultiin sillä viimeisellä hetkellä. Ja pari kertaa oli puskapissa pihalla, kun ei sisälle ehtinyt. 

Vierailija
35/44 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut vaipoissa, vaan olin yökastelija. Sängyssä oli useampi muovilakana ja minua joskus herätettiin yöllä vessaan. Kaikesta huolimatta, kurjinta oli kuitenkin herätä aamulla märässä yöpuvussa ja häpeäntunne mielessä. Lääkäriin menemisellä ajoissa ja vähällä vaivalla, olisin säästynyt monelta nöyryytykseltä j

Ohis frotee-muovilakana on lakanan alla. Ei se ole mitään nyöryttävää muutakuin sinun mielestä.

Vierailija
36/44 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yökastelua tutkitaan? Meillä on 7v yökastelija, ja kyllä me lääkärillä erinäisiin kysymyksiin vastattiin mutta ei lasta sen ihmeemmin tutkittu. Lääkäri totesi vain että vaaraton riesa, voidaan hoitaa jos lasta vaivaa mutta muuten fiksuinta on odottaa. Jäimme odottamaan, lapsi käyttää vaippoja joten yöunet tai iho ei kärsi.

Ennen kuin joku säikähtää tutkimusta. Virtsarakkoa ei täytetä nesteellä, vaan juodaan nestettä jotta virtsarakko normaalisti täyttyy ennen tutkimusta. Tutkimus vatsan päältä ultraten. Kivuton.

Vierailija
37/44 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko apn lapsella allergioita? Meillä lapsella jotkut sopimattomat ruoka-aineet aiheuttivat pidätyskyvyn menettämisen. Jos 6v lapsi söi ruokaa jolle allerginen niin osasta tuli pissat pian lattialle.

Eli onko apn lapsella samoihin aikoihin muuttunut ruokavalio esim (suklaakalenteri käyttöön, kaakaota iltapalalla jne).

Ohis, enpä ole kuullut, että allergiat aiheuttaa ylenmääräistä pissaamista. Ennemminkin hiilihydraatit ja sokeri eli mehut, limsa, suklaa, karkki, keksit. 

Vierailija
38/44 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka menisitte lääkäriin tutkituttamaan vaivoja?

Tämä.  Tosin täällä olemme joka alan asiantuntijoita.  En usko tahallisuuteen, sanoo tämä asiantuntijA.

Vierailija
39/44 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa epäillään Joe Bidenista.

Vierailija
40/44 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla jotain psyykkistä. Suosittelen selvittämään.

"Vuoteenkastelu ei ole sairaus. Joillakin lapsilla kyky hallita virtsaamistaan kehittyy myöhemmin kuin toisilla. Vahinkoja sattuu joten varaudu niihin esimerkiksi suojaamalla vuode patjansuojuksella tai muovitetulla froteella. Lapsi ei kastele vuodetta tahallaan. Lapsi voi itsekin olla harmissaan vuoteen kastumisesta. Harmi vain kasvaa, jos vanhempi hermostuu siitä.

Jos lapsella esiintyy yökastelua, mieti, onko perheessänne tai elämäntilanteessanne tapahtunut muutoksia viime aikoina? Jo kuivaksi oppinut lapsi voi reagoida uusiin tilanteisiin, kuten päiväkodin aloittamiseen vuoteenkastelulla. Tällöin kastelu on usein ohimenevää. Uudelleen alkanut kastelu voi olla merkki myös virtsatietulehduksesta.

Käänny neuvolan puoleen, jos yli 5-vuotias lapsi kastelee öisin säännöllisesti. Kun lapsi kasvaa, yökastelu voi vaikuttaa hänen sosiaaliseen kehitykseensä ja itsetuntoonsa, sillä lapsi

Kuinka vähä-älyinen pitää olla että laittaa ChatGPT:no vastaamaan.

Kyse ei ole yökastelusta. Hän pissaa housuun 5-6 kertaa päivässä, ja sen lisäksi pöntöstä ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme